میتل اشمرز، درد وسط دوره قاعدگی یا درد تخمک‌گذاری چیست و چطور درمان می‌شود؟

0

میتل اشمرز Mittelschmerz درد یک طرفه و پایین شکم است که با تخمک‌گذاری همراه است و یک اصطلاح  آلمانی برای “درد میانی” است. میتل اشمرز در اواسط چرخه قاعدگی رخ می‌دهد – حدود 14 روز قبل از قاعدگی بعدی.

در بیشتر موارد، میتل اشمرز نیازی به مراقبت پزشکی ندارد. برای ناراحتی خفیف میتل اشمرز، مسکن‌های بدون نسخه و دارو‌های خانگی اغلب موثر هستند. اگر درد میتل اشمرز شما دردسرساز است، ممکن است پزشک یک ضد بارداری خوراکی برای متوقف کردن تخمک‌گذاری و جلوگیری از درد میان دوره‌ای تجویز کند.

علائم

درد میتل اشمرز معمولا از چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشد، اما ممکن است تا یک یا دو روز ادامه یابد. درد ناشی از میتل اشمرز ممکن است:

  • در یک طرف پایین شکم
  • کسل‌کننده و دردناک، شبیه درد‌های قاعدگی
  • تند و ناگهانی
  • همراه با خونریزی یا‌ترشح خفیف واژن
  • به ندرت، شدید

درد میتل اشمرز در سمت تخمدانی رخ می‌دهد که تخمک را آزاد می‌کند (تخمک‌گذاری). درد ممکن است هر ماه یکبار تغییر کند، یا ممکن است چندین ماه در همان سمت درد احساس کنید.

چرخه قاعدگی خود را برای چندین ماه پیگیری کنید و توجه داشته باشید که چه زمانی درد زیر شکم را احساس می‌کنید. اگر در اواسط چرخه رخ دهد و بدون درمان از بین برود، به احتمال زیاد میتل اشمرز است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

میتل اشمرز به ندرت نیاز به مداخله پزشکی دارد. با این حال، اگر درد لگنی جدید شدید شد، اگر همراه با حالت تهوع یا تب باشد، یا اگر ادامه پیدا کرد، با پزشک خود تماس بگیرید – هر یک از این موارد می‌تواند نشان دهنده وجود بیماری جدی‌تر از میتل اشمرز باشد، مانند آپاندیسیت، بیماری التهابی لگن یا حتی بیماری حاملگی خارج رحمی.

علل

میتل اشمرز در طول تخمک‌گذاری رخ می‌دهد، زمانی که فولیکول پاره می‌شود و تخمک خود را آزاد می‌کند. برخی از زنان هر ماه میتل اشمرز دارند. دیگران فقط گاهی اوقات آن را دارند.

علت دقیق میتل اشمرز ناشناخته است، اما دلایل احتمالی درد عبارتند از:

  • درست قبل از اینکه تخمک با تخمک‌گذاری آزاد شود، رشد فولیکول سطح تخمدان شما را کشیده و باعث درد می‌شود.
  • خون یا مایعی که از فولیکول پاره شده آزاد می‌شود، پوشش داخلی شکم (صفاق) را تحریک می‌کند و منجر به درد می‌شود.

درد در هر نقطه دیگری از چرخه قاعدگی شما میتلاشمرز نیست. ممکن است گرفتگی قاعدگی (دیسمنوره) طبیعی باشد، اگر در طول قاعدگی شما رخ دهد، یا ممکن است از سایر مشکلات شکمی یا لگنی باشد. اگر درد شدید دارید به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص

برای تشخیص بیماری میتل اشمرز، پزشک با پرسیدن سوالاتی از شما شروع می‌کند تا ایده روشنی از تاریخچه پزشکی شما، به خصوص در مورد دوره‌های قاعدگی شما داشته باشد. پزشک شما همچنین ممکن است یک معاینه فیزیکی، از جمله معاینه لگن، برای بررسی علائم یک بیماری زمینه‌ای که می‌تواند به درد کمک کند، انجام دهد.

درمان

درمان‌های ممکن برای میتل اشمرز عبارتند از:

  • مسکن‌ها. برای تسکین ناراحتی ناشی از میتل اشمرز، دارو‌های بدون نسخه مانند استامینوفن (Tylenol، دیگران)، آسپرین، ایبوپروفن (Advil، Motrin IB، دیگران) یا ناپروکسن سدیم (Aleve) را امتحان کنید.
  • قرص‌های ضد بارداری (قرص‌های ضد بارداری خوراکی). اگر میتل اشمرز برای شما ناراحتی زیادی ایجاد می‌کند یا ماهانه رخ می‌دهد، از پزشک خود در مورد مصرف قرص‌های ضد بارداری سوال کنید. برخی از انواع قرص‌های ضدبارداری تخمک‌گذاری را سرکوب می‌کنند، که می‌تواند به کاهش درد تخمک‌گذاری در حین مصرف آن‌ها کمک کند.

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی

برای کاهش ناراحتی میتل اشمرز که بیش از چند دقیقه طول می‌کشد، برخی از درمان‌های خانگی را امتحان کنید. از آنجایی که گرما جریان خون را افزایش می‌دهد، ماهیچه‌های منقبض را شل می‌کند و گرفتگی را کاهش می‌دهد، ممکن است بخواهید:

  • در حمام آب گرم خیس کنید
  • در جایی که درد وجود دارد از پد گرم‌کننده استفاده کنید

در بیشتر موارد، برای بیماری میتل اشمرز نیازی به مراجعه به پزشک ندارید. با این حال، اگر درد شما به‌ویژه آزاردهنده است، می‌توانید برای تأیید تشخیص میتل‌اشمرز یا بررسی گزینه‌های درمانی وقت بگیرید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

هوش مصنوعی کودکی بازیگران سریال فرندز Friends را بازسازی کرد!

هوش مصنوعی این روزها کارهای عجیب و غریبی می‌کند و حالا به یاری آن چهره کودکی بازیگران سریال فرندز Friends بازسازی شده است. این فناوری عجیب و غریب، نسخه‌های کودکی شش بازیگر معروف را ایجاد کرده.صفحه فیس بوک the_ai_dreams این کار را کرده،…

بهترین سریال های هندی | 49 سریال هندی تماشایی به همراه توضیحات

محتوای شرقی به صورت عام و فیلم‌ها و سریال‌های هندی به صورت خاص طرفداران خاص خودشان را دارند. به خصوص با توجه به کم‌مایه شدن سینما و تلویزیون آمریکا روز به روز افراد بیشتری رو به سریال‌های کره‌ای یا سینمای مستقل‌تر کشورهایی مثل اسپانیا و…

برآورد میزان موفقیت قرارهای عاشقانه زوج‌ها با هوش مصنوعی و اندازه‌‌گیری میزان همسانی پاسخ‌های سیستم…

در حین یک قرار آشنایی پاسخ‌های فیزیولوژیکی دو نفر حین گفتگو و دیدار با هم هماهنگ می‌شود، این پدیده‌ای است که از آن با نام همسانی فیزیولوژیکی یاد می‌شود.درجه این همگامی با تعامل در مکالمه و کیفیت همکاری همبستگی دارد و بنابراین می‌تواند…

چرا غذاها در کتاب‌های مصور و انیمیشن‌ها اینقدر اشتها برانگیزند؟!

دوران کودکی خودم را که به یاد می‌آورم، یاد کتاب‌های داستان مصور می‌افتم که در بعضی از صفحات آن عکس میزهای پر از غذا درج شده بود. نقاشی‌های آنقد آنقدر خوب بودند که تصور می‌کردم میوه‌ها و مرغ و بوقلمون و سوسیس فرنگی‌ها مسلما باید کیفیت…

آیا سیگار الکترونیکی ایمن‌تر و سالم‌تر از سیگار معمولی است؟

در انگلستان، هم‌زمان با مبارزه با سیگار کشیدن جوانان، سیگارهای الکترونیکی به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت برای کمک به مردم برای ترک سیگار تبلیغ می‌شوند. ما به اینکه چرا در مورد این دستگاه‌ها دو نظر بسیار متفاوت وجود دارد، نگاهی می‌اندازیم.…

۱۰ واقعیت جذاب درباره جی رابرت اوپنهایمر -پدر بمب اتمی و سوژه فیلم جدید کریستوفر نولان

جولیوس رابرت اوپنهایمر بیشتر به عنوان فیزیکدانی شناخته می‌شود که به ساخت اولین بمب اتمی کمک کرد. اما سنگ‌ها و کانی‌ها عشق اول او بودند و او همچنین شاعرمسلک بود.اوپنهایمر آزمایشگاهی را رهبری کرد که اولین بمب اتمی را ساخت و با موفقیت…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.