عربستان سعودی قانونی برای مجازات دسترسی بدون اجازه به گوشی تلفن همراه همسران وضع کرد

0

شهروندان سعودی در صورتی که بدون اجازه و رضایت همسر، به گوشی تلفن همراه او دست زده و در پی مشاهده یا شنود اطلاعات باشند؛ به پرداخت ۱۳۳ هزار دلار یا یک سال زندان و شاید هم هر دو محکوم می‌شوند.

عربستان سعودی اولین گام‌ها را برای حمایت از حقوق همسران در فضای مجازی برداشته است و پادشاهی این کشور روز دوشنبه قوانین جدیدی ابلاغ کرد که جریمه‌های سنگین و زندان را برای افراد متاهل در پی دارد.

طبق قانون جدید عربستان، جاسوسی، سرقت، شنود یا دسترسی و دریافت اطلاعات ارسال شده توسط گوشی تلفن همراه یا شبکه‌های ارتباطی و همین‌طور رایانه‌های همسر ممنوع است.

در این قانون، دسترسی و استفاده از رایانه همسر بدون اجازه؛ چه برای مصارف قانونی و روزانه یا عمدی و همراه با تهدید و اخاذی و غیره باز هم جرم سایبری تلقی شده و مجازات دارد.

قانون‌گذار برای این جرایم مرتکب شده توسط افراد متاهل، از جریمه نقدی ۱۳۳ هزار دلار (۵۰۰ هزار ریال سعودی) تا یک سال زندان و هر دوی آن‌ها را وضع کرده است.

دولت عربستان اعتقاد دارد این قوانین جدید به حفظ حریم خصوصی کاربران اینترنت و افراد شخصی کمک بیشتری می‌کند و از جرایم سایبری و فضای مجازی می‌کاهد. عربستان به مرور می‌خواهد مجموعه‌ای از قوانین مربوط به هک، جرایم سایبری و حریم خصوصی را وضع کند تا در سال ۲۰۳۰ به چشم‌انداز مورد انتظار برسد.

چشم‌انداز این کشور رسیدن به عربستانی مدرن از نظر اجتماعی، اقتصادی و زندگی شهری در سال ۲۰۳۰ است. در این راستا؛ به طور مرتب شاهد تغییر قوانین در این کشور هستیم. دادن آزادی‌های بیشتر به زنان مانند مجوز رانندگی، حضور در ورزش‌گاه‌ها، سالن‌های سینما و تئاتر بخش دیگری از سیاست‌های عربستان برای مدرنیزه شدن است.

البته، قوانین جدید وضع شده برای دسترسی غیرقانونی به دستگاه‌های دیجیتالی هم شامل زنان و هم مردان است.

از وضع قوانین تا واقعیت‌های موجود

برخی از کارشناسانی که از نزدیک با واقعیت‌های جامعه عربستان آشنایی دارند؛ تصویب چنین قوانینی را برای عبور از یک کشور سنتی به کشوری مدرن کافی نمی‌دانند؛ چون عربستان به شدت ساختاری مردگرایانه و مردسالارانه دارد.

زنان حق کار و درآمد ندارند و به طور کامل وابسته به مردان هستند. وقتی یک مرد رایانه و موبایل زن‌اش را خریداری کرده و تمام هزینه‌ها و مایحتاج‌اش را تامین می‌کند و در دیدگاه‌های سنتی رایج؛ مالک او است؛ چگونه همسران می‌توانند بابت دسترسی غیرقانونی به گوشی تلفن همراه‌شان از مردان شکایت کنند و آن‌ها را به زندان یا پرداخت جریمه نقدی وادار سازند؟

در غالب اجتماع عربستان هنوز دیدگاه‌های سنتی قومی قبیله‌ای و مذهبی حکم‌فرما است و فقط قشر کمی از خانواده‌ها توانستند ساختارهای سنتی را کنار زده و به سبک زندگی اروپایی‌ها نزدیک شوند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصور واقعیت دگرگون به کمک میدجرنی – گالری عکس

تاریخ دگرگون یک ژانر جذاب است که به بررسی چگونگی تغییر مسیر تاریخ در صورت رخ دادن برخی رویداد‌های کلیدی به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد.یک تغییر جزئی یا یک واگرایی عمده می‌تواند تخیل ما را به کار بیندازد تا آینده‌ای کاملا متفاوت که الان جزو…

مجموعه‌ای از تصاویر عجیب و غریبی که در گوگل مپ و گوگل استریت دیده شده‌اند!

گوگل مپ بسیار کار راه‌انداز است و گوگل استریت اصلا اگر سرعت اینترنت اجازه بدهد، اجازه جهانگردی مجازی به ما می‌دهد.اما برخی اوقات اشخاص به صورت تصادفی و یا حین وب‌گردی‌های طولانی تصاویری در این سرویس‌های گوگل شکار کرده‌اند که بسیار بامزه…

برآورد میزان موفقیت قرارهای عاشقانه زوج‌ها با هوش مصنوعی و اندازه‌‌گیری میزان همسانی پاسخ‌های سیستم…

در حین یک قرار آشنایی پاسخ‌های فیزیولوژیکی دو نفر حین گفتگو و دیدار با هم هماهنگ می‌شود، این پدیده‌ای است که از آن با نام همسانی فیزیولوژیکی یاد می‌شود.درجه این همگامی با تعامل در مکالمه و کیفیت همکاری همبستگی دارد و بنابراین می‌تواند…

چند بار می توانید یک تکه کاغذ را از وسط تا کنید؟

به راحتی می‌توان یک تکه کاغذ را یک، دو بار یا حتی سه یا چهار بار از وسط تا کرد. اما بیشترین تعداد دفعاتی که یک تکه کاغذ را می‌توان از وسط تا کرد چقدر است؟بر اساس یک ادعای رایج، یک ورق کاغذ را نمی‌توان بیش از هفت بار از وسط تا کرد. اما…

اولم، یکی از عجیب‌ترین جانداران روی زمین – شبیه جنین نارس یا موجودات سری فیلم‌های بیگانگان

جانداری به نام Proteus anguinus که همچنین به عنوان اولم olm شناخته می‌شود، گونه‌ای سمندر است که بومی آب‌های زیرزمینی آلپ در جنوب شرقی اروپا است. این جاندار از معدود مهره‌داران غارنشین است و به دلیل شکل سر و دست‌ها  رنگ سفید مایل به صورتی و…

۲۵ صدای نوستالژیک فناورانه قدیمی که کودکان امروزی به صورت معمول هرگز نمی‌شنوند!

یک ستاره سینمای کلاسیک را در نظر بگیرید مثلا همفری بوگارت را. تلفن را با یک دست در دست می‌گیرد، سیگاری به لب دارد و بعد با افه خاصی شماره‌گیر را می‌چرخاند و با صدای بم مردانه‌اش می‌گوید که نلفنچی فلانجا را برایم بگیر!چنین منظره‌ای دیگر…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.