همه موجودات زنده ممکن است ماشین مولکولی برای “حس ششم” داشته باشند!

0

هر حیوانی روی زمین ممکن است ابزار یا ماشین مولکولی را برای حس کردن میدان‌های مغناطیسی در خود داشته باشد، حتی موجوداتی که با استفاده از این حس ششم مرموز حرکت یا مهاجرت نمی‌کنند.

دانشمندانی که روی مگس‌های میوه کار می‌کنند، اکنون یک مولکول موجود در همه سلول‌های زنده را شناسایی کرده‌اند که اگر به اندازه کافی وجود داشته باشد به مولکول‌های دیگر به آن کمک کنند، تا به میدان مغناطیسی حساس باشند.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که حس مغناطیسی می‌تواند در قلمرو حیوانات بسیار رایج‌تر از آنچه تاکنون می‌دانستیم باشد. اگر حق با محققین باشد، ممکن است این یک ویژگی باستانی شگفت‌انگیز باشد که تقریباً در همه موجودات زنده مشترک است، البته با شدت‌های مختلف.

البته این یافته به این معنی نیست که همه جانوران یا گیاهان می‌توانند به طور فعال میدان‌های مغناطیسی را حس کنند و دنبالش کنند، اما نشان می‌دهد که همه سلول‌های زنده، از جمله سلول‌های ما، ممکن است ابزار لازم را داشته باشند.

ریچارد بینز، یک عصب‌شناس از دانشگاه منچستر، می‌گوید : «اینکه چگونه ما دنیای پیرامون خود را توسط حس‌های بینایی، سنوایی تا لامسه، جشایی و بویایی حس می‌کنیم، به خوبی درک شده است. اما در مقابل، اینکه کدام حیوانات می‌توانند حس کنند و چگونه به یک میدان مغناطیسی واکنش نشان بدهند، ناشناخته باقی مانده است. این مطالعه پیشرفت‌های قابل توجهی در درک چگونگی حس و واکنش حیوانات به میدان‌های مغناطیسی خارجی داشته است.»

درک مغناطیسی ممکن است برای ما مانند جادو به نظر برسد، اما بسیاری از ماهی‌ها، دوزیستان، خزندگان، پرندگان و سایر پستانداران در طبیعت می‌توانند کشش میدان مغناطیسی زمین را حس کرده و از آن برای حرکت در فضا استفاده کنند.

از آنجایی که این نیرو اساساً برای گونه ما نامرئی است، مدت زمان قابل توجهی طول کشید تا دانشمندان متوجه آن شوند.

تازه در دهه 1960 بود که دانشمندان نشان دادند که باکتری‌ها می‌توانند میدان‌های مغناطیسی را حس کنند و خود را متناسب با آن میدان‌ها جهت‌دهی کنند. در دهه 1970 متوجه شدیم که برخی از پرندگان و ماهی‌ها هنگام مهاجرت از میدان مغناطیسی زمین پیروی می‌کنند.

با این حال، حتی تا به امروز، هنوز مشخص نیست که چگونه بسیاری از حیوانات به این شاهکار‌های باورنکردنی ناوبری دست می‌یابند.

در دهه 1970، دانشمندان پیشنهاد کردند که این حس قطب‌نمای مغناطیسی می‌تواند شامل جفت‌های رادیکال باشد، یعنی مولکول‌هایی با الکترون‌های لایه بیرونی جفت‌نشده که جفت الکترون‌های درهم‌تنیده‌ای را تشکیل می‌دهند که اسپین‌های آن‌ها توسط میدان مغناطیسی زمین تغییر می‌کند.

بیست و دو سال بعد،  محقق اصلی آن تحقیق،  مقاله جدیدی را ارائه کرد که مولکول خاصی را پیشنهاد می‌کرد که در آن جفت‌های رادیکال می‌توانستند تشکیل شوند.

این مولکول – گیرنده‌ای در شبکیه چشم پرندگان مهاجر به نام کریپتوکروم – می‌تواند نور و مغناطیس را حس کند و به نظر می‌رسد که از طریق درهم تنیدگی کوانتومی کار می‌کند.

در اصطلاح اولیه، زمانی که یک کریپتوکروم نور را جذب می‌کند، انرژی یکی از الکترون‌های آن را تحریک می‌کند و آن را به سمت اشغال یکی از دو حالت چرخشی سوق می‌دهد که هر کدام به طور متفاوتی تحت تأثیر میدان ژئومغناطیسی زمین قرار دارند.

کریپتوکروم‌ها توضیح اصلی برای چگونگی حس کردن میدان‌های مغناطیسی توسط حیوانات برای دو دهه بوده‌اند، اما اکنون محققان دانشگاه‌های منچستر و لستر نامزد دیگری را شناسایی کرده‌اند.

این تیم با دستکاری ژن‌های مگس‌های میوه دریافتند که مولکولی به نام فلاوین آدنین دی نوکلئوتید (FAD) که معمولاً یک جفت رادیکال را با کریپتوکروم‌ها تشکیل می‌دهد، در واقع به خودی خود یک گیرنده مغناطیسی است.

این مولکول اساسی در میزان‌های مختلف در همه سلول‌ها یافت می‌شود و هر چه غلظت آن بیشتر باشد، احتمال ایجاد حساسیت مغناطیسی بیشتر می‌شود، حتی زمانی که کریپتوکروم وجود ندارد.

برای مثال، در مگس‌های میوه، وقتی FAD توسط نور تحریک می‌شود، یک جفت الکترون رادیکالی تولید می‌کند که به میدان‌های مغناطیسی پاسخ می‌دهند. با این حال، هنگامی که کریپتوکروم‌ها در کنار FAD‌ها وجود دارند، حساسیت سلول به میدان‌های مغناطیسی افزایش می‌یابد.

پس یافته‌ها نشان می‌دهد که کریپتوکروم‌ها آنقدر که ما فکر می‌کردیم برای دریافت مغناطیسی ضروری نیستند. پس سلول‌ها می‌توانند، حداقل در آزمایشگاه، میدان‌های مغناطیسی را از راه‌های دیگر حس کنند.

این کشف می‌تواند توضیح دهد که چرا سلول‌های انسانی در آزمایشگاه به میدان‌های مغناطیسی حساسیت نشان می‌دهند. شکل کریپتوکروم موجود در سلول‌های شبکیه گونه ما، زمانی که در مگس‌های میوه بازسازی می‌شود، قادر به دریافت مغناطیسی در سطح مولکولی است.

با این حال، این بدان معنا نیست که انسان‌ها از این عملکرد می‌توانند استفاده می‌کنند، و همچنین شواهدی وجود ندارد که کریپتوکروم سلول‌های ما را هدایت می‌کند تا در امتداد میدان‌های مغناطیسی در آزمایشگاه قرار گیرند.

حتی اگر سلول‌های انسانی نسبت به میدان مغناطیسی زمین حساسیت نشان دهند، ما حس آگاهانه‌ای از این نیرو نداریم. شاید به این دلیل است که ما هیچ کمکی برای رمزنگاری نداریم.

علاوه بر این، از آنجایی که FAD و سایر اجزای این ماشین‌های مولکولی در سلول‌های بسیاری یافت می‌شوند، این درک جدید ممکن است راه‌های جدیدی برای تحقیق برای استفاده از میدان‌های مغناطیسی برای دستکاری فعال‌سازی ژن‌های هدف باز کند. شاید در آینده این یک ابزار آزمایشی شود یا استفاده بالینی پیدا کند.

منبع: Nature


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصور دهشت نبرد «واترلو» با هوش مصنوعی میدجرنی

نبرد واترلو، که در ۱۸ ژوئن ۱۸۱۵ رخ داد، یک درگیری نظامی مهم در طول جنگ‌های ناپلئون بود. این جنگ بین ارتش فرانسه به رهبری امپراتور ناپلئون بناپارت و اتحادی از نیرو‌های بریتانیایی، هلندی و پروس به فرماندهی دوک ولینگتون و فیلد مارشال گبهارد…

عکس های رنگی مردم «عادی» در دوران استالین که توسط یک دیپلمات آمریکایی که به دلیل جاسوسی اخراج شد،…

زندگی مردم عادی چیزی است که آنچنان که باید و شاید ثبت نمی‌شود. مورخی را تصور کنید که پنج دهه بعد بخواهد در مورد تاریخ الان ایران تحقیق کند. او احتمالا انبوهی از روزنامه‌های و مجلات و کتاب‌ها و مصاحبه‌های شفاهی و آمارها یا اطلاعات سایت‌ها را…

خانه کوچک هم می‌تواند محل زندگی شادی باشد، اگر چیدمان هوشمند و به‌روز در آن استفاده شده باشد

کسانی که در کودکی در خانه‌های بزرگ زندگی کرده‌اند، چندان میانه‌ای با خانه‌های آپارتمانی ۵۰ - ۶۰ متری که این روزها آنها را هم به سختی می‌شود خرید، ندارند. اما تصور کنید که ساخت و سازها متفاوت بودند و کسی به فکر مصرف‌کننده جوان کم‌درآمد بود و…

عکس‌های جالبی که مردم را در «گوگل مپ» به راستی شگفت‌زده کرده است!

گوگل مپ راه خوبی است برای آشنایی با شهرهای نام‌آشنا و یا دورافتاده‌ترین نقاط جهان. اما هر از چند گاهی در گوگل مپ، عکس‌هایی پیدا می‌شود که توجیه‌شان دشوار است یا بسیار خنده‌دار و جالب هستند.این پست مجموعه‌ای است از این عکس‌ها:دورهمی…

این عکس‌های تاریخی را یا ندیده‌اید یا احتمالش کم است که دیده باشید!

پسرک «بانجو» نوا» با سگش -  تقریباً در اوایل دهه 1900جورج لوکاس قبل از تکامل جلوه‌های کامپیوتری، 1984فضای داخلی خطوط قطار اورینت اکسپرس،  سال 18831947. دختری در حال بازی با ماشین اسباب‌بازی، شهر نیویورک، عکس از فرد…

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.