تصاویر اصلاح‌شده فرود آپولو 16 بر سطح ماه، به مناسبت پنجاهمین سالگرد این رخداد

0

جان یانگ، چارلز دوک و توماس متینگلی فضانوردان ناسا 50 سال پیش در چنین روزی بر ماه فرود آمدند. به مناسبت این سالگرد، تصاویر گرفته شده توسط آنها بازسازی شده است.

آپولو 16 دومین ماموریت از سه “ماموریت J” ناسا بود که به جای تمرکز بر تبلیغات و هیاهوی رسانه‌ای مانند ماموریت‌های قبلی، بر تحقیق علمی متمرکز بود. این ماموریت در 16 آوریل 1972 از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا شروع شد.

به مناسبت پنجاهمین سالگرد ماموریت آپولو 16، اندی ساندرز، متخصص تصویربرداری و نویسنده کتاب آینده آپولو، تصاویر گرفته شده توسط خدمه در طول ماموریت 11 روزه خود را با دقت بازسازی کرده  و بهبود بخشیده است.

در میان آن‌ها تصاویری از افق ماه، طلوع زمین، پرتره‌های گروهی  فضانوردان و “جهش غول‌پیکر” جان یانگ وجود دارد.

کتاب Apollo Remastered قرار است در ماه سپتامبر و پیش از پنجاهمین سالگرد آخرین ماموریت آپولو 17 در دسامبر سال جاری منتشر شود.

چارلی دوک، 86 ساله، خلبان ماژول قمری در آپولو 16، هنوز خاطرات خوبی از مأموریت خود در ماه دارد.

با توجه به اینکه فضانوردان می‌دانستند که بعد از آنها، تنها یک ماموریت دیگر با سرنشین انسانی انجام می‌شود، قدر این موقعیت را می‌دانستند. در این پرواز، نسبت به ماموریت‌های قبلی، فضانوردان امکان یافتند که زمان بیشتری روی ماه سپری کنند.

خدمه به طور موثر سه روز از مدت 11 روز ماموریت را روی ماه زندگی و کار کردند و بقیه 11 روز، صرف رفت و برگشت آنها به ماه شد.

ماموریت آپولو 16 بدون مشکل نبود. پس از رسیدن به مدار ماه، ماژول ماه (LM) از ماژول فرماندهی و خدمات (CSM) جدا شده بود که در این زمان خلبان ماژول فرماندهی متینگلی متوجه مشکلی در موتور SPS شد. این موتور در ماژول خدمات فرماندهی باید آنها را به زمین برمی‌گرداند. 4 ساعت طول کشید تا مشکل ارزیابی شود و مشخص شود که ماموریت ادامه یابد یا لغو شود.

در این مدت جان یانگ و چارلی دوک در ماه‌نشین مجبور شدند، این ماژول را در فاصله ایمن و به طوری که به صورت بصری از ماژول فرماندهی قابل رؤیت باشد؛ نگاه دارند.

جالب است بدانید که در مجموع 12 نفر روی ماه قدم گذاشته‌اند. به طوری که می‌دانید نیل آرمسترانگ نخستین آنها بود. ادوین «باز» آلدرین به دنبال نیل آرمسترانگ بر سطح ماه قدم گذاشت و  نام مستعار محبوب او خود را به شخصیت انیمیشن داستان اسباب بازی Buzz Lightyear داد.

آخرین افرادی که روی ماه قدم گذاشتند یوجین (جین) سرنان و هریسون (جک) اشمیت بودند.

سرنان قبل از اینکه ماه را ترک کند، حروف اول دخترش تریسی را در سنگ روی ماه تراشید. از آنجایی که ماه شرایط آب و هوایی مانند باد یا باران را تجربه نمی‌کند تا چیزی را از بین ببرد، حروف اول او مدت طولانی روی همین سنگ حفظ خواهد شد.

 


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

جوزف ساموئل: مردی که نمی‌توانست به دار آویخته شود!

جوزف ساموئل یک جنایتکار بزرگ بود نبود، فقط از منازل سرقت می‌کرد. در وهله اول،هیچ چیز قابل توجهی دیگری در مورد زندگی او جالب نبود. با این حال، وقتی قرار شد او را اعدام کنند، همه چیز عجیب و غریب شد.جوزف ساموئل در سن چهارده سالگی در سال…

گالری عکس: طراحی‌های داخلی و خارجی افتضاح و عجیب که با کمی قدرت شبیه‌سازی مغزی رخ نمی‌دادند!

چیزی که من اسمش را می‌گذارم شبیه‌سازی مغزی واقعا چیز لازمی در زندگی و کار است. یعنی اینکه بتوانید قبل از جابجایی و ساختن اجسام در ذهن تجسمش کنید و بعد حین کاربری‌های مختلف تصورش کنید و پیش‌بینی کنید که کجای کار می‌لنگد.فکر کنم از زمان…

شوخی با مجسمه‌ها – وقتی حال مردم خوش است!

شوخی و طنز هم حال و هوای خاص خودش را می‌طلبد. مردم اگر از نظر پیشبینی شرایط اقتصادی آینده و وضعیت رفاه اکنون، آرامش و اطمینان خاطر لازم را داشته باشند و اگر بتوانند خود مقوله فرهنگ و اخلاق و دانش خود را ارتقا بدهند، شرایظ ظاهری و باطنی دیگر…

چگونه ترانه Careless Whisper جورج مایکل موفق‌ترین موسیقی دوره حرفه‌ای او شد

برای پنجمین سال متوالی، ترانه‌ای که جورج مایکل در سال 1984 خوانده بود به عنوان آهنگ مورد علاقه بریتانیا انتخاب شد. این رتبه بندی بر اساس نظرسنجی Smooth Radio به دست آمد که بر اساس آن این ترانه 32000 رای به دست آورد. ترانه این سوپراستار فقید…

عکس‌های جالبی از ساخت و سازها و اقدامات معماری نافرجام

مجموعه زیر به ظاهر مفرح یا حتی خنده‌دار است اما هر یک گویای نبود نقشه، مغز طراح یا ذهنی است که به صورت ساده کار را در ذهن شبیه‌‌سازی کند.مشابه این جمله مشهور را که عیب برنامه، در حین انجام آن بیرون می‌آید را در عمرمان زیاد شنیده‌ایم و…

ریز علی خواجوی فرنگی‌ها: چگونه کیت شلی یک قطار را نجات داد؟

در سال 1901، راه آهن شیکاگو و شمال غربی، پل جدیدی را بر روی رودخانه Des Moines در بون، آیووا، در آمریکا افتتاح کرد. این پل رسماً پل راه‌ بون نام گرفت، اما اما مردم محلی به سرعت به آن لقب پل‌های بالای کیت شلی را دادند، به یادبود بانوی قهرمان…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.