بهترین کتاب‌های علمی تخیلی در بازار کتاب ایران همراه با توضیح و بررسی

0

کتاب برجیس را بخر

Buy Jupiter and Other Stories

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: آیزاک آسیموف

کتاب برجیس را بخرBuy Jupiter and Other Stories

کتاب برجیس را بخر، مجموعه ای از داستان های کوتاه نوشته ی آیزاک آسیموف است که نخستین بار در سال 1975 انتشار یافت. این کتاب مخاطبین را وارد دنیای عجیب و شگفت انگیز آسیموف می کند. این داستان ها که در طول بیست و سه سال دوران حرفه ای آسیموف به وجود آمده اند، نشان دهنده ی قدرت و توانایی های حیرت آور یکی از برجسته ترین نویسندگان داستان های علمی تخیلی هستند. در کنار هر داستان، شرحی جذاب در این باره وجود دارد که آسیموف چگونه و چرا آن داستان را نوشته است و همین موضوع باعث می شود کتاب برجیس را بخر، رگه های خودزندگی نامه ای در خود داشته باشد و اطلاعاتی را از پشت صحنه ی حرفه و زندگی مردی خیال پرداز و هنرمند به مخاطبین بدهد. اگر از علاقه مندان به داستان های علمی تخیلی هستید، به هیچ وجه نباید این کتاب را از دست بدهید.

کتاب ابر تندر

Thunderhead

(داس مرگ – کتاب دوم)

انتشارات: پرتقال
نویسنده: نیل شوسترمن

کتاب ابر تندرThunderhead

کتاب «ابر تندر» رمانی نوشته ی «نیل شوسترمن» است که نخستین بار در سال 2018 به چاپ رسید. یک سال از اتفاقات کتاب قبلی می گذرد و «داس آناستازیا» که زمانی با نام «سیترا ترانووا» شناخته می شد، در کنار استادش «داس ماری کوری» زندگی می کند و «خوشه چینی هایش» را در آرامشی نسبی به انجام می رساند. «روئن» حالا با نام «داس لوسیفر» شناخته می شود. او «داس های» فاسدی را شکار می کند که به نظرش، لیاقت داشتن این لقب را ندارند. حاکم این جهان، «ابر تندر» است: یک هوش مصنوعی که همه چیز را در مورد همه کس می داند. با این حال، «ابر تندر» مسئولیتی در قبال «داس شهر» ندارد و به همین خاطر، برای متوقف کردن «روئن» کاری انجام نمی دهد. وقتی دشمنی قدیمی از راه می رسد و «داس شهر» را در آشوب فرو می برد، و وقتی معلوم می شود «روئن» نمی تواند به تنهایی از پس او برآید، تمام ساکنین «داس شهر» به این فکر می کنند که آیا «ابر تندر» قوانین خودش را خواهد شکست و مداخله خواهد کرد یا خیر.

این پست را هم بخوانید:
بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ سینما – فهرست 67 عنوان برتر

کتاب مریخی

The Martian

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: اندی وییر

کتاب مریخیThe Martian

شش روز پیش، فضانوردی به نام مارک واتنی به یکی از اولین افرادی تبدیل شد که بر روی مریخ قدم گذاشته است. اما او اکنون مطمئن است که اولین نفری خواهد بود که در این سیاره جانش را از دست می دهد. بعد از این که یک طوفان گرد و غبار مهیب، او را تا مرز مرگ پیش برده و هم سفرانش را-که همگی فکر می کنند مارک مرده است-وادار به ترک محل می کند، واتنی خود را آواره و تنها و بدون راهی برای ارتباط با زمین می یابد. او حتی اگر می توانست با زمین هم ارتباط برقرار کند، منابع و آذوقه اش خیلی زودتر از رسیدن کمک به اتمام می رسید. با این حال، مارک به احتمال زیاد از گرسنگی نخواهد مرد و به نظر می رسد که دستگاه ها و ماشین آلات آسیب دیده، محیط بی رحم و خطاهای انسانی زودتر او را از پا خواهند درآورد. اما مارک هنوز قصد دست کشیدن از تلاش را ندارد. او با کمک گرفتن از نبوغ، مهارت های مهندسی و عزم جزم خود، یکی پس از دیگری به مواجهه با مشکلات به نظر حل نشدنی می رود. آیا زیرکی و هوش بالای او برای غلبه بر این شرایط سخت و باورنکردنی کافی خواهد بود؟

کتاب شهر و ستارگان

The City and the Stars

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: آرتور سی کلارک

کتاب شهر و ستارگانThe City and the Stars

کتاب شهر و ستارگان، رمانی نوشته ی آرتور سی کلارک است که نخستین بار در سال 1956 وارد بازار نشر شد. در میلیون ها سال در آینده، اقیانوس های زمین تبخیر شده اند و تمدن انسانی از بین رفته است. ساکنین شهر دیاسپور باور دارند که شهرشان، آخرین باقی مانده از امپراتوری است که زمانی ستارگان را به تسخیر خود درآورده بود. درون گنبد، شهروندان دیاسپور در آرمان شهری فناورانه زندگی می کنند که در آن، از محدودیت های سن و بیماری خبری نیست. همه چیز به شکلی دقیق تحت کنترل است، همانطور که طراحان این شهر می خواستند. اما پسری به نام آلوین به دنیا آمده است. او برخلاف سایر انسان های اطرافش، کنجکاوی سیری ناپذیر و البته خطرناکی را درباره ی جهان بیرون گنبد از خود نشان می دهد. پرسش های آلوین، او را راهی سفری اکتشافی برای کشف حقیقت درباره ی شهر، و تاریخ—و آینده ی—بشریت می کند.

آسیموف در آغاز

The Early Asimov

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: آیزاک آسیموف

آسیموف در آغازThe Early Asimov

در اواخر دهه 1930 استعداد جوان و جدیدی با مجموعه ای تازه از داستان های شگفت انگیز که در مجله های گوناگون منتشر شدند، شروع به پایه گذاری جایگاهش در عرصه ی تخیل علمی نمود. نام این نویسنده جدید آیزاک آسیموف بود. او بعدها با شاهکارهایی از علمی تخیلی کلاسیک مدرن نظیر سه گانه ی بنیاد و مجموعه داستان های رباتی اشف که در آن ها سه قانون معروف روباتیک را تدوین نمود، شهرتی جهانی یافت.
مجموعه ی آسیموف در آغاز که در سه جلد منتشر گردیده، ویترینی است دیده نشده از نبوغ آسیموف جوان در داستان سرایی، دکتر آسیموف با جزئیاتی حیرت آور درباره ی هر داستان توضیحاتی ارائه کرده از این که چگونه و چه زمانی ایده نوشتن هر داستان به ذهنش رسیده و سیر تغییر و تحولات حرفه ای خود را بیان نموده است. نتیجه ی آن هم مجموعه ای لذت بخش است از داستان های علمی تخیلی، مجموعه ای که هم به شدت جذاب و سرگرم کننده است و افزون بر این برای خواننده دیدگاه دست اولی درباره ی پیشرفت ادبی استاد اعظم انکارناپذیر علمی تخیلی قرن بیستم فراهم می آورد.

کتاب کابوس چهار بعدی

The Four Dimensional Nightmare

انتشارات: نشر چشمه
نویسنده: جی جی بالارد

کتاب کابوس چهار بعدیThe Four Dimensional Nightmare

تم قصه های کابوس چهاربعدی خود زمان است، که با بلند پروازی های تخیل شگفت و تکان دهنده و شاعرانه و جنون آمیز یا واقع بین جیمز گراهام بالارد پرداخت شده است و اسم کابوس چهاربعدی نیز از همین تم ناشی می شود: بعد چهارم همانا بعد زمان است. پرخاشگری و تندخویی قلم سرکش بالارد حدومرز نمی شناسد. قصه ها به خوبی قوام یافته اند. اکنون دیگر به راحتی می توان از فضای بالاردی، از کاراکترهای بالارد، و از زبان بالارد سخن گفت، بالاردی که به گفته ی برایان آلدیس «جادوگر اعظم قصه ی مدرن» است؛

کتاب سه جرم کیهانی

The Three-Body Problem

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: سیکسین لیو

کتاب سه جرم کیهانیThe Three-Body Problem

کتاب «سه جرم کیهانی» رمانی نوشته «سیسکین لیو» است که اولین بار در سال 2006 انتشار یافت. در سال 1967، فیزیکدانی به نام «یی ژتای» پس از این که نمی پذیرد «تئوری نسبیت» را به عنوان نظریه ای نادرست رد کند، به قتل می رسد. دخترش، «یی ونجی»، مرگ دلخراش او را به چشم می بیند. اندکی بعد، «ونجی» به اتهام ترویج آثار زنی حامی محیط زیست به نام «ریچل کارسون» مجرم شناخته می شود. اما انتخابی پیش روی او است: «ونجی» می تواند از طریق همکاری با یک نهاد تحقیقاتی دفاعی که در جست و جوی هوش فرازمینی است، از مجازات خود اجتناب کند. بیش از چهل سال بعد، فعالیت های «یی» با تعدادی از خودکشی ها ارتباط پیدا می کند—و همینطور با یک بازی نقش-آفرینی پیچیده که شامل معمای فیزیکی کلاسیکی می شود که نام کتاب از آن برگرفته شده است.

کتاب جنگل تاریک

The Dark Forest

(سه جرم کیهانی 2)

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: سیکسین لیو

کتاب جنگل تاریکThe Dark Forest

جهان را همچون جنگلی تصور نمایید که شکارچیان بی شماری در آن مشغول گشت زنی هستند. در این جنگل، تنها راه زنده ماندن، در خفا ماندن و خود را نشان ندادن است. هر تمدنی که مکان خود را آشار کند یک شکار است. آنها پس از طی مسافتی به طول چندین سال نوری پس از چهارصد سال به زمین می رسند، اما قبل از خود، عوامل خود، سوفون‌ها را که ابر کامپیوتر هایی چند بعدی هستند و خرابکاران و کارشکننان را به زمین فرستاده اند. تنها چیزی که سوفون ها نمی توانند به آن رخنه کنند، ذهن انسان است. این موضوع انگیزه‌ای برای شکل گیری پروژه ی تک آزمایان می شود. آخرین راه نجاتی که طی آن به چهار نفر قدرت مطلقه اعطا می شود تا برای نجات تمدن بشر، در ذهن خودشان نقشه های پنهانی طرح کنندو آن را برای حتی یک نفر آشکار ننمایند.

کتاب پسری روی پل

The Boy on the Bridge

انتشارات: باژ
نویسنده: مایک کری

کتاب پسری روی پلThe Boy on the Bridge

کتاب «پسری روی پل» رمانی نوشته ی «مایک کری» است که نخستین بار در سال 2017 منتشر شد. قارچی سمی که در ابتدا یک آفت گیاهی در نظر گرفته می شد، حالا میان آدم ها شیوع پیدا کرده و با تغییر ساختار مغزشان، آن ها را به موجوداتی وحشی و آدمخوار تبدیل کرده است. پزشکی به نام «سامرینا خان» یکی از اعضای گروه دانشمندان و سربازانی است که مأموریتی پژوهشی را بر عهده دارند. آن ها در سراسر بریتانیا سفر می کنند تا در صورت امکان، بازدارنده ای را بیابند که انسان ها را در برابر قارچ سمی، مقاوم و آسیب ناپذیر می کند. «سامرینا» در میانه ی این جهان ترسناک و باورنکردنی، درمی یابد که باردار است. این اتفاق، همه چیز را برای او و همکارانش تغییر می دهد.

کتاب قهرمان

Champion
جلد سوم مجموعه «افسانه»

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: مری لو

کتاب قهرمانChampion

کتاب قهرمان، رمانی نوشته ی مری لو است که نخستین بار در سال 2013 چاپ شد. این رمان که آخرین کتاب از مجموعه ی «افسانه» است، داستان بر هم خوردن مجدد صلح و آرامش شکننده ی دنیای جمهوری را روایت می کند. جون که اکنون به مقام ریاست مجلس سنا فکر می کند و دی که حالا به قهرمانی ملی تبدیل شده، باید درمانی برای طاعون کشنده ی به وجود آمده پیدا کنند اما آن ها برای این کار، باید از چیز بزرگی در زندگی خود بگذرند. جون با انتخابی مواجه می شود که وفاداری اش به دی را به آزمایش می گذارد و او را مجبور می کند تا دوباره با گذشته مواجه شود. کتاب قهرمان که داستانی فوق العاده جذاب و احساس برانگیز است، به شکلی هنرمندانه به موضوعاتی چون انسانیت و خیانت می پردازد و سه گانه ی «افسانه» را به شکلی درخشان به پایان می رساند.

کتاب داس مرگ

Scythe
(کتاب اول)

انتشارات: پرتقال
نویسنده: نیل شوسترمن

کتاب داس مرگScythe

کتاب «داس مرگ» رمانی نوشته ی «نیل شوسترمن» است که نخستین بار در سال 2016 وارد بازار نشر شد. در آینده ی زمین، فقر و جنایت از بین رفته و جاودانگی همه ی انسان ها تضمین شده است—البته تقریبا همه. به خاطر این که نوزادان همچنان به دنیا می آیند، رشد جمعیت باید محدود و کنترل شده باشد. «داس های مرگ» به همین خاطر شکل گرفته اند، گروهی که اعضایش وظیفه دارند که شهروندان را «خوشه چینی» کنند (به قتل برسانند). دو نوجوان شانزده ساله به نام «سیترا» و «روئن» توسط یک «داس مرگ» به نام «فارادی» برای آموزش دیدن انتخاب می شوند. هیچ کدام از آن ها این کار را دوست ندارند، اما انتخاب دیگری در کار نیست. مدتی بعد، «سیترا» شاگرد یک «داس مرگ» افسانه ای به نام «کیوری» می شود و «روئن» نیز تحت تعلیم «گدارد» قرار می گیرد، کسی که به خاطر لذت و سرگرمی آدم می کشد.

کتاب آرورا برمی خیزد

Aurora Rising
(کتاب اول از مجموعه آرورا)

انتشارات: آذرباد
نویسنده: ایمی کافمن

کتاب آرورا برمی خیزدAurora Rising

کتاب «آرورا برمی خیزد» رمانی نوشته «ایمی کافمن» است که نخستین بار در سال 2019 به انتشار رسید. در سال 2380، «تایلر جونز» از اعضای «آکادمی آرورا»، زندگی بی نقصی دارد. او بهترین کارآموز در سال خود شده، برای حضور یافتن در بهترین مأموریت ها در کنار گروه حافظ صلح یعنی «لژیون آرورا» انتظار می کشد، و آماده است تا گروه رویایی خود را به وجود آورد. اما وقتی یک گشت شبانه باعث پیدا شدن سفینه ای می شود که بیش از 200 سال پیش ناپدید شده بود، «تایلر» از قوانین پیروی می کند و دختری منجمد شده را نجات می دهد. «تایلر» و گروهش که اکنون در حال فرار از «سازمان اطلاعات جهانی» هستند، باید دختر را به مکانی امن برسانند و از دانسته های او در مورد «اکتاویا» باخبر شوند: جامعه ای از انسان ها در یک منظومه شمسی دیگر.

کتاب جاده

The Road

انتشارات: مروارید
نویسنده: کورمک مک کارتی

کتاب جادهThe Road

در این رمان، مردی به همراه پسرش در جاده های آمریکا که به کشوری سوخته و برباد رفته تبدیل شده، قدم برمی دارد. هیچ چیز به جز خاکستر های معلق در باد، در دورنمای ویران و بلازده ی آن جا حرکتی ندارد. هوا به قدری سرد است که سنگ ها را شکاف می دهد و برف خاکستری رنگی از آسمان تیره و تار می بارد. مقصد این پدر و پسر، ساحل است؛ اگرچه آن ها نمی دانند که چه چیزی در آن جا انتظارشان را می کشد. این دو نفر به جز هفت تیری برای دفاع در مقابل دسته های یاغی کمین کرده در جاده ها، لباس هایشان و چرخ دستی ای از غذای قابل خوردن، هیچ چیز دیگری ندارند. رمان جاده، داستان تکان دهنده ی یک سفر است. جاده، آینده ای را متصور می شود که هیچ امیدی در آن باقی نمانده است؛ اما این پدر و پسر با عشق پایدار میانشان، تمام دنیای یکدیگر را می سازند. جاده، با تمامیتی کم نظیر در بینش و دید خود، تأملی ژرف و استوار است بر توانایی انسان در انجام بدترین و بهترین کارها: نهایت ویرانگری، سختی ها و رنج های هولناک و البته عشق و محبتی که دو انسان را در مواجهه با یأس و ناامیدی کامل، زنده نگه می دارد.

کتاب ابدی ها

The collected stories of Philip K. Dick
شاهکارهای ادبیات علمی تخیلی

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: فیلیپ کی دیک

کتاب ابدی هاThe collected stories of Philip K. Dick

فیلیپ ک.دیک یکی از دو – سه شخصیت مهم و تاثیرگذار در ادبیات علمی تخیلی قرن بیستم آمریکاست. او نویسنده, فیلسوف و مقاله نویسی بود که آثارش دارای مضامین اجتماعی و همچنین متافیزیکی بود. آثاری که بسیاری از فیلم های سینمایی هالیوود بعدها با اقتباس از آنها ساخته شد. مجموعه ی حاضر شامل ده داستان کوتاه و یک متن سخنرانی از اوست. واقعیت های متغییر دیک بیش از آنچه بخواهیم در مورد دنیای درون ذهنمان به ما میگوید در توصیفات وحشت آور او از دنیاهایی که هیچ گاه ساخته نشد تجسمات ذهنی ای را میبینیم که خودمان هم در لحظات جنون آمیزمان دیده ایم و گمان کرده ایم که واقعی اند دیک به خاطر ما به آنجا سفر کرد این وظیفه ی ماست که گزارشاتی را که به خانه فرستاده است بخوانیم.

کتاب آدمکش کور

The Blind Assassin

انتشارات: ققنوس
نویسنده: مارگارت آتوود

کتاب آدمکش کورThe Blind Assassin

آدم کش کور با این لغات ساده و واضح آغاز می شود: ده روز پس از پایان جنگ، خواهرم لارا، با ماشینش از یک پل به پایین افتاد. این کلمات را آیریس می گوید؛ کسی که پرونده ی مختصر مرگ خواهرش در سال 1945، با گزارشی استنطاقی همراه می شود که فوت را تصادفی اعلان می کند. اما همین که خواننده ی کتاب انتظار دارد داستان لارا را پی بگیرد، آتوود کتاب را تبدیل به رمانی درون رمان دیگر می کند. کتاب، داستانی علمی تخیلی است که توسط دو عاشق و معشوق بی نام و نشان روایت می شود. وقتی که به آیریس باز می گردیم، داستان در قالب مقاله ای از یک روزنامه در سال 1947 گفته می شود؛ مقاله ای که از کشف یک قایق بادبانی پرده بر می دارد که حامل جسد شوهر آیریس [کارخانه داری معروف] است. آتوود با کنار هم قرار دادن عناصری به ظاهر دور از هم، دنیایی سرشار از تصوراتی محسور کننده با تأثیری فراموش نشدنی خلق می کند.

کتاب همسر مسافر زمان

The Time Traveler’s Wife

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: آدری نیفنگر

کتاب همسر مسافر زمانThe Time Traveler's Wife

رمان همسر مسافر زمان، یک داستان عاشقانه ی سرگرم کننده و اغلب گزنده با پیچ و خمی جذاب است: اگر یکی از طرفین قادر به حرکت در زمان باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این رمان بسیار بدیع و خلاقانه، به سوالاتی درباره ی زندگی، عشق و تأثیر زمان بر روابط می پردازد. کلر، دختری زیبا و باهوش است که در رشته ی هنر تحصیل می کند و هنری، کتابداری ماجراجوست. این دو، یکدیگر را از زمانی که کلر، 6 ساله و هنری، 36 ساله بود، می شناسند و در زمان بیست و سه سالگی کلر و سی و یک سالگی هنری، با هم ازدواج می کنند. غیرممکن به نظر می رسد اما حقیقت دارد، چراکه هنری یکی از اولین کسانی است که دچار اختلال تغییر مکان و زمان شده است؛ به طوری که ساعت ژنتیکی بدنش به صورت تصادفی تنظیم مجدد شده و او ناگهان خود را در مکان و زمانی دیگر در گذشته و آینده می یابد. ناپدید شدن های او خود به خود و غیرقابل پیش بینی است و مشکلات عجیبی بر سر راه داستان عاشقانه ی نامتداول کلر و هنری ایجاد می کند. این موضوع که تلاش آن ها برای داشتن یک زندگی مشترک عادی را چیزی غیرقابل پیشگیری و غیرقابل کنترل تهدید می کند، داستان این دو نفر را بسیار تکان دهنده و فراموش نشدنی ساخته است.

کتاب ما یادآوری کاملی را برای شما ممکن می سازیم

We Can Remember It for You Wholesale

انتشارات: مجید (به سخن)
نویسنده: فیلیپ کی دیک

کتاب ما یادآوری کاملی را برای شما ممکن می سازیمWe Can Remember It for You Wholesale

کتاب ما یادآوری کاملی را برای شما ممکن می سازیم، رمانی نوشته ی فیلیپ کی. دیک است که اولین بار در سال 1966 به چاپ رسید. داگلاس کوییل در آینده ای نه چندان دور زندگی می کند و شغلی معمولی در یک اداره دارد. همیشه بزرگترین آرزوی او، رفتن به مریخ بوده است اما همسرش به هیچ وجه به این رویای داگلاس علاقه ای ندارد و آن را بچگانه می داند. کوییل در نهایت، شرکتی به نام رکال را می یابد که در زمینه ی کاشت و تولید خاطرات فعالیت می کند. او تصمیم می گیرد برای برآورده کردن آرزویش به این شرکت مراجعه کند. اما پس از مراجعه ی کوییل، تکنسین های شرکت رکال در خاطرات او چیزی بسیار عجیب را پیدا می کنند که مسیر پیشروی داستان را به کلی تغییر می دهد.

کتاب من افسانه ام

I Am Legend

انتشارات: پریان
نویسنده: ریچارد ماتیسن

کتاب من افسانه امI Am Legend

در روزهای ابری، رابرت نویل هیچ وقت مطمئن نبود کی غروب می شود و بعضی وقت ها قبل از اینکه بتواند به خانه برگردد، آن ها در خیابان بودند. اگر کمی بیشتر اهل تحلیل بود، شاید می توانست زمان تقریبی آمدن آن ها را حساب کند؛ اما رابرت هنوز هم برای تخمین ساعت های روز و شب، از عادت همیشگی اش استفاده می کرد و زمان را از حالت آسمان حدس می زد؛ روشی که در روزهای ابری جواب نمی داد. به همین دلیل، در آن روزها نزدیک خانه می ماند.

کتاب جنگ با مارمولک ها

War with the Newts

انتشارات: روزگار
نویسنده: کارل چاپک

کتاب جنگ با مارمولک هاWar with the Newts

کارل چابک نگارنده ی اهل چک این نوشته را در اصل درمورد خطر نابودی فرهنگ بشر به نگارش در آورده می باشد.او اثر فوق را در قالب سه عنوان مهم و اساسی به نگارش در می آورد که از جمله آندریاس شویس تسری و پله پله به سوی تمدن بزرگ و جنگ با بزمچه ها می باشد.گفتنی می باشد آندریاس شویس تسری طبیعیدان سوئیسی بوده است که پیروز می گردد فسیل سمندرهایی را پیدا کند که خیلی شباهت به اسکلت آدم دارد. او اعتقاد دارد که این اسکلت ها امکان دارد باقی مانده از آدمهایی می باشد که قبل از طوفان نوح زندگی می کردند .به این موجب کارل چابک نیز با الهام گرفتن از این نوشته به نگارش داستان جنگ با مارمولک ها دست زده است.

کتاب ابلیس

The Stand

انتشارات: دبیر
نویسنده: استیون کینگ

کتاب ابلیسThe Stand

کتاب ابلیس، رمانی پساآخرالزمانی و فانتزی نوشته ی نویسنده ی مشهور آمریکایی، استیون کینگ است. زمانی که مردی از یک آزمایشگاه بیولوژیک فرار می کند، زنجیره ای از اتفاقات مرگبار به وقوع می پیوندد و ویروسی جهش یافته منتشر می شود که در طی فقط چند هفته، 99 درصد انسان ها را از بین می برد. افرادی که از این مهلکه جان سالم به در برده اند، در ترس و سردرگمی به سر می برند و به شدت به یک رهبر نیاز دارند. با پیشروی داستان، دو نفر برای رهبری و هدایت این جامعه ی کوچک پا پیش می گذارند: زنی 108 ساله و خوش قلب به نام مادر آباگیل که از بازماندگان می خواهد جامعه ای در ایالت کلرادو بسازند؛ و مردی شرور به نام راندال فلگ که از آشوب و خشونت لذت می برد.

کتاب فصل پنجم

The Fifth Season (Broken Earth Series #1)
(زمین شکسته 1)

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: ان کی جمیسین

کتاب فصل پنجمThe Fifth Season (Broken Earth Series #1)

کتاب «فصل پنجم» رمانی نوشته ی «ان کی جمیسین» است که اولین بار در سال 2015 منتشر شد. جهان این گونه به پایان خواهد رسید… برای آخرین بار. داستان با شکل گیری شکافی بزرگ در قلب تنها قاره ی جهان آغاز می شود؛ شکافی که دریایی از خاکستر را به هوا بلند می کند و خورشید را در پشت خود پنهان. این داستان با مرگ آغاز می شود، با پسری به قتل رسیده و دختری گمشده؛ با خیانت، با زخم هایی نهفته که اکنون در حال سر برآوردن هستند. در این سرزمین که مدت ها است به فاجعه عادت کرده و رحم و مروتی در آن به چشم نمی خورد، نیروهای طبیعی زمین به عنوان یک سلاح مورد استفاده قرار گرفته اند. کتاب «فصل پنجم» نخستین عنوان در سه گانه ی تحسین شده و پرفروش «زمین شکسته» اثر «ان کی جمیسین» است.

کتاب بازی اندر

Ender’s Game

انتشارات: قطره
نویسنده: اورسن اسکات کارد

کتاب بازی اندرEnder's Game

پس از دوبار حمله ی بیگانگان به کره ی زمین که نژاد بشر را تا آستانه ی انقراض پیش می برد، حکومت جهانی برای تضمین پیروزی نوع بشر در جنگ بعدی و حفظ یکپارچگی سیاره دست به گزینش و پرورش نوابغ نظامی می زند و سپس آن ها را در نبردهایی شبیه سازی شده آموزش می دهد تا هنر جنگ را در ذهن های نوپا و تشنه ی دانایی شان نهادینه کند. پس طبیعی است که نخستین آموزش ها جبه ی «بازی» داشته باشند… اندر اندر ویگن حتی در میان نوابغ دستچین شده نیز گل سرسبد و برتر برترین ها است؛ او برنده ی همه بازی ها و برخلاف خواهر عاطفی اش، ولنتاین و برادر دگرآزارش، پیتر دارای تمامی شرایط لازم و کافی برای انجام مأموریت مورد نظر است. در عین حال او چنان باهوش است که می داند وقت رو به پایان است. ولی آیا به قدر کافی باهوش است که زمین را نجات دهد؟

کتاب گستره

Leviathan Wakes
کتاب اول بیداری لویاتان

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: جیمز اس ای کوری

کتاب گسترهLeviathan Wakes

بشریت منظومه شمسی – مریخ، ماه، کمربند سیارک ها و فراتر از آن – را مستعمره کرده است، اما ستارگان هنوز دور از دسترس ما هستند.
کتاب «گستره» کتاب “اول بیداری لویاتان” یک رمان علمی تخیلی نوشته جیمز اس. ای کوری با نام قلم نویسندگان آمریکایی دانیل آبراهام و تای فرانک است. این اولین کتاب از مجموعه Expanse است و پس از آن جنگ کالیبان (2012)، دروازه آبادون (2013) و شش رمان دیگر از این نویسنده منتشر شده است. کتاب اول بیداری لویاتان در سال 2012 نامزد جایزه هوگو برای بهترین رمان و جایزه لوکوس برای بهترین رمان علمی تخیلی در سال 2012 شد.

داستان این کتاب در آینده ای اتفاق می افتد که در آن بشریت بخش زیادی از منظومه شمسی را مستعمره کرده است. زمین که توسط سازمان ملل اداره می شود و جمهوری کنگره مریخ به عنوان ابرقدرت های رقیب عمل می کنند و یک اتحاد نظامی ناآرام برای اعمال هژمونی دوگانه بر مردمان کمربند سیارک ها، معروف به “کمربند” حفظ می کنند. بلترها که بدن‌شان به دلیل محیط‌های کم جاذبه‌شان نازک و کشیده است، کارهای شنی را انجام می‌دهند که منابع طبیعی ضروری را برای سیستم فراهم می‌کند، اما تا حد زیادی توسط بقیه سیاست‌های منظومه شمسی به حاشیه رانده شده‌اند.

کتاب جنگ پیرمرد

Old Man’s War

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: جان اسکالزی

کتاب جنگ پیرمردOld Man's War

کتاب جنگ پیرمرد، رمانی نوشته ی جان اسکالزی است که نخستین بار در سال 2005 به چاپ رسید. جان پِری در روز تولد هفتاد و پنج سالگی خود، دو کار انجام داد؛ او ابتدا بر سر مزار همسرش رفت و سپس، به ارتش پیوست. خبر خوب این است که انسان ها بالاخره توانسته اند سفرهای فضایی را ممکن سازند و خبر بد، کمیابی سیاره های قابل سکونت و تعداد زیاد نژادهای بیگانگانی است که می خواهند با انسان ها وارد جنگ شوند. بنابراین انسان ها به منظور دفاع از زمین و نشان دادن قدرت خود به سایرین، مجبور به جنگ هستند. منابع مادی و انسانی زمین اکنون تماماً در کنترل «نیروی دفاعی مستعمراتی» است. همه می دانند که پس از بازنشستگی، می توان به نیروی دفاعی پیوست، زیرا این نیرو، جوان ها را نمی پذیرد. پس از پیوستن به نیروی دفاعی، افراد به خارج از زمین فرستاده می شوند و هیچ وقت حق بازگشت ندارند. آن ها اگر پس از دو سال حضور در جنگ بتوانند جان سالم به در ببرند، پاداش بسیار قابل توجهی دریافت خواهند کرد. جان پِری این معامله را پذیرفته اما به هیچ وجه نمی داند که قرار است با چه چیزهایی رو به رو شود، چرا که این سفر طولانی و مخاطره آمیز، بسیار عجیب تر از تصورات معمول خواهد بود.

کتاب راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها

The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy
کتاب اول

انتشارات: نشر چشمه
نویسنده: داگلاس آدامز

کتاب راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن هاThe Hitchhiker's Guide to the Galaxy

کتاب راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها، رمانی علمی تخیلی نوشته ی داگلاس آدامز است که برای نخستین بار در سال 1979 منتشر شد. چند ثانیه قبل از نابودی زمین، آرتور دنت به کمک دوستش، فورد پریفکت، این سیاره را ترک می کند. این دو شخصیت در کنار یکدیگر، سفری فضایی را به همراه همسفران مختلف و متعددی آغاز می کنند؛ همسفرانی چون رئیس کهکشان و نامزدش، رباتی نابغه اما افسرده به نام ماروین، و شخصیتی که ذهنش سخت درگیر چگونگی ناپدید شدن خودکارهایی است که در طول سال ها خریده است. این خودکارها کجا رفته اند؟ ما چرا به دنیا می آییم و چرا می میریم؟ پسخ همه ی این سؤالات، در ستارگان است.

کتاب تلماسه

Dune

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: فرانک هربرت

کتاب تلماسهDune

کتاب تلماسه، رمانی علمی تخیلی نوشته ی فرانک هربرت است که نخستین بار در سال 1965 به چاپ رسید. داستان این رمان در آینده ای دور و در امپراتوریِ بین سیاره ای و گسترده ای اتفاق می افتد که بخش های مختلف آن، توسط خاندان های اشرافی وفادار به سلسله ی پادشاهیِ کورینو کنترل می شوند. کتاب تلماسه به داستان مردی جوان به نام پال آتردیس (وارث خاندان آتردیس) می پردازد در حالی که او و خانواده اش کنترل سیاره ای بیابانی به نام آراکیس را می پذیرند که دارنده ی تنها منبعِ مهمترین و ارزشمندترین ماده در کهکشان است. داستان این اثر به شکلی هنرمندانه و جذاب، تعاملات پیچیده و چندوجهی سیاسی، دینی، زیستی، فناورانه و انسانی را به تصویر می کشد در حالی که قدرت های امپراتوری برای به دست آوردن کنترل آراکیس با هم رو در رو می شوند. کتاب تلماسه علاوه بر کسب جوایزی معتبر همچون جایزه‌ ی هوگو و نبیولا، به عنوان پرفروش ترین رمان علمی تخیلی جهان شناخته می شود.

کتاب کمدی های کیهانی

Cosmicomics

انتشارات: نشر چشمه
نویسنده: ایتالو کالوینو

کتاب کمدی های کیهانیCosmicomics

کتاب شوخی های کیهانی، مجموعه ای از داستان های کوتاه نوشته ی ایتالو کالوینو است که ابتدا به زبان ایتالیایی در سال 1965 و سپس به زبان انگلیسی در سال 1968 انتشار یافت. قوه ی تخیل و هوش کم نظیر ایتالو کالوینو در این داستان های کوتاه جذاب درباره ی تکامل جهان با هم ترکیب شده و اثری به یاد ماندنی را خلق کرده است. شخصیت های این کتاب از دل فرمول های ریاضی و ساختارهای ساده ی سلولی سر برمی آورند، بین کهکشان ها به گشت و گذار می پردازند، شکلگیری سیارات را به نظاره می نشینند، از زندگی درون آب به زندگی روی خشکی می رسند، با اتم های هیدروژن بازی های جالبی انجام می دهند و از همه مهمتر، عاشق می شوند. کالوینو در کتاب شوخی های کیهانی با زیبایی و هنرمندی تمام، مفاهیم پیچیده ی علمی را به کنش ها و واکنش های زندگی روزمره ی انسان ها پیوند می زند.

کتاب پیک نیک کنار جاده

Roadside Picnic

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: آرکادی استروگاتسکی و بوریس استروگاتسکی

کتاب پیک نیک کنار جادهRoadside Picnic

کتاب پیک نیک کنار جاده، رمانی علمی تخیلی نوشته ی آرکادی استروگاتسکی و بوریس استروگاتسکی است که نخستین بار در سال 1972 به چاپ رسید. رِد شوهارت یک «استاکر» است؛ یکی از آن شورشیان جوانی که علیرغم خطرات بی پایان، دست به ماجراجویی می زند و برای به دست آوردن آنچه بیگانگان از خود بر روی زمین به جای گذاشته ‌اند، به یکی از «نواحی بازدید» می رود. تمام زندگی او، حول محور این مکان و البته بازار سیاه محصولات بیگانگان می چرخد. اما زمانی که او به همراه دوستش برای برداشتن چیزی به ناحیه ی بازدید می رود، اتفاق بدی به وقوع می پیوندد. رد پس از بازگشت از ناحیه از نامزدش خبری دریافت می کند که او را وادار می سازد برای یافتن پاسخ سؤالات خود، دوباره و دوباره به ناحیه بازگردد.

کتاب خلع شدگان

The Dispossessed

انتشارات: نشر چشمه
نویسنده: اورسلا کی لوگوین

کتاب خلع شدگانThe Dispossessed

کتاب خلع شدگان، رمانی نوشته ی اورسلا کی. لوگوین است که اولین بار در سال 1974 به انتشار رسید. شِوِک که فیزیکدانی نابغه است، تصمیم می گیرد دست به کار شود. او به دنبال جواب خواهد رفت، سوال هایی غیرقابل پرسش را خواهد پرسید و تلاش خواهد کرد تا دیوارهای نفرتی را خراب کند که سیاره اش را از سایر جوامع متمدن در کهکشان جدا کرده است. به سرانجام رساندن این مأموریت خطرناک یعنی دست کشیدن از خانواده و حتی زندگی خودش. شِوِک برای به چالش کشیدن ساختارهای پیچیده ی زندگی و شعله ور ساختن آتش تغییر، باید سفری بی مانند و ناشناخته به سیاره ای آرمان شهری به نام اوراس داشته باشد. رمان خلع شدگان، داستانی علمی تخیلی و فوق العاده جذاب از یکی از بهترین های این ژانر، اورسلا کی. لوگوین است و بدون شک، مخاطبین خود را ناامید نخواهد کرد.

کتاب گسسته

Unwind
کتاب اول – مجموعه گسسته

انتشارات: آذرباد
نویسنده: نیل شوسترمن

کتاب گسستهUnwind

کتاب گسسته، رمانی علمی تخیلی نوشته ی نیل شوسترمن است که برای نخستین بار در سال 2007 به چاپ رسید. در آمریکا پس از وقوع دومین جنگ داخلی، ارتش های طرفدار زندگی و طرفدار انتخاب با هم به توافقی رسیده اند: لایحه ی زندگی بیان می کند که زندگی هر انسان از زمان شروع شکل گیری نطفه تا سیزده سالگی نباید مورد تعرض قرار بگیرد. اما پدر یا مادر می تواند از زمان سیزده سالگی تا هجده سالگی فرزندش تصمیم بگیرد که از طریق فرآیندی به نام «گسستگی»، او را از بین ببرد. فرآیند گسستگی اطمینان می دهد که زندگی بچه به صورت «فنی» پایان نخواهد پذیرفت چرا که تمام اعضای بدن او در دریافت کننده هایی متفاوت مشغول به کار خواهند بود. این فرآیند اکنون به عملی معمولی و پذیرفته شده در جامعه تبدیل گشته و نوجوانان دردسرساز و یا ناخواسته خیلی راحت گسسته می شوند. با این حال سه نوجوان قصد دارند از این سرنوشت بگریزند و به زندگی خود ادامه دهند. اما گریختن از گسستگی اصلا کار راحتی نیست.

کتاب اسطوره

Legend
جلد اول مجموعه «افسانه»

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: مری لو

کتاب اسطورهLegend

کتاب اسطوره، رمانی نوشته ی مری لو است که اولین بار در سال 2011 منتشر شد. در این داستان هیجان انگیز و بسیار خواندنی، ایالات متحده به بخش های مختلفی تقسیم شده و کالیفرنیا اکنون بخشی از «جمهوری» به حساب می آید. مردم تحت ظلم و ستم هستند، البته به جز عده ای اندک از خواص. پسری به نام دی، قصد دارد به منظور به دست آوردن داروی طاعون کشنده ای که شهر را در برگرفته، به بیمارستان یورش ببرد. او مدتی است که با نیروهای جمهوری در جنگ بوده و به موفقیت های بزرگی هم رسیده است. اما هجوم او به بیمارستان باعث زخمی شدن یکی از سربازان جمهوری می شود و خود دی هم به هنگام فرار آسیب می بیند. راوی دیگر داستان، دختری به نام جون است که تحت تعلیم جمهوری بوده، از خواص به حساب می آید و توانایی های شگفت انگیزی دارد. جون قسم می خورد که از قاتل برادرش (سرباز زخمی شده) انتقام خواهد گرفت. جون درباره ی دی چیزهایی می داند و همچنین می داند که او آدمکش نیست، پس چرا دی برادر او را به قتل رساند؟

کتاب گهواره گربه

Cat”s Cradle

انتشارات: نشر ثالث
نویسنده: کورت ونه گات

کتاب گهواره گربهCat"s Cradle

کتاب گهواره گربه، رمانی علمی تخیلی نوشته ی کورت ونه گات است که نخستین بار در سال 1963 به چاپ رسید. دکتر فلیکس هونیکر، یکی از به وجود آورندگان بمب اتم، میراثی مرگبار را برای جهان به جای گذاشته است. او مخترع ماده ای شیمیایی و کشنده است که می تواند تمام سیاره را منجمد سازد. جست و جو برای یافتن این ماده، به سه فرزند عجیب و غریب هونیکر، به دیکتاتوری دیوانه در کارائیب و به جنون منتهی می شود. رمان گهواره گربه، تشریح طنزآمیز ونه گات بر زندگی انسان مدرن و دیوانگی حاکم بر عصر تجدد است. این داستان بی نهایت جذاب و تفکربرانگیز درباره ی سرنوشت نهایی سیاره ی زمین، یکی از مهمترین کتاب های سده ی بیستم است و اوج توانایی های نویسنده ی خود را در خلق اثری ماندگار و تأثیرگذار نشان می دهد.

کتاب جنگ با بزمجه ها

War with the Newts

انتشارات: روزگار
نویسنده: کارل چاپک

کتاب جنگ با بزمجه هاWar with the Newts

کارل چاپک نویسنده چک این اثر را در اصل درباره خطر نابودی فرهنگ بشر به نگارش در آورده است.وی کتاب را در قالب سه عنوان اصلی به نگارش در می آورد که عبارتند از :«آندریاس شویس تسری» ،«پله پله به سوی تمدن بزرگ» و «جنگ با بزمچه ها».گفتنیست آندریاس شویس تسری طبیعیدان سوئیسی بوده که موفق میشود فسیل سمندرهایی را بیابد که بسیار شبیه به اسکلت انسان هستند. وی معتقد بود که این اسکلت ها ممکن است بقایای انسان هایی باشد که پیش از طوفان نوح می زیستند.بنابراین کارل چابک نیز با الهام از این اثر به نگارش داستان جنگ با مارمولک ها دست زده است.

کتاب 1984

Nineteen Eighty-Four

انتشارات: نشر چشمه
نویسنده: جورج اورول

کتاب 1984Nineteen Eighty-Four

کتاب 1984 که در سال 1948 به رشته ی تحریر درآمد، پیش گویی دلهره آور جورج اورول درباره ی آینده است. در حالی که اکنون مدت ها از سال 1984 می گذرد، تصویر پادآرمان شهری او از حکومتی که برای کنترل شهروندانش دست به هر کاری می زند، بیشتر از هر زمان دیگری زنده و پویاست. وینستون اسمیت، مجبور به اطاعت از قوانین حزب می شود و به منظور برآورده ساختن دستورات وزارت حقیقت، تاریخ را بازنویسی می کند. وینستون با هر دروغی که می نویسد، بیشتر و بیشتر از حزب متنفر می شود؛ حزبی که تنها هدفش کسب قدرت بیشتر است و آن هایی که جرأت ارتکاب جرایم فکری را به خود داده اند، تحت تعقیب قرار می دهد. اما زمانی که وینستون شروع به فکر کردن درباره ی محیط پیرامونش می کند، درمی یابد که «برادر بزرگ» همیشه در حال نظاره است… رمان 1984، تصویری خیره کننده و به یاد ماندنی از دنیا ارائه می دهد و رمانی آن چنان قدرتمند است که مخاطب را وادار به پذیرش و باور کردن تمامی اتفاقات داستان می کند. هیچ کس نمی تواند تأثیرگذاری این رمان بر تخیل نسل های متمادی کتاب دوستان را انکار کند. این اثر، میراثی است که با گذشت زمان، فقط بزرگ و بزرگ تر می شود.

کتاب بخشنده

The Giver

کتاب بخشندهThe Giver

 

انتشارات: نشر چشمه
نویسنده: لوییس لوری

کتاب بخشنده، رمانی پادآرمان شهری نوشته ی لوئیس لوری است که برای نخستین بار در سال 1993 به انتشار رسید. این رمان به جامعه ای می پردازد که در ابتدا یادآور یک آرمان شهر است اما با پیشروی داستان، چهره ی واقعی خود را نشان می دهد. جوناس، پسری دوازده ساله است که در دنیایی به ظاهر ایده آل و سرشار از قانون مداری و خرسندی زندگی می کند. اما جوناس تنها زمانی به اسرار تاریک و پیچیده ی جامعه ی شکننده و آسیب پذیر خود پی می برد که مأموریتی عجیب بر دوشش گذاشته می شود و او را به گیرنده ی سرگذشت ها و خاطرات درد ها و شادی های واقعی زندگی تبدیل می کند.

کتاب رویای جورج ار

The Lathe of Heaven

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: اورسلا کی لوگوین

کتاب رویای جورج ارThe Lathe of Heaven

رمان رویای جورج ار، اثری کلاسیک و علمی تخیلی نوشته ی یکی از بهترین های این ژانر، اورسلا کی.لوگوین است و داستانش، در دنیایی اتفاق می افتد که در آن، رویاهای یک نفر، سرنوشت بشریت را رقم می زند. در دنیایی در آینده، که خشونت و فجایع زیست محیطی در آن حرف اول را می زنند، جورج ار پس از بیداری از خواب، درمی یابد که رویاهایش می توانند واقعیت را تغییر دهند. او از دکتر ویلیام هابر درخواست کمک می کند؛ روان شناسی که به سرعت، افسار این قدرت جورج را به دست می گیرد. حالا جورج باید در برابر مهارت دکتر هابر در دستکاری رویاها به منظور رسیدن به اهدافش، از واقعیت محافظت کند. رمان رویای جورج ار، رمانی بسیار پیش گویانه از اورسلا کی.لوگوین است که با مهارتی مثال زدنی، خطرات قدرت و خودتخریب گری نوع بشر را نشانه می رود و ماهیت واقعیت را زیر سوال می برد. رمان رویای جورج ار،[ یک هشدار و پیش گویی تاریک است]قصه ای درباره ی قدرت های کنترل نشده و غیرقابل کنترل.

کتاب ایزدان هم

The Gods Themselves

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: آیزاک آسیموف

کتاب ایزدان همThe Gods Themselves

ایده ی اصلی داستان کتاب ایزدان هم، پروژه ای توسط بیگانه هایی است که ساکن دنیایی موازی با قوانین فیزیکی متفاوت اند. آن ها با تبادل ماده با زمین، به دنبال بهره برداری از این تفاوت ها در قوانین فیزیکی هستند چرا که تبادل ماده، منبع انرژی جایگزینی در دنیای در حال مرگشان ایجاد خواهد کرد. با این حال، نتیجه ی نهایی تبادل قوانین فیزیکی، تبدیل خورشید به یک ابر-نو-اختر و حتی تبدیل بخش بزرگی از راه شیری به یک کوازار-کهکشانی با سیاه چاله های فراوان-خواهد بود. این، هدف غایی بیگانه ها است چرا که انرژی موردنیاز برای دنیای موازی شان تأمین خواهد شد. افراد اندکی از این حقیقت ترسناک باخبرند: دانشمندی طرد شده، بیگانه ای شورشی و ساکن سیاره ای در حال مرگ، و درنهایت، انسانی شهودگرا و به دنیا آمده بر روی ماه که نابودی قریب الوقوع خورشید را حس کرده است. آن ها حقیقت را می دانند اما چه کسی به حرفشان گوش خواهد کرد؟ آن ها عواقب و نتایج آزاد شدن حجم زیادی از انرژی را درک کرده اند اما چه کسی باورشان خواهد کرد؟ این چند نفر، انسان و بیگانه، کلید نجات زمین از نابودی را در دست دارند.

کتاب سرگذشت ندیمه

The Handmaid’s Tale

انتشارات: ققنوس
نویسنده: مارگارت آتوود

کتاب سرگذشت ندیمهThe Handmaid's Tale

آفرد، شخصیت اصلی رمان سرگذشت ندیمه و ندیمه ای در جمهوری گیلیاد است. او در طول روز اجازه دارد یک بار خانه ی فرمانده را ترک کند و پیاده به خواربارفروشی هایی برود که در تابلوهایشان به جای به کار بردن کلمات، از تصاویر استفاده شده است چرا که زنان، دیگر اجازه ی خواندن را ندارند. او مجبور است که ماهی یک بار با فرمانده همبستر شده و دعا کند که از او بچه دار شود، چرا که در دوره ی افول زاد و ولد، آفرد و سایر ندیمه های همانند او زمانی ارزش پیدا می کنند که قابلیت باروری داشته باشند. آفرد سال های پیشین را به یاد می آورد: هنگامی که در کنار همسرش، لوک، زندگی خوب و عاشقانه ای را می گذراند؛ هنگامی که با دخترش بازی و از او مراقبت می کرد، هنگامی که شغلی داشت و پول خودش را درمی آورد و می توانست از دانش و سواد بهره گیرد. اما اتفاقات به شکلی رقم خورده اند که همه ی این سال های خوب به خاطراتی مبهم و در حال فراموشی تبدیل شده اند …

دسته گلی برای الجرنون

Flowers for Algernon

انتشارات: نشر چشمه
نویسنده: دانیل کیز

دسته گلی برای الجرنونFlowers for Algernon

کتاب گل هایی به یاد آلجرنون، رمانی علمی تخیلی نوشته ی دانیل کیز است که نخستین بار در سال 1959 به چاپ رسید. داستان این رمان به یک تکنیک پزشکی در افزایش توانایی های ذهنی افراد می پردازد. آلجرنون، موشی آزمایشگاهی است که پس از این آزمایش، ضریب هوشی اش چند برابر شده است؛ قرار شده تا مردی به نام چارلی که به معلولیت ذهنی دچار است، اولین انسانی باشد که این آزمایش بر رویش انجام می شود. با انجام آزمایش، هوش چارلی گسترش پیدا می کند و پس از مدتی از هوش دکترهایی که این آزمایش را طراحی کرده بودند نیز فراتر می رود. در ابتدا به نظر می رسد که این آزمایش، نقطه ی تحولی در تاریخ پزشکی باشد اما زوال ناگهانی و غیرمنتظره ی شرایط آلجرنون، همه چیز را تغییر می دهد. آیا همین سرنوشت برای چارلی نیز رقم خواهد خورد؟

کتاب انسان ها

The Humans
(هیچ جا خانه نمی شود)

انتشارات: هیرمند
نویسنده: مت هیگ

کتاب انسان هاThe Humans

کتاب «انسان ها» رمانی نوشته ی «مت هیگ» است که نخستین بار در سال 2013 به انتشار رسید. وقتی موجودی فرازمینی به زمین می رسد، نخستین برداشت هایش از نژاد انسان ها چندان مثبت نیست. این موجود، خود را به شکل ریاضیدانی برجسته در دانشگاه «کیمبریج» به نام پروفسور «اندرو مارتین» درمی آورد تا هرچه سریع تر، مأموریت سختش در این سیاره را به پایان برساند و به آرمان‌شهر خودش بازگردد—جایی که ساکنین آن، همه چیز را می دانند و نامیرا هستند. او از شکل و ظاهر آدم ها، چیزهایی که می خورند، و تمایلشان به قتل و خونریزی بیزار است و به همان میزان، مفاهیمی همچون عشق و خانواده برایش شگفت انگیز جلوه می کند. اما با گذشت زمان، او به تدریج درمی یابد که شاید این موجودات عجیب، پیچیده تر از چیزی باشند که قبلا تصور می کرد.

کتاب سلاخ خانه شماره پنج

Slaughterhouse-Five

انتشارات: روشنگران و مطالعات زنان
نویسنده: کورت ونه گات

کتاب سلاخ خانه شماره پنجSlaughterhouse-Five

کتاب سلاخ خانه شماره پنج، رمانی علمی تخیلی نوشته ی کورت ونه گات است که اولین بار در سال 1969 انتشار یافت. این رمان که اثری کلاسیک به حساب می آید، یکی از برجسته ترین کتاب های ضد جنگ در جهان است. داستان این اثر به بمباران جنجال برانگیز شهر درِسدِن آلمان، و شخصیتی به نام بیلی پیلگریم می پردازد که سفرهایش در زمان، بازتاب دهنده ی سفر اسطوره وار همه ی ما در طول زندگی برای یافتن معنی و مفهوم است. کتاب سلاخ خانه شماره پنج به شکلی فوق العاده جذاب و بدیع به ترس ها و تجربیات جنگ جهانی دوم می پردازد و به عنوان تأثیرگذارترین و محبوب ترین اثر کورت ونه گات شناخته می شود. یکی از مهمترین اتفاقات این داستان به یاد ماندنی، جان به در بردن بیلی پیلگریم در زمان اسارت از بمباران شهر درسدن است؛ رویدادی که در زندگی خود ونه گات نیز به وقوع پیوست و همین نکته، رگه های خودزندگی نامه ای به این رمان بخشیده است.

کتاب همه کاری که باید بکنی کشتن است

All You Need Is Kill

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: هیروشی ساکورازاکا

کتاب همه کاری که باید بکنی کشتن استAll You Need Is Kill

کتاب همه کاری که باید بکنی کشتن است، رمانی نوشته ی هیروشی ساکورازاکا است که اولین بار در سال 2004 به چاپ رسید. در جنگی بزرگ میان انسان ها و بیگانگانی متجاوز، کیجی سربازی است که در آغاز دوران خدمت کوتاه خود در ارتش به سر می برد. علیرغم زره جنگی فوق پیشرفته اش، او قرار نیست که مدت زیادی را در جنگ دوام بیاورد و خیلی زود می میرد. اما پس از این رویداد، کیجی ناگهان به دنیا بازمی گردد و به گونه ای، زندگی اش یک روز به عقب بازمی گردد. این اتفاق، ترس بزرگی را برای کیجی به بار می آورد و دوباره و دوباره به وقوع می پیوندد. او هر بار کمی بهتر درک می کند که سرنوشتش چگونه می توانست متفاوت باشد. آیا کیجی می تواند آنقدر از این اتفاق درس بگیرد که تغییری ایجاد کند و حتی این چرخه را بشکند؟

کتاب پانزده زندگی اول هری آگوست

The First Fifteen Lives of Harry August

انتشارات: هیرمند
نویسنده: کلر نورث

کتاب پانزده زندگی اول هری آگوستThe First Fifteen Lives of Harry August

هری آگوست در دستشویی زنانه ی ایستگاه برویک در سال 1919 به دنیا آمده و پس از سپری کردن زندگی ای معمولی و نه چندان چشمگیر در سال 1989 در بیمارستان نیوکاسل از دنیا می رود. او دوباره در سال 1919 و دقیقا با همان شرایط متولد شده و تجارب و دانسته های زندگی قبلی اش را در سنی پایین به دست می آورد. هری می فهمد که یک «اوروبوران» یا «کالاچاکرا» است و سرنوشتش این است که دوباره و دوباره به دنیا آمدن را تجربه کند. اما شخصیت اصلی داستان تنها نیست و خیلی زود از طرف باشگاه کرونوس، سازمانی با اعضای دارای وضعیت مشابه هری، با او تماس گرفته می شود. بعدها مشخص می شود که این سازمان در طول زندگی های متوالی از هری مراقبت می کرده است. اما نقطه ی تمایز هری با دیگر اعضای باشگاه، «مننژیک» بودن اوست؛ به این معنی که او به جای فراموش کردن اطلاعات مانند سایر انسان ها، می تواند همه چیز را درباره ی زندگی های سابق خود به خاطر آورد. هنگامی که هری به پایان زندگی یازدهم خود نزدیک شده است، دختری بر بالین او ظاهر شده و می گوید: «دلم داشت برایت تنگ می شد، دکتر آگوست، باید پیغامی بفرستم.» این رمان، داستان کارهای بعدی و قبلی هری، پس از دیدار با دخترک است؛ و این که چگونه او سعی می کند تا گذشته ای تغییرناپذیر و آینده ای هولناک را از نابودی نجات دهد.

کتاب از لنز تیره

A Scanner Darkly

نویسنده: فیلیپ کی دیک

کتاب از لنز تیرهA Scanner Darkly

کتاب از لنز تیره، رمانی علمی تخیلی نوشته ی فیلیپ کی. دیک است که نخستین بار در سال 1977 به چاپ رسید. بدون دلیل نیست که «ماده ی D» با نام مرگ شناخته می شود. این ماده، قویترین و مرگبارترین مخدری است که توانسته راهش را به خیابان های لس آنجلس باز کند. «ماده ی D»، ارتباط بین دو نیمکره ی مغز را از بین می برد و ابتدا باعث اختلال و سپس، آسیب های مغزی شدید و برگشت ناپذیری می شود. مأمور مخفی مبارزه با مواد مخدر که خود را باب آرکتور می نامد، سخت در تلاش است تا منبع تولید اصلی این ماده را پیدا کند اما برای انجام این کار مجبور است خود را جای یک مصرف کننده جا بزند. او پس از مصرف و بدون فهمیدن این که چه اتفاقاتی در حال وقوع است، درست به میزان معتادانی که به میانشان رفته به این ماده وابسته می شود. در این رمان فوق العاده جذاب و هیجان انگیز، دوستان ممکن است به دشمنان تبدیل شوند، اتفاقات شکل دیگری به خود بگیرند و پلیس ها و خلافکارها دو روی یک سکه باشند.

کتاب اطلس ابر

Cloud Atlas

نویسنده: دیوید میچل

کتاب اطلس ابرCloud Atlas

دیوید میچل با ترکیب داستانی ماجراجویانه، معماهایی به سبک ولادیمیر ناباکوف، شخصیت پردازی هایی دقیق و زیرکانه و کنکاش های عمیق فلسفی و علمی، رمانی درخشان و بدیع خلق کرده است که تصویری از چگونگی درهم تنیدگی زندگی و سرنوشت افراد مختلف را به مخاطب ارائه می کند. رمان اطلس ابر، راوی های متعددی دارد: مسافری در حال عبور از اقیانوس آرام در سال 1850، آهنگسازی محروم از ارث و با زندگی ای پرمخاطره در بلژیک، روزنامه نگاری باهوش در کالیفرنیای تحت فرمانداری رونالد ریگان، صاحب نشریه ای در حال فرار از طلبکارانش، خدمتکاری که از لحاظ ژنتیکی دستکاری و اصلاح شده و در انتظار مرگ است، و جزیره نشینی به نام زکری که افول علم و تمدن را با چشمان خود به نظاره می نشیند. هرکدام از این شخصیت ها، پژواک صدای یکدیگر را در دالان تاریخ می شنوند و سرنوشت شان، به شکل های بزرگ و کوچکی دچار تغییر و تحول می شود. دیوید میچل در این اثر شگفت انگیز، مرزهای زبان، ژانر و زمان را درهم شکسته و تمامی مخاطبانش را به تأمل بر میل خطرناک بشر در به دست آوردن قدرت و نتایج آن، دعوت می کند.

کتاب جنگ جهانی ز

World War Z: An Oral History of the Zombie War
تاریخ شفاهی جنگ زامبی ها

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: مکس بروکس

کتاب جنگ جهانی زWorld War Z: An Oral History of the Zombie War

کتاب جنگ جهانی ز، رمانی نوشته ی مکس بروکس است که نخستین بار در سال 2006 وارد بازار نشر شد. ما از آخرالزمان زامبی ها جان به در بردیم اما چه تعداد از ما هنوز از آن زمان وحشتناک می ترسند؟ ما مرده های زنده را (موقتا؟) شکست دادیم اما به چه هزینه ای؟ داستان این رمان به صورت مجموعه ای از گزارشات توسط یکی از مأمورین «کمیسیون پساجنگ سازمان ملل» روایت می شود و به ماجرای مشکلات جان فرسای انسان ها در مقابله با طاعون زامبی ها می پردازد. متون دیگری نیز وجود دارند که تقلای بیش از ده ساله ی انسان هایی با ملیت های مختلف را روایت می کند. این گزارشات شخصی همچنین، تغییرات اجتماعی، سیاسی، دینی و محیطی برآمده از دل این آخرالزمان مخوف را به تصویر می کشند.

کتاب جنگاوران اخترناو

Starship Troopers

انتشارات: قطره
نویسنده: رابرت انسون هاینلاین

کتاب جنگاوران اخترناوStarship Troopers

کتاب جنگاوران اخترناو، رمانی علمی تخیلی نوشته ی رابرت انسون هاینلاین است که برای اولین بار در سال 1959 به چاپ رسید. به نظر می رسد که مورخین نمی توانند تصمیم بگیرند که نام حادثه ی اخیر را «جنگ فضایی سوم» بگذارند و یا این که «اولین جنگ بین ستاره ای» نام بهتری برای توصیف آن است. داستان این رمان به ماجرای سربازی در قرن بیست و دوم می پردازد. گروهی از سربازان در آینده مأموریت دارند که به سخت ترین اردوگاه نظامی در جهان هستی بروند و برای مبارزه با مخوف ترین دشمن بشریت به جنگی بزرگ و سرنوشت ساز قدم بگذارند.

کتاب آخرین انسان

Oryx and Crake

انتشارات: ققنوس
نویسنده: مارگارت آتوود

کتاب آخرین انسانOryx and Crake

کتاب آخرین انسان، رمانی علمی تخیلی نوشته ی مارگارت اتوود است که نخستین بار در سال 2003 وارد بازار نشر شد. این رمان جذاب از اتوود، هم عاشقانه ای فراموش نشدنی است و هم تصویری هیجان انگیز از آینده. اسنومن (یا آدم برفی) که قبل از در هم شکسته شدن نوع بشر به وسیله ی طاعون، با نام جیمی شناخته می شد، برای زنده ماندن در دنیایی تلاش می کند که شاید خودش تنها انسان بازمانده در آن باشد. او علاوه بر این، رنج از دست دادن بهترین دوستش، کرِیک و زنی زیبا و زیرک به نام اوریکس را نیز به دوش می کشد. اسنومن در جست و جو برای یافتن پاسخ، سفری را با کمک فرزندان چشم سبزِ کرِیک در محیط وحشی و انبوهی آغاز می کند که تا چندی پیش، شهری بزرگ بود؛ تا این که شرکت هایی قدرتمند، انسانیت را بازیچه ی ماجراجویی خود در انجام روش های کنترل نشده ی مهندسی ژنتیک کردند. مارگارت اتوود در کتاب آخرین انسان، ما را به آینده ای نزدیک می برد که هم بسیار آشناست و هم، ورای تصورات ماست.

کتاب فارنهایت 451

Fahrenheit 451

انتشارات: سبزان
نویسنده: ری بردبری

کتاب فارنهایت 451Fahrenheit 451

رمان فارنهایت 451، رمان موفق ری بردبری در عرصه ی بین المللی و شاهکار ادبیات قرن بیستم است و داستان آن، در آینده ای تاریک و پادآرمان شهری اتفاق می افتد. گای مونتاگ، شخصیت اصلی رمان فارنهایت 451، یک آتش نشان است؛ اما نه یک آتش نشان معمولی. شغل او سوزاندن کتاب هایی است که قدغن شده اند و منشأ اصلی اختلافات و بدبختی ها به حساب می آیند. با این حال، مونتاگ احساس خوشبختی نمی کند و دعوا و اختلاف، در زندگی مشترکش موج می زند. آیا کتاب هایی مخفی شده در خانه اش وجود دارند؟ یابنده ی مکانیکی سازمان آتش نشانی که مسلح به سمومی کشنده است و با چندین هلیکوپتر همراهی می شود، آماده ی ردیابی و دستگیری مخالفینی است که با حفظ و مطالعه ی کتاب ها، به جنگ با جامعه برخاسته اند. رمان فارنهایت 451، رمان کلاسیک و پادآرمان شهری ری بردبری، در کنار آثاری همچون 1984 از جرج اورول و دنیای قشنگ نو از هاکسلی، به عنوان تشریحی پیش گویانه از برده داری رسانه ها، مواد مخدر و پیروی از الگو ها در تمدن غرب قرار می گیرد. نثر قدرتمند و شعرگونه ی ری بردبری با بینشی خارق العاده از ظرفیت بالقوه ی فناوری ترکیب شده و رمانی خلق می کند که با گذشت دهه ها از اولین انتشارش، همچنان درخشش و قدرت خود در شوکه کردن مخاطب را حفظ کرده است.

کتاب مترو 2033

Metro 2033

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: دمیتری گلوخوفسکی

کتاب مترو 2033Metro 2033

اکنون سال 2033 است و نوع بشر، خود را به نابودی کشانده است. چند هزار نجات یافته، موفق شده اند خود را به متروی مسکو برسانند و از تشعشعات مرگبار سطح زمین بگریزند. آن ها هیچ راهی برای فهمیدن این موضوع ندارند که آیا انسان های دیگری نیز در کره ی زمین نجات یافته اند یا خیر. با گذشت چند دهه، تمام زندگی این افراد به محیط مترو محدود شده است: ایستگاه ها، تبدیل به ایالت هایی شده که در آن ها، ایدئولوژی های مختلف حکمرانی می کنند و پول رایج، فشنگ های اسلحه است. آرتیوم، مرد جوانی که تقریبا زندگی بر سطح زمین را به یاد نمی آورد، در یکی از شمالی ترین ایستگاه های مترو به نام VDNKh زندگی می کند. این ایستگاه، جان پناه و دیوار حائل بین انسان ها و موجودات جهش یافته ی بر سطح زمین است؛ ایستگاهی که خانه ی آرتیوم به حساب می آید تا این که روزی سر و کله ی مردی به نام هانتر پیدا می شود که چیزی در آرتیوم نظرش را جلب می کند؛ چیزی که او را متقاعد می کند انجام مأموریتی باورنکردنی در میان ایستگاه ها و جوامع متروی مسکو را به عهده ی آرتیوم بگذارد.

کتاب کاخ رویاها

The Palace of Dreams

انتشارات: آرادمان
نویسنده: اسماعیل کاداره

کتاب کاخ رویاهاThe Palace of Dreams

کاخ اسرار آمیز رویاها در دل امپراتوری وسیع اما شکننده ی بالکان قرار دارد. در درون آن کارگران به غربال کردن، مرتب سازی، طبقه بندی و در نهایت تفسیر رویاهای شهروندان مشغول اند. آنها در پی یافتن رویاهای برجسته اند، رویاهایی که به سرنوشت امپراتوری و سلطان آن مربوط اند. مارک آلن از خانواده ای نجیب زاده است خانواده ی او سابقا وزرای بسیاری در دربار سلطان داشته اند اما قدرت روزافزون آنها باعث بی اعتمادی سلطان شده است در نتیجه او در مرتبه ای پایین در کاخ آرزو ها به کار گرفته می شود. او سریعا متوجه فشار وحشتناک روی همکارانش می شود ترس از چشم پوشی از یک رویای مهم که تفسیر آن بتواند از یک فاجعه ی سیاسی جلوگیری کند. مارک آلن به سرعت ارتقا مقام پیدا می کند و قبل از هر ارتقا از هزارتویی می گذرد که در حقیقت نشان دهنده ی آگاهی کل امپراتوری است. و همزمان که آگاهی او از سرنوشت کسانی که رویایی تهدیدآمیز دیده اند بیشتر می شود و به مسولیت شخصی خود نسبت به آن نوع رویایی که می تواند یک خانواده را به نابودی بکشاند پی می برد فشار بیشتری نیز روی خود احساس می کند.

کتاب خردم کن

Shatter Me
(کتاب اول از مجموعه خردم کن)

انتشارات: کتاب مجازی
نویسنده: طاهره مافی

کتاب خردم کنShatter Me

کتاب «خردم کن» رمانی نوشته «طاهره مافی» است که اولین بار در سال 2011 منتشر شد. نوجوانی هفده ساله به نام «جولیت فرارس» بعد از سپری کردن 264 روز در زندان انفرادی، به سختی می تواند خاطره ای از ارتباط با یک انسان دیگر را به خاطر آورد. اما مدتی بعد، پسری در سلول او زندانی می شود و زندگی «جولیت» تغییر می کند. درست وقتی که «جولیت» احساس می کند که می تواند به «آدام» اعتماد کند، نگهبانان وارد سلول می شوند و آن ها را نزد فرمانده می برند. «جولیت» درمی یابد که «آدام» در واقع یک سرباز در خدمت حکومتی به نام «اسقرار مجدد» است: رژیمی دیکتاتوری که می خواهد از «جولیت» استفاده کند چون لمس هر چیزی توسط او می تواند مرگبار باشد. «جولیت» می خواهد از هر کسی که می تواند به او آسیب برساند یا از هر کسی که ممکن است توسط او صدمه ببیند، فرسنگ ها فاصله بگیرد—اگرچه او عمیقا امیدوار است که به طریقی، «آدام» جزو هیچ کدام از این دو دسته نباشد.

کتاب چشم ذهن

The Eye of Minds
(شکارچیان مجازی 1)

نویسنده: جیمز دشنر

کتاب چشم ذهنThe Eye of Minds

کتاب «چشم ذهن» رمانی نوشته «جیمز دشنر» است که اولین بار در سال 2013 به چاپ رسید. «مایکل»، «برایسن»، و «سارا» عاشق وقت گذراندن در «ویرت-نت» هستند—محیطی مجازی که در آن می توانند عجیب ترین ماجراجویی های ممکن را بدون به خطر انداختن خود تجربه کنند. پس از مدتی «مایکل» با بازیکنی مواجه می شود که به خاطر آزار و اذیت های بازیکنی دیگر به نام «کین»، دستگاه ایمنی خود را غیرفعال می کند تا دست به خودکشی بزند. روزها بعد، «مایکل» توسط مأموران امنیتی «ویرت-نت» ربوده و با پیشنهادی از طرف آن ها مواجه می شود که نمی تواند آن را رد کند: پیدا کردن «کین» که یک «تروریست سایبری» است، به این منظور که جهان مجازی دوباره ایمن شود. «مایکل» از دو دوست هکر خود یعنی «برایسن» و «سارا» درخواست کمک می کند، و آن ها به همراه هم وارد جهانی تاریک و اسرارآمیز در محیطی مجازی می شوند.

کتاب بیشترش چیز خاصی نیست

Mostly Harmless

انتشارات: نشر چشمه
نویسنده: داگلاس آدامز

کتاب بیشترش چیز خاصی نیستMostly Harmless

کتاب «بیشترش چیز خاصی نیست» رمانی نوشته ی «داگلاس آدامز» است که اولین بار در سال 1992 منتشر شد. وقتی که سیاره تان از بین رفته، زنی که عاشقش هستید به خاطر سوءتفاهمی درباره ی فضا/زمان ناپدید شده، سفینه ای که در آن هستید در سیاره ای دوردست دچار سانحه شده، و تمام چیزی که می توانید به آن اتکا کنید توانایی هایتان در درست کردن ساندویچ است، دلسرد شدن اصلا کار سختی نیست. با این حال، «آرتور دنت» به جای دلسرد شدن، مرتکب اشتباهی بزرگ می شود و شروع می کند به لذت بردن از زندگی خود! اما دیری نمی گذرد که جهنمی عجیب از راه می رسد. آیا «آرتور» می تواند زمین را از نابودی کامل و چندبعدی نجات دهد؟ آیا او می تواند از یورشی همه جانبه توسط بیگانگان جان سالم به در ببرد؟

کتاب روبات کامل

The Complete Robot
(مجموعه ی کامل داستان های روباتی)

انتشارات: هوانورد
نویسنده: آیزاک آسیموف

کتاب روبات کاملThe Complete Robot

کتاب ربات کامل گلچین از رویاهای خیره کننده ی آسیموف از آینده ی روباتیک است…
در این داستان‌ها، آیزاک آسیموف سه قانون رباتیک را خلق می‌کند و عصر روبات‌ها را آغاز می‌کند: زمانی که زمین توسط ابر ماشین‌ها اداره می‌شود و زمانی که روبات‌ها انسان‌تر از انسان هستند.
علاوه بر TN-3 (تونی)، AL-76 و سایر روبات‌ها، داستان‌ها شامل کارکنان US Robots and Mechanical Men Inc.، و به‌ویژه ربات‌-روان‌شناس ارشد، دکتر سوزان کالوین پولادین است که از بسیاری جهات بیشتر از سوژه هایش شبیه ربات است.
ربات کامل مجموعه ای نهایی از داستان های جاودانه، شگفت انگیز و سرگرم کننده ی ربات از بزرگترین نویسنده علمی تخیلی تمام دوران است که بینش طلایی را در مورد فرآیندهای فکری ربات ارائه می دهد. سه قانون رباتیک آسیموف سی سال پیش در موسسه فناوری ماساچوست – با نتایج شگفت انگیز – در رایانه های واقعی برنامه ریزی شد. خوانندگان امروزی هنوز هم شگفتی های زیادی در انتظارشان هست…

کتاب دنیای قشنگ نو

Brave New World

انتشارات: نیلوفر
نویسنده: آلدوس هاکسلی

کتاب دنیای قشنگ نوBrave New World

کنترل کنندگان جهان در آینده ای بسیار دور، جامعه ای آرمانی خلق کرده اند که تمامی اعضای آن، به واسطه ی استفاده ی هوشمندانه از مهندسی ژنتیک، شست وشوی مغزی، روابط جنسی و مواد مخدر، مشتریانی راضی و خشنود هستند. به نظر می رسد در این جامعه، تنها شخصیتی به اسم برنارد مارکس است که فکر و خیال رهایی از این اجتماع را در سر می پروراند. شاید رفتن به یکی از معدود جوامع کوچک باقی مانده، بتواند علاجی بر پریشانی و آشفتگی مارکس باشد؛ جوامعی استثنایی که در آن ها هنوز زندگی غیرآرمانی به شیوه ی گذشته در جریان است. رمان دنیای قشنگ نو، از شمار آرمان شهرها (یوتوپیاها) است اما یوتوپیای منفی و بدبینانه (پاد آرمان شهر). هاکسلی در فانتزی طنزآلود و تخیلی خود، اختراع و ابداع بسیاری از چیزها را پیش بینی کرد، که همگی آن ها به حقیقت پیوسته اند. رمان دنیای قشنگ نو، داستانی بدیع، آینده نگر و به یاد ماندنی ترین شاهکار هاکسلی است و تصویری بسیار نزدیک به واقعیت از شرایط کنونی زندگی انسان ها ارائه می کند.

کتاب عدل الحاقی

Ancillary Justice

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: آن لکی

کتاب عدل الحاقیAncillary Justice

رمان عدل الحاقی، رمانی علمی تخیلی است که در سال 2013 به چاپ رسیده است. رمان عدل الحاقی، اولین اثر آن لکی و آغازکننده ی سه گانه ی داستان های فضایی این نویسنده است. در سیاره ای دور و پوشیده از یخ، سربازی موسوم به برک، به پایان مأموریتش نزدیک و نزدیک تر می شود. سال ها پیش، او «عدل تورن» بود: یک کشتی فضایی غول پیکر با هوش مصنوعی ای که اجساد هزاران سرباز را در خدمت رادچ[امپراطوری فاتح و حاکم بر کهکشان]به کار می گرفت. اما روزی عملی خائنانه، همه چیز را تغییر داد و برک در قالب شکننده و آسیب پذیر بدن انسان، محصور شد. پس از این اتفاق، فقط و فقط یک هدف ذهن برک را به خود مشغول ساخت: انتقام از آناندر میانای که چندین بدن دارد و پادشاه تقریبا نامیرای امپراطوری رادچ است.

کتاب زمان سوار

Zaman Savar

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: ضحی کاظمی

کتاب زمان سوارZaman Savar

“زمان سوار” اثری است از “ضحی کاظمی” که در آن نه داستان کوتاه گمانه‌زن، در قالب یک کتاب منتشر شده‌اند. این داستان‌ها هر یک به نحوی، تخیل نویسنده را به تصویر می‌کشند و برای این کار، فضای منحصر به فرد خود را دارند. “ضحی کاظمی” به گمانه‌زنی پیرامون آینده‌ای که ممکن است بعد از کرونا پیش بیاید، تقابل انسان و هوش مصنوعی، هجوم بیگانه‌ها به زمین و قتل و سرقت در فضا می‌پردازد و طرفداران داستان‌های علمی تخیلی، با خواندن مجموعه‌ی “زمان سوار” قطعا به وجد خواهند آمد.
“ضحی کاظمی” این مجموعه را با داستان “ایزوله” آغاز می‌کند و از عشقی که با عشق امروز بسیار تفاوت دارد و در اتاق‌های شیشه‌ای محصور شده، سخن می‎گوید. عشقی مخصوص دنیای مجازی که زندگی شخصیت‌هایش ویران و در خفقان غوطه‌ور است.
در داستان”پوست‌کن”، با شخصیتی آشنا می‎شویم که در مواجه با آخرالزمان، آن را در تک‌تک اجزای زندگی‌اش پیاده کرده و به نوعی می‌توان گفت که به استقبالش می‎رود. “زمان سوار” که عنوان مجموعه از روی آن انتخاب شده، داستانی است پیچیده که با ارائه‌ی تصویری از سفر در زمان، خواننده را این بار به طریقی نو با این مفهوم که تاکنون بارها در داستان‌های علمی و تخیلی کار شده، رو به رو می‌کند. “غروب آبی”، داستان سفر زنی ایرانی به مریخ است که این بار کاملا بومی‌سازی شده و عناصر فرهنگی ایران نیز همراه زن به مریخ رفته است. “سوپراستار” یکی از بلندترین قصه‌های این مجموعه است که سرشار از ارجاعات ریز و درشت به عناصر بومی این سرزمین است. داستان‌های “نوزاد مهاجم”، “تنفس سالانه”، “بازدم” و “عذاب وجدان”، دیگر داستان‌های مجموعه‌ی “زمان سوار” به قلم “ضحی کاظمی” هستند که مخاطب را به دنیای پیچیده‌ی ذهن نویسنده خواهند برد.

کتاب جشن نفرت

A celebration of hate
داستان های کوتاه فانتزی و علمی-تخیلی

انتشارات: مروارید
نویسنده: ری بردبری آیزاک آسیموف

کتاب جشن نفرتA celebration of hate

کتاب « جشن نفرت» “داستان های کوتاه فانتزی و علمی-تخیلی” را شامل میشود که توسط نشر مروارید منتشر شده است.
کتابی حاضر مجموعه‌ای است برگزیده از بهترین داستان‌های کوتاه نویسندگان علمی تخیلی و فانتزی در قرن بیستم، یعنی آثار کسانی مانند آرتور سی کلارک، ری برادبری، آیزاک آسیموف، استانیسلاو لم و چند تن دیگر. این نویسندگان علاوه بر این‌که در آثارشان واقعیت عصر مدرن را آشکار می‌کردند، از خود می‌پرسیدند که: در این جهان چه چیزی ممکن است، چه کارهایی باید انجام شود، و از چه کارهایی باید دوری کنیم؟ در عصر ما به تصویر کشیدن آینده، دیگر بخشی حاشیه‌ای از ادبیات نیست بلکه خود به جریانی غالب تبدیل شده است. بسیاری از آرزوها و پیشگویی‌های گذشته، به‌تدریج در زمرۀ برنامه‌های آینده قرار گرفته‌اند. بی‌شک، نویسندگان علمی تخیلی و فانتزی سهم بسیار مهمی در تبیین این آرزوها و پیشگویی‌ها بر عهده داشته‌اند.

کتاب شهر و شهر

The City & the City

انتشارات: هیرمند
نویسنده: چاینا میه ویل

کتاب شهر و شهرThe City & the City

زمانی که جنازه ی زنی به قتل رسیده در شهر بسل، جایی در حاشیه ی اروپا، پیدا می شود، به نظر می رسد که آن هم یک پرونده ی عادی دیگر برای کارآگاه تیادور بورلو باشد. بورلو برای کار روی این پرونده باید از بسل در حال زوال، به همسایه ی نزدیک و رقیب این منطقه، شهر شاداب و سرزنده ی کوما برود. اما این انتقال، مثل بارهای قبل نخواهد بود: سفری هم روحی و هم جسمانی و فرصتی برای دیدن نادیده ها. بورلو به همراه کارآگاهی از کوما به نام کاسیم دات، درگیر گروهی زیرزمینی و جنایتکار از ناسیونالیست هایی می شود که قصد دارند شهر همسایه را نابود کنند؛ این دو کارآگاه همچنین با اتحادطلبانی مواجه می شوند که آرزوی یکی کردن این دو شهر را در سر می پرورانند. همزمان با آشکار شدن اسرار زن به قتل رسیده، بورلو و دات به حقیقتی برمی خورند که ممکن است تاوان بسیار بیشتری از جانشان داشته باشد. چیزی که جلوی آن ها قد علم کرده است، قدرت های بی رحم در شهرهای بسل و کوما است؛ و ترسناک تر از همه چیز، رازی است که میان این دو شهر نهفته است.

کتاب ساحل پایانی

The terminal beach

انتشارات: نشر چشمه
نویسنده: جی جی بالارد

کتاب ساحل پایانیThe terminal beach

این کتاب داستان های کوتاهی از بالارد را دربردارد. مشکل ورود مجدد، غولی که غرق شد، آخر بازی، مرد نورانی، جایگاه مخصوص خزندگان، دلتا به هنگام غروب، ساحل پایانی، در اعماق، رقص آتش فشان، بیلونیوم، ژوکند در گرگ و میش و لئوناردوی گم شده عنوان داستان های کتاب است. در توضیح پشت جلد آمده است: «دنیای بالارد دنیای غریبی است که سر از قلمروی شعر درمی آورد. گاهی متن را می توان با همان حال و هوای شعر خواند: تصویرها، تشبیه ها، واژه ها، ترکیب ها، سنگینی و در عین حال نوآوری در نثر، اشاره ها. نمی دانم چه قدر توانسته ام فضای بالاردی را به قالب زبان فارسی منتقل کنم. مشکل کار این است که باید در این فضا، که گاهی هزارتوی ذهنیت دیوانگان است، فرو بروی و آن را حس کنی یا خودت دارای همان ذهنیت انتزاعی و شاعرانه باشی. قصه ی ژوکند در گرگ و میش ظهر را مثلا یک جا در ذهن مجسم کنید که می خواهد به تراژدی یونانی نزدیک شود، یا آن همه رنگ و نور ار در مرد نورانی یا فضای آشفته و شیزوفرنیک و بیان شیزوفرنیک ساحل پایانی یا فضاهای سورئالیستی و حرکت در مرز واقعیت و توهم که چه شباهتی هم با فیلم سورئالیستی سگ آندلوسی اثر دالی و بونوئل دارد.»

کتاب ماشین زمان

The time Machine

انتشارات: پنگوئن
نویسنده: اچ جی ولز

کتاب ماشین زمانThe time Machine

بنابراین ، نخستین سفر حیرت آور مسافر زمان 800000 سال فراتر از دوران خودش آغاز می شود – و داستانی که حرفه ای موفقیت آمیز را برای ولز رقم زد و او شهرت خود را به عنوان پدر داستانهای علمی- تخیلی به دست آورد. ولز با جهش سوداگرانه ای که هنوز هم تخیل را به آتش می کشد ، کاوشگر شجاع خود را برای روبرو شدن با آینده ای تحت تأثیر بزرگترین امیدهای ما و همچنین تاریک ترین ترس های ما می فرستد. کشیدن اهرم ماشین زمان او را به سمت زمینی در حال مرگ سوق می دهد. جایی که او در آن دو نژاد عجیب را کشف می کند که نه تنها نمادی از دوگانگی طبیعت انسانی هستند ، بلکه یک چهره وحشتناک از مردان آینده را نیز ارائه می دهند. ماشین زمان در سال 1985 منتشر شد و این کتاب شاهکار در مورد یک اختراع عجیب و هیجان انگیز خوانندگان زیادی را که در آستانه یک قرن جدید بودند مجذوب خود کرد. داستان نویسی منحصر به فرد و بینش تحریک آمیز ولز در کتاب ماشین مزان همچنان نسل های آینده را به خواندنش علاقه مند می کند. این کتاب همچنین الهام بخش چندین فیلم و سریال و کتاب نیز بوده است.

کتاب اودیسه فضایی 2001

A Space Odyssey

انتشارات: پنگوئن
نویسنده: آرتور سی کلارک

کتاب اودیسه فضایی 2001A Space Odyssey

۲۰۰۱: یک اودیسه ی فضایی» فیلم نامه ای نوشته ی استنلی کوبریک(۱۹۹۹-۱۹۲۸) کارگردان بنام آمریکایی و آرتور سی. کلارک (۲۰۰۸-۱۹۱۷) است. این کتاب فیلم نامه اودیسه ی فضایی به همراه نقد و گفت وگو در مورد این فیلم نامه است.
«ادیسه فضایی» در سال ۱۳۶۸ به کارگردانی استنلی کوبریک ساخته شد. با وجود اینکه این فیلم در ابتدا واکنش ها و نقدهای مختلفی را از سوی تماشاگران و منتقدان دریافت کرد اما آهسته آهسته هواداران خود را بدست آورد و به یکی از پرفروش ترین فیلم ها تبدیل شد.
فیلم «۲۰۰۱، یک اودیسهی فضایی» بهانه ای شده برای ترسیم تصویری از دنیای دهه ی شصت، دنیای جنبش های جدید اجتماعی، دهه ی جهش فن آوری در جهان، عصر تب و تاب فرود انسان بر ماه، زمانه ای که ژانر علمی تخیلی مورد توجه مردم قرار گرفت و بعد از آن، «جنگ ستارگان،» «برخورد نزدیک…» و «ای. تی» و دیگر محصولات تکنولوژیک، پرده های سینما را تسخیر کردند، عصری که برای مردمش بحث از بشقاب پرنده ها و احتمال وجود موجودات هوشمند دیگر، هنوز داغ بود، عصر سرکشی نسل جدید که در امریکا، «آلن کینزبرگ» و «اندی وارهول» و هیپی ها و جنبش های هنری مدرن از نمادهای آن به شمار می آمدند، دهه ای که دنیا جنگ ویتنام را به تماشا نشسته بود. دهه ای با انقلاب استقلال الجزایر. سربرآوردن اگزیستانسیالیست های انقلابی چون سارتر و کامو. دهه ی جنبش دانشجویان فرانسه، منتقدان کایه دوسینما و موج نو در سینمای فرانسه و…
اگر نگاهی به حجم گفت وگوهای کلارک و کوبریک درباره ی مسائل روزگارشان و دغدغه هایی که تب و تاب آن زمانه بوده، بیندازیم، چیزهای جالبی روشن می شود. گذشته از همه ی این دیدگاه های تاریخی، اگر از دید مولف گرایانه هم به این فیلم نگاه کنیم، شاید حرف های کوبریک و فیلمنامه نویسش کلارک، نماینده ی نوعی از فیلم سازی به حساب بیاید که در اندیشه ی به تصویر درآوردن اندیشه می شود. می شود در خاطرات کلارک، تلاش این دو را برای دست یابی به حد اعلای این نوع سینما کاوید.

کتاب دیوید استار؛یکه تاز فضا

David Starr, Space Ranger
مجموعه لاکی استار: کتاب اول

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: آیزاک آسیموف

کتاب دیوید استار؛یکه تاز فضاDavid Starr, Space Ranger

دسیسه‌ای هوشمندانه و خشن در جریان است تا اقتصاد زمین را فلج کند و از کار بیندازد.
مسمویتی که ریشه‌اش در مهاجر‌نشین مریخ است و خطر وحشت‌زدگی جمعی را در پیش دارد که می‌تواند تاروپود حکومت زمین را تهدید کند.
دیوید استار کودکی بود که در زمان حمله‌ی راهزنان به اخترناوی در مدار سیاره‌ی زهره، مادرش او را با یک قایق نجات بیرون انداخته بود. آن کودک بزرگ شده و ذهنی به تیزی و شفافیت دانشمندان درجه یک پیدا کرده؛ و حالا دیوید استار کارمند انجمن علوم است و می‌خواهد به اولین مأموریت خود برود. پیدا کردن دشمنان زمین که منبع غذای آن را زیر گنبد مزرعه‌های مریخ مسموم کرده‌اند.

کتاب لاکی استار و راهزنان سیارک ها

Lucky Starr and the Pirates of the Asteroids
مجموعه لاکی استار: کتاب دوم

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: آیزاک آسیموف

کتاب لاکی استار و راهزنان سیارک هاLucky Starr and the Pirates of the Asteroids

بیست‌وپنج سال پیش پدر و مادر لاکی استار در حمله‌ی راهزن‌ها به اخترناوی که آن‌ها را به سیاره‌ی زهره می‌برد کشته شدند. حالا لاکی برای خودش مردی شده و به عضویت انجمن علوم درآمده. او در تمام عمرش منتظر انتقام بوده و حالا می‌داند که لحظه‌ی انتقام نزدیک است…

کتاب لاکی استار و اقیانوس های زهره

Lucky Starr and the Oceans of Venus
مجموعه لاکی استار: کتاب سوم

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: آیزاک آسیموف

کتاب لاکی استار و اقیانوس های زهرهLucky Starr and the Oceans of Venus

از دور شبیه زمردی سبزرنگ ‌دیده می‌شود. حبابی از سرزمین پریان! آفرودیت، بزرگ‌ترین شهر سیاره‌ی زهره که در اعماق دریایی روی آن سیاره ساخته شده. مردم زمین تمدنی باورنکردنی را در آن شهر ایجاد کرده‌اند، ولی حالا نیروهای شگفت‌انگیزی آن را تهدید می‌کنند که شکار آن‌ها ذهن انسان‌هاست.

کتاب خورشید برهنه

The Naked Sun

انتشارات: چترنگ
نویسنده: آیزاک آسیموف

کتاب خورشید برهنهThe Naked Sun

خورشید برهنه دومین کتاب از مجموعۀ رباتی آیزاک آسیموف است. در سیارۀ سولاریا قتلی اتفاق می‌افتد؛ اما از آنجا که اهالی این سیاره در انزوا زندگی می‌کنند و تنها از طریق مشاهدۀ سه‌بعدی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، تجربه‌ای از وقوع جرم‌ و جنایت ندارند و کسی از سولاریایی‌ها نمی‌تواند معمای قتل دکتر دلمار را حل کند. به همین دلیل، از کارآگاه الایجا بیلی از زمین، همراه با دنیل آلیوا، رباتی انسان‌نما از آرورا، دعوت می‌کنند تا پرده از راز قتل دکتر دلمار بردارند. این دومین همکاری الایجا بیلی و دنیل آلیوا در رازگشایی از پروندۀ قتل است. آیزاک آسیموف (۱۹۲۰- ۱۹۹۲) که استاد بیوشیمی در دانشگاه بوستون بود، بیش از پانصد جلد کتاب نوشته است که بخشی از آن‌ها داستان‌های علمی تخیلی و بخش دیگر آن‌ها علم به زبان ساده است. نشر چترنگ پیش از این کتاب غارهای پولادین از سری رباتی همین نویسنده را نیز منتشر کرده است. کتاب خورشید برهنه را سعید سیمرغ ترجمه کرده است و نشر چترنگ آن را در ۲۶۳ صفحه منتشر کرده است.

غارهای پولادین

The Caves of Steel

انتشارات: چترنگ
نویسنده: آیزاک آسیموف

غارهای پولادینThe Caves of Steel

ماجرا در هزاران سال بعد اتفاق می‌افتد. دکتر سارتون به قتل می‌رسد. این یک قتل ساده نیست؛ چراکه دکتر سارتون، ساکن شهرک فضایی روی زمین، در محدودۀ شهر زمینی کشته شده است. به همین دلیل کارآگاه الایجا بیلی، از زمینی‌ها، مأمور کشف راز این قتل می‌شود و در این راه آر. دنیل آلیوا که رباتی کاملا انسان‌نماست، او را همراهی می‌کند. غارهای پولادین اولین کتاب از مجموعۀ رباتی آیزاک آسیموف است. آسیموف با خلق جهانی در چند هزار سال آینده که در آن زمینی‌ها در شهرک‌هایی محصور در پولاد و مدفون در زمین زندگی می‌کنند و بخشی از انسان‌ها کرات دیگر فضا را مسکون کرده‌اند، مرزهای تخیل را در زمان خود جابه‌جا کرده است. آیزاک آسیموف (۱۹۲۰- ۱۹۹۲) که استاد بیوشیمی در دانشگاه بوستون بود، بیش از پانصد جلد کتاب نوشته است که بخشی از آن‌ها داستان‌های علمی تخیلی و بخش دیگر آن‌ها علم به زبان ساده است. کتاب غارهای پولادین را سعید سیمرغ به فارسی برگردانده است و نشر چترنگ آن را در ۲۷۲ صفحه منتشر کرده است.

کتاب نابغه ی مطرود

Astounding Science Fiction

انتشارات: نشر ثالث
نویسنده: آیزاک آسیموف

کتاب نابغه ی مطرودAstounding Science Fiction

کتاب « نابغه ی مطرود» نوشته « آیزاک آسیموف» به همت نشر ثالث منتشر شده است.
آیزاک آسیموف در این اثر علمی-تخیلی مشهورش، جامعۀ زمینی ای را در قرن شصت و ششم به تصویر می کشد که در آن کودکان برای داشتن آینده ای درخشان از خردسالی با رابط های مستقیم مغز-رایانه آموزش می بینند تا در رویدادی حرفه ای به نام المپیک رقابت کنند. شخصیت اول داستان، جورج پلاتن، به رغم نبوغش از چنین فرصتی منع می شود و حکایتی جذاب حول این اجحاف و سرخوردگی و تلاش برای اعادۀ آیندۀ ازدست رفته اش شکل می گیرد.

کتاب بنیاد

Foundation
(کتاب اول از سه گانه بنیاد)

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: آیزاک آسیموف

کتاب بنیادFoundation

کتاب «بنیاد» رمانی نوشته «آیزاک آسیموف» است که نخستین بار در سال 1951 وارد بازار نشر شد. این اثر، آغازگر مجموعه داستان هایی است که در آینده ای بسیار دور رقم می خورد: سیاره زمین اکنون به فراموشی سپرده شده و انسان ها در سراسر کهکشان به زندگی خود ادامه می دهند. با این حال، «امپراتوری کهکشانی» با مشکلاتی رو به رو است—به خصوص سیاره کنترل مرکزی که پر از دفترهای اداری و کارکنان مختلف است، اکنون با تهدید حمله نظامی یا فروپاشی مواجه شده است. تنها کسی که جرأت دارد با این فاجعه قریب الوقوع رو به رو شود، یک روانشناس تاریخی و ریاضیدان به نام «هری سلدن» است. «سلدن» به صورت علمی می تواند آینده را پیش بینی کند، و این آینده اصلا امیدوارکننده نیست: یک «عصر تاریکی» دیگر قرار است نژاد انسان را به وضعیتی وحشی و بدوی بازگرداند. او تصمیم می گیرد دانسته های نژاد انسان را در یک دانشنامه جمع آوری و ذخیره کند. اما کامل شدن این پروژه به زمان بسیار زیادی نیاز دارد، و چه کسی بعد از او، به این کار ادامه خواهد داد؟

کتاب بنیاد و امپراتوری

Foundation and Empire
کتاب دوم از سه گانه ی بنیاد

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: آیزاک آسیموف

کتاب بنیاد و امپراتوریFoundation and Empire

هر تمدنی که دست به ابداع و نوآوری نزند، هر تمدنی که پاسخ پرسش‌هایش را در تحقیقات گذشتگان بجوید، هر تمدنی که دانسته‌هایش بیش‌تر از ندانسته‌هایش باشد، محکوم به نابودی است. امپراتوری کهکشانی هم به مدت دوازده‌هزار سال بر بیست میلیون سیاره‌ی بشر حکم رانده و در تمام این دوران صلح و آرامش را برقرار کرده. اما به آن مشکلاتی دچار شده که تمدن‌های دیگر را به نابودی کشانده و در نتیجه فروپاشی‌اش نزدیک است. بااین‌همه، تنها هری سلدون ریاضیدان این مسئله را می‌داند. سلدون علمی ابداع کرده است به نام «روان‌تاریخ» که با کمک آن می‌تواند آینده را «ببیند». ریاضیات او نشان می‌دهد که وقتی امپراتوری فروبپاشد، سی‌هزار سال بربریت و بی‌تمدنی بر کهکشان حاکم خواهد شد تا امپراتوری تازه‌ای سر بربیاورد.
سلدون می‌داند که دیر شده و دیگر نمی‌توان جلو این فروپاشی را گرفت؛ اما می‌توان مدت فترت، یعنی دوران میان دو امپراتوری، را به هزار سال کاهش داد. برای این کار باید بهترین دانشمندان امپراتوری را گرد هم بیاورد و به سیاره‌ای دورافتاده بفرستد تا علوم امپراتوری را برای نسل‌های آینده حفظ کنند: سیاره‌ی ترمینوس یا بنیاد.
دهه‌ها و سده‌ها می‌گذرند و سیاره‌ی ترمینوس در معرض خطرات بسیاری قرار می‌گیرد: سیاراتی که سیاست‌شان «کشورگشایی» است، جنگ‌سالارانی که با کاهش نفوذ امپراتوری قدرت می‌گیرند، مخالفت سیارات با برقراری رابطه‌ی بازرگانی با بنیاد و غیره. بنیاد هم برای مقابله با این مشکلات هیچ سلاحی ندارد مگر علم و قدرت تاریخ. اما آیا چنین چیزی برای بقا کافی است؟

کتاب بنیاد دوم

Second Foundation
کتاب سوم از سه گانه ی بنیاد

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: آیزاک آسیموف

کتاب بنیاد دومSecond Foundation

هر تمدنی که دست به ابداع و نوآوری نزند، هر تمدنی که پاسخ پرسش‌هایش را در تحقیقات گذشتگان بجوید، هر تمدنی که دانسته‌هایش بیش‌تر از ندانسته‌هایش باشد، محکوم به نابودی است. امپراتوری کهکشانی هم به مدت دوازده‌هزار سال بر بیست میلیون سیاره‌ی بشر حکم رانده و در تمام این دوران صلح و آرامش را برقرار کرده. اما به آن مشکلاتی دچار شده که تمدن‌های دیگر را به نابودی کشانده و در نتیجه فروپاشی‌اش نزدیک است.
سیاره‌ی ترمینوس، معروف به بنیاد، قرار است بذری باشد که درخت امپراتوری دوم کهکشانی از آن بروید. اما ساکنان بنیاد فهمیده‌اند که جایی هم هست به نام بنیاد دوم، شامل بر دانشمندانی که بر علوم ذهنی تسلط دارند. بنیادی‌ها می‌ترسند اختیار زندگی‌شان روزی در دست ستمگرانی باشد که قدرت بازی‌دادن ذهن میلیاردها نفر را داشته باشند.
دانشمندان بنیاد دوم اعتقاد دارند که تنها هدف‌شان خدمت به طرح سلدون است و کمک به بنیاد برای برپایی امپراتوری کهکشانی.
ساکنان بنیاد اول باید مکان بنیاد دوم را پیدا کنند و نابودش کنند. ساکنان بنیاد دوم می‌دانند که باید پیدا شوند ولی…

کتاب لبه ی بنیاد

Foundation’s Edge
مجموعه بنیاد _ کتاب چهام

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: آیزاک آسیموف

کتاب لبه ی بنیادFoundation's Edge

بیش از یک قرن پیش، سرانجام جنگ تلخ و پرهزینه‌ی میان دو بنیاد به پایان رسید. دانشمندان بنیاد اول پیروز شدند و به سراغ طرح همیشگی‌شان رفتند تا امپراتوری جدیدی را بر ویرانه‌های امپراتوری قدیم بسازند اما هنوز هم شایعاتی دهان به دهان می‌چرخد که بنیاد دوم نابود نشده و بازماندگان جان سختش در پی انتقام هستند. حال دو شهروند تبعیدی بنیاد- یک نماینده‌ی سرکش مجلس و یک تاریخدان روده دراز و ساده لوح – از ترمینوس عازم شده‌اند تا سیاره‌ی اساطیری زمین را پیدا کنند… زمین را پیدا کنند و ثابت کنند که بنیاد دوم هنوز وجود دارد. در این بین کسی یا چیزی خارج از دو بنیاد گویا رویدادها را طوری می‌چیند و به پیش می‌برد تا به اهداف شوم خود برسد. نماینده‌های هر دو بنیاد ناخواسته به سوی دنیایی مرموز کشیده می‌شوند و به سوی سرنوشتی غریب و شاید هراس‌انگیز در انتهای جهان…

کتاب بنیاد و زمین

Foundation and Earth
مجموعه بنیاد _ کتاب پنجم

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: آیزاک آسیموف

کتاب بنیاد و زمینFoundation and Earth

گولان تروایز نماینده‌ی سابق مجلس بنیاد اول، آینده‌ی بشر را انتخاب کرده است: گایا. ابرسازواره‌ای به اندازه‌ی یک سیاره که خودآگاه واحدی دارد و چنان در هم تنیده که تک تک قطرات شبنم و تک تک قلوه سنگ‌ها و تک تک موجوداتش می‌توانند از جانب همه حرف بزنند و از جانب همه احساس کنند. گایا سرزمینی است که خلوت و حریم شخصی نه فقط نامطلوب به حساب می آید، بلکه اصلا ادراک‌ناپذیر است. اما آیا تروایز تصمیم درستی گرفته؟ احساس می‌کند که تصمیمش درست است اما این برایش کافی نیست. باید مطمئن شود. باید بداند که تصمیمش درست بوده. تروایز شک ندارد که جواب مشکلش در جایگاه ریشه‌های بشر است: زمین افسانه‌ای… البته اگر هنوز وجود داشته باشد. زیرا هیچ‌کس نمی‌داند که اولین مهاجران به گایا در کجای پهنه‌ی ناپیدا کرانه‌ی کهکشان هستند کسی هم نمی‌داند که چرا هیچ سندی که درباره‌ی زمین باشد حفظ نشده و چرا هیچ اشاره‌ای به آن در هیچ‌جایی از حافظه‌ی جهانی و گسترده‌ی گایا نیست. تروایز مصمم است که گره از این معما بگشاید. مصمم است که در طلب زمین به سفری دور و دراز دست بزند… به هر قیمتی.

کتاب آخرین جواب

The Last Answer
شاهکارهای ادبیات علمی تخیلی

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: آیزاک آسیموف

کتاب آخرین جوابThe Last Answer

کتاب آخرین جواب، مجموعه داستانی است از استاد مسلم ژانر علمی/تخیلی ، آیزاک آسیموف؛که شامل چهارده داستان.اگر تا بحال از آسیموف کتابی نخوانده اید، این کتاب میتواند تنوع کارهای او را نشان بدهد.

کتاب ریگی در آسمان

Pebble in the Sky

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: آیزاک آسیموف

کتاب ریگی در آسمانPebble in the Sky

جوزف شوارتز، خیاط بازنشسته ایست که در سال 1949 در خیابان های شیکاگو قدم می زند که ناگهان خودش را در دنیایی غریبه می یابد. در تلاش برای یافتن کسی که از او کمک بخواهد، خانه ای می یابد و پس از مراجعه به آن متوجه می شود که مالکان خانه به زبانی حرف می زنند که او آن را درک نمی کند. آربین و لوا مارن که به طور غیر قانونی پدر پیر و فلج لوا را در خانه نگه داشته اند، مشغول بازی هستند که ناگهان در خانه به صدا در می آید. وقتی که در را باز می کنند، جوزف شوارتز را می بینند که به زبانی غیر قابل درک حرف می زند. از روی انسان دوستی او را به منزلشان راه می دهند. صبح روز بعد، گرو، پدر لوا به گمان این که تازه وارد سلامت عقلانی ندارد، به آربین پیشنهاد می دهد که شوارتز را به شهر شیکا ببرد تا در آنجا با دستگاهی که جدیدا اختراع شده و وظیفه آن بالابردن ظرفیت یادگیری مغز است عمل شود، به امید این که بتوانند از او برای کار در مزرعه استفاده کنند. بل آرواردن تاریخ شناس اهل بخش سیریوس کهکشان برای پژوهش در مورد خاستگاه انسان به زمین آمده است. در اینجاست که متوجه می شویم امپراتوری انسانها در کهکشان گسترده است. همچنین متوجه می شویم که سطح زمین آلوده به مواد رادیواکتیو شده و تنها اینجا و آنجا، تکه زمینهایی برای زندگی وجود دارند. آرواردن با فرماندار زمین در مورد پروژه اش بحث می کند و تصادفا نام دکتر شکت به میان می آید که مخترع دستگاه سیناپس ساز است. دستگاهی که برای افزایش ظرفیت یادگیری مغز اختراع شده است. فرماندار به دیدار دکتر شکت می رود و با او در مورد اختراعش صحبت می کند ولی دکتر شکت به او اطمینان می دهد که دستگاه در مرحله آزمایش شکست خورده است. در این هنگام آربین، شوارتز را به عنوان داوطلب عمل با آن دستگاه معرفی می کند. شوارتز با دستگاه سیناپس ساز عمل می شود و جان سالم به در می برد. صبح روز بعد از عمل، دستیار دکتر به این عمل مشکوک می شود و موضوع را با حاکمان زمین در میان می گذارد.

کتاب پایان ابدیت

The End of Eternity

انتشارات: جوانه رشد
نویسنده: آیزاک آسیموف

کتاب پایان ابدیتThe End of Eternity

در این داستان به تصریح نگارنده: “ابدیت، نام بنیادی است فارغ از قید زمان که عده ای متخصص، آن را پدید آورده اند و وظیفه ای ندارد مگر دخالت در جریان رخدادهای طبیعی. ابدیت، جریان تاریخ را به نفع خود و به گمان خودش به نفع بشریت، دستکاری می کند، اما عده ای نیز هستند که از عملکرد این بنیاد راضی نبوده و خواهان سرنگونی آن هستند. “اندرو هارلان” تکنسین برجسته ی ابدیت که از سده ی 575 به سده ی 482 مامور به خدمت می شود، در آن جا به فردی به نام “نویس لمبنت” آشنا می گردد که در حقیقت جاسوسه ای است از سده ی 111394 که ابدیت هنوز راهی برای ورود به آن نیافته است. “نویس” با ترفندهای مختلف و بیان بی پرده ی حقایق به “اندرو هارلان” می فهماند که دستکاری در تاریخ در حکم سد کردن راه نژاد بشر به سوی تمدن بزرگ تر و متعالی تر است که فقط آن هم در عرصه ی کهکشان و نه در مهد تنگ زمین، میسر می گردد، اما مقام های عالی رتبه ابدیت در شورای هر زمان، با چنین فکری کاملا مخالفند. بدین ترتیب….

کتاب پیانوی خودنواز

Player Piano

انتشارات: سبزان
نویسنده: کورت ونه گات

کتاب پیانوی خودنوازPlayer Piano

کتاب پیانوی خودنواز، رمانی علمی تخیلی نوشته ی کورت ونه گات است که نخستین بار در سال 1952 به انتشار رسید. داستان این رمان در جامعه ای در آینده ی نزدیک اتفاق می افتد که تقریباً همه ی کارها در آن توسط ماشین ها انجام می پذیرد و نیاز به انسان های کارگر از بین رفته است. سلطه ی گسترده ی ماشین ها باعث شده که مناقشاتی میان طبقه ی ثروتمند اجتماع، مهندسان و مدیرانی که چرخ جامعه را به حرکت در می آورند و قشر پایین تر جامعه به وجود آید؛ قشری که مهارت ها و توانایی هایش به خاطر وجود ماشین ها عملاً بدون استفاده شده است. این رمان بسیار جذاب از ونه گات به داستان مهندسی به نام پال پروتئوس می پردازد که باید راهی برای زندگی در دنیایی بیابد که تحت سلطه ی یک ابَررایانه قرار دارد و توسط ماشین ها اداره می شود. داستان شورش پال، حکایتی بسیار سرگرم کننده، تفکربرانگیز و به شکلی ترسناک نزدیک به واقعیت است.

کتاب ماده تاریک

Dark Matter

انتشارات: نشر نون
نویسنده: بلیک کراوچ

کتاب ماده تاریکDark Matter

کتاب «ماده تاریک» رمانی نوشته ی «بلیک کراوچ» است که نخستین بار در سال 2016 چاپ شد. «جیسن دسن»، دانشمند فیزیک کوانتوم، زمانی یک آینده ی کاری درخشان را در مقابل خود می دید. اما پس از بارداری غیرمنتظره ی دوست دخترش و تولد یک پسر، این آینده ی درخشان در هم شکست. «جیسن» حالا در کالجی کوچک در «شیکاگو» تدریس می کند و از زندگی در کنار خانواده ی صمیمی و پرمحبت خود رضایت دارد—تا این که او به جهانی برده می شود که در آن، تئوری اش در مورد جهان های متعدد کوانتومی، به یک تکنولوژی واقعی برای جا به جایی بین ابعاد تبدیل شده است. «جیسن» در این جهان، با دوست دخترش ازدواج نکرده و هیچ وقت صاحب فرزند نیز نشده است. او حالا تصمیم دارد به دنیای خودش و خانواده اش بازگردد، اما نیروهایی مرموز در این واقعیت جایگزین، می خواهند جلوی او را بگیرند.

کتاب کارخانه ی مطلق سازی

The Absolute at Large
با مقدمه ی صادق هدایت

انتشارات: علمی و فرهنگی
نویسنده: کارل چاپک

کتاب کارخانه ی مطلق سازیThe Absolute at Large

کتاب «کارخانه ی مطلق سازی» (به انگلیسی Továrna na absolutno ، به معنای واقعی کلمه به عنوان کارخانه برای مطلق ترجمه می شود) ، یک رمان علمی تخیلی است که توسط کارل شاپک ، نویسنده اهل چک ، در سال 1922 نوشته شده است. این کتاب تحولات اساسی در جامعه را به عنوان نتیجه یک منبع عرفانی جدید از انرژی تقریبا آزاد توصیف می کند.

این داستان بر روی اختراع راکتور استوار است که می تواند با از بین بردن ماده ، انرژی ارزان و فراوانی تولید کند. این داستان علمی در بهترین حالت ممکن است که با چشم اندازهای آینده گرایانه بر اساس واقعیت پیش بینی شده و یک دیدگاه بدیع ساخته شود (بدون جناس). کتاب «کارخانه ی مطلق سازی» اولین بار در دهه 1920 منتشر شد (به یاد داشته باشید کارل کاپک نویسنده چک از متولد 1890 است) ، اما با استفاده از یک بیان آینده گرایانه می تواند تلفیق اتمی را پیش بینی کند در حالی که در مورد اخلاق و گسترش قدرت و تولید انبوهی که کارل کاپک در آن اظهار نظر می کند و همچنین انقلاب های سیاسی که در اطراف او اتفاق می افتدحائز اهمیت است. علاوه بر این ، او استدلال های خداباورانه-ضد خدایی را مطرح می کند که تا امروز نیز ادامه دارد. این کتاب همچنین شامل اظهاراتی در مورد کمونیسم ، سوسیالیسم ملی و سرمایه داری بازار آزاد است.

این کتاب توسط حسن قائمیان به فارسی برگردانده شده است و همچنین در مقدمه آن نوشته ای از صادق هدایت آورده شده است.

کتاب جنگ دنیاها

The War of the Worlds

انتشارات: محراب قلم
نویسنده: اچ جی ولز

کتاب جنگ دنیاهاThe War of the Worlds

کتاب جنگ دنیاها، در کنار سایر رمان های اچ. جی. ولز، یکی از اولین و برترین آثار علمی تخیلی در طول تاریخ است. حتی مدت ها قبل از این که انسان، پرواز را بیاموزد، اچ. جی. ولز، داستان حمله ی مریخی ها به انگلستان را به رشته ی تحریر درآورد. این موجودات فرازمینی در استوانه های عظیم الجثه ای از راه می رسند. مردم ابتدا از روی کنجکاوی به این استوانه ها نزدیک می شوند و آن ها را خطرناک نمی پندارند؛ تا این که مریخی ها از آن بیرون آمده و بسیاری از جمعیت متحیر را با اشعه ی حرارتی از بین می برند. این موجودات، سر، چهره، پا و بدن های بزرگ گرد دارند و با استفاده از دو دستگاه وحشتناک-دستگاه برداشت و دستگاه مبارزه-به اندازه ی انسان ها تطبیق پذیر و در عین حال شکست ناپذیر می شوند. آن ها ویرانی غیرقابل تصوری به وجود می آورند و ساکنین زمین، هیچ کاری در برابرشان نمی توانند انجام دهند و به نظر می رسد که پایان دنیا فرا رسیده است. اما یک موضوع وجود دارد که مریخی ها، علی رغم داشتن هوشی برتر، به آن فکر نکرده اند و همین موضوع است که این داستان فوق العاده جذاب را به نتیجه ای حیرت آور منتهی می کند.

کتاب پایان دوران کودکی

Childhood’s End

انتشارات: پنگوئن
نویسنده: آرتور سی کلارک

کتاب پایان دوران کودکیChildhood's End

حتی قبل از تمام شدن آن شش روزی که قلب ها درون جسم انسان ها یخ زده بود، بعضی ها حقیقت را حدس زده بودند. این اولین باری نبود که تماسی آزمایشی به وسیله ی نژادی که هیچ چیز در مورد انسان نمی دانست، با زمین برقرار می شد.
روانشناسان متبحر در درون آن سفینه های بی حرکت و خاموش مشغول بررسی و مطالعه ی عکس العمل های بشریت بودند و هنگامی که منحنی هیجان این عکس العمل ها به حداکثر و اوج خودش می رسید وارد عمل می شدند.

کتاب ساکن برج بلند

The Man in the High Castle

انتشارات: روزنه
نویسنده: فیلیپ کی دیک

کتاب ساکن برج بلندThe Man in the High Castle

کتاب ساکن برج بلند، رمانی پادآرمان شهری نوشته ی فیلیپ کی. دیک است که اولین بار در سال 1962 انتشار یافت. داستان این رمان در سال 1962 و در آمریکا می گذرد. برده داری دوباره قانونی اعلام شده و تعداد اندک یهودی هایی که توانسته اند هنوز زنده بمانند، خود را با نام ها و هویت هایی ساختگی پنهان کرده اند. کتاب «ئی چینگ» در سان فرانسیسکو بسیار همه گیر شده و اتفاقات غیرمنتظره، دیگر اصلاً عجیب به نظر نمی رسند. همه ی این اتفاقات به این خاطر است که حدود بیست سال پیش، ایالات متحده در جنگ شکست خورد و اکنون توسط نیروهای آلمان نازی و ژاپن اشغال شده است. این رمان هیجان انگیز و دلهره آور، اثری است که نام فیلیپ کی. دیک را به عنوان نویسنده ای فوق العاده مبتکر در ژانر علمی تخیلی مطرح کرد. دیک در کتاب ساکن برج بلند، تصویری کابوس وار از تاریخ را ارائه می کند که بیدار شدن از آن ممکن است به این راحتی ها نباشد.

کتاب سیاره ی تبعید

Planet of exile‎‪‏
مجموعه ی هاینیش کتاب دوم

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: اورسلا کی لوگوین

کتاب سیاره ی تبعیدPlanet of exile‎‪‏

بیش از پنجاه سال از نوشته شدن کتاب «سیاره‌ی تبعید» می گذرد اما روایت دغدغه های فکری لگویین همچنان تازه هستند و انگار کتابش را برای مخاطب امروزی به رشته‌ی تحریر درآورده است. سیاره‌ی تبعید، داستان گروهی از ساکنان زمین را روایت می کند که برای یک ماموریت تحقیقاتی به سیاره‌ی دیگر رفته اند اما حالا تمام راه های ارتباطی‌شان با جهان خارج قطع شده و مثل مردمانی تبعیدی با آن ها برخورد می‌شود. در اینجا با داستان مهاجران و تبعیدی هایی مواجحیم که راهی برای بازگشت به سرزمین خود ندراند و سرزمین جدید هم آن ها را نمی پذیرد.

اورسلا کروبر لگویین، نه تنها یکی از نویسندگان برجسته‌ی ادبیات علمی-تخیلی بلکه به زعم منتقدان، یکی از نویسندگان بزرگ قرن بیستم است که توانسته به افتخارات و جوایز مهمی دست پیدا کند و در کنار نویسندگانی چون ونه‌گات و بالارد، خود را در سطح نویسنده‌ای ماندگار مطرح سازد.

کتاب در اسارت زمان

Time and Time Again

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: بن التون

کتاب سیاره ی تبعیدPlanet of exile‎‪‏

اگر فرصتی برای تغییر تاریخ داشتید … کجا می رفتید؟ چه کاری انجام می دادید؟ چه کسی را می کشتید؟
در کتاب در اسارت زمان ، نویسنده ی پرفروش بین المللی بن التون خوانندگان را به سفری پرهیجان در اوایل قرن بیستم در اروپا می برد.
اول ژوئن سال 1914 است و هیو استانتن ، سرباز سابق و ماجراجویی مشهور ، به معنای واقعی کلمه تنها ترین انسان روی زمین است. هنوز کسی که او را بشناسد و یا دوست داشته باشد متولد نشده است. شاید اکنون آنها هرگز دیگر هرگز متولد نشوند.
استانتن می داند که جنگی بزرگ و وحشتناک در راه است. یک جنون خودکشی جمعی که باعث نابودی تمدن اروپا و بدبختی میلیون ها نفر در قرن آینده خواهد شد. او این را می داند زیرا از نظر او ، قرن حاضر خود تاریخ است.
به نوعی او باید آن تاریخ را تغییر دهد. او باید از جنگ جلوگیری کند. جنگی که با یک گلوله آغاز خواهد شد. اما آیا یک گلوله واقعا می تواند یک قرن کامل را خراب کند؟ و اگر چنین است ، آیا یک گلوله دیگر می تواند آن را نجات دهد؟
رمان در اسارت زمان رمانی تخیلی و در عین حال تاریخی است که داستان فردی را روایت می کند که به طریقی از وقوع جنگ جهانی اول آگاه شده است و حالا سعی دارد جلوی آن را بگیرد. در اسارت زمان نقدهای مثبتی از منتقدین دریافت کرده است.
Library Journal درباره ی این کتاب نوشته است:
“ورود جذاب التون به ژانر سفر در زمان ، خوانندگان را با مردی سرشار و پرشور روبرو می کند که مأموریت مخفی ای در یک لحظه ی تاریخی مملو از خطر دارد و هر انتخاب او می تواند عواقب ناخواسته ای را به دنبال داشته باشد.”

کتاب ماه، خاتونی خشن است

The moon is a harsh mistress

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: رابرت انسون هاینلاین

کتاب ماه، خاتونی خشن استThe moon is a harsh mistress

«رابرت انسون هاینلاین» تأثیرگذارترین نویسنده علمی تخیلی عصر خود بود، تأثیری به‌قدری چشمگیر که همانطور که ساموئل آر. دلانی می‌گوید، «منتقدان مدرنی که تلاش می‌کنند با این تأثیر دست و پنجه نرم کنند، متوجه می‌شوند که با شیئی مانند آسمان یا اقیانوس سروکار دارند. ” او چهار بار برنده جایزه هوگو برای بهترین رمان شد، رکوردی که هنوز پابرجاست. کتاب «ماه، خاتونی خشن است» آخرین رمان برنده جایزه هوگو بود و به طور گسترده ای بهترین اثر او محسوب می شود.
این داستان یک انقلاب است. این داستان مردم پراکنده است – یک تکنسین کامپیوتر، یک زن تحریک‌کننده جوان و یک دانشگاهی سالخورده – که رهبران جنبش شورشی می‌شوند. و این داستان مایک است، ابررایانه‌ای که احساساتش را فقط این حلقه درونی می‌دانند و به دلایلی متعهد به موفقیت نهایی انقلاب است.
کتاب «ماه، خاتونی خشن است» یکی از نقاط برجسته داستان های علمی تخیلی مدرن است، رمانی سرشار از سیاست، انسانیت، اشتیاق، حدس و گمان های فنی نوآورانه، و اعتقاد راسخ به دستیابی به آزادی انسان.
کتاب ماه، خاتونی خشن است برنده جایزه هوگو در سال 1967 برای بهترین رمان است. این کتاب توسط کتابسرای تندیس منتشر شده است.

کتاب آرتمیس

Artemis

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: اندی وییر

کتاب آرتمیسArtemis

کتاب آرتمیس، رمانی علمی تخیلی نوشته ی اندی وییر است که نخستین بار در سال 2017 وارد بازار نشر شد. جَز باشارا، یک تبهکار است؛ البته به نوعی. اگر گردشگری ثروتمند یا میلیاردری عجیب و غریب نباشید، زندگی روی آرتمیس، اولین و تنها شهر روی ماه، می تواند کاملاً سخت باشد. پس جا به جا کردن کالاهای قاچاق، آن هم گاهی اوقات، خیلی جُرم بزرگی به حساب نمی آید، اینطور نیست؟ تازه آن هم وقتی که باید بدهی هایتان را بپردازید و شغلتان هم پول چندانی نصیبتان نمی کند که بتوانید اجاره خانه را پرداخت کنید. همه چیز تغییر می کند زمانی که جَز، فرصت ارتکاب جرم بزرگی را به دست می آورد که آن قدر پرمنفعت است که نمی توان از آن چشم پوشید. اما دست و پنجه نرم کردن با کارهای غیرممکن، تازه آغاز مشکلات اوست. جَز با پیشروی داستان درمی یابد که وارد دسیسه ای برای کنترل کل آرتمیس شده و حالا، تنها شانسش برای زنده ماندن به بازی شطرنج گونه ای بستگی دارد که حتی از تحت کنترل درآوردن آرتمیس نیز مخاطره آمیزتر است.

کتاب ادیسه زمان

Time’s Eye
(چشم زمان)

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: آرتور سی کلارک استیون بکستر

کتاب ادیسه زمانTime's Eye

در کتاب “ادیسه زمان 1 ” به قلم “آرتور سی کلارک” ، زمین از ابتدا توسط نخست زادگان تحت نظر بوده است ، موجوداتی که تقریبا عمری به اندازه خود جهان دارند. نخست زادگان تا زمانی که نقشی ایفا کنند ، برای بشر ناشناخته هستند. در یک لحظه ، زمین تکه تکه می شود و دوباره مثل یک جورچین عظیم به هم متصل می شود.
در یک لحظه ، زمین در زمان تراشیده می شود و مانند یک اره برقی بزرگ دوباره جمع می شود. ناگهان جهان به تکه ای از دوره ها تبدیل می شود ، از ماقبل تاریخ تا سال 2037 ، هرکدام ساکنان بومی خود را دارند. توضیح این واقعه فاجعه بار ممکن است در شهر باستانی بابل باشد ، جایی که دو گروه از پناهندگان از سال 2037 – سه کیهان نورد و سه حافظ صلح سازمان ملل – سیگنال های رادیویی عجیبی را کشف کرده اند. نیروهای حافظ صلح متحدین خود را در نیروهای انگلیسی قرن نوزدهم و در ارتش های اسکندر بزرگ پیدا می کنند. کیهان نوردان با گروه ترکان مغول مغول به رهبری چنگیزخان متحد می شوند. هر دو طرف عازم بابل شدند ، و قول دادند که در نبرد به دست آوردن دانش پیروز شوند – همانطور که موجودی قدرتمند و مرموز در انتظار، به تماشا نشسته است.
آیا این دستگاه های با تکنولوژی پیشرفته، وظیفه ی ایجاد پایداری به موقع در برابر ناهنجاری ها را دارند؟ آیا آنها دوربین هایی هستند که چشمان بیگانه هایی مرموز در حال تماشای آنها هستند؟ یا آیا هنوز چیز غریب تر و وحشتناک تری وجود دارد؟ همه ی این ها فقط و فقط در “ادیسه زمان 1 ” به قلم “آرتور سی کلارک” مشخص می شود.

کتاب پلیس گفت اشکم را جاری کن

Flow My Tears, the Policeman Said

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: فیلیپ کی دیک

کتاب پلیس گفت اشکم را جاری کنFlow My Tears, the Policeman Said

«پلیس گفت اشکم را جاری کن» داستان مردی است که از واقعیت پیشین خود بیرون افتاده و حالا مجبور است تا با واقعیت تازه دست و پنجه نرم کند. جیسون تاورنر، مجری برنامه ی تلویزیونی سه شنبه شب ها فرد مشهور و ثروتمندی است. تا اینکه یک ر.ز از خواب بیدار می شود و در کمال شگفتی اش هیچ کس او را به خاطر نمی آورد. هیچ اطلاعاتی از او در هیرچ کدام از بانک های اطلاعاتی نیست و اگر هرچه زودتر به فکر یافتن کارت مدارک برای خودش نباشد ممکن است سر از اردوگاه کار اجباری در مریخ درآورد.

کتاب میعاد با راما

Rendezvous with Rama
مجموعه راما؛ کتاب اول

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: آرتور سی کلارک

کتاب میعاد با راماRendezvous with Rama

یک رمان علمی تخیلی از نویسنده بریتانیایی آرتور سی کلارک است که برای اولین بار در سال 1973 منتشر شد. داستان در دهه 2130 می گذرد و شامل یک سفینه فضایی استوانه ای 50 در 20 کیلومتری (31 در 12 مایل) است که وارد منظومه شمسی می شود. . داستان از دیدگاه گروهی از کاوشگران انسانی روایت می شود که کشتی را در تلاش برای باز کردن اسرار آن رهگیری می کنند. این رمان پس از انتشار برنده هر دو جایزه هوگوو سحابی شد و به عنوان یکی از سنگ بنای کتابشناسی کلارک در نظر گرفته می شود. این مفهوم بعدا با چندین دنباله توسط کلارک و جنتری لی توسعه یافت.
پس از سقوط یک سیارک در شمال شرقی ایتالیا در سال 2077 و ایجاد یک فاجعه بزرگ، دولت زمین سیستم گارد فضایی را به عنوان یک هشدار اولیه برای ورود از اعماق فضا راه اندازی می کند.

“راما” عنوان یک سفینه فضایی است که در ابتدا با یک سیارک طبقه بندی شده به عنوان “31/439” اشتباه گرفته شد. در سال 2131 توسط ستاره شناسان در حالی که هنوز خارج از مدار مشتری است شناسایی شد. سرعت آن (100000 کیلومتر در ساعت – 62137 متر در ساعت) و زاویه مسیر آن به وضوح نشان می دهد که در مدار طولانی به دور خورشید نیست، بلکه یک جرم بین ستاره ای است. علاقه اخترشناسان زمانی بیشتر برانگیخته می شود که متوجه می شوند سیارک دارای دوره چرخش بسیار سریع چهار دقیقه ای و فوق العاده بزرگ است. این راما به افتخار خدای هندو نامگذاری شده است، و یک کاوشگر فضایی بدون سرنشین به نام سیتا از قمر مریخ فوبوس برای رهگیری و عکسبرداری از آن پرتاب می شود. تصاویر به‌دست‌آمده نشان می‌دهند که راما یک استوانه کامل به قطر 20 کیلومتر (12 مایل) و 50 کیلومتر (31 مایل) طول و تقریبا کاملا بی‌نظیر است که اولین برخورد این نوع بشر با یک فضاپیمای بیگانه است.

کتاب صلح ابدی

Forever Peace

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: جو هالدمن

کتاب صلح ابدیForever Peace

در یک فضای پادآرمانشهری، زمانی که جنگی جهانی در حال وقوع است، یک سرباز دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی فیزیک در کنار معشوقه‌ی دانشمندش، رازی را کشف می‌کند که ممکن است جهان را به نقطه‌ی صفر بازگرداند. این موضوع پای آن‌ها را به ماجراهایی باز می‌کند که به جز علمی و خیالی بودن، به شدت انسانی و بشردوستانه است.
رمان «صلح ابدی» در سال ۱۹۹۷ به چاپ رسید و موفق شد معتبرترین جوایز ادبیات سای-فای یعنی هوگو، نبیولا و کمپل را به خود اختصاص دهد. به رغم این‌که عنوان کتاب به رمان «جنگ ابدی» شبیه است، نمی‌توان آن را دنباله‌ی مستقیمی برای جنگ ابدی دانست.
«صلح ابدی» در فهرست صد اثر برتر تاریخ پایگاه داده اینترنتی ادبیات گمانه‌زن، فهرست برترین آثار تمام دوران سایت دابلیو-دابلیواند، درخشان‌ترین شاهکارهای علمی-تخیلی ایسترن پرس، ۱۰۱ اثر برتر تاریخ علمی-تخیلی به انتخاب دیوید پرینگل، برترین آثار سای-فای دهه نود میلادی قرار گرفته است.

کتاب سیاره روکانون

Rocannon’s World
مجموعه ی هاینیش کتاب اول

انتشارات: کتابسرای تندیس
نویسنده: اورسلا کی لوگوین

کتاب صلح ابدیForever Peace

در سیاره‌هایی که این همه سال از ما فاصله دارند، چه طور می‌شود واقعیت را از افسانه تشخیص داد؟ سیاره‌های بی‌نامی که مردمانشان آن‌ها را دنیا می‌نامند؛ سیاره‌هایی بی‌تاریخ، جایی که گذشـته چیزی جز مشتی اسطوره نیست. ارسـولا کروبر له کوبین، در این کتاب اسطوره، افسانه و حماسه را بـا ماجراجویی‌های فضایی تلفیق کرده و مسیر تازه‌ای در دل ادبیات علمی – تخیلی پدید آورده است. کتاب داستان سفر گونه‌شناسـی بـه اسم روکانون به سیاره‌ای ناشناخته را روایت می‌کند. او در این سفر با گونه‌های فضایی ساکن در این سیاره ارتباط برقرار می‌کند تا اینکه ناگهان بـا دشمنی قدرتمند مواجه می‌شود. بسیاری کتاب را با شاهکارهای تالکین مقایسه کرده‌اند و آن را اثری حماسی – فانتزی نامیده‌اند با این تفاوت که در فضای دوردست اتفاق می‌افتد.

کتاب ماشین هایی مثل من آدم هایی مثل تو

Machines Like Me

انتشارات: نیماژ
نویسنده: ایان مک یوون

 

کتاب ماشین هایی مثل من آدم هایی مثل توMachines Like Meکتاب «ماشین هایی مثل من، آدم هایی مثل تو» رمانی نوشته ی «ایان مک یوون» است که اولین بار در سال 2019 منتشر شد. «چارلی» که تلاش می کند از کارهای تمام-وقت اجتناب کند، عاشق دانشجویی باهوش به نام «میراندا» است که رازی مخوف در دل دارد. وقتی «چارلی» پولی به دست می آورد، «آدام» را می خرد که اولین نسل از ربات های انسان نما است. «چارلی» با کمک «میراندا»، شخصیت «آدام» را از نو طراحی می کند. انسان تقریبا بی نقصی که حاصل می شود، زیبا، قوی و باهوش است—و خیلی زود، یک مثلث عشقی شکل می گیرد. این رمان جذاب و تأثیرگذار از «مک یوون»، سوالاتی اساسی را مطرح می کند: چه چیزی ما را به انسان تبدیل می کند؟ آیا یک ماشین می تواند احساسات انسانی را درک کند؟


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عجیب ولی واقعی: چشم‌های این زن در این عکس آبی نیست! + ویدئو

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…

عکس های هوایی تام هگن از باغ های زیتون اسپانیا – الگوهای زیبای مواج و سنت‌های قدیمی

به مدت هزاران سال، اسپانیا به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای، تابستان‌های طولانی و گرم و دمای معتدل زمستانی، در تولید زیتون پیشرو بوده است. میوه‌های زیتون که در آب نمک نگهداری می‌شوند و یا آسیاب می‌شوند تا روغن‌های طبیعی از آنها استخراج شوند،…

مشهورترین ستاره‌های هالیوود قبل از اینکه مشهور شوند (طنز!)

با میدجرنی می‌شود چهره‌ها را جوان کرد، اما تصور کنید که این کار را در مورد شخصیت‌های تخیلی فیلم‌ها انجام بدهیم و تصور کنیم آنهایی که جوانی‌شان را ندیده‌ایم، قبل از پا به سن گذاشتن چگونه بوده‌اند.یودادوایت شروتتانوس…

دستمال‌های پارچه‌ای برای پنهان کردن نقشه فرار در زمان جنگ جهانی دوم

جورجینا کنیوندر جنگ جهانی دوم، نقشه‌های سرّی روی دستمال‌های جیبی چاپ می‌شد تا نیروهای متّفقین در پشت خطوط دشمن بتوانند از آنها استفاده کنند. گرامی داشتن دستمال‌های پارچه‌ای کهنه پدر ‌همسرم شاید به نظر کاری ناخوشایند باشد اما در دل آنها…

این عکس پرنده واقعا فتوشاپی نیست و ترکیبی هم نیست و در یک جلسه گرفته شده است!

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…

عکس های رنگی مردم «عادی» در دوران استالین که توسط یک دیپلمات آمریکایی که به دلیل جاسوسی اخراج شد،…

زندگی مردم عادی چیزی است که آنچنان که باید و شاید ثبت نمی‌شود. مورخی را تصور کنید که پنج دهه بعد بخواهد در مورد تاریخ الان ایران تحقیق کند. او احتمالا انبوهی از روزنامه‌های و مجلات و کتاب‌ها و مصاحبه‌های شفاهی و آمارها یا اطلاعات سایت‌ها را…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.