شیوع باکتری‌های گوشت خوار در ایالات متحده در حال افزایش است (فاشئیت نکروزان)، اما چطور می‌شود از آنها پیشگیری کرد؟

1

باکتری‌های گوشت خوار یعنی به صورت دقیق‌تر عفونت با Vibrio vulnificus در سراسر ایالات متحده به دلیل تغییرات اقلیمی در حال افزایش است.

درگیری باکتری‌های گوشت‌خوار شبیه یک فیلم ترسناک به نظر می‌رسد، اما تهدیدی رو به رشد – و بالقوه کشنده – برای مردم است.

در سپتامبر ۲۰۲۳، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، توصیه‌های بهداشتی را به پزشکان و مقامات بهداشت عمومی درباره افزایش موارد باکتری‌های گوشت‌خوار که می‌توانند باعث عفونت‌های جدی زخم شوند، منتشر کرد.

“گوشت خواری” به چه معناست؟

انواع مختلفی از باکتری‌ها وجود دارند که می‌توانند زخم‌های باز را عفونی کرده و باعث ایجاد بیماری نادری به نام فاشئیت نکروزان شوند. این باکتری‌ها فقط به سطح پوست آسیب نمی‌رسانند بلکه سمومی را آزاد می‌کنند که بافت زیرین از جمله ماهیچه‌ها، اعصاب و رگ‌های خونی را از بین می‌برند.

هنگامی که باکتری‌ها به جریان خون می‌رسند، به بافت‌ها و سیستم‌های اندام بیشتری دسترسی پیدا می‌کنند. در صورت عدم درمان، فاشئیت نکروزان می‌تواند کشنده باشد، گاهی اوقات در عرض ۴۸ ساعت.

گونه‌های باکتریایی استرپتوکوک گروه A، شایع‌ترین مقصر ابتلا به فاشئیت نکروزان است. اما آخرین هشدار CDC به یک مظنون دیگر اشاره می‌کند، نوعی باکتری به نام Vibrio vulnificus. سالانه تنها ۱۵۰ تا ۲۰۰ مورد HFJGH ویبریو ولنفیکوس در ایالات متحده گزارش می‌شود، اما میزان مرگ و میر بالا است و از هر ۵ نفر یک نفر به خاطر ابتلا با این باکتری فوت می‌کند.

چگونه مبتلا به باکتری‌های گوشت خوار می‌شویم؟

Vibrio vulnificus عمدتاً در آب گرم دریا زندگی می‌کند، اما می‌تواند در آب‌های شور، در مناطقی که اقیانوس با آب شیرین مخلوط می‌شود هم یافت شود.

بیشتر عفونت‌ها در ایالات متحده در ماه‌های گرمتر، بین ماه‌های مه و اکتبر رخ می‌دهد. افرادی که در این آب‌ها شنا می‌کنند یا ماهی می‌گیرند، می‌توانند از طریق زخم یا زخم باز باکتری را منقبض کنند.

Vibrio vulnificus همچنین می‌تواند از غذا‌های دریایی برداشت شده از این آب‌ها، به‌ویژه صدف‌ها وارد بدن شود. خوردن چنین غذا‌هایی به صورت خام یا نیم پز می‌تواند منجر به مسمومیت غذایی شود و استفاده از آن‌ها در حالی که زخم باز است می‌تواند محل ورود باکتری‌ها برای ایجاد فاشئیت نکروزان باشد. در ایالات متحده، Vibrio vulnificus عامل اصلی مرگ و میر ناشی از غذا‌های دریایی است.

چرا عفونت‌های باکتریایی گوشت خوار در حال افزایش است؟

Vibrio vulnificus در آب‌های گرم ساحلی در سراسر جهان یافت می‌شود. در ایالات متحده، این مناطق شامل مناطق جنوبی خلیج فارس نیز می‌شود. اما افزایش دمای اقیانوس‌ها به دلیل گرم شدن کره زمین، زیستگاه‌های جدیدی را برای این نوع باکتری ایجاد می‌کند، طوری که اکنون می‌توان آن‌ها را در امتداد ساحل شرقی تا شمال نیویورک و کانکتیکات یافت. یک مطالعه اخیر نشان داد که عفونت‌های زخم Vibrio vulnificus بین سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۱۸ در شرق ایالات متحده هشت برابر شده است.

تغییرات اقلیمی همچنین به طوفان‌های قوی‌تر و موج‌های طوفان دامن می‌زند که با افزایش موارد عفونت باکتری‌های گوشت‌خوار مرتبط است.

گذشته از افزایش دمای آب، تعداد افرادی که بیشترین آسیب‌پذیری را در برابر عفونت شدید دارند، از جمله افراد مبتلا به دیابت و کسانی که دارو‌های سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، در حال افزایش است.

علائم فاشئیت نکروزان چیست؟ چگونه درمان می‌شود؟

علائم اولیه زخم عفونی شامل تب، قرمزی، درد شدید یا تورم در محل آسیب است. اگر این علائم را دارید، بدون تأخیر به پزشک مراجعه کنید. فاشئیت نکروزان می‌تواند به سرعت پیشرفت کند و باعث ایجاد زخم، تاول، تغییر رنگ پوست و چرک شود.

درمان باکتری‌های گوشت خوار مسابقه‌ای باید سریع انجام شود. پزشکان آنتی بیوتیک‌ وریدی استفاده می‌کنند تا باکتری‌ها را از بین ببرند. در بسیاری از موارد، بافت آسیب دیده باید با جراحی برداشته شود تا از گسترش سریع عفونت جلوگیری شود. این گاهی اوقات منجر به قطع اندام آسیب دیده می‌شود.

محققان نگرانند که درمان تعداد بیشتری از موارد غیرممکن می‌شود زیرا در برابر Vibrio vulnificus مقاومت آنتی بیوتیکی ایجاد شده.

چگونه از خودمان محافظت کنیم؟

CDC چندین توصیه برای کمک به جلوگیری از عفونت ارائه داده است.

به افرادی که بریدگی تازه دارند، مثلا سوراخ شدن پوست و باقت زیرجلدی یا خالکوبی جدید، توصیه می‌شود از آبی که می‌تواند حاوی ویبریو ولنیفیکوس باشد، دوری کنند. در غیر این صورت، زخم باید به طور کامل با باند ضد آب پوشانده شود.

افرادی که زخم باز دارند نیز باید از دست زدن به غذا‌های دریایی یا ماهی خام خودداری کنند. زخم‌هایی که در حین ماهیگیری، تهیه غذا‌های دریایی یا شنا ایجاد می‌شوند باید فوراً و به طور کامل با آب و صابون شسته شوند.

هر کسی ممکن است به فاشئیت نکروزان مبتلا شود، اما افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های شدید هستند. این افراد شامل افرادی می‌شود که دارو‌های سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند یا افرادی که از قبل بیماری‌هایی مانند بیماری کبد، سرطان، HIV یا دیابت دارند.

مهم است که به خاطر داشته باشید که فاشئیت نکروزان در حال حاضر بسیار نادر است. اما با توجه به شدت آن، باید از آن آگاهی داشته باشیم.

منبع: The Conversation


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این عکس پرنده واقعا فتوشاپی نیست و ترکیبی هم نیست و در یک جلسه گرفته شده است!

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…

خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی- قسمت دوم

در قسمت دوم خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف ما باز غذاهای لذیذ و گاه عجیبی از کشورهای مختلف می‌بینیم. این تصاویر توسط میدجرنی با اطلاعاتی که به آن داده‌اند، بازسازی شده‌اند.قسمت اول این پست را در اینجا ببینید.شیلیبلژیک:…

اگر نسخه پنجابی سریال بریکینگ بد ساخته می‌شد!

بریکینگ بد یک سریال تلویزیونی درام تلویزیونی بسیار محبوب آمریکایی است که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ از شبکه AMC پخش می‌شد. این سریال توسط وینس گیلیگان ساخته شد و برایان کرانستون در نقش والتر وایت، معلم شیمی دبیرستانی که به سرطان ریه مبتلا است و…

آیا واقعا سرم حقیقت وجود دارد؟ چطور کار می‌کند؟

انسان‌ها از زمان امپراتوری روم می‌دانستند که ما در حالی که تحت تأثیر چیزی باشیم، صادقانه‌تر و راحت‌تر سخن میٰ‌گوییم. این همان جایی است که ایده  اصطلاح «سرم حقیقت» از آن سرچشمه می‌گیرد.سرم حقیقت به تعدادی از داروهای تغییر دهنده ذهن اشاره…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

به نظرتان کدام شغل‌ها بیش از آنچه که لایقشان است، درآمد دارند؟!

بسته به فرهنگ هر کشور و شرایط سیاسی و اقتصادی هر ناحیه پاسخ به این سوال هم متغییر است.اما چرا ما برخی‌ها را از این نظر همیشه در رادار خود داریم و بعضی‌ها را نه.واقعیت این است که برخی اصلا چراغ خاموش حرکت می‌کنند و در رادار ما نیستند…
آگهی متنی در همه صفحات
1 نظر
  1. محمد می گوید

    نوعی عفونت است که منجر به مرگ بافت نرم بدن می‌شود. این بیماری مهلک به سرعت گسترش می‌یابد. علائم آن عبارتند از: قرمز یا بنفش شدن ‌پوست در منطقه آسیب دیده ، درد شدید، تب و استفراغ. اغلب مناطق در معرض عفونت اندام و پرینه می‌باشند.

    به‌طور معمول عفونت از طریق شکستی در پوست مانند یک برش یا سوختگی وارد بدن می‌شود. عوامل خطر عبارتند از ضعف عملکرد سیستم ایمنی بدن مانند دیابت، سرطان، چاقی، اعتیاد به الکل، ااستفاده از مواد مخدر ملزم به تزریق داخل وریدی و بیماری عروق محیطی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.