برخی سایت‌های پربازدید ایرانی مخفیانه با کمک پرازنده کامپیوترهای کاربران ارزکاوی می‌کنند

6

مجموعه‌ای از گزارش‌ها و توییت‌های مدیران و کاربران فعال وب‌سایت‌های ایرانی در ماه‌ها و روزهای اخیر؛ خبر از ارزکاوی مخفیانه برخی سایت‌های اپراتورهای اینترنتی یا پربازدید حکایت دارند.

در این شیوه ارزکاوی، این سایت‌ها بدون اجازه کاربران، کدها و توابع جاوااسکریپتی روی کامپیوترهای میزبان اجرا می‌کنند تا با استفاده از قدرت پردازشی پردازنده‌های این کامپیوترها؛ بتوانند ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین را استخراج کنند.

حدودا چهار ماه پیش، چند کاربر معروف ایرانی در توییتر گزارش دادند که میزان مصرف پردازنده کامپیوترشان در هنگام بازدید برخی از سایت‌های ایرانی بالاتر از معمول است. بعدا این کاربران، افزونه‌هایی برای مرورگرهای کروم و فایرفاکس ارایه دادند تا جلوی افزایش استفاده از پردازنده در این سایت‌ها گرفته شود.

اما ۱۲ اسفندماه، محمدجواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات ایران در نشست خبری افتتاح طرح‌های مرکز تحقیقات مخابرات به طور ناگهانی به ارزکاوی غیرقانونی برخی سایت‌های ایرانی اشاره کرد:

«مرکز ماهر در حال بررسی تخلفات صورت گرفته در زمینه وب‌سایت‌هایی است که از فرآیند ارزکاوی در جهت پول دیجیتال استفاده می‌کنند. به محض اینکه گزارش این مرکز آماده شود، برخورد جدی با متخلفان این وب‌سایت‌ها صورت گرفته و به مراجع قضایی آنها را معرفی می‌کنیم.»

در ادامه، وزیر ارتباطات در یک توییت این موضوع را شفاف‌تر بیان کرد:

استفاده از پردازنده رایانه مردم برای ارزکاوی مجازی، کاری غیراخلاقی است و مدیران وب‌سایت‌ها باید نسبت به حقوق شهروندان توجه نمایند. بررسی‌ها حاکی از «هک نشدن» برخی وب‌سایت‌های پر مراجعه‌ی آلوده به دزد کدها است. سازمان فناوری اطلاعات مسئول جمع‌آوری ادله برای پیگیری حقوقی شده است.

موضوع ارزکاوی سایت‌های ایرانی؛ در چند روز گذشته به اوج خود رسیده است. برخی کاربران از یافتن اسکریپت «CoinHive» روی یک سایت اپراتور معروف ارایه‌دهنده سرویس‌های اینترنتی گزارش داده و عکس‌های آن را منتشر کردند.

البته، سایت مذکور به سرعت و در فاصله دو سه ساعت پس از انتشار این گزارش‌ها؛ اسکریپت «CoinHive» را از روی سایت خود حذف کرد ولی باز هم روی برخی سایت‌های دیگر شاهد اجرایش هستیم.

برخی از آنتی‌ویروس‌ها نیز به صفحات دارای این توابع و اسکریپت‌ها گیر دادند و از تهدید شدن کاربر گزارش می‌دهند. اگر آنتی‌ویروس نورتون روی سیستم کاربران نصب باشد و وارد یک سایت با کدهای مخفی ارزکاوی شوند؛ نورتن از یک تهدید به نام «JS.Webcoinminer» خبر می‌دهد و می‌گوید:

«JS.Webcoinminer یک جاوا اسکریپت برای استخراج ارز رمزگذاری شده است که روی مرورگرها اجرا می‌شود. زمانی که مرورگر کاربر به سایتی مراجعه کند که این جاوا اسکریپت روی آن میزبانی می‌شود، جاوا اسکریپت فعال می‌شود. جاوا اسکریپت تا زمانی که کاربر در صفحه وب سایت حضور دارد فعال است.»

همان‌طور که وزیر ارتباطات گفته بود؛ بعید است که اجرا شدن کدهای توابع ارزکاوی بیت‌کوین روی کامپیوترهای کاربران ناشی از یک حمله اینترنت و هک شدن سایت‌های معروف باشد. بیشتر به نظر می‌رسد یک تخلف آشکار از سوی خود مدیران این سایت‌ها است.

ارزکاوی غیرقانونی توسط کامپیوترهای بازدیدکنندگان یک سایت؛ مختص به ایران نیست و پیش‌تر از آن؛ در برخی سایت‌های بزرگ و معروف دنیا مانند پایگاه خبری CBS اتفاق افتاده است.

هنوز شرکت اینترنتی و سایت‌های دیگر ایرانی از جمله یک سایت نشریه معروف ایرانی نسبت به این اتهام؛ واکنشی نشان نداده و سکوت کردند. پیگیری رسانه‌ها و سایت‌های خبری هم برای گفت‌وگو با مدیران یا روابط عمومی این شرکت‌ها به جایی نرسیده است.

آی‌تی ایران تحت تاثیر تخلف‌های شرکت‌های بزرگ ارایه‌دهنده خدمات

پیش‌تر هم در روزهای گذشته؛ از نقض حریم خصوصی کاربران و مشترکان توسط دو اپراتور موبایل ایران  خبر دادیم. این اپراتورها با ردگیری فعالیت مشترکان در اینترنت و جمع‌آوری تاریخچه وب‌گردی‌شان، سعی می‌کردند اطلاعاتی برای شرکت‌های تبلیغاتی بسازند.

اکنون، این موضوع به شدت فضای مجازی ایران را تحت تاثیر خود قرار داده است. وزارت ارتباطات دارد هر دو موضوع را بررسی و پیگیری می‌کند. متاسفانه در هر دو موضوع، متخلفان احتمالی دارای چندین میلیون مشترک هستند و خدمات خود را در سطح وسیعی و گسترده‌ای ارایه می‌کنند.

مسلما چنین اتفاقاتی باعث سلب اعتماد کاربران و مردم به سرویس‌دهنده‌های ایرانی می‌شود و تبعات زیادی برای بازار آی‌تی ایران خواهد داشت. آنچه مشهود است؛ عدم آگاهی و درک صحیح مدیران این شرکت‌ها نسبت به حق و حقوق کاربران و حفظ حریم خصوصی آن‌ها است. همین‌طور؛ از عواقب نابودکننده چنین اقداماتی در این روزگار بی‌مطلع هستند.

حتا اگر فرض کنیم مدیران رده اول این شرکت‌ها به چنین تخلف‌هایی آگاه نبودند و احتمالا سایت‌هایشان هک شده است؛ باز هم سهل‌انگاری در طراحی سایت‌هایی با میلیون‌ها مشترک و کاربر و بازدیدکننده؛ گناهی نابخشودنی است.

اگر خواننده‌های سایت یک پزشک هم شاهد افزایش استفاده از پردازنده کامپیوترشان در بازدید از برخی سایت‌ها بودند؛ می‌توانند در بخش نظرات مطرح کنند تا خواننده‌های دیگر هم در جریان قرار بگیرند و ترفندهای جلوگیری از آن را بدانند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نمونه‌هایی از بازسازی و دکوراسیون جدید خانه که می‌توانند الگویی برای ما باشند

به سبب نوع معماری، خانه‌های ما معمولا خیلی زود دمده یا به اصطلاح کلنگی می‌شوند. شرکت‌‌های بازسازی خانه مدتی است بسیار زیاد شده‌اند.اما شک و تردید زیادی در مورد میزان کارایی بسیاری از آنها وجود دارد. برخی از آنها اصلا به تقویم کاری متعهد…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی جمعی از ثروتمندترین آدم‌های جهان را در قالب آدم‌های فقیر تصور…

هنرمند هندی از هوش مصنوعی برای تولید تصاویری از ثروتمندترین و شناخته شده‌ترین افراد جهان - از بیل گیتس گرفته تا دونالد ترامپ - استفاده می‌کند تا تصور کند که اگر فقیر بودند چه شکلی می‌شدند.اگر آنها لباس‌های ژنده پوش پوشیده و در یک محله…

این عکس پرنده واقعا فتوشاپی نیست و ترکیبی هم نیست و در یک جلسه گرفته شده است!

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…

تصور دهشت نبرد «واترلو» با هوش مصنوعی میدجرنی

نبرد واترلو، که در ۱۸ ژوئن ۱۸۱۵ رخ داد، یک درگیری نظامی مهم در طول جنگ‌های ناپلئون بود. این جنگ بین ارتش فرانسه به رهبری امپراتور ناپلئون بناپارت و اتحادی از نیرو‌های بریتانیایی، هلندی و پروس به فرماندهی دوک ولینگتون و فیلد مارشال گبهارد…

مجموعه‌ای از تصاویر هراس‌آور، عجیب با به اصطلاح نفرین‌شده!

برای قسمتی از شگفتی یا ترس خودمان از پیرامون یا عکس‌ها نمی‌شود توضیح صریح ارائه کرد. احتمالا منشا این ترس‌ها به تدریج در سیناپس‌های مغزی ما از هزاران سال پیش یه یادگار گذاشته شده.آدم فکر می‌کند اگر قرار باشد برنامه هوش مصنوعی ایجاد شود…

Fotomat: یادآوری غرفه‌های پردازش عکس دهه 1980 آمریکا که با خودرو از کنار آنها می‌گذشتند و فیلم‌…

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
6 نظرات
  1. zhilevan می گوید

    تویتت که مال ۱۵ روز پیش هست. منبع شما برای این. خبر چیه؟

  2. کامران می گوید

    تا چند هفته ی پیش یکی از سایت های پر بازدید و مرجع گرافیک ایرانی ، تا وارد سایت میشدم دستگاه به حد هنگ میرسید ، این داستان یکی 2 هفته ای ادامه داشت تا مرتفع شد

  3. بهنام می گوید

    یه سوالی برام پیش اومده؛ اینکه حالا اگر یه وب‌سایتی با اطلاع به مخاطبش بجای تبلیغات در صفحات از این روش درآمدزایی بکنه چی؟
    ۱ – آیا واقعا ایراد فنی‌ای پیش میاد؟ (البته مسلما در دیوایس‌ها باعث زود تموم شدن باتری می‌شه ولی تبلیغات متحرک هم نسبتا منابع سیستم رو استفاده می‌کنن)
    ۲- آیا واقعا اونقدر بازدهی مالی داره؟

  4. ihnd می گوید

    در همین زمینه این مطلب را مطالعه کنید:
    https://virgool.io/@ebrghasemi/%D8%B3%D8%B1%D9%82%D8%AA-%D9%87%D9%88%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%87-oeuoadutzgxu

    به نظر من در این مواقع باید نام سایت متخلف به صراحت آورده شود.

  5. علیرضا پورعابدین می گوید

    گرون شدن بیت کوین و ارزهای رمز پایه باعث شده انگیزه آدم‌ها برای ماین کردن این ارزها زیاد بشه. اما اینکه بدون اجازه کاربر از منابع سیستم استفاده کنید، مصداق بارز دزدی محسوب می‌شه

  6. علی می گوید

    متاسفانه از این دست مشکلات زیاد هست؛ چند وقت پیش از موسسه محک با من تماس گرفتن و از اینکه مبلغی رو به این موسسه اهدا کرده بودم تشکر کردن، بعد از این تماس، من کلی رفتم تو فکر که اینها از کجا تلفن من رو داشتن! مگه پرداخت اینترنتی نبوده؟! و بعد از کمی فکر کردن یادم اومد که پرداخت رو با نرم افزار آپ انجام داده بودم 🙂 بله ایشون هم لطف کرده بودن همراه اطلاعات تراکنش شماره تماس من رو هم ارسال کرده بودن.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5