پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین کتاب‌ها در بازار کتاب ایران

0

۱- کتاب حساس ها

Sensitive
قدرت پنهان آدم های بسیار حساس در جهان پیچیده ی امروز

انتشارات: نشر چشمه
نویسنده: آندره سولو جن گرانمن

در روان‌شناسی، حساس بودن به این معناست که فرد تجربیات و محیط پیرامونش را عمیق‌تر و دقیق‌تر پردازش می‌کند. تقریبا از هر سه نفر، یک نفر از نظر احساسی و جسمی کمی حساس‌تر به دنیا می‌آید. حساسیت یکی از ویژگی‌های ضروری و طبیعی انسان است، اما اکثر مردم هنوز آن را درک نکرده‌اند. ما معتقدیم افراد بسیار حساس همان رهبران، شفادهندگان و رویاپردازانی هستند که دنیای ما در حال حاضر بیش از هر چیز نیاز دارد؛ کافی است بتوانیم نقاط قوتشان را شناسایی کنیم. حساس‌ها معمولا باطنی پیچیده دارند و افکار و احساساتشان بسیار عمیق است. با خواندن این کتاب، شاید برای اولین بار متوجه شوید که حساس هستید. اگر چنین است، به جمع ما خوش آمدید.

۲- کتاب چگونه شوستاکوویچ نظر مرا تغییر داد

How Shostakovich Changed My Mind

انتشارات: نشر چشمه
نویسنده: استیون جانسون

وقتی با قدرت دگرگون‌کننده موسیقی در زندگی انسان‌ها مواجه می‌شوم، آن کلمات مانند صدای ناقوس در ذهنم طنین‌انداز می‌شوند: «نمی‌توان گفت.» در تأثیرگذاری موسیقی، چیزی هست که تحلیل را به چالش می‌کشد؛ رویکرد فلسفی، روان‌شناختی، عصب‌شناختی یا هر رویکرد عقلانی دیگری فقط شعر می‌تواند بدان نزدیک شود. این که چیزی که این چنین قدرتمندانه می‌تواند ما را تحت تأثیر قرار دهد، اساسا توضیح ناپذیر باقی می‌ماند، برای برخی مایه تسلی و برای برخی دیگر مایه سرخوردگی است.
راستش، این کتاب چندان هم درباره «شوستاکوویچ» نیست. درباره آن آهنگساز پیچیده و رنج‌کشیده و ترس‌خورده از سانسور و سرکوب نیست که کتاب‌های متعددی درباره‌اش نوشته شده است. این کتابی است درباره لذت رهایی‌بخش موسیقی.
استیون جانسون، موسیقیدان و منتقد برجسته موسیقی، در طول این نوشتار با صداقتی تحسین‌برانگیز، تجربه‌های شخصی‌ای را که از روند درمان بیماری افسردگی‌اش داشته است، گره می‌زند به تأویل و تفسیرهای فنی و تاریخ هنری که از موسیقی شوستاکوویچ ارائه می‌دهد و از دل این دو جریان موازی، خواننده را هم با زندگی و آثار آهنگساز آشنا می‌کند و هم اهمیت نورانی و شفا‌بخش هنر را گوشزد می‌کند. ساختار کتاب از منظر نوع روایت کم‌نظیر است، چندان که بعید به نظر می‌رسد در حوزه نقد و تحلیل موسیقی تا به حال به چنین چیزی برخورده باشیم. منتقد میان خود افسرده‌اش که دارد برای درمان دست و پا می‌زند و آهنگسازی که موضوع نوشتار اوست، نوعی هم‌ذات‌پنداری ایجاد می‌کند و رفته رفته هم خودش و هم آهنگساز رنجور را از دل ظلمات به سمت نور پیش می‌برد.

۳- کتاب رئالیست ها

The Realists: Portraits of Eight Novelists
هشت چهره

انتشارات: فرهنگ نشر نو
نویسنده: سی پی اسنو

چرا رمان می‌ خوانیم؟ بی‌ تردید یکی از انگیزه‌ هایی که ما را به‌سمت خواندن رمان می ‌کشاند تجربۀ لذت‌ های گوناگون است. هرقدر هم که خود را فرهیخته بپنداریم، این واقعیتی انکار ناپذیر است. طیف وسیعی از خوانندگان در پی تجربۀ همان لذتی هستند که بشر مدت‌ ها پیش، آن هنگام که لب به سخن گفتن گشود، تجربه‌ اش کرد؛ لذت گوش کردن به قصه‌ ها و دنبال کردن ماجراهایی که در آنها رخ می‌ دهد. یکی از مشخصه‌ های رمان‌ های بزرگ هم برانگیختن همین حس اشتیاق در وجود خواننده است.

رمان‌ های رئالیستی بزرگ، جهان را از منظری خاص به ما نشان می‌ دهند. این رمان‌ ها متأثر از همان جامعه‌ ای هستند که شخصیت‌ هاشان را در دل خود جای داده است. جهانی که از دریچۀ این آثار برای ما آشکار می‌ شود، واقعیت‌ های ملموس آن و جلوه‌ های گوناگون اش از لحاظ هنری اهمیت زیادی دارد، چرا که نویسنده نه‌ تنها تصویری از مردم را منعکس می‌ کند (این تصویر با توجه به توانایی‌ های رمان‌ نویسان مختلف به شکل‌ های گوناگون ارائه می‌ شود)، بلکه دانش روان‌ شناختی و درک شناختی خود را نیز به کار می‌ گیرد تا آنها را به‌ طور کامل به خواننده بشناساند. هر دو این ویژگی‌ ها در رمان‌ های رئالیستی یافت می‌ شود. نکتۀ جالب و مهم این است که اغلب بصیرت درونی و شناخت فکری نویسنده دست به دست هم می‌ دهند و حقایقی را آشکار می‌ کنند که در آینده فقط از راه منطق می‌ توان به آن دست یافت. برای درک بیشتر این نکته به کندوکاوی مفصل نیازمندیم.
سی. پی. اسنو نیز در رئالیست‌ها: هشت چهره همین رویه را در پیش می‌گیرد و با بررسی ابعاد مختلف زندگی و شخصیت دیدگاه‌های هشت نویسنده به خواننده کمک می‌کند شناخت عمیق‌تری از آنان به دست آورد. این نویسندگان همچون تمام انسان‌ها با مسائل و مشکلات روزمره دست به گریبان بوده‌اند و ضعف‌ها و قوت‌هایی داشته‌اند مختص خود، اما آنچه در همه‌شان مشترک است چشمان تیزبین و ذهن تحلیلگری است که شرایط تاریخی و اجتماعی دوران را با تمام جزئیاتش بازآفرینی می‌کند و شخصیت‌هایی خلق می‌کند ملموس و باورپذیر.

۴- کتاب روز صفر

Zero Days

انتشارات: نشر نون
نویسنده: روث ور

یک تریلر هیجان انگیز که فیلم خانم و آقای اسمیت و فراری را با هم ترکیب می کند تا داستان زنی را تعریف کند که همزمان با تلاش برای پاک کردن نام ،خود به دنبال یافتن قاتل شوهرش است جک و همسرش که توسط شرکت ها برای نفوذ به ساختمان ها و هک کردن سیستم های امنیتی استخدام شده اند بهترین متخصصین نفوذ پذیری در این تجارت هستند اما پس از این که یک کار معمولی به طرز بدی اشتباه پیش می رود جک به خانه می رسد و با جسد مرده شوهرش روبرو می شود پلیس به او مظنون می شود و جک در حال فرار باید تصمیم بگیرد به چه کسی می تواند اعتماد کند چون در این معمای شکست ناپذیر و پرهیجان به قاتل واقعی نزدیک تر می شود.

۵- کتاب مغز اندرو

Andrew’s Brain

انتشارات: بیدگل
نویسنده: ادگار لارنس دکتروف

کتاب مغز اندرو، رمانی نوشته ی ادگار لارنس دکتروف است که اولین بار در سال 2014 وارد بازار نشر شد. اندرو در جایی نامشخص و همراه با همسخنی ناشناس، فکر می کند، حرف می زند و داستان زندگی خود را روایت می کند؛ او از عشق ها و تراژدی هایی سخن می گوید که او را به این نقطه از مکان و زمان رسانده اند. و همینطور که او اعتراف می کند و لایه لایه به عمق داستان عجیب خود پیش می رود، مخاطبین وادار می شوند درک خود از معنای حقیقت و خاطرات، مغز و ذهن، شخصیت و سرنوشت، دیگران و خویشتن را زیر سوال ببرند. رمان مغز اندرو، ما را به سفری در ذهن مردی می برد که، بیش از یک بار در زندگی اش، به شکلی تصادفی باعث به وجود آمدن اتفاقاتی فاجعه آمیز شده است.

۶- کتاب فراز و فرود ملت ها

The Rise and Decline of Nations
رشد اقتصادی،رکود تورمی و تصلب اجتماعی

انتشارات: روزنه
نویسنده: منسر اولسون

چرا “گروه‌های ذینفع” در یک جامعه شکل می‌گیرد؟ آیا انباشت این گروه‌ها می‌تواند به “فراز و فرود ملت‌ها” بینجامد؟ با کدام دستگاه نظری می‌توان آثار و تبعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آن‌ها را تشریح کرد؟
منسر اولسون در این کتاب با نگاهی میان‌رشته‌ای و تاریخی، چارچوب نظری خود را برای پاسخ‌دهی به این سوالات ارائه و نشان می‌دهد که گروه‌های منافع خاص با سیطره بر نهادها و حامل‌های قدرت به‌ویژه دولت، باعث کاهش کارآیی و درآمد کل جوامع می‌شوند. ایده‌های اولسون می‌تواند بینش‌های جدیدی درباره‌ی شیوه‌ی عمل و اقتضائات مقابله با این گروه‌ها در جامعه و اقتصاد ایران در اختیار ما بگذارد.

۷- کتاب موزه ی پایین شهر و تماشاچیانش

The museum of the lower city and its audience

انتشارات: برج
نویسنده: مجموعه ی نویسندگان آرش حیدری

ایران دهه‌ی ۹۰ را می‌ توان دهه‌ ی تولید تهی‌ دستی دانست. اقتصاد در وضعیتی فاجعه‌ بار قرار گرفت و بحران‌ های پیاپی منجر به تولید نظام‌ مند لشکر فقرا شد. در همین دهه بود که متراکم‌ شدن فقر سوژه‌ ی گزارش‌ های خبری و فیلم‌ های پرشماری شد و نظام بازنمایی رسانه‌ ای را تحت تاثیر قرار داد. تهی‌ دستان زیادی برای نخستین‌ بار اسم‌ دار شدند: سوخت‌ بر، کو ل‌ بر، زباله‌ گرد، دست فروش و گورخواب. این فیگورها قبلا هم در جغرافیای ایران حاضر بودند، ولی در این دهه بود که رویت‌ پذیر شدند.
نویسندگان موزه‌ ی پایین‌ شهر و تماشاچیانش نشان داده‌ اند که چرا این رویت‌ پذیری باعث نشد تا فرودست و زندگی محقرش تبدیل به مسئله شود، چگونه موضوع اصلی تبدیل شد به سوژه‌ هایی برای کلیک‌ خوری سایت‌ ها و فروش قصه‌ شان در سینماها، و در نهایت چگونه فرودستان برای فرادستان امری تماشایی به حساب آمدند و پایین شهر به موزه‌ ای بزرگ از فقر بدل شد.

۸- کتاب بدن فراموش نمی کند

The Body Keeps the Score
مغز،ذهن و بدن در بهبود تروما

انتشارات: میلکان
نویسنده: بسل ون درکولک

یک محقق پیشگام درک ما از تروما را تغییر می‌دهد و در این کتاب پرفروش نیویورک تایمز یک الگوی جدید جسورانه برای درمان ارائه می‌کند.
تروما یک واقعیت زندگی است. کهنه سربازان و خانواده هایشان با عواقب دردناک نبرد مقابله می کنند. از هر پنج آمریکایی یک نفر مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. از هر چهار نفر یک نفر با الکلی ها بزرگ شده است. از هر سه زوج یک زوج درگیر خشونت فیزیکی شده اند. دکتر بسل ون در کولک، یکی از برجسته ترین متخصصان تروما در جهان، بیش از سه دهه را با بازماندگان کار کرده است. در کتاب رهایی از بلازدگی، او از پیشرفت‌های علمی اخیر استفاده می‌کند تا نشان دهد که چگونه تروما به معنای واقعی کلمه بدن و مغز را تغییر می‌دهد و ظرفیت‌های افراد مبتلا را برای لذت، تعامل، کنترل نفس و اعتماد به خطر می‌اندازد. او درمان‌های نوآورانه‌ای را بررسی می‌کند – از نوروفیدبک و مدیتیشن گرفته تا ورزش، نمایش، و یوگا – که با فعال کردن نوروپلاستیسیته طبیعی مغز، مسیرهای جدیدی را برای بهبودی ارائه می‌کند. بر اساس تحقیقات خود دکتر ون در کولک و سایر متخصصان برجسته، کتاب رهایی از بلازدگی قدرت فوق العاده روابط ما را هم برای آسیب رساندن و هم برای التیام نشان می دهد – و امید جدیدی را برای بازپس گیری زندگی ارائه می دهد.

۹- کتاب کوچک خوشی های ژاپنی

A Little Book of Japanese Contentments

انتشارات: نشر کتاب پارسه
نویسنده: ارین نیئیمی لانگهرست

چگونه می‌توانیم با کمک فرهنگ و سنتهای ژاپنی به زندگی روزمرۀ خود غنا بخشیم و زندگی شادتری داشته باشیم؟ «کتاب کوچک خوشی‌های ژاپنی» یک کتاب راهنمای جذاب و خواندنی درباب ژاپن و آداب و رسوم و سنت‌های آن و چیزهایی است که یک غیرژاپنی می‌تواند، برای رسیدن به احساس رضایت و آرامش در زندگی‌اش، از ژاپنی‌ها بیاموزد.
ارین نیئیمی لانگهرست در «کتاب کوچک خوشی‌های ژاپنی» عینکی در اختیار ما می‌گذارد که وقتی آن را به چشم بزنیم می‌توانیم همه‌چیز را از دید ژاپنی‌ها ببینیم و درک کنیم و نگاهی متفاوت به زندگی داشته باشیم؛ نگاهی که ما را از اضطراب و دلهره و آن‌چه باعث می‌شود از خودمان، روابطمان و زندگی فردی و اجتماعی و شغلی‌مان احساسی ناخوشایند داشته باشیم، می‌رهاند.
«کتاب کوچک خوشی‌های ژاپنی» هم یک کتاب مفید برای خودیاری است و هم ما را با ریزه‌کاری‌های فرهنگ و حکمت ژاپنی آشنا می‌کند و دلایل تفاوت ژاپنی‌ها با دیگر ملل و خاص بودنشان را توضیح می‌دهد.
در عصری که همه به‌شدت تحت بمباران تبلیغاتی مروجان کامل و بی‌نقص بودن هستیم و می‌ترسیم اگر از الگوهای رایج کمال تبعیت نکنیم تنها بمانیم، «کتاب کوچک خوشی‌های ژاپنی» یادمان می‌دهد که از متفاوت بودن، ناقص بودن و در همه‌چیز به‌کمال نبودن نهراسیم و با نقص‌های خود آشتی کنیم و زیاد تسلیم هیاهوهای تبلیغاتی پیرامون‌مان نشویم.
متن اصلی «کتاب کوچک خوشی‌های ژاپنی» اولین بار در سال 2018 منتشر شده است.

۱۰- کتاب سابقا کمونیست ها

The God that failed
روشنفکران و تجربه کمونیسم

انتشارات: کرگدن
نویسنده: آرتور کوستلر مجموعه ی نویسندگان

در فاصلۀ انقلاب اکتبر تا امضای پیمان عدم تجاوز استالین-هیتلر، بسیاری از نویسندگان، چه در امریکا و چه در اروپا، واله و شیدای کمونیسم شدند. این روشنفکران اصلا شبیه نوکیشان معمولی نبودند و در واقع غیرعادی‌ترین کمونیست‌های جهان به شمار می‌آمدند. آنان صاحب بالاترین استعدادها و توانایی‌ها برای فهم روح زمانۀ خود بودند و درکشان از امیدها و ناامیدی‌های آن دوران از دیگران دقیق‌تر بود. ایمان تند و گاه نامتعارف آنان به کمونیسم شباهتی به احساسات میلیون‌ها انسانی که حکومت شوروی را حامی کارگران می‌دانستند نداشت.
در این کتاب، شش روشنفکر داستان کمونیست شدن و بازگشتشان از آن را بازگو می‌کنند. آنان، در آغاز، از فاصله‌ای دور به کمونیسم می‌نگریستند و استعدادهای خود را فروتنانه وقف تحققش کردند. بی‌اعتنایی‌های انقلابیون حرفه‌ای و نیش‌وکنایه‌های مخالفان دلسردشان نکرد تا اینکه سرانجام به اختلاف و تضاد میان تصویرشان از «ملکوت خداوند» و واقعیت رژیم کمونیستی پی بردند. نقطۀ اشتراک این شش نویسنده، که شخصیت‌هایی بسیار متفاوت دارند، این است که همگی، پس از درگیری‌های درونی عذاب‌آور، کمونیسم را انتخاب کردند؛ زیرا ایمان خود را به دمکراسی از دست داده و به جایی رسیده بودند که حاضر شدند «آزادی‌های بورژوایی» را در پای مبارزه با فاشیسم قربانی کنند. این گرایش به کمونیسم ریشه در سرخوردگی و ناامیدی از ارزش‌های غربی داشت.

۱۱- کتاب خوردن آگاهانه

Mindful Eating
راهنمای کشف دوباره ارتباط سالم و لذت بخش با غذا

انتشارات: مثلث
نویسنده: یان چوزن بیز

خوردن آگاهانه یعنی خوردن با آگاهی و حضور کامل. اگر موقع غذا خوردن توجه‌مان به تلویزیون یا گوشی‌مان باشد و مزه‌ی غذا را به درستی احساس نکنیم، سیری و رضایت کامل حاصل نمی‌شود و انگار جایی از ما همچنان دنبال چیزی برای خوردن است تا به رضایت بیشتر برسد. خوردن آگاهانه تجربه‌ای است که بدن، قلب، ذهن و کل وجود ما را در انتخاب، آماده‌سازی و خوردن غذا درگیر می‌کند. خوردن آگاهانه همه‌ی حس‌ها را در بر می‌گیرد و ما را در رنگ‌ها، بافت‌ها، بوها، مزه‌ها و حتا صداهای نوشیدن و خوردن غوطه‌ور می‌کند. ما با کنجکاوی و حتا بازیگوشی حس‌های گرسنگی و سیری و نیز واکنش‌هایمان به غذا را بررسی و موشکافی می‌کنیم. خوردن آگاهانه بر اساس نمودارها، جدول‌ها، هرم‌ها و مقدارها پیش نمی‌رود. چیزی نیست که یک متخصص آن را هدایت کند. این کار با تجربه‌های درونی لحظه به لحظه‌ی خودتان هدایت می‌شود. تجربه‌ی شما بی‌همتاست، بنابراین خودتان متخصص خودتان هستید. خوردن آگاهانه به جای انتقاد، نوازش و به جای احساس شرم، احساس احترام به خرد درونی را جایگزین می‌کند. اینکه اگر آگاهی و حضور را در پختن و خوردن به کار بگیرید، وزن‌تان کم می‌شود یا اضافه را نمی‌دانم ولی چیزی که می‌توانید کم کنید، وزن نارضایتی و ناشادمانی در ارتباط با غذا و خوردن است و چیزی که می‌توانید بیشتر کنید، شادمانی، ارتباط درست با غذا و لذت و رضایت ناشی از خوردن است که حق طبیعی ماست.

۱۲- کتاب لذت های ایرانیان

Persian pleasures

انتشارات: ایران شناسی
نویسنده: ویلم فلور

کتاب لذت های ایرانیان که در هشت فصل تدوین شده است به کیف کردن، لذت و عیش و نوش در ایران می‌پردازد. نخستین فصل یا «بسحاق»، شاعر کمتر شناخته شده ایرانی را معرفی می‌کند. بسحاق شاعری است که شعرش تماما به خوراک اختصاص دارد و از این رو به «اطعمه» معروف است؛ فصل دوم نگاهی بر نظر مسافران خارجی در حد فاصل سال‌های ۱۵۰۰ تا ۱۹۰۰ میلادی دارد. فصل سوم به موضوع قهوه و قهوه‌خانه و چگونگی رواج فرهنگ قهوه‌نوشی در ایران می‌پردازد؛ فصل چهارم به تفصیل نقش اجتماعی، اقتصادی و سیاسی قهوه‌خانه‌های تبریز تا سال ۱۹۷۱ میلادی را بررسی می‌کند؛ فصل پنجم با نگاه به دو فصل قبل، تاریخچه و روند تبدیل ایران از کشوری قهوه‌نوش به کشوری چای‌نوش را مورد بحث قرار می‌دهد؛ فصل ششم به موضوع باده و باده‌نوشی در ایران می‌پردازد؛ فصل هفتم به یکی از لذت‌های عمده یا بهتر است بگوییم اشتیاق ایرانیان یعنی کشیدن تنباکو می‌پردازد؛ کتاب در فصل هشتم با تحلیلی از مصرف انواع مواد مخدر در ایران به ویژه تریاک، حشیش و مشتقات آنها به اوج خود می‌رسد.

۱۳- کتاب مغز و تاریخ

Brain and History
رابطه پی کردشناسی و روانشناسی در پژوهش شوروی

انتشارات: فرهنگ نشر نو
نویسنده: لوچانو مکاچی

شاید بسیاری از خوانندگان فارسی‌زبان با نام ایوان پاولوف (برندهٔ جایزهٔ نوبل پزشکی 1904) و ایده‌ها و آزمایش‌های او در مورد شرطی‌سازی آشنا باشند. مغز و تاریخ دربارهٔ مکتب عظیم پی‌کردشناسی [نوروفیزیولوژی] در روسیه و اتحاد شوروی است، مکتبی که پاولوف و آنوخین و لوریا از پیشگامان و سرآمدان آن بوده‌اند.
این کتاب که روایتی از شکل‌گیری و رشد این شاخهٔ مهم روان‌شناسی را در دسترس روان‌شناسان سراسر جهان قرار می‌دهد، نتیجهٔ دوران تحصیل نویسنده در شوروی در نیمهٔ اول دههٔ 1970 است و در کنار سایر آثار نویسنده سهم مهمی در معرفی روان‌شناسی شوروی به‌ویژه آراء و آثار لو ویگوتسکی به جهان غرب داشته است. ترجمهٔ فارسی افزون بر کتاب‌شناسی روزآمد منابع انگلیسی و فارسی، حاوی یادداشتی از نویسنده نیز هست که برای این ترجمه نگاشته است.

۱۴- کتاب لیز خوردن روی شادی

Stumbling on Happiness

انتشارات: میلکان
نویسنده: دنیل گیلبرت

همه ما دوست داریم در خوشبختی شیرجه بزنیم و دنیل گیلبرت در کتاب «شیرجه در خوشبختی» دراین باره برایمان می گوید. دنیل گیلبرت روانشناس اجتماعی و استاد دانشگاه هاروارد است. «شیرجه در خوشبختی» گیلبرت که به بیش از سی زبان دنیا ترجمه شده، توانسته است جایزه انجمن سلطنتی برای کتاب های علمی را نیز از آن خود کند. «شیرجه در خوشبختی» را فیروزه مهرزاد ترجمه و انتشارات درسا چاپ کرده است.

اگر از اسم عامه پسند کتاب بگذریم، «شیرجه در خوشبختی» یک کتاب علمی است. گیلبرت در این کتاب می خواهد با استفاده از علوم مختلف از روانشناسی و کالبدشناسی اعصاب گرفته تا اقتصاد و فلسفه، چیزهایی درباره شادمانی در آینده و تصمیم گیری هایمان به ما بگوید. او می خواهد عملکرد ذهنمان را به ما بشناساند و نشان دهد که چگونه درباره شادکامی آینده مان دچار اشتباه می شویم و چه تصورات نادرستی درباره خوشبختی داریم.
گیلبرت در سراسر کتاب، از روش علمی استفاده کرده و برای اثبات هر گزاره ای که مطرح می کند، چند آزمایش علمی را که در آن زمینه انجام شده است، شرح می دهد. با این کار علاوه بر جلب اطمینان مخاطبی که حسابی از زیر سوال رفتن عقل و منطقش تعجب کرده، مطلب را برای خواننده ساده تر کند. علاوه بر شرح آزمایش ها، مثال های زیاد نویسنده به درک بهتر و جذاب تر شدن کتاب کمک می کند. بهتان قول می دهم که با خواندن اولین فصل کتاب آن قدر موضوع برایتان جالب می شود که نمی توانید کتاب را زمین بگذارید. تنها چیزی که به کتاب جذاب ما لطمه زده، ترجمه و صفحه بندی ضعیف کار است که با سعه صدر خواننده قابل چشم پوشی است.

۱۵- کتاب اکتشافات قطبی

Polar Explorations

انتشارات: ققنوس
نویسنده: دان ناردو

مناطق قطبی جهان از دیرباز برای انسان‌ها مرزی بین جهان واقعی و دنیای خیالی بوده‌اند. قطب‌های شمال و جنوب تفاوت‌های زیادی با مناظر آشنای تمدن انسانی دارند. این مناطق هم دور از دسترس و هم سرد و خالی از سکنه‌اند، و در طول تاریخ فقط تعداد اندکی از افراد سرسخت توانسته‌اند به آن‌جا برسند و بقیه مردم فقط عکس‌ها یا فیلم‌های این مناطق را دیده‌اند. شاید علت جذابیت همیشگی قطب‌ها این باشد که دست‌نیافتنی و ناشناخته‌ به نطر می‌رسند و با آنچه مردم به آن عادت کرده‌اند تفاوت دارند.
اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم را عصر قهرمانان کشف جنوبگان هم نامیده‌اند، در مدتی کمتر از بیست سال، پانزده سفر اکتشافی برای کشف جنوبگان صورت گرفت، و کاوشگرانی از کشورهای مختلف عازم سفر برای کشف این قاره شدند، در صدر کشورهایی که درصدد کشف جنوبگان برآمده بودند بریتانیا قرار داشت.
در زمان حاضر سی کشور در بیش از شصت پایگاه موجود در آنجا کار می‌کنند، این پایگاه‌ها در مجموع حدود ۴۰۰۰ نفر را در تابستان و ۱۰۰۰ نفر را در تابستان در خود جای می‌دهند.
در سال ۱۹۵۹ پیمان جنوبگان شکل گرفت که بر مبنای آن هر گونه عملیات نظامی از جمله آزمایش‌های هسته‌ای و نگهداری زباله‌های هسته‌ای در قاره جنوبگان ممنوع است. طبق این پیمان جنوبگان سرزمینی بین‌المللی است که هیچ کشوری مالکیتی بر آن ندارد و از ساخت پایگاه‌های پژوهشی با هدف انجام دادن تحقیقات علمی حمایت می‌شود.

۱۶- کتاب پیشمرگ هیتلر

Hitler’s Taster (La Goûteuse d’Hitler)

انتشارات: فرهنگ نشر نو
نویسنده: روزلا پوستورینو

سال ۱۹۴۳ است. پیشوای آلمان که با هراس از سوءقصد به جانش دست و پنجه نرم می‌کند به مقر فرماندهی‌اش در پروس شرقی کوچ کرده است. زنانی نیز برای چشیدن سه وعده غذای او استخدام شده‌اند تا هیچ‌چیز جان پیشوا را تهدید نکند. یکی از این زن‌ها دختر جوانی‌ست به نام رزا که جنگ او را از برلین به این گوشهٔ پرت‌افتاده کشیده و با پدر و مادر نامزدش، که راهی جبهه شده است، زندگی می‌کند. پیشمرگ هیتلر روایت زندگی مارگوت ولک است، تنها بازماندهٔ پیشمرگ‌های هیتلر. ولک سالیان سال هیچ حرفی دربارهٔ کاری که روزگاری به آن مشغول بود بر زبان نیاورد، اما سرانجام در روزهای پایانی عمر از راز بزرگ خود پرده برداشت. این اعتراف الهام‌بخش روزلا پوستورینو برای نوشتن این رمان شد؛ پیشمرگ هیتلر ورای روایت داستانی تاریخی به پیچیدگی روابط انسانی می‌پردازد و معنای انسان بودن و انسان ماندن را وامی‌کاود.

۱۷- کتاب گولاگ

Gulag: A History

انتشارات: نشر ثالث
نویسنده: آن اپلبام

«گولاگ» هم به ادارۀ اردوگاه های کار اجباری و زندان های سیاسی اشاره داشته و هم منظور از آن نظام کار اسیران و بردگان شوروی در انواع مختلف بوده است: اردوگاه های کار، اردوگاه های مجازات، اردوگاه های زندانیان سیاسی و مجرمان، اردوگاه های زنان، اردوگاه های کودکان و اردوگاه های موقتی پناهندگان. حتی واژۀ «گولاگ» در معنای گسترده تر نظام سرکوبگر شوروی را نیز در بر می گرفت، همان سلسله فرایندهایی که زمانی زندانیان آن را ماشین «چرخ گوشت» می نامیدند: بازداشت ها و دستگیری ها، بازجویی ها، واگن هایی که برای حمل ونقل زندانیان استفاده می شدند، کار اجباری، فروپاشی خانواده ها، سال هایی که در تبعید سپری می شدند و مرگ های زودهنگام و بی دلیل.
در تابستان ۱۹۱۸ لنین فرمان داده بود که «عوامل نامعتمد» در اردوگاه های کار اجباری در خارج از کلانشهرها حبس شوند اما اهمیت این اردوگاه ها از ۱۹۲۹ فزونی گرفت. در آن سال، استالین بر آن شد که به منظور سرعت بخشیدن به فرایند صنعتی شدن اتحاد جماهیر شوروی و استخراج منابع طبیعی از سرزمین های دور شمالی این کشور، که چندان قابل سکونت نبودند، از کار اجباری استفاده کند.
تعداد کل زندانیان در این اردوگاه ها معمولا حدود دومیلیون نفر بود، اما تعداد کل شهروندان شوروی، چه زندانیان سیاسی و چه زندانیان جنایی که زندگی در این اردوگاه ها را تجربه کرده بودند، بسیار بیش تر از این بود. دقیق ترین برآوردها نشان می دهند که از ۱۹۲۹، همان زمانی که گولاگ شروع به توسعه و گسترش در سطح کلان کرده بود، تا ۱۹۵۳، یعنی زمانی که استالین درگذشت، در حدود هجده میلیون نفر در این سیستم عظیم جان خود را از دست دادند.
این کتاب شرح تاریخ گولاگ است. منظور از تاریخ گولاگ سرگذشت اردوگاه های کار اجباری شوروی است، یعنی خاستگاه این اردوگاه ها در انقلاب بلشویکی، توسعه و گسترش آن ها به منزلۀ بخش اساسی و بنیادین اقتصاد شوروی و فروپاشی آن ها پس از مرگ استالین.

۱۸- کتاب پرسش های بزرگ فلسفه و فیزیک

The Great Questions of Philosophy and Physics

انتشارات: طرح نو
نویسنده: استیون گیمبل

فیزیک در اعصار باستان کار خود را در مقام فلسفه آغاز کرد. راهش را از فلسفه جدا کرد و زندگی فکری خودش را بنا نهاد. اما در یافتن پاسخ برای پرسش‌های بزرگ، پرسش‌های بیشتری طرح کرد. و این پرسش‌های تازه علم فیزیک را به آغوش فلسفه بازگرداندند. چه کسی قرار است به این پرسش‌ها پاسخ دهد؟ فیلسوفان باید پاسخ دهند یا فیزیک‌دانان؟ جواب این است که فیلسوفان و (نه یا) فیزیک‌دانان. فلسفه بدون فیزیک خام است و فیزیک بدون فلسفه ژرفا ندارد. امروز پروژه‌ای که ارزش اندیشیدن دارد فیزیک و فلسفه است.

۱۹- کتاب مسئله شرق

The Eastern Question 1774-1923
قدرت های بزرگ و فروپاشی امپراتوری عثمانی ۱۷۷۴-۱۹۲۳‬

انتشارات: نشر نی
نویسنده: الکساندر لئون مک فی

“از شکست در نبرد با روسیه (۱۷۷۴-۱۷۶۸) تا ناکامی در جنگ جهانی اول که نهایتا به فروپاشی امپراتوری عثمانی، انعقاد عهدنامه‌ی لوزان (۱۹۲۳) و تأسیس جمهوری ترکیه منتهی شد، مسئله‌ی شرق همواره در کانون روابط این امپراتوری با قدرت‌های بزرگ اروپایی و همچنین اقوام و ملت‌هایی قرار داشت که برای دستیابی به استقلال سر به شورش برمی‌داشتند. هر گوشه از سرزمین‌های تحت سلطه‌ی امپراتوری عثمانی که قدم در راه جداسری برمی‌داشت، در پی آن قدرت‌های بزرگ اروپایی از این آب گل‌آلود ماهی می‌گرفتند و توان نظامی و سیاسی خود را وسیله‌ی گسترش دامنه‌ی نفوذ قرار می‌دادند. در تمام وقایعی نظیر ظهور جنبش استقلال یونان، شورش محمدعلی در مصر، جنگ کریمه و قیام اسلاوها در بالکان، عثمانی همواره تا آستانه‌ی سقوط پیش می‌رفت و تنها با اتکا به مداخله‌ی قدرت‌هایی کمر راست می‌کرد که در رقابت با یکدیگر و برای حفظ توازن قوا بقای حیات «باب عالی» را مرجح می‌دانستند. با این حال، ائتلاف عثمانی با قدرت‌های مرکزی در جریان جنگ جهانی اول اشتباه محاسبه‌ای بود که ختم کار را رقم زد و به عمر «پیرمرد بیمار اروپا» خاتمه داد.

۲۰- کتاب تکنیک کودتا

Technique Coup d’État: The Technique of Revolution

انتشارات: نشر ثالث
نویسنده: کورتزیو مالاپارته

تکنیک کودتا تیغ دودمی بود که کورتزیو مالاپارته بابت آن از زمین و زمان زخم خورد، چرا که آب در خوابگه مورچگان ریخته بود: دولت های توتالیتر آن را ممنوع کردند، دولت های لیبرال و دموکراتیک در ردیف کتاب های ضاله قرارش دادند، تروتسکیست ها فاشیستی نامیدندش، تعدادی از کمونیست ها آن را تروتسکیستی دانستند، نازی ها آتش کتاب سوزان خود را به سوخت بارش فروزان داشتند و تازه این همهٔ ماجرا نبود و تحقیر و تعقیب و تبعید به اضافهٔ زندانی شدن و تا سرحد مرگ رفتن مواهب دیگری بود که این کتاب نصیب نویسندهٔ خود کرد؛ نویسنده ای که زمانی حامی جمهوری خواهی بود، چندی هواخواه فاشیسم و دیری پشتیبان ضدفاشیسم و حتی کمونیسم.
تکنیک کودتا، با نشان دادن این که چطور مشتی مرد مصمم بیش وکم به راحتی از عهدهٔ تسخیر دولتی مدرن برمی آیند، به مذاق اصحاب قدرت در آمریکا خوش نیامد و خیلی زود در زمرهٔ کتاب های خطرناک قرار گرفت و ممنوع شد. البته در جایی که دموکراسی باشد، کتاب ها هرگز ممنوع نخواهند شد؛ بلکه صرفا به طور رسمی نادیده گرفته می شوند که تقریبا همان نتیجه را می دهد. کتاب مالاپارته کار بسیار مهمی است که می تواند به کار دانش پژوهان و علاقه مندان حوزهٔ علوم سیاسی و تاریخ بیاید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس های رنگی مردم «عادی» در دوران استالین که توسط یک دیپلمات آمریکایی که به دلیل جاسوسی اخراج شد،…

زندگی مردم عادی چیزی است که آنچنان که باید و شاید ثبت نمی‌شود. مورخی را تصور کنید که پنج دهه بعد بخواهد در مورد تاریخ الان ایران تحقیق کند. او احتمالا انبوهی از روزنامه‌های و مجلات و کتاب‌ها و مصاحبه‌های شفاهی و آمارها یا اطلاعات سایت‌ها را…

اگر این سلبریتی‌ها به همان سبک و سیاق و بزرگسالی کوچک می‌شدند

البته سلبریتی‌ها مسلما عکس‌های اصلی دوران کودکی دارند. هر چند در مورد برخی ممکن است این عکس‌های کودکی اندک یا کم‌کیفیت باشند.اما تصور کنید برای بازتاب دادن وجود همان عوالم بزرگسالانه در دنیای کودکی یا همان اجزای مهم چهره، چهره بزرگسالان…

سلبریتی‌ها از کودکی تا پیری در این ویدئوهای جالب – از ویل اسمیت تا کیانو ریوز

چطور می‌شود که ما پیر می‌شویم. این تغییر بسیار تدریجی رخ می‌دهد، اما قطعی است. با کارهایی می‌شود کندش کرد اما مسلما نمی‌توان به کی جلوی آن را گرفت.پیری یک فرآیند زیستی پیچیده است که در موجودات زنده از جمله انسان اتفاق می‌افتد. در حالی…

چه می‌شد اگر انیمیشن‌های استودیو جیبلی را کسی با آبرنگ می‌کشید – کاری که لوئیز تریر کرده!

در این نقاشی‌های زیبای لوئیز تریر، طرفداران استودیو جیبلی فورا انیمیشن‌های یه یاد ماندنی را که از آنها الهام گرفته شده، تشخیص خواهند داد.لوئیز تریر، نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی با الهام از شخصیت‌های انیمیشن‌های شناخته شده از استودیو جیبلی،…

هنرمندی با این تصاویر جالب پیش چشم ما مجسم کرده که اگر 10 بنای تاریخی و اسطوره‌ای معروف، سالم و…

یکی از جالب‌ترین چیز‌ها در مورد مطالعه تاریخ، یادگیری چیز‌های شگفت‌انگیزی است که نیاکان ما ایجاد کرده‌اند. اما برخی از یادگارهای آنها از بین رفته‌اند و فقط ویرانه‌های آنها باقی هستند و در مواردی همین ویرانه‌ها هم نیستند و فقط توصیف‌های متنی…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.