فیلم مرد سوم – معرفی و تحلیل و بررسی – The Third Man (1949)

0

کارگردان: کارول رید. فیلم‌نامه: گراهام گرین. تهیه‌کننده: الکساندر کوردا، کارول رید و دیوید ا. سلزنیک. بازیگران: جوزف کاتن (هالی مارتینز)، آلیدا ولی (آنا اشمیت)، ترور هاوارد (سرگرد کالوی)، اورسن ولز (هری لایم)، ویلفرد هاید وایت (کرابین)، برنارد لی (سرگرد پین). مدت: 104 دقیقه. فروش: 2 میلیون دلار.

اسکارها:

o       بهترین فیلم‌برداری سیاه‌وسفید: رابرت کراسکر.

o       نامزد اسکار بهترین کارگردان: کارول رید.

o       بهترین تدوین: آزوالد هفنریشتر.

سالن سینما در تاریکی فرو می‌رود. نوای ساز زیتری به گوش می‌رسد که در واقع نوایی است فراموش‌نشدنی درباره تباهی فیزیکی و روحی شهر وین؛ شهری که پس از جنگ جهانی دوم به چند بخش تقسیم شده بود. بر روی پرده، تصاویری مستند و رویاگونه از ویرانی و فلاکت، وجسد مردی که در بستر رودخانه‌ای بی‌آب افتاده است. این مناظر به کابوسی اکسپرسیونیستی از شهری می‌انجامد که همیشه تاریک است و خیابان‌های سنگ‌فرش‌اش، درخششی پر رمز و راز دارند. امروز این شهر به دزدان و بازارسیاهی‌ها و قدرت‌های خارجی تعلق دارد که هریک دنبال قدرت و کنترلی بیشتر است. در چنین دنیای فاسدی است که هارلی مارتینز (جوزف کاتن) یک آمریکایی عبوس، قدم می‌گذارد. مردی که فکر نمی‌کرده سفرش به تعقیب جسدی بیانجامد یا کارش به تحقیق از دوست دختر آن جسد بکشد. اگر زوایای دوربین این شاهکار سینمایی گاه زیادی کج است و زیادی استیلیزه و نمایشی، در عوض لذت‌بخش است! در حقیقت، این هنرمندانه بودن کار است که آدم را به سرگیجه می‌اندازد.

بازیگران

*اورسن ولز: شخصیت اورسن ولز در این فیلم، به دراماتیک‌ترین شکل ممکن به بیننده معرفی می‌شود، و با آن‌که در واقع، فقط به گونه‌ای برق‌آسا در چند صحنه از تاریکی در می‌آید و در تاریکی فرو می‌رود، و البته، آن صحنه فراموش‌نشدنی را بالای آن چرخ بزرگ شهربازی دارد، ولی سایه سنگین لبخند تمسخرآمیز و زیرکانه‌اشبر ساسر فیلم اتاده است. مثل شخصیت شناخت‌ناپذیرش در همشهری کین (1941)، لابم نیز یکی از سربسته‌ترین شخصیت‌های فیلم باقی می‌ماند. با آن‌که گرایش سبکی فیلم به حرکت‌های تیلت و زوایای کج و معوج و عمق میدان و اصولاً ترکیب نماها، اورسن ولز خالص بود، خودش دستی در کار ساختن این فیلم نداشت و صرفاً دیالوگ‌های خود را بازنویسی کرد و یکی از شاهکارترین دیالوگ‌های تاریخ سینما، «ساعت کوکو» را برای خودشنوشت.

* جوزف کاتن: واقعاً به بازیگری پردل و جرأت نیاز بود که در اوج شهرت، بیاید و نقش مرد ناشی و گیج و بدبینی را بازی کند. ولی جوزف کاتن این کار را کرد و پیام‌اش را هم به مخاطب رساند. در این‌جا، ولز و کاتن، حالت مرشد و مرید را دارند؛ چیزی در مایه نقشی که هر دو در همشهری کین بر عهده داشتند. (برای اطلاعات بیشتر به همشهری کین، فیلم منتخب شماره 3 مراجعه شود.)

* آلیدا ولی: نقش آنا اشمیت، محبوبه سرسخت هری لایم را بی‌عیب و نقص بازی کرده و آن را به سندی از ارده زنانه تبدیل نموده است. از 1934 تا 2002، آلیدا ولی در بیش از صد فیلم ظاهر شد؛ بیشتر این فیلم‌نامه‌ها اروپایی بودند. وی به علاوه در تعدادی سریال آمریکایی نیز مانند دکتر کلیدر و نبرد حضور داشته است. ولی تا چند سال پیش در کرواسی زندگی می‌کرد.

خلاصه داستان

هالی مارتینز، نویسنده آمریکایی داستان‌های وسترن، به وین پس از جنگ جهانی دوم می‌رسد و به دنبال دوست دوران کودکی خود هری لایم است که به او پیشنهاد کار داده است. به مارتینز گفته می‌شود که لیم هنگام عبور از خیابان توسط یک ماشین کشته شده است. در مراسم خاکسپاری لایم، مارتینز با دو پلیس نظامی سلطنتی بریتانیا آشنا می‌شود: گروهبان پین، یکی از طرفداران کتاب‌های مارتینز، و سرگرد کالووی. پس از آن، آقای کرابین از مارتینز درخواست می‌کند تا چند روز بعد در یک باشگاه کتاب سخنرانی کند. او سپس با یکی از دوستان لایم، “بارون” کورتز ملاقات می‌کند، که به مارتینز می‌گوید که او و یکی دیگر از دوستان رومانیایی به نام پوپسکو، لیم را پس از تصادف به کنار خیابان برده‌اند. قبل از مرگ، لایم از آن‌ها خواست که از مارتینز و همچنین دوست دختر لایم، بازیگر آنا اشمیت مراقبت کنند.

همانطور که مارتینز و آنا در مورد مرگ لایم جویا می‌شوند، متوجه می‌شوند که روایت‌ها در مورد اینکه دو یا سه مرد جسد را برده‌اند متفاوت است. باربر در آپارتمان لیم به آن‌ها می‌گوید که مرد سومی را دید که کمک می‌کرد جسد را بردارد. بعداً، باربر پیشنهاد می‌کند که اطلاعات بیشتری به مارتینز بدهد، اما قبل از اینکه مارتینز بتواند با او صحبت کند، او به قتل می‌رسد. مارتینز با سرگرد کالووی روبرو می‌شود و تقاضا می‌کند که مرگ لایم بررسی شود. کالووی فاش می‌کند که لیم پنی‌سیلین را از بیمارستان‌های نظامی می‌دزدد، آن را رقیق می‌کرد، سپس آن را در بازار سیاه می‌فروخت و نوزادان بی‌شماری را زخمی می‌کرد یا می‌کشت. مارتینز که با شواهد محکم متقاعد شده است، موافقت می‌کند که برود.

مارتینز در آن شب به دیدار آنا می‌رود. پس از خروج، او در خیابان‌ها راه می‌رود، تا اینکه متوجه گربه هری می‌شود و متوجه می‌شود که شخصی از دری تاریک در حال تماشای آن است. هری است. مارتینز فریاد می‌زند اما لایم می‌گریزد و ناپدید می‌شود. مارتینز کالووی را احضار می‌کند که متوجه می‌شود لیم از طریق فاضلاب‌های گسترده شهر فرار کرده است. پلیس بریتانیا تابوت لیم را نبش قبر می‌کند و متوجه می‌شود که جسد مأمور گمشده‌ای است که پنی‌سیلین را برای لیم دزدیده است. قرار است آنا به بخش شوروی فرستاده شود و دوباره توسط کالووی مورد بازجویی قرار گیرد.

مارتینز با لایم ملاقات می‌کند و آن‌ها سوار وینر ریزنراد می‌شوند. لیم قبل از خروج سریع مارتینز را به صورت اریب تهدید می‌کند. سپس کالووی از مارتینز می‌خواهد که در دستگیری لیم کمک کند. مارتینز به یک شرط موافقت می‌کند که به آنا کمک کند و از آنا خواستار رفتار امن آنا در خارج از وین است. آنا در حال حرکت در قطار است که متوجه مارتینز می‌شود که برای مشاهده حرکت او آمده است. او نقشه را از او خارج می‌کند، اما هیچ بخشی از آن را نمی‌خواهد. مارتینز خشمگین تصمیم می‌گیرد وین را ترک کند، اما در راه فرودگاه، کالووی در بیمارستانی توقف می‌کند تا کودکان مارتینز را که در اثر مننژیت فلج شده یا در حال مرگ هستند، نشان دهد که با پنی سیلین رقیق شده لیم درمان شده‌اند. مارتینز موافقت می‌کند که دوباره به پلیس کمک کند.

لیم برای ملاقات با مارتینز به یک کافه کوچک می‌رسد، اما آنا می‌تواند به لیم هشدار دهد که پلیس در حال بسته شدن است. او دوباره سعی می‌کند با استفاده از تونل‌های فاضلاب فرار کند، اما پلیس آنجاست. لیم به پین شلیک می‌کند و می‌کشد، اما کالووی شلیک می‌کند و لیم را زخمی می‌کند. آهک که به شدت مجروح شده، خود را از یک پلکان چدنی به سمت یک شبکه خیابان می‌کشاند. با این حال، او نمی‌تواند آن را بلند کند. مارتینز لایم را در توری پیدا می‌کند و فریاد کالووی برای شلیک به لایم را می‌شنود، لیم و مارتینز نگاهی به یکدیگر می‌کنند و سپس مارتینز با استفاده از تپانچه پین، لایم را شلیک می‌کند و می‌کشد. مارتینز در دومین تشییع جنازه لایم شرکت می‌کند. با خطر از دست دادن پرواز خود از وین، او در خیابان منتظر می‌ماند تا با آنا صحبت کند، اما او کاملاً او را نادیده می‌گیرد و بدون اینکه حتی نگاهی به جهت او بیندازد، درست از کنارش می‌گذرد.

دیالوگ

هری لایم، را بالای ییکی از آن چرخ‌های بزرگ شهربازی می‌برد. نکند خیال دارد او را از آن بالا پایین بیندازد؟ خیر، کاری که در عوض انجام می‌دهد، ادای یکی از بدبینانه‌ترین و رندانه‌ترین نطق‌های تاریخ سینماست: «در ایتالیا، سی سال تحت سلطه خاندان بورژیا، جنگ‌ها به راه افتاد، چه ترور و وحشتی به پا شد، چه جنایت‌ها که صورت نگرفت، چه خون‌ها که ریحته نشد، اما همین دوره، میکل آنژ، لئوناردو داوینچی و رنسانس را تحویل ما داد. در سوئیس، عشق و محبتی برادرانه حاکم بود، 500 سال صلح و دموکراسی داشتند، و خب، این‌ها چه پدید آورد؟ ساعت کوکو.»

صحنهٔ فراموش‌نشدنی

آنا لحظاتی پیش‌تر به هالی گفته که گربه‌اش فقط برای هری خرخر می‌کرده. در حالی که او به حرف زدنش ادامه می‌دهد، دوربین از لابه‌لای گلدان‌ها رد می‌شود و به طرف پنجره می‌رود و از آن خارج می‌شود و به سوی خیابان و کنج‌های تنگ و تاریک‌اش می‌خزد؛ در آن‌جا گربه‌ای را می‌بینیم که روی سنگفرش خیس خیابان می‌دود و در آستانهٔ دری متوقف می‌شود و خود را به یک جفت کفش براق مردانه می‌مالد. مردی که آن کفش را به پا دارد، نمی‌بینیم، ولی حالا با در نظر داشتن حرف‌های آنا می‌توانیم هویت‌اش را حدس بزنیم. آن‌چه در پی می‌آید یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین معرفی‌های یک شخصیت در تاریخ سینماست. صورتی گرد و لبخندی تمسخرآمیز به سوی آن پنجره. هالی به تعقیب آن چهره می‌پردازد که در کانال‌های فاضلاب شهر ناپدید می‌شود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کارخانه متروکی در پرتغال با ماشین‌های کلاسیک قدیمی در آن کشف شد و سوژه عکاسی شد

متروک بودن هم زیبایی خاص خودش را دارد. خانه و هتل و امارت متروک انگار یک تونل زمان است. یک موزه خاک گرفته دست نخورده.اما این بار کارخانه‌ای با ده‌ها ماشین کلاسیک رها شده در پرتغال با کوشش عکاسان سوژه شده.«داخل این ساختمان صنعتی دو…

چه می‌شد اگر انیمیشن‌های استودیو جیبلی را کسی با آبرنگ می‌کشید – کاری که لوئیز تریر کرده!

در این نقاشی‌های زیبای لوئیز تریر، طرفداران استودیو جیبلی فورا انیمیشن‌های یه یاد ماندنی را که از آنها الهام گرفته شده، تشخیص خواهند داد.لوئیز تریر، نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی با الهام از شخصیت‌های انیمیشن‌های شناخته شده از استودیو جیبلی،…

جستجو برای جیمز باند بعدی – طرفداران جیمز باند یکی از این 11 نفر را جیمز باند بعدی می‌دانند

جیمز باند یک شخصیت خیالی است که توسط نویسنده بریتانیایی یان فلمینگ خلق شده. باند یک مامور سرویس مخفی بریتانیایی ظریف و پیچیده است که با کد 007 نیز شناخته می‌شود. او اولین حضور خود را در رمان «کازینو رویال» فلمینگ در سال 1953 انجام داد و از…

خاطره‌بازی‌ با هم‌خوابگاهی‌ها و هم‌خانه‌های کثیف زمان دانشجویی!

الان را نمی‌دانم، اما داشتیم هم‌خوابگاه‌هایی و هم‌اتاقی‌هایی که نظم و بهداشت برایشان اولویت نبود. شاید یک جور لج و لجبازی برای نامرتب بودن و نشان دادن بی‌حالی و غم فلسفی هم در کار بود.ظرف‌های نشسته که دست کم مواد غذایی داخلشان تخلیه…

چگونه از نشخوار فکری یعنی زیاد فکر کردن به چیزی تنش‌زا، رهایی پیدا کنیم؟

بعضی‌ها درگیر یک نوع نشخوار فکری می‌شوند. مثلا خاطرات بد گذشته، از دوران کودکی یا رابطه بد با شریک زندگی سابقشان را مرتب ناخواسته به هر بهانه‌ای مرور می‌کنند یا در مورد یک کار جزئی که می‌دانند انجام دادنش سخت نیست و از عهده‌اش برمی‌آیند،…

تصور شاهان صفوی بر اساس شرح متنی جهانگردان و افراد شاخصی که آنها را دیده و توصیف کرده‌اند

در حساب توییتر Cavid Ağa شاهان صفوی را بر اساس نوشته‌های قدیم به دقت و به صورت گرافیکی و چشم‌نوازی تصور شده‌اند.(توضیحات از ویکی پدیا) شاه اسماعیل بنا به نوشته‌های جیووانی ماریا دلی آنجیوللوشاه اسماعیل یکم (۱۷ ژوئیهٔ ۱۴۸۷ – ۲۳ مه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.