موشک «فالکون هوی» اسپیس ایکس، کاوشگر «سایک» Psyche ناسا را به سمت یک سیارک فلزی عجیب پرتاب کرد

0

فضاپیمای سایک Psyche ناسا صبح امروز (13 اکتبر) از مرکز فضایی کندی (KSC) آژانس پرتاب شد. این کاوشگر با یک موشک فالکون هوی اسپیس ایکس پرتاب شد.

اگر تسلا رودستر را به جساب نیاوریم که در فوریه 2018 با اولین پرواز آزمایشی فالکون هوی به مدار مریخ پرتاب شد، Psyche اولین ماموریت رسمی بین سیاره‌ای این موشک است. همچنین این اولین ماموریت ناسا است که با فالکون هوی پرتاب می‌شود.

پرتاب در ساعت 10:19 به وقت شرقی آمریکا انجام شد. موشک تقویت‌کننده سه‌‌بوستری با 27 موتور مرلین مرحله اول خود را که تا 5 میلیون پوند نیروی رانش در هنگام بلند شدن تولید می‌کنند، روشن شد و کاوشگر سایک را به آسمان برد تا سفر 3.5 میلیارد کیلومتری خود را به سمت سیارک همنام آسمانی خود آغاز کند. سنگ فضایی فلزی عجیبی در کمربند سیارکی اصلی بین مریخ و مشتری!

درست کمتر از 2.5 دقیقه پس از پرتاب، بوستر‌های جانبی فالکون هوی جدا شدند و برای فرود همزمان و سپس بازیابی به سواحل فضایی فلوریدا بازگشتند.

تقریباً چهار دقیقه پس از بلند شدن، موشک هسته فالکون هوی موتور‌های مرحله اول خود را خاموش کرد و از مرحله دوم موشک که وظیفه حمل سایک را تا پایان مسیر تا سرعت فرار مداری داشت، جدا شد.

اما در اینجا برخلاف روال اسپیس ایکس که موشک‌های خود را بازیابی می‌کند، به جای تلاش برای فرود تقویت‌کننده هسته بر روی یکی از کشتی‌های بدون سرنشین خودران اسپیس ایکس در اقیانوس اطلس، حداکثر سوخت به کاوشگر سایک داده شد و موشک‌ هسته‌ به سمت دریا سرنگون شد.

هشت دقیقه پس از بلند شدن از زمین، تقویت‌کننده‌های جانبی فالکون هوی برای فرود روشن شدند. حدود 15 ثانیه بعد، تقویت‌کننده‌ها در مناطق فرود 1 و 2 اسپیس ایکس، چندین مایل پایین‌تر از محل پرتاب فرود آمدند. تقویت‌کننده‌های جانبی پرواز اواخر پاییز امسال مجددا استفاده خواهند شد.

این پرتاب تازه آغاز مجموعه‌ای از مأموریت‌های علمی شگفت‌انگیز است که با فالکون هوی انجام خواهد شد. ماهواره مداری GOES و Europa Clipper  سال آینده پرتاب خواهند شد.

Psyche حدود یک ساعت را صرف باز کردن و استقرار آرایه‌های خورشیدی عظیم خود می‌کند که 75 متر مربعی است، یعنی حدود مساحت یک زمین بازی تنیس.

Psyche همچنین اولین فضاپیمای بین سیاره‌ای ناسا است که به رانشگر‌های اثر هال مجهز شده است. سیستم نیروی محرکه الکتریکی که کاملاً به توانایی آرایه‌های کاوشگر برای مهار انرژی خورشیدی وابسته است.

Psyche در ابتدا قرار بود در روز پنجشنبه پرتاب شود، اما هوای بد همه چیز را یک روز عقب انداخت. االبته اگر مشکلات نرم‌افزاری فضاپیما، رخ نمی‌داد اکتبر سال پیش پرتاب می‌شد.

در ضمن در خلال آزمایش در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) در جنوب کالیفرنیا در ماه گذشته، اپراتور‌های ماموریت، متوجه اختلافی در سیستم‌های کنترل حرارتی پیشرانه‌های گاز سرد Psyche شدند.

از میان 9 سیارک غنی از فلز که در منظومه شمسی ما وجود دارند، سایک بزرگترین آنهاست و به همین دلیل است که محققان می‌خواهند به سراغ آن بروند، زیرا سیارک‌های کوچک‌تر به احتمال زیاد توسط عوامل محیطی تغییر کرده‌اند، در حالی که سایک، احتمالا تغییر ساختاری خاصی نکرده.

ابعاد این سیارک در پهن‌ترین قسمت خود، 280 کیلومتر و 144 کیلومتر است. سطح آن عمدتاً از نیکل و آهن پوشیده شده. اعتقاد بر این است که این سیارک یک هسته پیش سیاره‌ای بسیار قدیمی است و محققان امیدوارند که بررسی دقیق سنگ فضایی فلزی بتواند اطلاعات بیشتری در مورد شکل‌گیری سیاره به ما بدهد.

این فضاپیما در ژوئیه 2029 با سایک ملاقات خواهد کرد. در راه، کاوشگر زمانی که در ماه می ‌2026 از نیروی گریز از مرکز مداری مشتری برای افزایش سرعت استفاده کند، مقداری هم از انرژی گرانشی مریخ بهره می‌برد. پس از پرواز 3.5 میلیارد کیلومتری، سایک وارد مدار اطراف سیارک می‌شود، جایی که حدود یک ماه را صرف بررسی و کالیبراسیون سیستم سپری می‌کند تا برای شروع ماموریت عملیاتی خود آماده شود.

سایک سپس 21 ماه را صرف نقشه‌برداری و تجزیه و تحلیل سطح سیارک هنگام گردش به دور آن در مدارهای مختلف خواهد کرد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مهندسان بامزه با اختراعات و ابداعات عجیب و غریب و کارا ! گالری عکس

بسیار پیش می‌آید که برای انجام کاری تنها دو راه داریم، یا خرید یک محصول گران و استفاده از آدم‌های کاربلد برای راه‌اندازییا اینکه خودمان با یک سری ابتکار و به صورت به اصطلاح زمخت ولی کارراه‌انداز، تقریبا بدون هزینه کار را انجام بدهیم.…

تجدید خاطره‌ای با وبلاگستان – اسکرین شات‌هایی از برخی از وبلاگ‌های قدیمی خوب

شبکه‌های اجتماعی وبلاگ‌ها را فرونرخیتند. دلایل فروریختن آنها بسیار بیشتر از محبوب شدن شبکه‌های اجتماعی بود:1- بسته شدن ابزارهای رایگان‌های وبلاگ‌نویسی2- نوع نوشتن وبلاگ‌نویس‌ها که هم بسیار انرژی‌بر و وقت‌گیر بود و هم به خاطر…

نه! ژاپن واقعا شبیه هیچ کشور دیگری نیست – عکس‌هایی که این را ثابت می‌کنند

هر کشوری ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و حکمرانی و اقلیمی متفاوتی از کشور دیگری دارد. اما تفاوت برخی از کشورها با دیگران، چشم‌گیرتر است. ژاپن را یک اقیانوس از دنیاهای دیگر جدا نکرده، اما اگر شما هم این عکس‌ها را با من مرور می‌کنید، می‌بینید که…

زره نمادین فلزی پیچیده‌ برای گربه‌ها و موش‌ها – کار یک هنرمند باذوق!

دشمنی بین گربه‌ها و موش‌ها به قدمت تاریخ است. اگر قرار بود آنها مثل آدمیان در برابر هم صف‌آرایی کنند چه چیزهایی برای این نبرد می‌ساختند؟کار یک هنرمند کانادایی تقریباً در همین سمت و سو است. جف دی بوئر با الهام از فرهنگ‌های باستانی و…

بازیگران سریال به‌یادماندنی «آفیس» را در قالب تصویری گیم GTA یا سریال گیم آو ترونز ببینید!

سریال دفتر یا "The Office" یک سریال کمدی تلویزیونی محبوب آمریکایی بود که از سال 2005 تا 2013 پخش شد. این سریال توسط گرگ دانیلز ساخته شد و توسط ریکی جرویز و استفان مرچنت که در اصل نسخه بریتانیایی سریال را ایجاد کرده بودند، توسعه یافت. سریال…

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از امتیازبندی جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرح

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از اطلاعات زیر تدوین شده است:۱-جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرحی چون کن، ونیز، برلین، ساندنس و...۲- جوایز انجمن های منتقدانی چون نیویورک، لس آنجلس، واشنگتن دی.سی و...۳-فهرست فیلم…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.