هابل یک سیاره فراخورشیدی به اندازه زمین، در فاصله 22 سال نوری از ما پیدا کرد

0

با اعلام ناسا مبنی بر اینکه تلسکوپ فضایی هابل اندازه یک سیاره فراخورشیدی به اندازه زمین را در فاصله 22 سال نوری از زمین، پیدا کرده، هیجان «احتمال» یافتن حیات فرازمینی اندکی افزایش یافته است.

سیاره فراخورشیدی LTT 1445Ac که در صورت فلکی اریدانوس واقع شده، به دور ستاره LTT 1445A می‌چرخد، که یکی از سه ستاره کوتوله قرمز است که منظومه سه‌گانه LTT 1445 را تشکیل می‌دهند.

البته اولین بار این سیاره توسط ماهواره کشف سیارات فراخورشیدی گذر ناسا (TESS) در سال 2022 کشف شده بود، اما مشابه هزاران سیاره فراخورشیدی به نظر می‌رسید. سپس این سوال مطرح شد که LTT 1445Ac واقعاً چقدر بزرگ است.

سیارات فراخورشیدی معمولاً هنگام عبور از ستاره مادرشان کشف می‌شوند. این امر باعث کاهش نور ستاره می‌شوند. اگر مدت زمان عبور کافی باشد، اخترشناسان نه تنها می‌توانند حضور سیاره فراخورشیدی را تایید کنند، بلکه می‌توانند مدار و اندازه آن و همچنین خواص دیگر را استنباط کنند.

دانشمندان در مورد LTT 1445Ac کمی مشکل داشتند. آنها نمی‌دانستند که کل سیاره یا بخشی از آن مسیر نور ستاره به زمین را سد کرده. پس اندازه سیاره می‌توانست به اندازه زمین تا یک ابرسیاره به اندازه مشتری باشد.

ماهواره TESS وضوح کافی به دست نمی‌داد و نمی‌توانست این مشکل را حل کند. برای رفع این مشکل، دانشمندان به تلسکوپ فضایی هابل ناسا مراجعه کردند که گرچه 30 سال از TESS قدیمی‌تر است، اما وضوح بسیار بالاتری دارد.

با تجزیه و تحلیل داده‌های هابل، محققان توانستند تعیین کنند که LTT 1445Ac از روبروی ستاره خود عبور کرده و اندازه‌اش بسیار مشابه زمین ریال، یعنی 1.07 برابر اندازه زمین است.

امیدوارکننده است؟

اما زیاد هم نه! چون دمای سطح سیاره 260 درجه سانتیگراد تخمین زده می‌شود.

خبر خوب این است که از آنجایی که LTT 1445Ac بسیار به ما نزدیک است، ممکن است بتوان در مورد جو آن اطلاعات بیشتری کسب کرد، که می‌تواند اطلاعات مفیدی برای جستجوی حیات احتمالی ارائه دهد.

امیلی پاس از مرکز اخترفیزیک هاروارد و اسمیتسونیان در کمبریج در این مورد می‌گوید: سیارات در حال عبور از مقابل ستاره‌شان هیجان‌انگیز هستند زیرا ما می‌توانیم جو آن‌ها را نه تنها با هابل بلکه با تلسکوپ فضایی جیمز وب با طیف سنجی مشخص کنیم.

منبع: ناسا


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

در جریان قرار و ملاقات (برای انتخاب همسر) چه آداب معاشرت و نکاتی را باید رعایت کنیم؟

آداب قرار ملاقات به مجموعه‌ای از رفتار‌ها و انتظارات قابل قبول اجتماعی اشاره دارد که معمولاً هنگام قرار ملاقات رعایت می‌شود. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:وقت‌شناس باشید: به موقع برسید یا به طرف دیگر…

نه! ژاپن واقعا شبیه هیچ کشور دیگری نیست – عکس‌هایی که این را ثابت می‌کنند

هر کشوری ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و حکمرانی و اقلیمی متفاوتی از کشور دیگری دارد. اما تفاوت برخی از کشورها با دیگران، چشم‌گیرتر است. ژاپن را یک اقیانوس از دنیاهای دیگر جدا نکرده، اما اگر شما هم این عکس‌ها را با من مرور می‌کنید، می‌بینید که…

وقتی به رویدادهای تاریخی مهم و مکان‌های مشهور از زاویه دید متفاوتی بنگریم (گالری عکس)

همیشه زاویه دید خیلی مهم است. ما در مورد برخی از رخدادهای مهم تاریخ، همیشه یک یا چند عکس شاخص در ذهنمان است، در صورتی که همان عکس‌ها پشت صحنه‌های جالبی داشته‌اند که از آنها غافل شده‌ایم.به صورت مشابهی روتین‌ترین عکس‌های از بناهای مشهور،…

سفری در شهرهای باستانی دنیا به یاری تخیل میدجرنی

از شهرهای باستانی دنیا بقایایی مانده و بر اساس همین یقایا و توصیف‌ها و تحلیل مورخان، برخی‌ها اقدام به بازسازی رایانه‌ای شهرهای قدیمی کرده‌اند تا شکوه و عظمت آنها را به ما بنمایانند.اما میدجرنی هم راهی آسان برای این تصور بدون نیاز به…

۱۱ رخدادی که تاریخ دنیا را تغییر دادند به روایت میدجرنی

گرچه از اکثر این وقایع تاریخی عکسها و فیلم‌های زیادی وجود دارد، اما می‌خواهیم با میدجرنی آنها را بازسازی کنیم. شاید تمرینی شود برای بازافرینی رخدادهایی که از آنها عکسی گرفته نشده یا عکاسی در زمان آنها اصلا اختراع نشده بود.شروع جنگ جهانی…

نقشه واقعی جهان: این نقشه‌های هوشمندانه، اندازه واقعی کشورهای روی کره زمین را نشان می‌دهند

وقتی به نقشه جهان نگاه می کنید، منطقی است که فرض کنید گرینلند و آفریقا از نظر اندازه مشابه هستند. اما در واقعیت، قاره آفریقا 14 برابر وسعت خشکی یخی شمال است.با احتساب تعدادی از جزایر فراساحلی، مساحت کل گرینلند 2.16 میلیون کیلومتر مربع…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.