زمین از فاصله ۱۶ میلیون کیلومتری یک پیام لیزری دریافت کرد

0
در یک آزمایش فضای عمیق با فضاپیمای سایک Psyche ناسا، برای اولین بار پیامی از طریق لیزر، دورتر از ماه به زمین ارسال شد، دستاوردی که می‌تواند نحوه ارتباط فضاپیما‌ها را تغییر دهد.

این پیام با ابزار ارتباطات نوری فضای عمیق (DSOC) و به صورت لیزر مادون قرمز نزدیک ارسال شده بود و فاصله ۱۶ میلیون کیلومتری، یعنی ۴۰ برابر دورتر از ماه  بود. تلسکوپ هیل در رصدخانه پالومار کالتک در کالیفرنیا آن را دریافت کرده بود.

طبق گفته آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL)، که هم ماموریت سفر به سمت سیارک سایک و هم ارسال لیزری را اداره می‌کند، در روز ۱۴ نوامبر این کار انجام شد.

در یک مانور فوق‌العاده دقیق، قفل شدن فرستنده گیرنده لیزری آن بر روی ابزار دریافت لیزری رصدخانه لیزری تیبل صورت گرفت.

این کار راه را به سوی ارتباطات با نرخ داده‌ای بالاتر که قادر به ارسال اطلاعات علمی، تصاویر با کیفیت بالا و پخش ویدئو است، هموار می‌کند.

ارتباطات نوری قبلاً برای ارسال پیام از مدار زمین استفاده شده، اما اقدام اخیر دورترین فاصله ارسال پرتو‌های لیزر تاکنون است.

در یک پرتو لیزر، پرتو فوتون‌ها در یک جهت در یک طول موج حرکت می‌کنند. در نوسانات این امواج نوری، حجم عظیمی از داده با سرعت‌های بی‌سابقه‌ای منتقل می‌شوند و سیگنال نوری را می‌توان رمزگذاری کرد.

ناسا معمولاً از امواج رادیویی برای برقراری ارتباط با مأموریت‌های دورتر از ماه استفاده می‌کند، اما مزیت پرتو‌های لیزر این است که داده‌های بسیار بیشتری را می‌توان فشرده‌تر ارسال کرد. به گفته ناسا، نسخه‌ی نمایشی فناوری DSOC قصد دارد نرخ انتقال را ۱۰ تا ۱۰۰ برابر بیشتر از سیستم‌های ارتباطی رادیویی برتر فعلی ارسال نماید.

با این حال، چند چالش وجود دارد که ابتدا باید آن‌ها را آزمایش کنید. هرچه امواج اپتیکال مسافت دورتری را طی کنند، کار دشوارتر می‌شود، زیرا برای خدف قرار دادن زمین با آن دقت بیشتری باید صرف کرد.

در ضمن در طی ارسال پرتو لیزر، سیستم لیزر‌های هر دو سمت متناسب با تغییر جهت، باید همراستا شوند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های بسیار جالبی از روز‌های اولیه هوانوردی، دهه‌های 1890-1930

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، جهان شاهد تغییر ژرفی در فناوری شد. رویاپردازانی مانند برادران رایت، اتو لیلینتال و آلبرتو سانتوس-دومونت که با میل سیری ناپذیر برای تسخیر قلمرو‌های ناشناخته پرواز می‌کوشیدند، با جسارت و عزم تزلزل ناپذیر داستان…

اگر ابرقهرمانان‌ها و شرورهای فیلم‌ها و کامیک‌ها در دوره ویکتوریا می‌زیستند!

عصر ویکتوریا دوره‌ای از تاریخ بریتانیا بود که از سال 1837 تا 1901 همزمان با سلطنت ملکه ویکتوریا بریتانیا ادامه یافت. این دوره، دوره تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قابل توجهی بود که نه تنها بریتانیا، بلکه سایر نقاط جهان را عمیقاً…

چرا بسیاری از ساختمان‌های تاریخی در بریتانیا دارای پنجره‌های آجرکوبی شده هستند؟

زمانی در بریتانیای کبیر داشتن پنجره در خانه‌ها و ساختمان‌ها بسیار گران از آب درمی‌آمد! چرا؟!چون در سال ۱۶۹۶ با وضع مالیات بر پنجره که بسیار در جامعه منفور بود، وضعیت تغییر کرد. در این زمان مالیات بر صاحبان املاک را بر اساس تعداد…

داستان تکامل اتاق خواب‌ها از دوران انسان‌های اولیه تا اتاق‌ خواب‌های هوشمند + گالری عکس

تکامل اتاق خواب‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات فرهنگی، فناوری و اجتماعی قرار گرفته است. با گذشت زمان، اتاق خواب‌ها از فضا‌های خواب ساده به پناهگاه‌ها و آسایشگاه‌های چند منظوره و شخصی تبدیل شده‌اند.مروزی کوتاه بر تکامل آنها:…

کشف خانه‌ای متروکه در فرانسه که پر از عروسک‌های به ظاهر شیطانی است!

برایان سانسیرو می‌نویسد که خانه‌ای متروک در فرانسه کشف کرده که به‌طور کامل توسط درختان انگور پوشانده شده  بود و گویی از دنیا پنهان بود. خود خانه عادی است، اما برخی آن را می‌توانند بدترین کابوس خود بدانند. اتاق‌ها مملو از چیزهای غیرعادی…

مجموعه‌ای از تصاویر هراس‌آور، عجیب با به اصطلاح نفرین‌شده!

برای قسمتی از شگفتی یا ترس خودمان از پیرامون یا عکس‌ها نمی‌شود توضیح صریح ارائه کرد. احتمالا منشا این ترس‌ها به تدریج در سیناپس‌های مغزی ما از هزاران سال پیش یه یادگار گذاشته شده.آدم فکر می‌کند اگر قرار باشد برنامه هوش مصنوعی ایجاد شود…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.