تحصیل پزشکی در انگلستان؛ مدارک، شرایط و هزینه‌های آن

0
رپورتاژ

مهاجرت تحصیلی به کشور انگلستان به خودی خود یک هدف والا، جذاب و البته دست‌یافتنی‌ است. تحصیل در رشته‌ی آینده‌دار و درجه اولی همچون رشته‌های پزشکی نیز بر جذابیت و البته دشواری این مسیر اضافه می‌کند.
هرساله دانشجویان بین‌المللی بسیاری خواستار و علاقمند به تحصیل پزشکی در انگلستان  بوده و در رقابتی تنگاتنگ برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های مطرح این کشور شرکت می‌کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل پزشکی در انگلستان به این صفحه مراجعه کنید. سوالات مختلفی از ما در موسسه مهاجرتی مای آرمان در رابطه با تحصیل در دانشگاه‌های انگلیس و در رشته‌های پزشکی پرسیده می‌شود که تلاش کردیم در این مطلب به آن‌ها پاسخ دهیم.

شرایط تحصیل پزشکی در انگلستان

نظام آموزشی اصولی و قدرتمند و همینطور امکانات آموزشی و رفاهی بی‌نظیر برای دانشجویان در دانشگاه‌های انگلستان، این کشور را تبدیل به قطب پرورش نیروی کار خبره در زمینه‌های مختلف کرده است.
دانشگاه‌های برتر دنیا که رتبه‌های تک رقمی و دو رقمی را در سطح بین‌المللی در زمینه علمی از آن خود کرده‌اند، هر دانشجوی مستعد و جویای علمی را برای دریافت پذیرش در این دانشگاه‌ها ترغیب می‌کند. به‌علاوه آینده‌ی شغلی تقریبا تضمین شده پس از تحصیل؛ به‌خصوص در رشته‌هایی همچون پزشکی برای دانشجویان این دانشگاه‌ها از دیگر موضوعات مورد توجه است.

ما پیش از اعزام دانشجو به خارج برای تحصیل در رشته‌ی پزشکی، تلاش می‌کنیم آن‌ها را با واقعیت‌های این عرصه آشنا کنیم. دانشگاه‌های پزشکی تراز اولی همچون دانشگاه‌های انگلستان برای پذیرش دانشجو در این رشته شرایط خاص و دشواری را در نظر گرفته‌اند.
با توجه به ارتباط مستقیم فارغ‌التحصیلان این رشته با مردم و ارتباط مستقیم آن‌ها با بدنه جامعه تسلط بر زبان انگلیسی شرط اول و سختگیرانه برای تحصیل است. نمره آیلتس ۷ پیش‌زمینه‌ی ورود به تقریبا تمامی دانشگاه‌های انگلیس در رشته‌های پزشکی است.
شرط دشوار دیگر برای تحصیل در این رشته‌‌‌، شرکت در دوره‌های پیش‌نیاز همچون ‌Foundation و A Level  است. برای مثال دوره A Level شرط ورود به تمامی دانشگاه‌های پزشکی به‌حساب می‌آید و نمرات دانشجویان در دروس شیمی و زیست‌شناسی در این دوره بایستی در سطح A باشد.
آزمون‌های دیگری نیز برای ورود به برخی از دانشگاه‌های انگلستان وجود دارد که کسب نمره قبولی در آن‌ها پیش‌نیاز پذیرش است. آزمون‌های BMAT، GAMSAT و UCAT از جمله این آزمون‌ها هستند.
موضوع با اهمیت بعدی برای کسب پذیرش در رشته‌های پزشکی دانشگاه‌های انگلستان، حضور آماده در جلسه مصاحبه و انگیزه‌نامه قوی است. در انگیزه‌نامه یا بیانیه شخصی با معرفی خود و اهدافتان و بیان برنامه‌های بلندمدت و حتی رویاهایتان میزان علاقه و ممارستتان برای تحصیل در این رشته دشوار را به مسئولین پذیرش دانشگاه ثابت می‌کنید. ضمن اینکه داشتن رزومه تحصیلی قوی می‌تواند برگ برنده‌ی دیگری برای شما در جلسه مصاحبه باشد که نباید نادیده گرفته شود.

 

 

مدارک اولیه برای دریافت پذیرش در رشته‌های پزشک دانشگاه‌های انگلیس:

  • آخرین مدرک تحصیلی مورد تایید دانشگاه مقصد
  • ریز نمرات تحصیلی متقاضی
  • مدرک زبان آیلتس با نمره حداقل ۷
  • انگیزه‌نامه قوی

نکته‌ی آخر در رابطه با پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی، عدم وجود شرط سنی است. اگرچه حداقل سن برای پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی ۱۸ یا حداکثر ۱۶ سال تعیین شده و سقفی برای آن در نظر گرفته نشده اما شانس دریافت ویزا برای تحصیل در رشته‌های پزشکی برای افراد بالای ۲۱ سال کاهش پیدا می‌کند.

طول دوره پزشکی در انگلستان

رشته‌های پزشکی در همه‌جای دنیا طولانی‌ترین و دشوارترین رشته‌های تحصیلی به‌حساب می‌آیند. به‌طور استاندارد طول برنامه پزشک عمومی یا لیسانس برای دانشجویان این رشته ۴ تا ۵ سال است اما این تمام ماجرا نیست.

همانطور که گفتیم دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در انگلستان پیش از ورود به رشته‌های پزشکی ملزم به طی دوره‌های Foundation یا A Level هستند. این دوره‌ها ۱ تا ۲ سال به طول می‌انجامند و به زمان تحصیل شما اضافه می‌شوند.

تحصیل پزشکی در انگلستان به دو دوره پزشکی مستقیم و پزشکی در کارشناسی تقسیم می‌شود. دوره پزشکی مستقیم یا پزشکی عمومی یک دوره چهار ساله است. دانشجویان کارشناسی پزشکی اما پس از دوره چهار ساله یک دوره دو ساله را طی می‌کنند تا پس از آن بتوانند برای تحصیل در یک شاخه تخصصی پزشکی اقدام کنند.

سایر رشته‌های پزشکی در این کشور نیز طول دوره‌های متفاوتی دارند. برای مثال رشته‌های دامپزشکی، دندانپزشکی و داروسازی ۵ تا ۶ ساله بوده و پرستاری یا فیزیوتراپی دوره‌های ۳ تا ۴ ساله دارند. برای دریافت مدرک تخصص پزشکی نیز پس از پایان دوره ۶ ساله کارشناسی دوره‌ای ۳ تا ۴ ساله را پیش رو خواهید داشت.
آخرین نکته اینکه پس از اتمام تحصیل، دانشجویان این رشته مشمول گذراندن دوره کارورزی هستند تا برای ورود به بازار کار به خوبی آماده شوند. البته طول دوره کارورزی برای دانشگاه‌ها، رشته‌ها، مقاطع و تخصص‌های مختلف متفاوت است.

هزینه تحصیل پزشکی در انگلستان

رشته پزشکی از جمله رشته‌های تحصیلی نسبتا گران قیمت در دنیا به‌حساب می‌آید. طولانی بودن سال‌های تحصیل در این رشته نسبت به سایر رشته‌ها، محدودیت دانشگاه‌ها و منابع آموزشی از دلایل بالا بودن هزینه‌های تحصیل در این رشته است.هزینه تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی تنها هزینه شهریه نیست و زندگی دانشجویی در کشور غریب نیز مخارج این افراد را افزایش می‌دهد. به‌علاوه گذراندن دوره‌های مقدماتی A Level یا Foundation نیز جزوی از هزینه‌های تحصیل در انگلستان هستند.
دوره A Level و Foundation با توجه به کالجی که در آن دوره برگزار می‌شود شهریه‌ای در حدود ۸ تا ۱۵ هزار پوند در سال دارد. شهریه دانشگاه‌ها نیز برای رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی به‌صورت میانگین مبلغی در حدود ۳۵ تا ۴۸ هزار پوند انگلیس است.
به‌علاوه شهریه دانشگاه‌ها در رشته‌های پزشکی معمولا ثابت نبوده و در طول سال‌های مختلف تحصیلی متغیر است. هزینه‌های زندگی در انگلستان نیز با توجه به شهر محل سکونت مبلغی در حدود ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ پوند است؛ پس بهتر است برنامه‌ریزی دقیقی برای مدیریت منابع مالی در زمان تحصیل داشته باشید. نکته مثبت و قابل توجه برای دانشجویان دانشگاه‌های انگلستان امکان دریافت وام تحصیلی از ترم دوم دانشگاه به بعد، بورسیه دانشجویی و دریافت کمک‌هزینه‌های تحصیلی تحت عنوان NHS است. نهاد بهداشت و سلامت بریتانیا (NHS) برای حمایت از جامعه پزشکی و سرمایه‌گذاری بر روی نیروی انسانی این کشور به دانشجویانی که برای مطالعات خود نیازمند حمایت مالی باشند برنامه‌هایی را در نظر دارد.
کشور انگلستان و دانشگاه‌ها نیز بورسیه‌های مختلفی را برای دانشجویان در رشته‌های مختلف پزشکی در نظر گرفته‌اند که شانس افراد مستعد و علاقمند را برای تحصیل رایگان در این رشته افزایش می‌دهد. بورسیه دولت بریتانیا، بورسیه کالج پزشکی هال یورک، بورسیه جان باورنتی، بورسیه جهانی تعالی و بورسیه دانشگاه کینگ از جمله آن‌هاست.

 

ادامه تحصیل پزشکی در انگلستان

یکی دیگر از مسیرهایی که در هنگام اعزام دانشجو به خارج با آن مواجهیم، مهاجرت برای ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی و دریافت مدرک تخصصی در دانشگاه‌های کشور انگلیس است. فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی عمومی در انگلستان می‌توانند با در نظر گرفتن علاقمندی‌ها و توانمندی‌هایشان یکی از ده‌ها تخصص موجود را انتخاب کرده و تحصیلات تکمیلی را ادامه دهند.
پرمخاطب‌ترین تخصص‌هایی که فارغ‌التحصیلان پزشکی در انگلستان انتخاب می‌کنند شامل: هوشبری اتاق عمل، پاتولوژی (آسیب‌شناسی)، روان‌پزشکی، رادیولوژی و جراحی تخصصی است. در نهایت تمامی تلاش‌ها برای ورود به رشته پزشکی در دانشگاه‌های مطرح انگلستان با هدف داشتن آینده شغلی تضمین شده و یا در مواردی حرکت بر روی لبه‌ی علم و گسترش مرزهای دانش بشر صورت می‌گیرد. در هر صورت کشور انگلیس فرصت‌های متنوعی را برای فارغ‌التحصیلان این رشته فراهم کرده تا بتوانند در محیط‌های کاری مختلفی به‌جز محیط‌های درمانی نیز شغل مورد نظر خود را پیدا کنند. درآمد قابل قبول پزشکان حتی در موسسات تحقیقاتی، مراکز درمان خصوصی یا آژانس‌های کمک‌رسانی، زحمت تحصیل چند ساله در این رشته را جبران و هزینه‌های انجام شده را تبدیل به یک سرمایه‌گذاری پر سود برای دانشجویان می‌کند. اگر به فکر دریافت پذیرش از دانشگاه‌های انگلستان در رشته‌های پزشکی هستید، موسسه مهاجرت تحصیلی مای آرمان با تخصص، تجربه و روابط که طی بیش از ده سال فعالیت در این زمینه کسب کرده است می‌تواند راهنما و راهگشای شما در این مسیر باشد.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.