اولین ژل ژن‌درمانی موضعی در جهان زخم‌های مزمن را التیام می‌بخشد – امیدی برای بهود بیماری پروانه‌ای

0

در کودکان مبتلا به یک بیماری پوستی نادر، یک ژل جدید نسخه‌های فعال ژنی را ارائه می‌کند که پروتئین کلاژن تولید می‌کند که برای بهبود زخم ضروری است.

آزمایش فاز 3 که اولین ژن درمانی موضعی جهان محسوب می‌شود، نتایج فوق العاده‌ای را در کودکان مبتلا به یک بیماری نادر پوستی تاول‌دار گزارش کرده است. دیده شد که ژل ژن درمانی زخم هایی را که سال ها باز بوده‌اند، به طور کامل بهبود می‌دهد.

اپیدرمولیز بولوزا دیستروفیک (DEB)یا بیماری پروانه‌ای یک بیماری پوستی نادر است که منجر به تاول زدن مداوم پوست می‌شود و اغلب زخم‌هایی باز می‌گذارد که بهبود نمی‌یابند. این بیماری به دلیل جهش در ژن COL7A1 ایجاد می شود که باعث می شود فرد قادر به تولید پروتئین کلاژن کلیدی نباشد.

درمان جدید، ژلی است که برای رساندن نسخه‌های  ژن COL7A1 به طور مستقیم به بافت زخم طراحی شده . این کار، در تئوری، باید باعث تولید پروتئین‌های کلاژن کلیدی مورد نیاز برای بهبود پوست شود. ژن‌های عملکردی از طریق یک ویروس تبخال تغییر یافته تحویل داده می‌شوند که قادر به تکثیر و انتشار به سایر قسمت‌های بدن نیست، اما می‌تواند از دفاع ایمنی بدن فرار کند.

گزارشی در مجله پزشکی نیوانگلند ، نتایج یک کارآزمایی فاز 3 دوسوکور و کنترل شده با دارونما، بسیار چشم‌گیر است. بیماران به صورت هفتگی با ژل ژن درمانی تحت درمان قرار گرفتند و پس از سه ماه، 71 درصد از افرادی که ژل فعال دریافت کردند، به طور کامل بهبود یافتند. تا شش ماهگی، 67 درصد از زخم‌های درمان شده در کارآزمایی هنوز بهبود یافته بودند.

یکی از شرکت کنندگان در این کارآزمایی، یک جوان 22 ساله به نام وینچنزو ماسکولی، در تمام عمر خود از زخم‌های باز رنج می‌برد، اما در عرض چند ماه پس از استفاده از ژل ژن درمانی، زخم های او بهبود یافت.

ماسکولی گفت: «بعد از چهار ماه، بهبودی را در زخم بزرگ پشتم دیدم که به مدت 20 سال داشتم. پس از شش ماه، زخم به طور کامل بهبود یافته بود و درد بسیار کمتری داشت.»

متأسفانه، به دلیل اینکه اثرات ژل دائمی نیست، بسیاری از بیماران شاهد بازگشت برخی از زخم های خود در ماه های پس از پایان کارآزمایی بوده‌اند. محققان پیشنهاد می‌کنند که چنین چیزی قابل انتظار است، اما با توجه به اینکه هیچ اثر نامطلوبی با تجویز مکرر ژل مشاهده نمی‌شود، ممکن است درمان‌های مداوم در دوره‌های زمانی طولانی مؤثر باشد.

شرکت داروسازی کریستال بیوتک در حال حاضر از نزدیک با سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای تایید دارو همکاری می‌کند. انتظار می رود در سه ماهه اول سال 2023 تصمیم گیری شود.

در حالی که DEB یک بیماری نادر است، این ژن درمانی موضعی خاص احتمالاً اولین مورد از کاربردهای فراوان فناوری جدید است. تعدادی دیگر از اختلالات پوستی اپیدرمولیز بولوزا ناشی از جهش های تک ژنی وجود دارد که به طور فرضی می توان با این فناوری درمان کرد.

در شکل فعلی، ژن درمانی نمی تواند به پوست دست نخورده نفوذ کند. بنابراین فقط می تواند زخم‌های از قبل موجود را درمان کند.

در آینده این فناوری،  می‌تواند انواع بیماری‌های پوستی مختلف را درمان کند.

مطالعه جدید در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است.

منبع: استنفورد مدیسین


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مردان خوش‌لباس و خوش‌تیپ سال‌ها و دهه‌های آینده احتمالا چه لباس و آرایش موی سر و صورتی خواهند داشت

پیشبینی مد بسیار دشوار است. در داستان‌های علمی تخیلی گاهی چیزهایی در مورد آنها می‌خوانیم. مثلا سرهای تراشیده شده‌ای که جواهرات بر فرق سر دوخته شده‌اند یا خالکوبی‌ها.اما با توجه به تغییرات اقلیمی و درگیری‌ها و وسایل فناورانه‌ای که در حال…

250 فیلم برتر imdb به همراه معرفی و خلاصه و بررسی آنها + 23 فیلمی که حیف بود در این فهرست نباشند

مسلم است که آرای IMDB به خصوص از دید فیلم‌بین‌های حرفه‌ای فقط چیزی نسبی برای پی بردن به محبوبیت نسبی فیلم‌ها هستند. چه بسیارند فیلم‌هایی که نمره بالای 7 دارند، اما ارزش واقعی‌شان خیلی کمتر است و چه بسیارند فیلم‌هایی که آدم درمی‌ماند چرا…

وقتی با اشعه ایکس از اشیای عادی عکس بگیرید؛ شگفت‌زده می‌شوید! کاری که آندری دومان کرد

مجموعه عکس‌های اشعه ایکس می‌توانند اشیاء روزمره را به روشی باورنکردنی و منحصر به فرد نشان دهند.آندری دومان، عکاس تجاری، حدود یک سال است که این کار را می‌کند. زمانی که دومان کاری را برای مشتریان انجام نمی‌دهد، دوست دارد پروژه‌های شخصی را…

مهندسان بامزه با اختراعات و ابداعات عجیب و غریب و کارا ! گالری عکس

بسیار پیش می‌آید که برای انجام کاری تنها دو راه داریم، یا خرید یک محصول گران و استفاده از آدم‌های کاربلد برای راه‌اندازییا اینکه خودمان با یک سری ابتکار و به صورت به اصطلاح زمخت ولی کارراه‌انداز، تقریبا بدون هزینه کار را انجام بدهیم.…

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…

عکس‌های این عکاس فرانسوی مانند تابلوهای نقاشی زیبای سبک امپرسیونیسم هستند

امپرسیونیسم یک جنبش هنری است که در اواخر قرن نوزدهم، عمدتاً در فرانسه ظهور کرد. مشخصه آن تاکید بر ثبت اثرات زودگذر نور و رنگ در دنیای طبیعی است. نقاشان امپرسیونیست به دنبال این بودند که برداشت‌های دیداری فوری خود را از یک صحنه به تصویر…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.