علت های مخفی نفخ که احتمالا نمی دانید

0
رپورتاژ

نفخ در بین بسیاری از افراد یک مشکل رایج است و بین 10 تا 30 درصد افراد نفخ را تجربه کرده اند. نفخ میتواند دلایل متعددی داشته باشد و به تناسب دلیل راه های درمان و رفع دائمی آن نیز میتواند متفاوت باشد.. اگر شما هم همیشه از مشکل نفخ رنج می برید این مقاله به شما کمک می کند که دلیل پنهان پشت این مساله را کشف کنید. در این مقاله ما دلایل و راهکارهای جدیدی به شما ارائه می دهیم تا به کمک آن برای همیشه از شر این مشکل خلاص شوید.

چرا همیشه نفخ دارم

بسیاری از دلایل بروز نفخ را همه میدانیم. مواردی همچون مصرف حبوبات بدون خیساندن آن، مصرف نوشیدنی در بین غذا، عدم جویدن کافی غذا و مواردی از این دست. اما اگر با کنترل این موارد همچنان مشکل نفخ شما بر طرف نشده است 6 دلیل زیر نیز از جمله دلایل مهمی هستند که میتوانند منجر به نفخ شوند ولی معمولا جدی گرفته نمی شوند یا افراد اطلاعی از آن ندارند.

1.  استرس

استرس اولین عامل بروز مشکلات گوارشی همچون نفخ در سراسر جهان است. مادامی که استرس در شما بالاست مشکل شما به طور کامل برطرف نخواهد شد. ارتباط سیستم کنترل استرس و هضم غذا با هم مثل یک الاکلنگ هستند. خوردن در حالت استرس و یا عجله هضم غذا را سخت می کند و میتواند باعث نفخ شود. چرا که در این حالت بدن شما حالت تدافعی گرفته و وضعیت جنگی اعلام می دارد و سعی می کند تمام انرژی خود را صرف خدمت رسانی به قلب و مغز نماید.

به علاوه استرس میکروبیوم روده را نیز تغییر داده و باعث تکثیر باکتری های بد در بدن می شود.

2.  مهم ترین دلیل نفخ دائمی : حساسیت های ژنتیکی

 حساسیت به گلوتن و نفخ

افرادی که دارای حساسیت ژنتیکی به گلوتن هستند بعد از مصرف مواد غذایی حاوی گلوتن دچار مشکلات گوارشی همچون نفخ و حالت تهوع می شوند. عدم تحمل گلوتن علائم مشابه بیماری سلیاک ایجاد می کند. این افراد با حذف گلوتن از رژیم غذایی خود از شر این عوارض نیز خلاص می شوند. گلوتن نوعی پروتئین است که در گندم، جو، چاودار وجود دارد. بنابراین در غذاها و نوشیدنی های بسیاری مثل پاستا، سریال، آبجو وجود دارد، حتی در برخی ویتامین ها داروها و بسیاری از مواد آرایشی نیز دیده می شود. حساسیت به گلوتن علاوه بر نفخ میتواند مشکلات دیگری همچون اضاقه وزن شدید یا کاهش وزن شدید، درد شکم، اسهال یا یبوست، خستگی، سردرد، تهوع، مشکلات پوستی و درد مفاصل نیز ایجاد کند.

 

عدم تحمل لاکتوز و نفخ

افراد دارای عدم تحمل لاکتوز در هضم قند شیر(لاکتوز) دچار مشکل هستند بنابراین بعد از مصرف لبنیات دچار اسهال و نفخ می شوند. در صورت کمبود آنزیم لاکتاز، لاکتوز موجود در غذا به جای تجزیه و جذب شدن در روده کوچک دست نخورده به روده بزرگ منتقل می شود و در آنجا باکتری های طبیعی روده با لاکتوز های هضم نشده درگیر می شوند و همین مساله نشانه های عدم تحمل لاکتوز را ایجاد می کنند.

چطور از حساسیت های ژنتیکی آگاه شویم؟

در صورتی که از وجود حساسیت ژنتیکی بدن خود به گلوتن، لاکتوز و … اطلاعی ندارید با انجام تست ژنتیکی تغذیه و سلامتی مای ژن میتوانید از این مساله و بسیاری دیگر از ویژگی های اختصاصی بدن خود مطلع شوید و رژیم غذایی خود را دقیقا مطابق با بدن خود تنظیم نمایید. تا به صورت دائمی از بروز بسیاری از مشکلات مرتبط با سلامتی رهایی پیدا کنید.

اطلاعات بیشتر در مورد آزمایش ژنتیکی تغذیه مای ژن و سفارش انجام در منزل

3.    عدم تعادل میکروبی بدن

نفخ یکی از علائم شایع دیسبیوسیس یا عدم تعادل میکروبی بدن است. عواملی همچون رژیم غذایی پر شکر، مصرف غذاهای فرآوری شده، کمبود خواب و فعالیت بدنی محدود مستقیما با بر هم خوردن تعادل باکتری های روده در ارتباط هستند و میتواند باعث ناراحتی های گوارشی همچون نفخ شود. مصرف آنتی بیوتیک و مسمومیت غذایی نیز دو عامل مهم دیگر تاثیر گذار در تنوع میکروبی سیستم گوارشی هستند.

 

4.  غذا خوردن مکرر

ورود مداوم غذا به سیستم گوارش فشار زیادی به آن وارد می کند چرا که معده دائما مجبور به ترشح آنزیم های هضم کننده غذا می شود در نهایت بدن در انتهای روز با تخلیه مخزن آنزیمی معده رو به رو شده و دچار کمبود آنزیم جهت هضم غذا می شود. پس اگر در انتهای روز دچار نفخ می شوید احتمالا دلیل این امر ریزه خواری و مصرف مداوم غذا در طول روز است.

5.  مصرف بالای غذاهای خام

برخی از مواد غذایی مخصوصا گیاهان با دیواره سلولی سخت هضم سختی نیز دارند میکندبا این حال به طور کل مصرف غذاهای خام به دلیل وجود برخی آنزیم ها حتی میتوانند کمک کننده هضم باشند. بنابراین مهم این است که بدانید بهتر است چه موادی را خام بخورید و چه موادی را پخته. کلم پیچ، برکلی، نخودسبز، سیب زمینی، هویج و چقندر را پخته بخورید تا از بروز نفخ جلوگیری شود. به طور کلی توصیه میشود مواد پر فیبری که جویدن آن سخت است را اگر پخته بخورید.

 

6.  میوه ها

میوه ها مواد غذایی سریع هضمی هستند و معمولا بین 20 دقیقه تا یک ساعت برای هضم آنها زمان لازم است اما در صورتی که میوه بلافاصله یا با زمان کمی بعد از وعده غذایی بزرگ و سنگین مصرف شود به دلیل این همراهی هضم میوه به تاخیر می افتد و به جای تجزیه و هضم وارد فاز تخمیری می شود و باعث آزاد شدن گاز در روده می شود. هرچه غذا سنگینتر باشد هضم آن بیشتر طول می کشد به همین دلیل مصرف میوه بلافاصله بعد از غذا توصیه نمی شود.

علت نفخ شکم در زنان

علاوه بر دلایل عمومی نفخ که برای زنان و مردان صدق می کند در مورد زنان میتوان گفت نفخ شکم یکی از علائم شایع قاعدگی است. زنان ممکن است درست قبل و در طول دوره خود نفخ، درد شکم و گرفتگی عضلات را تجربه کنند. این طبیعی است و معمولاً به دلیل تغییرات هورمونی تنظیم کننده چرخه قاعدگی است

 

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.