پروژه بزرگ سقف کمانی روی نیروگاه چرنوبیل

4

سال 1986 نیروگاه چرنوبیل منفجر شد و 10 روز تمام سوخت و در این مدت منطقه و اروپا را با تهدید جدی مواجه کرد، با گذشت این همه سال، هنوز هم صدها تن سوخت اتمی و ذرات پرتوزا در نیروگاه شماره 4، را تنها حفاظ ضعیفی می‌پوشاند، به همین خاطر در تلاشی برای محصور کردن آن، یک پروژه بزرگ در حال اجرا است، پروژه‌ای که در آن یک طاق یا سقف کمانی روی این نیروگاه را خواهد پوشاند.

نیروگاه چرنوبیل

نیروگاه به اندازه خود بزرگ است، حالا در نظر بگیرید که بخواهید سازه‌ای بزرگ بسازید که روی آن را بپوشاند و مهم‌تر از آن به خاطر تشعشع زیاد در منطقه، کارگرها مجبورند تحت حفاظت شدید و به مدت محدود کار کنند.

11-27-2013 5-23-36 PM

هزینه این پروژه 1.5 میلیارد یورو است. ارتفاع این طاق، 110 متر است، یعنی آنقدر بلند که می‌تواند مجسمه آزادی را هم در خود جای بدهد. عرض طاق هم 257 متر است، یعنی آنقدر وسیع که می‌تواند یک زمین فوتبال را در خود بگنجاند.

11-27-2013 5-33-54 PM

البته این سازه به صورت پیش‌ساخته در مکانی دیگر ساخته خواهد شد و بعد به شمال اوکراین -محل نیروگاه چرنوبیل- انتقال خواهد یافت.

11-27-2013 5-23-53 PM

پاییز امسال، این پروژه تازه به نیمه خود رسیده است، برآورد می‌شود که در سال 2015، پروژه به اتمام برسد.

همه مراحل پروژه بسیار دشوارند، مثلا نسخت باید محل برای نصب سازه، آماده شود و برای همین کار صدها تن خاک آلوده باید جابجا شود و 8 متر پی‌ریزی شود.

طاق محافظ، به صورت پیش‌ساخته به محل می‌رود و در فاصله 300 متری نیروگاه، جایی که میزان تشعشع کمتر است، تکمیل خواهد شد.

در حال حاضر، نیروگاه ویران را یک حفاظ بتنی و فلزی موسوم به تابوت یا sarcophagus محافظت می‌کند، این حفاظ چند ماه بعد از حادثه ساخته شده بود، قرار بود این حفاظ سال 2006، تعویض شود، اما این کار ممکن نشد و در حال حاضر در خطر فروپاشی است. فوریه پیش، قسمتی از سقف فروریخت و هشدار پرتوتابی زیاد داده شده، محل کاملا تخیله شد، اما خوشبختانه کسی آسیب ندید.

11-27-2013 5-24-30 PM

برداشتن حفاظ قدیمی دشوار است، هر کدام از قطعات آنها 55 تن وزن دارد و آنها را باید با برش‌دهنده‌های پلاسما از هم جدا کرد.

هر کدام از کارگرها باید با دقت پایش شود، مبادا که در معرض دوز زیان‌بار و خطرناک پرتوها قرار بگیرد. در پیرامون دودکش اصلی، هر کارگر اجازه دارد، فقط چند ساعت کار کند.

11-27-2013 5-33-03 PM

هزینه پروژه را کشورهای عضو گروه G8 می‌دهند و شرکت‌های غربی و اوکراینی آن را انجام می‌دهند.

اما با نصب این طاق عظیم، باز هم مشکلات به پایان نمی‌رسند، هنوز هم سوخت اتمی ذوب شده که به صورت گدازه در زیر نیروگاه در جریان است، وجود خواهد داشت و باید فکری برای جمع‌آوری و دفن کردن آنها کرد، در اوکراین جایی برای کار وجود ندارد و پولی هم برای این کار نیست، شاید ظرف نیم قرن آینده چاره‌ای برای این مشکل هم اندیشیده شود.

11-27-2013 5-34-28 PM

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

روجلدهای خاطره‌انگیز مجموعه کتاب های طلایی که کودکی‌مان را رنگی می‌کردند!

عبدالرحیم جعفری، پایه گذار انتشارات امیرکبیر و کتاب های طلایی، است. او ۱۲ آبان ۱۲۹۸ در تهران زاده شد. عبدالرحیم جعفری در سال ۱۳۲۸ انتشارات امیرکبیر را پایه گذاشت. و در سال ۱۳۴۰ انتشار مجموعه ی کتابهای طلائی را آغاز کرد. کتابهای طلایی مجموعه…

سخت است باور کنیم که این عکس‌ توهم‌برانگیز، واقعا عکس است و نقاشی نیست – چرا علیرغم هوش مصنوعی…

اخیراً توجه زیادی به جهان‌های فانتزی ایجاد شده در هنر هوش مصنوعی شده است. با این وجود عکاسی هنوز قدرت و تازگی خاص خودش را دارد و می‌تواند جادو کند و صحنه‌های فانتزی خیره‌کننده ایجاد کند.برخی از عکس‌های تارین گلدمن -عکاس آفریقای جنوبی-…

محصولات رادیواکتیوی که در قرن بیستم در قالب کالاهای مصرفی عادی به مردم فروخته می‌شدند

پیش از درک خطراتی که قرار گرفتن در معرض تابش‌های رادیواکتیو برای انسان به همراه دارد، مردم و حتی دانشمندان می‌پنداشتند که مواد رادیواکتیو ترکیبات جالبی برای درخشان و نورانی کردن اشیا هستند. در ادامه چند مورد از عجیب‌ترین کاربردهای مواد…

صندلی‌های بامزه طراحی شده با هوش مصنوعی توسط بونی کاره‌را

تصور کنید وارد اتاقی می‌شوید و صندلی‌ای را می‌بینید که شبیه یک قاچ هندوانه غول‌پیکر است، همراه با پوست و دانه‌هایش. یا صندلی‌ای که شبیه آناناس سیخ‌دار است، با لبه های تیز و اندرون نرمش؟این دنیای بونی کاره‌را است، هنرمند با استعداد سه…

در جریان قرار و ملاقات (برای انتخاب همسر) چه آداب معاشرت و نکاتی را باید رعایت کنیم؟

آداب قرار ملاقات به مجموعه‌ای از رفتار‌ها و انتظارات قابل قبول اجتماعی اشاره دارد که معمولاً هنگام قرار ملاقات رعایت می‌شود. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:وقت‌شناس باشید: به موقع برسید یا به طرف دیگر…

به نظرتان کدام شغل‌ها بیش از آنچه که لایقشان است، درآمد دارند؟!

بسته به فرهنگ هر کشور و شرایط سیاسی و اقتصادی هر ناحیه پاسخ به این سوال هم متغییر است.اما چرا ما برخی‌ها را از این نظر همیشه در رادار خود داریم و بعضی‌ها را نه.واقعیت این است که برخی اصلا چراغ خاموش حرکت می‌کنند و در رادار ما نیستند…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
4 نظرات
  1. کورش می گوید

    از یک لحاظ ساخت این طاق بسیار جالب است و از طرفی دیدن اینکه حادثه چرنوبیل چه بار عظیمی بر طبیعت واردکرد بسیار غم انگیز است. ای کاش ملت ها و رهبران جهان چشم های خود را بگشایند و ببینند که انرژی اتمی آنطور که فکر میکردند سودمند نیست بلکه بسیار خطرناک و مهلک زیانبار است و ای کاش به جای مانور روی آن بیشتر به انرژی های پاک و اصلاح الگوی مصرف روی بیاورند.

  2. Minu می گوید

    interesting

  3. ستار . م می گوید

    درود بر شما
    هربار که مطلبی درباره انفجار چرنوبیل می‌خونم، مو به بدنم سیخ می‌شه.به خصوص بعد از مستندی که در این باره دیدم.

  4. محمد می گوید

    آخرش نوشتید که: هنوز هم سوخت اتمی ذوب شده که به صورت گدازه در زیر نیروگاه در جریان است…

    مگه ممکنه؟ بعد از تقریبا 30 سال، اون سوخت اتمی درسته هنوز تشعشع داره، ولی مگه هنوز بصورت مذابه؟ چه فعالیتی شیمیایی/فیزیکی داره که هنوز منجمد نشده؟ و اینکه از کجا به کجا جریان داره؟ تو زمین فرو میره!؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5