آشنایی با سنگ بازالت ماکو

0
رپورتاژ

ابتدا در مورد خود سنگ بازالت صحبت می کنم، این سنگ، یک سنگ تیره رنگ و ریزدانه می باشد که جز سنگ های آتشفشانی می باشد. سنگ بازالت معمولا به صورت جریان های لاوا که از دهانه آتشفشان  جاری می شود شکل می گیرد ولی ممکن است به شکل دایک هم دیده شود.

دایک ها توده های آذرین نفوذی می باشند که اغلب شکستگی های بزرگ درون لایه زمین را پر می کند. ترکیب این سنگ مانند ترکیب سنگ گابرو می باشد،

گابرو معادل درونی انواع سنگ بازالت محسوب می شود برای همین دانه های درشت تری نسبت به بازالت دارد.

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید سنگ های بازالت نقش خیلی مهمی در تشکیل پوسته کره زمین دارد و بعد از گرانیت، فراوان ترین سنگ موجود در پوسته زمین محسوب می شود. کف اقیانوس های کره زمین از این سنگ تشکیل شده؛ اگرچه حجم این سنگ در قاره ها کمتر می باشد و به جریان های لاوا و سایر توده های نفوذی محدود می شود.

استانداردهای سنگ بازالت

از نظر شیمیایی، سنگ بازالت محتوای سیلیس کمی دارد. از لحاظ کانی شناسی زمینه ریزدانه این سنگ از کانی های پلاژیوکلاز و پیروکسن تشکیل شده است. این زمینه بسیار ریز دانه و در حد شیشه می باشد که در اصطلاح علمی به آن بافت شیشه ای نیز می گویند.

از دیگر ویژگی های این سنگ می توان به منشورهای ستونی اشاره کرد. مهم ترین مناطقی که این ستون ها در ایران دارد معدن سر بیشه ی خراسان جنوبی می باشد. دیگر مناطقی که دارای ذخایر سنگ بازالت است می توان به ماکو و جاده های هراز اشاره کرد. ذخایر این سنگ ها بصورت منشوری و رگه ای می باشند، استخراج آن دشوار بوده و نیاز به دقت زیادی دارد.

سنگ بازالت ماکو چه نوع سنگی می باشد؟

همانطور که قبلا به آن اشاره شد، این سنگ یک سنگ آتشفشانی و از نوع آذرین است. بازالت به مقدار زیادی در سطح کره زمین یافت می شود، به این دلیل که این سنگ از سرد شدن ماگما های خارج شده از دهانه آتش فشان ها می باشد. در ایران در مناطق مختلف یافت می شود ولی سنگ بازالت ماکو از معروف ترین و بهترین آن ها می باشد. ویژگی بارز این سنگ ها داشتن درصد کمی از سیلیس و داشتن بافتی سخت و متراکم است، برای همین این سنگ را به سنگی محبوب تبدیل کرده است.

این سنگ مانند دیگر سنگ ها نام خود را از منطقه ای که در آن واقع شده گرفته است. معدن سنگ بازالت ماکو در منطقه ماکو و در استان آذربایجان غربی است که سالانه حجم بسیاری از این سنگ ها در معدن تولید شده و به مصرف داخل و خارج می رسد. هر ساله مقادیر زیادی از این سنگ به صورت خام به کشورهای مختلف دنیا از جمله چین و ترکیه صادر می شود. این سنگ به دلیل خاصیت منحصر به فردی که دارد علاوه بر کاربردهای تزئینی، در صنعت های مهم و حیاتی دیگر نیز به کار می رود.برای اطلاعات بیشتر در مورد سنگ کف و طوسی و نما به لینک زیر مراجعه فرمایید. https://iranianplateaubasalt.com/خرید-سنگ-بازالت/

 

کاربرد سنگ بازالت ماکو

سنگ بازالت ماکو به خاطر ویژگی هایی که دارد در قسمت های بیرونی و درونی ساختمان و حتی در صنایع دیگر کاربرد دارد. این سنگ حتی در سنگ فرش کردن پیاده روها، جدول ها و به صورت چرمی ساییده شده در نمای ساختمان به کار می رود. حتی از این سنگ به عنوان سنگ پشم و در کنار آن به عنوان تشک برقی در فیزیوتراپی کارایی دارد. برای همین میزان مصرف استفاده از این سنگ بسیار بالا می باشد. سالانه مقادیر بسیار بالایی از این سنگ تولید می شود و به کارخانه های مخصوص جهت فرآوری فرستاده می شود. البته بخاطر نیاز به علم و تجهیزات پیشرفته اغلب این سنگ ها به خارج کشور صادر می شود.

از دیگر کاربردهای این سنگ می توان به ساخت مواد اولیه تهیه لنت ترمز، صفحه های کامپوزیتی، پروفیل های ساختمانی، بدنه خودرو، تجهیزات ورزشی، تانک گاز و تیرهای برق اشاره کرد. یکی دیگر از مهم ترین استفاده این سنگ ها بخاطر ویژگی منحصر به فردی که دارد می توان بر اثر فرآوری سنگ بازالت آن را به یک نوعی از الیاف با استحکام بالا، مقاومت بالاتر در برابر حرارت و چسبندگی بالا تبدیل و استفاده کرد.

معادن سنگ بازالت در ایران

سنگ بازالت حاصل فعالیت های آتشفشانی می باشد و در اثر سرد شدن مواد مذاب خارج شده از دهانه آتشفشان ها روی سطح کره زمین شکل می گیرد. در بسیاری از مناطق کره زمین این سنگ ها یافت می شوند. ایران دارای معادن های زیادی برای استخراج این سنگ ها می باشد. دو مورد از معادن سنگ بازالت در ایران که بسیار شناخته شده می باشند و از ظرفیت تولید و استخراج بالایی برخوردار هستند معدن سنگ بازالت ماکو و معدن سنگ سربیشه در خراسان می باشد.

معادن سنگ بازالت ماکو

معدن سنگ بازالت ماکو در منطقه آزاد تجاری ماکو در استان آذربایجان غربی واقع شده، ظرفیت تولید و استخراج بسیار بالایی دارد. بازالت ماکو شیارخورده یکی از بهترین سنگ های بازالت در کشور می باشد که مقاومت بالایی در برابر سرما و یخبندان برخوردار است. به طوری کلی در برابر تغییرات آب و هوایی و دمایی مختلف بسیار مقاوم می باشند برای همین در کلیه مناطق کشور با شرایط محیطی متفاوت بسیار مناسب می باشند.

معدن سنگ های بازالت سربیشه در خراسان جنوبی به معدن منشورهای طلایی جهان معروف است. این معدن منشورهای طلایی که دارد، 7 وجه دارند و تنها در این نقطه از کره زمین و در کره ماه یافت می شوند؛ به همین خاطر معدن سربیشه یکی از منحصر به فردترین معدن بازالت ایران و جهان می باشند. محل استخراج سنگ های بازالت منشوری طلایی رنگی است که در کشورهای اروپایی از آن برای ساخت میز و صندلی و حتی ساخت مجسمه های گرانبها و ارزشمند استفاده می شود.

در ژاپن از این منشورها برای تولید میلگردهای سبک که در حدود یک دهم میلگردهای فولادی وزن دارند مورد استفاده قرار می گیرند، در طبقات فوقانی  ساختمان ها برای سبک سازی ساختمان و افزایش مقاومت در برابر زلزله به کار می روند. این سنگ های بازالتی که به شکل طلایی هستند فقط در کره زمین تنها در همین منطقه یافت می شوند و استخراج آن به شکل سالم و ظرافت و دقت بالایی لازم دارد که همین امر هزینه استخراج آن را افزایش می دهد.

از دیگر کاربردهای سنگ بازالت

سنگ بازالت ماکو چون رنگ طوسی دارد یکی از انتخاب های اصلی طراحان نما و ساختمان برای داشتن نمایی با طراحی های مدرن و امروزی تبدیل شده است. نکته قابل توجه در مورد این سنگ های این است که رنگ آن ها بدون تغییر خواهند ماند و قیمت مقرون بصرفه و مقاومت بالایی که دارد، آن را به یکی از بهترین انتخاب ها برای صنعت ساختمانی تبدیل کرده است.

همانطور که می دانید سنگ بازالت فلات ایران یکی از فراوان ترین و در عین حال پرمصرف ترین فروشنده سنگ های طبیعی می باشد و با توجه به ویژگی ها و خصوصیاتی که دارد کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارند. از این سنگ به عنوان الیاف در صنایع ساخت شناورهای دریایی و یا تولید الیاف و نخ عایق به عنوان پشم سنگ ساختمان تا ساخت سرامیک ها و استفاده در صنعت راه و ساختمان به عنوان نمای ساختمان ها و کف پوش مسیرها و پیاده روها مورد استفاده قرار می گیرند.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.