راه های پیشگیری از کمبود ویتامین های ضروری کودکان

0
رپورتاژ

ویتامین های ضروری کودکان کدام است؟ فرقی نمی‌کند که کودک شما چند سال داشته باشد، بنابراین اتخاذ یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و ویتامین‌های ضروری می‎تواند به رشد سلامت جسمی و ذهن او کمک کند. اما، همانطور که هر والدینی می‌داند، ترغیب کردن کودکان به خوردن یک رژیم غذایی مغذی کمی سخت است. چراکه کودکان علاقه زیادی به خوردن فست فود و غذاهای پرچرب دارند.

از سوی دیگر، تقریباً ۳۲ درصد یا تقریباً ۱ از ۳ کودکان در آمریکای شمالی دچار سوءتغذیه و در عین حال اضافه وزن هستند. همین مسئله، پروسه تامین ویتامین های ضروری کودکان را تبدیل به یکی از سیاست‌های اصلی سازمان بهداشت جهانی کرده است. در این مطلب، سعی شده است تا مهمترین راه های پیشگیری از کمبود ویتامین در کودکان ارائه شوند. با ما همراه باشید.

ویتامین های ضروری کودکان

وقتی صحبت از مواد مغذی و مکمل های غذایی به میان می‌آید، ناخودآگاه به یاد ویتامین‌ها می‌افتیم! از طرفی، کودکان بیش از هر چیزی به ویتامین‌های ضروری نیاز دارند. مصرف ویتامین ها برای حفظ استخوان‌های قوی، عملکرد صحیح مغز و سیستم ایمنی بدن و سطح انرژی سالم کودکان ضروری است. در ادامه برخی از مهمترین ویتامین‌های مورد نیاز کودکان را معرفی می‌کنیم.

ویتامین A

این ویتامین محلول در چربی برای حفظ سلامت بینایی، سیستم ایمنی قوی و استخوان‌های قوی مهم است. لذا در زمره مهمترین ویتامین ضروری کودکان قرار می‌گیرد. ویتامین A به دو شکل وجود دارد: ویتامین A از پیش ساخته شده (preformed) و پروویتامین A.

ویتامین A از پیش‌ساخته‌شده را می‌توان در محصولات حیوانی مانند گوشت و لبنیات پیدا کرد. پروویتامین A نیز در برخی از گیاهان یافت می‌شود.

مقدار مورد نیاز روزانه: ۳۰۰-۶۰۰ میکروگرم در روز، بسته به سن.

منابع غذایی: ویتامین A از پیش‌ساخته‌شده را می‌توان در کره، پنیر، تخم‌مرغ، جگر، ماهی آزاد و قزل‌آلا یافت. هویج، سبزیجات با برگ سبز تیره، انبه، پاپایا، کدو تنبل، سیب‌زمینی شیرین، فلفل قرمز شیرین و هندوانه نیز منابع خوبی برای تامین پروویتامین A هستند.

علائم کمبود ویتامین A در کودکان: خشکی چشم، عفونت‌های مکرر دستگاه گوارش یا دستگاه تنفسی فوقانی.

عوارض: مصرف زیاد ویتامین A از پیش‌ساخته‌شده ممکن است باعث سرگیجه، سردرد، حالت تهوع، کما و حتی مرگ شود.

 

ویتامین B (مهمترین ویتامین برای کودکان)

ویتامین‌های B خانواده‌ای از مواد مغذی هستند که نقش مهمی در بدن عهده‌دار می‌باشند. به عنوان مثال، ویتامین‌های B۱ (تیامین) و B۲ (ریبوفلاوین) آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کنند.

ویتامین B۳ (نیاسین) نیز به سیگنالینگ سلولی، متابولیسم و ​​تولید DNA کمک می‌کند. در مقال، ویتامین B۵ (اسید پانتوتنیک) به بدن کودک کمک می‌کند تا هورمون‌ها و چربی‌های تشکیل‌دهنده غشای سلولی را بسازد.

ویتامین B۶ (پیریدوکسین) برای تولید گلبول‌های قرمز و انتقال دهنده‌های عصبی حیاتی است. ویتامین B۷ (بیوتین) برای متابولیسم چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها مورد نیاز است. B۹ (فولات) برای رشد و تقسیم سلولی و همچنین تشکیل گلبول‌های قرمز و سفید ضروری است. در نهایت، ویتامین B۱۲ (کوبالامین) از عملکرد مغز، تولید DNA و رشد گلبول‌های قرمز خون پشتیبانی می‌کند.

مقدار مورد نیاز روزانه: بسته به ویتامین B و سن کودک، مقادیر از ۰.۹ میکروگرم تا ۱۲ میلی‌گرم متغیر است.

منابع غذایی: ویتامین B را می‌توان در گوشت، ماهی، جگر، تخم‌مرغ، لوبیا و حبوبات و لبنیات پیدا کرد.

علائم کمبود ویتامین B در کودکان: تاخیر در رشد، مشکلات عصبی، تحریک‌پذیری، کمبود انرژی.

ویتامین C

مقدار مورد نیاز روزانه: ۱۵-۷۵ میلی گرم در روز، بسته به سن. توجه داشته باشید که در تامین ویتامین ضروری کودکان حتما باید به سن آن‌ها توجه داشته باشید.

منابع غذایی: ویتامین C در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات از جمله پرتقال، توت ‌فرنگی، کیوی، هندوانه، فلفل دلمه‌ای، کلم بروکلی، کلم پیچ و اسفناج یافت می‌شود.

علائم کمبود ویتامین C در کودکان: کبود شدن آسان، خونریزی لثه و کند بودن روند بهبود زخم.

ویتامین D

ویتامین D که “ویتامین آفتاب” نیز نامیده می‌شود، برای رشد استخوان‌ها ضروری است. مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین D به حفظ سلامت سیستم ایمنی، رشد و رفتار مغز تأثیر می‌گذارد.

اگرچه نور خورشید بهترین منبع ویتامین D است، اما بسیاری از کودکان هنوز دچار کمبود آن هستند. از آنجایی که تعداد کمی از محصولات غذایی قادر به تولید این ماده مغذی مهم هستند، لذا برای تامین ویتامین کودکان (به ویژه برای آن‌هایی که در آب و هوای مدیترانه‌ای زندگی می‌کنند) باید از مکمل‌ غذایی کمک گرفت.

مقدار مورد نیاز روزانه: ۶۰۰ واحد بین‌المللی.

منابع غذایی: سالمون، ساردین، میگو، ماهی تن، زرده تخم مرغ، قارچ و غذاهای غنی شده مانند شیر، آب پرتقال و برخی غلات.

علائم کمبود ویتامین D در کودکان: ضعف عضلانی و افزایش خطر شکستگی.

نکته: ویتامین D در زمره ویتامین‌های واقعی قرار نمی‌گیرد و یک پروهورمون است. این ویتامین‌ها توسط بدن ساخته نمی‌شوند و باید از طریق محصولات غذایی جذب شوند. وقتی بدن در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، ویتامین D توسط بدن سنتز می‌شود. لذا یکی از مهمترین منابع برای تامین ویتامین D، نور آفتاب است.

ویتامین E

این آنتی‌اکسیدان محلول در چربی از سلول‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. همچنین از سیستم ایمنی بدن در براب رتهدیدات خارجی محافظت می‌نماید. ویتامین E در واقع یک اصطلاح کلی برای هشت ماده مغذی طبیعی مختلف (چهار توکوفرول و چهار توکوترینول) است که همه آن‌ها در یک رژیم غذایی سالم یافت می‌شوند.

مقدار مورد نیاز روزانه: ۶-۲۲ IU در روز، بسته به سن.

منابع غذایی: روغن آفتابگردان و گلرنگ، جوانه گندم، آجیل و دانه‌ها، سیب‌زمینی شیرین، گوجه‌فرنگی و سبزیجات سبز مانند اسفناج و کلم بروکلی.

علائم کمبود ویتامین E در کودکان: ضعف عضلانی، مشکلات بینایی، بی حسی یا مشکل در راه رفتن.

شربت باریویتال 

شربت باریویتال کودکان دارای طعمی پرتقالی است که برای کودکان از جذابیت خاصی برخوردار است. این مکمل غذایی دارای مواد مغذی ضروری کودکان در حال رشد که نیازهای تغذیه‌ای را در بر می‌گیرند است.
ویتامین D در شربت باریویتال میزان کلسیم و فسفر را در بدن تنظیم میکند.
آهن موجود در این شربت موجب هوشیاری در دهن می شود.

سخن پایانی

تامین ویتامین برای کودکان یکی از مهمترین کارهایی است که هر پدر و مادری باید آن را به درستی انجام دهد. ویتامین‌های زیادی در رشد کودکان تاثیرگذارند، اما مواردی در این راهنما ذکر شدند به عنوان حیاتی‌ترین آن‌ها تلقی می‌شوند. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5