بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ سینما – فهرست 67 عنوان برتر

همراه با توضیح و خلاصه داستان

4

در ابتدای این پست باید بنویسم که تعریف ژانر علمی تخیلی بسیار پیچیده و مورد اختلاف است. در واقع ژانر علمی تخیلی یک طیف است و نمی‌شود مرز قاطعی برای آن متصور شد.

برخی‌ها حتی هر فانتزی بی‌بنیانی را که در آینده رخ دهد، هر داستانی که در آن چیز معجزه‌آسایی رخ بدهد و هر رخدادی که توسط دستگاه‌ها و فناوری پیچیده رخ بدهد را علمی تخیلی می‌دانند. برخی‌ها هم فانتزی و علمی تخیلی را دو مقوله جدا می‌دانند.

برخی از داستان‌ها و فیلم‌های علمی تخیلی هم از فضای آینده یا فناورانه، برای توسیف و برشمردن «امن» مفاهیم سیاسی یا ایدئولوژیک خود استفاده می‌کنند. به عبارتی نویسنده چون می‌بینید که نوشتن یک داستان با سوژه‌هایی در جهان معاصرش ممکن است پردردسر باشد یا فاقد عنصر هیجان باشد، ایده داستان را به فضایی تخیلی در آینده می‌برد و راحت توصیفاتش را می‌کند.

از سوی دیگر هر کسی، بنا بر سلیقه‌اش نوع خاصی فیلم علمی تخیلی دوست دارد. یکی دوست دارد مانند سولاریس یا اودویسه فضایی مفاهیمی عمیق و معنوی را در فیلم ببیند، اما دیگری با جلوه‌ای ویژه و زد و خورد به نهایت لذت می‌رسد.

من سعی کردن در تهیه این لیست فیلم‌هایی را پیدا کنم که همه سلیقه‌ها را بتوانند راضی کنند. باز هم تاکید می‌کنم که هیچ فهرست سینمایی نمی‌تواند کامل باشد و فهرست‌ها بهانه‌ای برای مرور عناوین خوب یا دیدن آنهایی هستند که تا به حال مخاطب ندیده.

پس این شما و این فهرست مفصلی از بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ سینما

1- فیلم بی صدا دویدن Silent Running 1972

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ

این فیلم یک فیلم درام و علمی تخیلی محصول سال ۱۹۷۲ کشور آمریکا به کارگردانی داگلاس ترامبل است که توسط کمپانی Universal Pictures منتشر شد. نویسندگی این فیلم را نیز دریک واشبرن و مایکل سیمینو برعهده داشتند و بازیگرانی چون بروس درن، کلیف پاتس، ران ریفکین، جسی وینت، مارک پرسونز، چریل اسپارکز و غیره در آن بازی کرده بودند.

این فیلم اولین بار در ۱۰ مارس ۱۹۷۲ در آمریکا اکران شد و پس از حضور در جشنواره بین المللی Hugo Awards موفق شد نامزد دریافت یک جایزه شود.

این فیلم علمی تخیلی پس از آخرالزمان را نشان داده و موضوع کلی آن در مورد محیط زیست است. فیلم در آینده اتفاق افتاده و زمانی را نشان می دهد که همه گیاهان روی زمین منقرض شده اند. اکنون به یک فضانورد ماموریت داده می‌شود، آخرین گیاهان باقیمانده بر روی کره زمین را که در گلخانه‌ای روی یک فضاپیما نگهداری می شود را نیز نابود کند و …


2- فیلم حیات والا – High Life‎

این فیلم علمی-تخیلی ترسناک به کارگردانی کلر دنی و با بازی رابرت پتینسون و ژولیت بینوش  در سال ۲۰۱۸ منتشر شد.

این فیلم بر گروهی از جنایتکاران تمرکز می‌کند که به مأموریتِ سفر با فضاپیما به سوی یک سیاه‌چاله فرستاده می‌شوند. در طی مأموریت آن‌ها در آزمایش‌های علمی شرکت می‌کنند. حیات والا نخستین فیلم انگلیسی‌زبان کلر دنی است، و توسط دنی و همکار قدیمی‌اش ژان-پل فرژو نوشته شده‌است.

فیزیکدان و متخصص سیاه‌چاله اورلین برو به عنوان مشاور پروژه بوده و هنرمند دانمارکی-ایسلندی الافور الیاسون فضاپیمای فیلم را طراحی کرده‌است. نمایش افتتاحیهٔ فیلم در ۹ سپتامبر ۲۰۱۸ م. در جشنوارهٔ تورنتوی ۲۰۱۸ م. برگزار شد.


3- فیلم برف‌شکن – Snowpiercer

برف‌شکن یک فیلم فیلمی علمی-تخیلی اکشن به کارگردانی بونگ جون-هو و محصول سال ۲۰۱۳ کرهٔ جنوبی است.

این فیلم براساس یک رمان گرافیک فرانسوی با همین عنوان، ساخته شده و نویسندگی فیلمنامهٔ آن را بونگ با همراهی کلی ماسترسون بر عهده داشته‌اند. این فیلم، اولین فیلم انگلیسی‌زبان بونگ محسوب می‌شود و حدود ۸۰ درصد آن به زبان انگلیسی فیلم‌برداری گردیده است.

داستان فیلم در مورد قطار برف‌شکنی می‌باشد که در پی رخ دادن عصر نوین یخبندان در زمین، آخرین بازمانده‌های بشر را در خود جای داده است.

در برف‌شکن، قطار کشوری است که یک ستم‌گر بر آن فرمانروایی می‌کند؛ مردم به‌زور در ایستگاهایشان تحت حکم مرگ زندانی شده‌اند. سوءتغذیه و خوردن حشرات و هم‌نوع خواری داستانی‌ست که بارها و بارها در اخبار شاهدش بودیم (این‌جا، این‌جا، این‌جا، این‌جا). وقتی کُرتیس گذشته‌اش مبنی بر چشیدن گوشت انسان را به‌یاد می‌آورد، می‌گوید گرچه منطقی‌ست که ساکنین انتهای قطار برای لطفی که در حقشان شده تا سوار قطار شوند و به زندگی ادامه دهند، شکرگذار باشند، اما با درنظر گرفتن جهنمی که تجربه کرده‌اند، غیرممکن است حتی ذره‌ای احساس قدرشناسی داشته باشند. عدم هم‌دردی با او غیرممکن است.

برف‌شکن، رضایت عموم را برانگیخت و از لحاظ جلوه‌های بصری و کارگردانی، مورد تحسین گسترده‌ای واقع شد. این فیلم تلاش کرده‌است تا روابط بین طبقات مختلف جامعه و نظام طبقاتی حاکم بر آن را به تصویر بکشد.


4- فیلم منطقه ۹ – District 9

کارگردان: نیل بلومکمپ
تهیه‌کننده: پیتر جکسون – فیلیپا بوینس
نویسنده: تری تچل
بازیگران: شارلتو کاپلی، جیسون کوپ

منطقه ۹  محصول کشور آفریقای جنوبی در سال ۲۰۰۹ است.

موجودهای فضایی بیش از بیست سال است که با سفینه‌ای بزرگ به زمین آمده‌اند و آن را بر فراز حومه شهر ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی به حالت معلق در هوا نگه‌داشته‌اند. در سال اول ورودشان مردم زمین منتظر حمله فضاییان یا پیشرفت بزرگی در فناوری به خاطر تماس با آن‌ها هستند. اما هیچ‌یک از این دو اتفاق نیفتاد و فضاپیمای آن‌ها همچنان تا ماه‌ها در آسمان بی‌حرکت می‌ماند تا اینکه پس از ماه‌ها جامعه جهانی تصمیم به گشودن درهای فضاپیما می‌کند. آن‌ها فضای درون فضاپیما را مملو از موجودات فضایی می‌یابند که دچار فقر و مریضی هستند. هیچ‌کس توضیحی برای اینکه به چه دلیل دچار چنین سرنوشتی شده‌اند نمی‌یابد.

زیر فشارهای جامعه جهانی، دولت آفریقای جنوبی برنامه‌ای برای اسکان این موجودات فضایی در نظر می‌گیرد. آن‌ها در حومهٔ شهر در جایی به نام «منطقه ۹» اسکان داده می‌شوند … سازمان MNU که در ابتدا به دلیل به انحصار درآوردن تکنولوژی به کار رفته در جنگ‌افزارهای بیگانه‌ها مسئولیت ساماندهی آن‌ها را بر عهده گرفته بود، به صورت مخفیانه دست به تحقیقات وحشیانه و غیرمجاز بر روی بیگانه‌ها می‌زند. هدف از این کار دست یافتن به تکنولوژی جنگ‌افزارهای بیگانگان است که تکنولوژی و قدرت تخریب بسیار بالایی دارند، جنگ‌افزارهایی که به دلیل برخورداری از ضامن امنیتی بیولوژیکی فقط در دست بیگانگان شروع به کار می‌کند.

یکی از کارکنان سازمان «چندملیتی متحد» به نام «ویکوس فان در مِروه» (شارلتو کاپلی) در عملیات تخلیه منطقه ۹ برای اسکان آن‌ها در جای دیگر، به نوعی مادهٔ سیاه رنگ آلوده می‌شود و …


5- فیلم قعر اقیانوس – The Abyss

سال تولید : ۱۹۸۹
کارگردان : جیمز کامرون
فیلمنامه‌نویس : جیمز کامرون
آهنگساز(موسیقی متن) : آلن سیلوستری
هنرپیشگان : اد هریس، مری الیزابت مَسترآنتونیو، مایکل بین، لیو برمستر، تاد گراف، جان بدفورد لوید، کیمبرلی اسکات و جرج رابرت کِلِک.

در پی برخورد زیر دریائی هسته‌ائی مونتانا با شی ناشناخته در قعر اقیانوس، گروهی از متخصصان اعماق آب و هفری کف دریا از جمله «لینزی‌بریگمن» (مستر آنتونیو) و شوهرش، «باد» (هریس) که مدتی است رابطه‌شان به سردی گرائیده، به تحقیق و کاوش درباره این پدیده می‌پردازند. «لینزی» فکر می‌کند یک نیروی هوشمند غیر زمینی در قعر دریا حضور دارد. وقتی «باد» به رغم آگاهی بر ناکافی بودن ذخیره اکسیژن مایع پائین می‌رود، موجود بیگانه‌ای او را با خود به مکان می‌برد. تا بتواند دوباره نفس بکشد. انسان‌ها در هراس از قدرت بهت‌آور بیگانه‌های ساکن اعماق‌اند که مقر عظیم و شناور بیگانه‌ها به سطح آب می‌آید و «باد» از آن خارج می‌شود تا به لینزی بپیوندد…


6- فیلم فرزندان انسان-  Children of Men

کارگردان: آلفونسو کوارون
نویسنده: آلفونسو کوارون بر پایه اثر پی. دی. جیمز
بازیگران: کلایو اوون- جولیان مور- مایکل کین- چیویتل اجیوفور- چارلی هونام- کلر هوپ آشیتی
سال ساخت: 2006

در سال ۲۰۲۷ دگیر انسانها قادر به زاد و ولد نیستند و بیشترین عمر انسان فقط ۱۸ سال است دانشمندان را گیج کرده است . در همین حال اهالی افریقا . اروپای شرقی رفته رفته جمعیتشان کاهش می یابد و انها به کشورهای قدرتمند و ثروتمند پناه می برند ودر انجا مورد حمله نژاد پرستان قرار می گیرند در این حال یکی ازماموران دولتی یک زن معجزه اسا را به سوی جایگاه مقدسی می برد تا بچه اش را به دنیا بیاورد و به دانشمندان درباره این فاجعه کمک کند


7- فیلم دانی دارکو – DONNIE DARKO

سال تولید : ۲۰۰۱
کارگردان : ریچارد کلی
آهنگساز(موسیقی متن) : مایکل اندروز
هنرپیشگان : جیک جیلنهال، هولمز آزبرن، مگی جیلنهال، مری مک‌دانل، جیمز دووال و مارک هافمن

آمریکا. در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۸۸، نوجوانی به نام ̎دانی دارکو̎ (جیک جیلنهال) یک شب توی خواب راه می‌افتد و از خانه خارج می‌شود و با خرگوش غول‌پیکر و زشت‌روئی به نام ̎فرانک̎ (دووال) ملاقات می‌کند که به او می‌گوید دنیا ۲۸ روز و ۶ ساعت و ۴۲ دقیقه و ۱۲ ثانیهٔ دیگر نابود خواهد شد. ̎دانی̎ روز بعد که به خانه‌اش برمی‌گردد، می‌بیند که موتور هواپیمائی داخل اتاق خوابش سقوط کرده است. در حالی‌که ̎دانی̎ در پی آن است تا دریابد چه‌طور زنده مانده و می‌خواهد به‌ ‌گونه‌ای با ساکنان شهر از جمله قلدر مدرسه، معلم بهداشت محافظه‌کارش و یک مرشد ̎خودیار̎، کنار بیاید، سروکلهٔ ̎فرانک̎ مدام در ذهنش پیدا می‌شود و باعث می‌شود ̎دانی̎ به اعمالی خرابکارانه و بدتر از آن دست بزند.


8- فیلم درخشش ابدی یک ذهن پاک – Eternal Sunshine Of The Spotless Mind

سال تولید : ۲۰۰۴
کارگردان : میشل گوندری
فیلمنامه‌نویس : چارلی کافمن، برمبنای داستانی نوشتهٔ پی‌یر بیسمت، کافمن و گوندری
هنرپیشگان : جیم کری، کیت وینسلت، تام ویلکینسن، کرستن دانست، مارک رافالو، ایلایجا وود، جین آدامز و دیوید کراس

̎جوئل̎ (کری) حیرت می‌کند وقتی درمی‌یابد محبوبه‌اش، ̎کلمانتاین̎ (وینسلت) خاطرهٔ رابطهٔ پُرهیاهویشان را از ذهن خود پاک کرده است. او نیز از سر استیصال با ابداع‌گرِ این فرایند، ̎دکتر هوارد میرزویاک̎ (ویلکینسن) تماس می‌گیرد و از او می‌خواهد تا خاطرهٔ ̎کلمانتاین̎ را از ذهن‌اش بزداید. اما در حالی که خاطره‌های ̎جوئل̎ آرام‌آرام ناپدید می‌شوند، تازه عشق‌اش را به ̎کلمانتاین̎ دوباره کشف می‌کند. ̎جوئل̎ از اعماق مغز خود سعی می‌کند از این فرایند بگریزد. در حالی که ̎دکتر میرزویاک̎ و هم‌کارانش (دانست، رافالو، وود) او را در هزار توی خاطراتش تحت تعقیب قرار داده‌اند. پیداست که ̎جوئل̎، خیلی ساده، نمی‌تواند ̎کلمانتاین̎ را از ذهن خود خارج کند…


9- فیلم ویرانگر – Predator

سال تولید : ۱۹۸۷
کارگردان : جان مک‌تیرنان
هنرپیشگان : آرنولد شوارتسنگر، کارل ودرز، الپیدیا کاریلو، بیل دوک، جسی ونچورا، سانی لندهم، ر.ج. آرمسترانگ، شین بلک و کوین پیتر هال.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۷ دقیقه.

آمریکای مرکزی. «سرگرد آلن شیفر» (شوارتسنگر) و تیم ورزیده سربازان منتخبش مأموریت می‌یابند تا چند سرباز اسیر ارتش آمریکا را نجات دهند. در جنگل‌های انبوه، حادثه‌های عجیبی اتفاق می‌افتد. موجودی نامرئی و ناشناخته، که از سیاره‌ای دیگر به زمین آمده، افراد را یکی‌یکی شکار و سربه‌نیست می‌کند. سرگرد که دریافته دشمن او، موجودی زمینی نیست، سرانجام موفق می‌شود یک تنه از پس آن برآید…


10- فیلم استاکر – Stalker

سال تولید : ۱۹۷۹
کشور تولیدکننده : شوروی
کارگردان : آندری تارکوفسکی
فیلمنامه‌نویس : آرکادی استروگاتسکی وبوریس استروگاتسکی، برمبنای داستانی نوشته خودشان.
آهنگساز(موسیقی متن) : ادوارد آرتمیف.
هنرپیشگان : آناتولی سولونیتسین، الکساندر کایدانوفسکی، نیکلای گرینکو، آلیسا فریندلیخ و ناتاشا آبرامووا.

در مرکز کشوری، «منطقه» مرموزی پدیدار می‌شود که به‌نظر می‌رسد نتیجه سقوط یک شهاب‌سنگ یا سفینه‌های فضائی باشد؛ جائی که تمام قوانین فیزیکی و شرایط حیات معلق است و پلیس نیز در اطراف آن یک حلقه حفاظتی درست کرده است.

«استاکر» (کایدانوفسکی) – یکی از افرادی که به‌عنوان راهنمای آدم‌های کنجکاو به منطقه راه یافته – تصمیم دارد بدون اعتنا به قوانین، در قبال دریافت پول، دو مرد را به آنجا ببرد. و با وجود هشدار همسرش که اگر او را بگیرند، به ده سال زندان محکوم خواهد شد و در این مدت دختر مفلوج‌شان حتماً خواهد مرد، در یک نوشگاه با آن دو مرد ملاقات می‌کند: «نویسنده» (سولونیتسین) که در پی الهام هنرمندانه است و «پروفسور» (گرینکو) که به‌دنبال شگفتی‌های علمی است و قرار می‌شود آن دو را از پست‌های حفاظتی رد کند. در «منطقه» به آنان می‌گوید که باید در همه چیز به او اعتماد کنند چرا که «منطقه» پُر از تله است. «نویسنده» ابتدا به مسیر پُرپیچ و خمی که «استاکر» برای رفتن به «اتاق» – جائی که نهان‌ترین آرزوها آشکار می‌شوند – انتخاب کرده، اعتراض می‌کند ولی صدای مرموزی، شاید صدای خودش به او می‌گوید که بس کند، سپس «پروفسور» برخلاف توصیه «استاکر» می‌خواهد که برگردد و کوله‌پشتی‌اش را بردارد. در حالی که آن دو نفر دیگر از طریق «تونل خشک» به راه‌شان ادامه می‌دهند، اما بعدتر دوباره خود را با «پرووفسور» روبه‌رو می‌بینند. در اینجا «نویسنده» و «پروفسور» درباره دلایل آمدن‌شان و اینکه چه نصیب‌شان خواهد شد، جروبحث می‌کنند. در اتاق، «پروفسور» می‌گوید که بمبی با خودش آورده اتاق را پیش از سوء استفاده از آن منفجر کند و «نویسنده» نییز «استاکر» را به بهره‌برداری از فلاکت انسانی متهم می‌کند و به بهانه این که حتی نهفته‌ترین آرزوهایش ممکن است بی‌ارزش باشد، به درون «اتاق» نمی‌رود…


11- فیلم حمله ربایندگان جسم (جسد) – Invasion Of The Body Snatchers

سال تولید : ۱۹۷۸
کارگردان : فیلیپ کافمن
فیلمنامه‌نویس : و. د. ریکتر، برمبنای رمانی نوشته جک فینی.
هنرپیشگان : دانلد ساترلند. بروک آدامز، لنرد نیموی، ورونیکا کارترایت، آرت هیندل للیا گُلدونی، کوین مکارتی، جف گُلدبلوم و دان سیگل

«ماتیو بنِل» (ساترلند)، بازرس بهداشت عمومی در سن فرانسیسکو، وقتی از دستیارش، «الیزابت» (آدامز) می‌شنود که دوستش، «جفری» (هیندل) دیگر آن آدم سابق نیست، می‌کوشد تا آرامش کند. «بِنِل»، «الیزابت» را به مهمانی‌ای می‌برد که به افتخار روان‌شناس مشهور، «دیوید کیبنر» (نیموی) برپا شده است. در آنجا آنان دوست «بِنِل»، «جک» (گُلدبلوم)، شاعری را که منتقد افراطی آثار «کیبنر» است ملاقت می‌کنند. وقتی «الیزابت» مشکلش را به «کیبنر» می‌گوید، او این مسئله را هذیان ذهن هیستریائیِ کسی ارزیابی می‌کند که از روابط عاطفی گریزان است. کمی بعد «جک» و همسرش، «نانسی» (کارترایت) با مشاهده خروج انسان‌نمائی از پیله‌ای عظیم می‌گریزند. «بِنِل» برای نجات «الیزابت» که شاهد تسخیر جسم «جفری» توسط انسان‌نمائی مثل او است، خانه‌اش می‌رود. انسان نماها آرام آرام شهر را تسخیر می‌کنند. «جک»، «نانسی»، «بِنِل» و «الیزابت» می‌گریزند اما این‌بار به دام «کیبنر»، «جک» (که تسخیر شده) و «جفری» که به آنان نوید شکل تازه‌ای از زندگی بدون احساسات مشکل‌آفرین را می‌دهد، می‌افتند. آن دو بار دیگر موفق به فرار می‌شوند. سرانجام «الیزابت» تسخیر می‌شود و «بِنِل» کارخانه‌ای مملو از پیله‌ها را نابود می‌کند. اما وقتی چندی بعد «نانسی» او را در خیابان می‌بیند، در می‌یابد که جسم او نیز تسخیر شده است.


12- فیلم دوازده میمون – Twelve Monkeys

سال تولید : ۱۹۹۵
کارگردان : تری گیلیام
فیلمنامه‌نویس : جانت پیپلز و دیوید پیپلز، برمبنای فیلم فرودگاه کریس مارکر
هنرپیشگان : بروس ویلیس، مادلین استوو، براد پیت، کریستوفر پلامر، جوزف ملیتو، دیوید مورس، جان سدا و فرانک گورشین.
نوع فیلم : رنگی.

“جیمز کول” (ویلیس)، یک زندانی حکومتی است که در سال ۲۰۳۵ به شرطی با آزادی‌اش موافقت می‌شود که به زمان گذشته برگردد و مانع گسترش یک بیماری ویروسی شود؛ این بیماری باعث نابودی بیش‌تر مردم کرده زمین شده و به خاطر آلودگی هوا، بازماندگانی در زیر زمین زندگی می‌کنند. “کول” که به سال ۱۹۹۰ ـ شش سال پیش از شیوع بیماری ـ برگشته، بلافاصله در یک آسایشگاه روانی محبوس می‌شود چون هشدارهایش را پای هذیان‌های یک دیوانه می‌گذارند. او در آن‌جا با “دکتر کاترین رایلی” (استوو)، یک خانم دانشمند و “جفری گوینز” (پیت)، پسر دیوانه یک ویروس‌شناس معروف (پلامر) آشنا می‌شود. مقامات حکومتی، “کول” را به سال ۲۰۳۵ برمی‌گردانند و در آن‌جاست که سرانجام به مقصد نهائی خود در سال ۱۹۹۶ بازگردانده می‌شود. او برای دست‌یابی به‌هدف، به کمک “دکتر رایلی” نیاز دارد و بنابراین او را به گروگان می‌گیرد. سپس نوشته‌هائی بر روی دیوارها کشف می‌کند که ظاهراً کار یک گروه مدافع حقوق حیوانات به نام “ارتش دوازده میمون” است. اما در حالی که به تحقیق و بررسی مشغول است، صداهائی می‌شنود، استقامت و تاب تحمل از کف می‌دهد و در سلامت روان خود شک می‌کند. حالا باید از قضیه سر درآورد که آیا “گوینز” که یک دیوانه پرت‌وپلاگو بوده، درست می‌گفته و نکند کلید حل این معما را در دست داشته باشد…


13- فیلم آکیرا – Akira

آکیرا انیمه‌ای ژاپنی در سبک علمی تخیلی به نویسندگی و کارگردانی کاتسوهیرو اوتومو است. این فیلم بر پایهٔ مانگایی به همین نام، که آن را هم کاتسوهیرو اوتومو نوشته، ساخته شده است.

سی سال پس از جنگ جهانی سوم حالا دیگر توکیو به یک شهر بسیار بزرگ و صنعتی تبدیل شده که هیچ آرامشی در آن وجود ندارد، همچنین گروه‌های خلافکاری که شب و روز در حال جنگ با یکدیگرند و اعتراضات شدید مردم نا امنی در این شهر را چندین برابر کرده‌است.

یکی از گروه‌های موتورسوار و خلافکار این شهر دسته ای از دانش آموزان هنرستانی، به ریاست کانداست. یکی از دوستان صمیمی کاندا تتسوهو نام دارد که ضعیف‌ترین عضو گروه است و این کانداست که همیشه هوای او را دارد ولی تتسوهو همیشه نسبت به موتور و توانایی‌های کاندا در مبارزه حسادت می‌کند.

علت وقوع جنگ جهانی سوم به کودکی به نام آکیرا بازمی‌گردد، آکیرا و سه کودک دیگر وجود داشتند که در گذشته به خاطر توانایی‌های خاصی که داشتند دولت آن‌ها را جمع‌آوری کرده بود ولی آکیرا قدرتی بسیار فراتر از همه آن‌ها داشت و وقتی از کنترل خارج شد جنگ جهانی سوم آغاز شد. پس از جنگ آکیرا را در محفظه دور از دسترس همگان قرار دادند و از آن سه کودک دیگر تحد تدابیر امنیتی شدید نگهداری کردند …


14- فیلم زیر پوست – Under The Skin

کارگردان: جاناتان گلیزر
فیلمنامه‌نویس: والتر کمپبل – جاناتان گلیزر بر پایه اثر میشل فابر
بازیگران: اسکارلت جوهانسون – کریشتف هادک

زیر پوست یک فیلم علمی–تخیلی محصول ۲۰۱۳ بریتانیای و آمریکا به کارگردانی جاناتان گلیزر است. داستان فیلم اقتباس آزادانه از کتابی است به قلم مایکل فیبر با همین نام و فیلمبرداری آن در شهر گلاسکو انجام شده است.

در این اثر «اسکارلت جوهانسون» است که در نقش زنی ظاهر می شود که کلاه گیس سیاه رنگ به سر گذاشته و کتی از خز  به تن دارد و افراد منزوی و تنها، می‌خوارگانی را که از این نوشگاه راهی نوشگاه بعدی می شوند و کسانی را که در جاده منتظر سواری مجانی هستند را در شهر گلاسکو در اسکاتلند و حومه آن سوار اتومبیل خود می کند.

آنچه این زن بر سر این مردان می آورد و دلیل آن، به شکل یک معما با پاسخی واضح در پرده می ماند. زن، که به تازگی شکل انسانی به خود گرفته است، از جایی دیگر می آید. او یک موجود فضایی است که تولد یا تبدیل او در صحنه ی ابتدایی فیلم شکل می گیرد …


15- فیلم آفتاب – Sunshine

کارگردان: دنی بویل
نویسنده: الکس گارلند
فیلمنامه‌نویس: الکس گارلند
بازیگران: کیلین مورفی – کریس ایوانز – رز بیرن – میشل یئو – کلیف کرتیس – تروی گاریتی
ساخت: 2007

سال ۲۰۵۷. کره زمین در معرض تهدیدی بزرگ قرار دارد. خورشید مانند گذشته قادر به گرم کردن کره زمین نیست و از این رو ادامه زندگی انسان‌ها نیز با خطر مواجه شده‌است. تنها یک راه امیدبخش برای تغییر وضعیت باقی مانده‌است و آن سفینه فضایی «ایکاروس ۲» است که به سوی خورشید می‌رود. هدف این مأموریت افزایش فعل و انفعالات درون خورشید به وسیله کلاهک‌های هسته ای است تا با بازفعال نمودن انرژی انفجارهای خورشیدی، زمین را از مرگ نجات دهند. هفت سال قبل سفینه «ایکاروس ۱» به همین منظور راهی سفر شد ولی مأموریت اش ناکام ماند …


16- فیلم هوش مصنوعی – A.I. Artificial Intelligence (2001)

کارگردان: استیون اسپیلبرگ
بازیگران: هالی جوئل آزمنت -جود لا -برندن گلیسون -ویلیام هرت -فرانسیس اوکانر -جاستینا ماچادو
موسیقی: جان ویلیامز

تصمیم برای ساخت فیلمی بدین مضمون، آخرین پروژهٔ استنلی کوبریک، کارگردان مطرح سینما قبل از وفات بود که وی کارگردانی این پروژه را از آنجایی که معتقد بود موضوع آن به افکار و فلسفهٔ کارگردانیِ اسپیلبرگ نزدیک‌تر است، به وی پیشنهاد کرده بود و به علت مرگ کوبریک قبل از شروع فیلمبرداری، اسپیلبرگ خود را وقف اتمام این پروژه نمود.

فیلم با توضیحاتی از زمان آینده آغاز می‌‌شود: در روزگاری که یخ‌‌های قطبی در اثر گا‌‌زهای گلخانه‌‌ای ذوب شده‌‌اند و جهان شاهد بی‌‌نظمی‌‌های آب و هوایی است؛ شهرهای ساحلی نظیر آمستردام، ونیز و نیویورک برای همیشه زیر آب رفته و در کشورهای فقیر صدها میلیون انسان از گرسنگی جان سپرده‌‌اند. به دنبال آن در فرزندآوری، طبق قانون محدودیت وجود دارد و انسان‌‌ها به ساخت ربات‌‌ها روی آورده‌‌اند.

سکانس‌‌های ابتدایی حامل ارتباطِ معنایی مشخص بین یکدیگر هستند: در آغاز دانشمندی را می‌‌بینیم که از ساخت یک رباتِ بچه حرف می‌‌زند که بتواند عشق بورزد – به گونه‌‌ی عشق فرزند به پدر و مادرش – و جای خالی یک فرزند را پر کند. حال، کات به زن و شوهری که پسرشان در بستر بیماری و در بیمارستان به‌‌سر می‌‌برد. واضح است رباتی که آن دانشمند صحبتش را می‌‌کرد، وارد زندگی این زوج می‌‌شود؛ رباتی به شکل پسربچه‌‌ای زیبا و با نام دیوید که مرد آن را به خانه می‌‌آورد …


17- فیلم آواتار – Avatar (2009)

کارگردان: جیمز کامرون
نویسنده: جیمز کامرون
بازیگران: سم ورثینگتون- زوئی سالدانیا -استیون لانگ -میشل رودریگز -سیگورنی ویور
موسیقی: جیمز هورنر

زمینیان به منظور تصرف منابع سرشار پندورا (سیاره ناوی‌ها)، و برای به دست آوردن هرچه بیشتر سنگ آنابتانیوم برای اشغال نظامی سیاره پندورا آماده می‌شوند که منجر به نابودی خانه و کاشانه ناوی‌ها و محیط زیستشان خواهد گشت. و این موضوع احتمال انقراض ناوی‌ها به دست بشر را خیلی زیاد کرده‌است.

اما از سوی دیگر، گروهی از انسان‌های دانشمند مشغول آزمایش پروژه‌ای هستند بنام آواتار که در آن با علم ژنتیک و ترکیب دادن D.N.A انسان و ناوی، بدن‌های ناوی مصنوعی در آزمایشگاه رشد داده، و هوش انسانی را به عنوان کنترل‌گر آن جسم به‌طور موقت درون آن بدن تزریق یا قالب کرده تا بتوانند از این طریق با فرستادن این ناوی‌های مصنوعی، داخل جماعت ناوی‌ها تحقیق و تجسس کرده تا فرهنگ و رسم و رسوم آنان را بشناسند.

جیک سالی (به بازیگری سم ورثینگتون)، سربازی جانباز بر روی ویلچر است که هنگام خدمت در سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا از ناحیه دو پا فلج شده‌است. هنگامی که او را برای پروژه آواتار به عنوان خلبان یکی از بدن‌ها بکار می‌گیرند، او طبق مأموریتش سعی در رخنه کردن در داخل قبیلهٔ بومیان و کشف رموز و اطلاعات سرّی آنان می‌پردازد. اما تدریجاً طی ماجراهایی با «نایتیری» (با صدای زویی سالدانا)، شاهزاده و دختر بزرگ رئیس قبیلهٔ ناوی‌ها تدریجاً پیوند عاطفی برقرار می‌کند …


18- فیلم روزی که زمین از حرکت ایستاد – The Day The Earth Stood Still

سال تولید : ۱۹۵۱
کارگردان : رابرت وایز
فیلمنامه‌نویس : ادموند هـ. نورث، برمبنای داستانی نوشته هاری بیتس.
آهنگساز(موسیقی متن) : برنارد هرمان
هنرپیشگان : مایکل رنی، پاتریشا نیل، هیو مارلو، بیلی گی و سام جافی.

یک فدراسیون سیاره‌ای، نماینده‌ای به‌نام “کلاتو” (رنی) را همراه با روبوت بزرگی به‌نام “گورت” به زمین می‌فرستد تا به مردم زمین درباره آزمایش‌های هسته‌ای ویرانگرشان هشدار دهند. سربازی آمریکائی به وحشت می‌افتد و به سوی “کلاتو” شلیک می‌کند. “گورت” سربازان را می‌کشد ولی “کلاتو” مانع از آن می‌شود که او زمین را نابود کند (با جمله من‌درآوردی و اکنون کلاسیک شده “کلاتو بارادا نیکتو”). سپس “کلاتو” از بیمارستان نظامی می‌گریزد و در خانه اجاره‌ای زنی به‌نام “هلن بنسن” (نیل) پناه می‌گیرد. آن‌جا کم‌کم در می‌یابد که تمام مردم زمین بدکردار نیستند و چون نمی‌تواند با دولت‌های زمینی ارتباط برقرار کند، با متوقف کردن گردش زمین، قدرتش را به آنان ثابت می‌کند…

این فیلم کلاسیک سینمای افسانه ـ علمی با کارگردانی سنجیده وایز به خاطر پیام صلح‌طلبانه و ضد آزمایش‌های هسته‌ای‌اش شهرت زیادی دارد. بازی‌های خوب و موسیقی مبتکرانه و درخشان استاد هرمان از دیگر عواملی هستند که این فیلم را حتی امروز نیز تر و تازه و گیرا جلوه می‌دهند.


19- فیلم گزارش اقلیت – MINORITY REPORT

سال تولید : ۲۰۰۲
کارگردان : استیون اسپیلبرگ
فیلمنامه‌نویس : اسکات فرانک و جاناتان کوئن، برمبنای داستان کوتاهی نوشتهٔ فیلیپ ک. دیک
آهنگساز(موسیقی متن) : جان ویلیامز
هنرپیشگان : تام کروز، کالین فارل، سامانتا مورتن، مارکس فون سیدو، لوئیس اسمیت، پیتر استورمار، تیم بلیک نلسن، استیو هریس، جسیکا هارپر، مایک بیندر و کاترین ماریس

واشینگتن، سال ۲۰۵۴. وزارت دادگستری روش ظاهراً بی‌عیب‌ونقصی برای جلوگیری از وقوع جنحه و جنایت در ایالت واشینگتن پیدا کرده: با استفاده از سه ذهن جهش‌یافتهٔ معروف به ̎پیش‌آگاه̎ که به یک کامپیوتر وصل شده‌اند، مأموران واحد پیش‌گیری از جنایت، می‌توانند قتل‌ها را پیش از وقوع، ببینند و مرتکبانِ بالقوه‌شان را دستگیر کنند. ̎

جان آندرتن̎ (کروز) این واحد را فرماندهی می‌کند و گزارش عملیات را به بالادستش، ̎لامار برجس̎ (فون سیدو) منتقل می‌کند. مأمور ̎دَنی ویتورِ̎ (فارل) از FBI به مقرِ این واحد فرستاده می‌شود تا دربارهٔ امکان فراگیر کردن این سیستم در سراسر کشور بررسی‌های لازم را انجام دهد. ̎آندرتن̎ که از همسرش جدا شده، در خلوت مواد مخدر مصرف می‌کند و تصاویر هولوگرافیک پسرش، ̎شان̎ را تماشا می‌کند. (̎شان̎ شش سال پیش در استخری عمومی ربوده شده است). یک روز، یکی از پیش‌آگاه̎ها به نام ̎آگاتا̎ (مورتن)، تصویرِ ذهنیِ قاتل زنی به نام ̎آن لیولی̎ (هارپر) را نشان می‌دهد ـ این تصویر ذهنی، ظاهراً پژواکی از قتلی است که پیش‌ترها اتفاق افتاده و پرونده‌اش حل و فصل شده است …


20- فیلم مگس – The Fly

سال تولید : ۱۹۸۶
کارگردان : دیوید کراننبرگ
فیلمنامه‌نویس : چارلز ادوارد پوگیو و کراننبرگ، بر مبنای داستان کوتاهی نوشته جرج لانگلان.
هنرپیشگان : جف گُلدبلوم، جینا دیویس، جان گتس، جوی بوشل، لس کارلسن، جرج چووالو، مایکل کوپمن و کراننبرگ.

«ورونیکا» (دیویس)، خبرنگار نشریه‌ای علمی در یک مهمانی با «ست براندل» (گُلدبلوم)، دانشمندی جوان آشنا می‌شود. «براندل» ماشنی ساخته که می‌تواند ماده را به اتم‌های مجزا تجزیه کند و پس از انتقام به مکانی دیگر با سرعت جریان الکتریسیته، دوباره باا پیوند اتم‌ها به همان ماده برسد. «ورونیکا» سعی می‌کند نظر «استاتیس بورانس» (گتس)، سردبیر نشریه‌ای را به تحقیقا «براندل» جلب کند، اما «بورانس» که سابقاً دل‌باخته «ورونیکا» بوده تمایلی نشان نمی‌دهد. «براندل» با فهمیدن رابطه قدیمی «ورونیکا» و «بورانس» از شدت حسادت به الکل پناه می‌برد و در حال مستی تصمیم می‌گیرد آزمایش ماشین را روی خودش هم انجام دهد، در حالی که آگاه نیست مگسی همراه او وارد دستگاه شده است. حالا کامپیوتری که روند انتقال را کنترل می‌کند، ساختار اتمی مگس و انسان را به اشتباه می‌گیرد و «براندل» استحاله‌ای تدریجی را آغاز می‌کند…


21- فیلم وال-ئی WALL·E

کارگردان: اندرو استانتون.
فیلمنامه: اندرو استانتون، جیم ریردان بر اساس داستانی از استانتون و پیتر داکتر.
موسیقی: تامس نیومن
صداپیشگان : بن برت[وال-ئی/ام. او]، الیزا نایت[ایو]، جف گارلین[فرمانده]، فرد ویلارد[شلبای فورترایت-رئیس BnL]، مک این تالک[اتو]، جان راتزنبرگر[جان]، کتی ناجیمی[مری]، سیگورنی ویور[کامپیوتر سفینه].▪ ٩٨ دقیقه.
محصول ٢٠٠٨

قرن بیست و دوم. ابر شرکت Buy n Large که کنترل اقتصادی و سیاسی کره زمین را به دست گرفته، بعد از پوشانیده شدن سطح تمامی سیاره از زباله های به جا مانده از فراورده های همین شرکت، سفینه ای را با تعدادی از انسان ها روانه فضا کرده تا زیستگاهی مناسب بیابند. چون زباله ها باعث شده رویش گیاه در سطح زمین از میان رفته و ادامه حیات غیر ممکن شود.
تنها موجودات باقیمانده روی زمین زباله جمع کن های مکانیکی بودند که همگی یکی بعد از دیگری از کار افتاده اند و تنها یکی از آنها که هوشمندتر از بقیه به نظر می رسد، با تعمیر خود نجات یافته و به کار جمع آوری و فشرده کردن زباله ها ادامه می دهد.
این روبات زباله جمع کن وال-ئی نام دارد و روزهای یکنواختی را در تنهایی سپری می کند. تنها مونس او یک سوسک و اشیای یافته شده از میان زباله ها هستند که وال-ئی آنها را چون گنجینه ای در مخفی گاه خود گرد آورده است. تا اینکه یک روز به گیاهی که تازه سر از خاک بیرون آورده برخورد کرده و آن را به مجموعه اشیای خود اضافه می کند. مدتی کوتاه بعد سفینه ای به زمین نشسته و روبات فوق مدرن و مونثی به نام ایو را در آنجا رها می کند.

وال-ئی که ابتدا از قدرت تخریب ایو ترسیده، اندک اندک خود را به او نزدیک کرده و دوستی او را به دست می آورد. اما زمانی که ایو را به مخفی گاه خود برده و گیاه را به او نشان می دهد، اتفاقی غریب می افتد. سفینه بازگشته و ایو را با خود می برد. اما وال-ئی که شیفته ایو شده، حاضر به از دست دادن وی نیست و خود را به سفینه چسبانده و راهی فضا می شود…


22- فیلم پیشتازان فضا ۲: خشم خان

کارگردان: نیکولاس مایر
سال ساخت: 1982
بر پایه پیشتازان فضا – اثر جین رادنبری
موسیقی: جیمز هورنر

فرمانده کرک» به کمک خدمه سفینه اینترپرایز باید جلوی یک کینه جوی بنام «خان نونین سینگ» که قصد استفاده از ماشین جنسیس را دارد، را بگیرد…


23- فیلم نابودی – Annihilation

 

کارگردان: الکس گارلند
فیلمنامه‌نویس: الکس گارلند بر پایه نابودی اثر جف واندرمر
بازیگران: ناتالی پورتمن- جنیفر جیسن لی – اسکار آیزاک -جینا رادریگز – تسا تامپسون -تووا نووُتنی
موسیقی: جف بارو

گروهی سرباز وارد یک منطقه فاجعه زیست‌محیطی می‌شوند و تنها یک نفر از آن‌ها جان سالم به در می‌برد اگرچه او نیز به شدت مجروح می‌شود. در این بین همسر او (ناتالی پورتمن) که یک زیست‌شناس است، به نام همسرش عازم سفری به سمت منطقه یک فاجعه زیست‌محیطی می‌شود، ولی نمی‌داند که چه چیزی در انتظار اوست. تیم سفر او شامل یک زیست‌شناس سلولی (ناتالی پورتمن)، یک روان‌شناس (جنیفر جیسن لی)، یک ژئومورفولوژیست، یک فیزیک دان و یک پیراپزشک است.


24- فیلم بلید رانر ۲۰۴۹ – Blade Runner 2049 (2017)

کارگردان: دنی ویلنوو
نویسنده: مایکل گرین -همپتن فنچر بر پایه آیا آدم‌مصنوعی‌ها خواب گوسفند برقی می‌بینند؟ اثر فیلیپ کی. دیک
بازیگران: رایان گاسلینگ -هریسون فورد -دیوید باتیستا -آنا د آرماس – سیلفیا هوکس -رابین رایت – کارلا یوری -مکنزی دیویس -لنی جیمز -جرد لتو -سالی هارمسن
موسیقی: یوهان یوهانسون – هانس زیمر -بنجامین والفیش

در سال ۲۰۴۹، یک آدم مصنوعی به نام کِی که برای اداره پلیس لس‌آنجلس به عنوان یک بلید رانر کار می‌کند و مأموریت دارد آدم مصنوعی‌های قدیمی و رده خارج را بازنشسته کند یعنی آنها را بکشد، اتفاقی جعبه حاوی استخوان‌هایی را در زیر یک درخت خشک شده و مرده پیدا می‌کند که در آزمایشگاه معلوم می‌شود متعلق به راشل/ریچل است که ۳۰ سال قبل در ۲۰۱۹، از دکارد حامله شده بود و یک بچه از او به دنیا آورد و در حین زایمان مرد …


25- فیلم شبح درون پوسته- Ghost In The Shell (1995)

شبح درون پوسته  یک فیلم انیمه‌ای در ژانر سایبرپانک علمی–تخیلی از محصولات استودیو پروداکشن آی. جی و به کارگردانی مامورو اوشی است. فیلم‌نامه آن توسط کازونوری ایتو بر اساس مجموعه مانگا ژاپنی به همین نام از ماسامونه شیرو نوشته شده بود.

سال ۲۰۲۹. دنیا شدیدا وابسته به اطلاعات شده و تمام انسان ها متصل به شبکه هستند. جرم و جنایت توسط خلافکاران از طریق نفوذ غیر مجاز به شبکه انجام میشود. برای جلوگیری از این موارد، روبات هایی انسان نما با توانایی و قدرت بالا ساخته شده اند، که می توانند در لحظه به هر شبکه ای در دنیا متصل شوند. اکنون یک روبات زن، به کمک همکارش باید یک هکر مرموز و قدر را ردیابی و سرنگون سازد…


26- فیلم سولاریس – Solaris

سال تولید : ۱۹۷۱
کشور تولیدکننده : شوروی
کارگردان : آندری تارکوفسکی
فیلمنامه‌نویس : فریدریش گورن‌اشتاین و تارکوفسکی، برمبنای رمانی نوشته استانیسلاف لم
آهنگساز(موسیقی متن) : ادوارد آرتمیف
هنرپیشگان : ناتالیا بوندارچوک، دوناتتاس بانیونیس، یوری یاروت، آناتولی سولونیتسین، ولادیسلاو دوریتزکی، نیکلای گرینکو و سوس سرکیسیان.

«کریس کلوین» (بانیونیس) روان‌شناسی است که مأمور تحقیق درباره وضعیت ایستگاه هوائی در سیاره سولاریس می‌شود. او یا باید ایستگاه را تخلیه کند یا سطح اقیانوسی سیاره را با اشعه بمباران کند. در آخرین روزهای اقامتش در زمین، «برتن» (دوریتزکی)، محقق قبلی سولاریس، به دیدنش می‌آید و به «کوین» یک نوار ویدئوئی از کنفرانسی می‌دهد که در آن گزارشی آشفته و بحث‌انگیز درباره مأموریتش ارائه داده است. او به تأثیرهای خارق‌العاده روانی به هنگام دیدن سیاره اشاره می‌کند و سعی می‌کند او را به انتخاب راه حل بمباران اشعه‌ای متقاعد کند. «کلوین» در حالی وارد ایستگاه می‌شود که دوستش، «گیباریان» (سرکیسیان)، فرمانده ایستگاه خودکشی کرده و دو فرد دیگر، «اسنات» (یاروت)، کارشناس سیبرنتیک به الکل روی آورده و «سارتوریوس» (سولونیتسین) زیست‌شناس در خفا به آزمایش‌هایش ادامه می‌دهد. «کلوین» خیلی زود به راز سیاره پی می‌برد؛ سولاریس قدرت عینیت بخشیدن به خاطرات و رویاهای انسانی را دارد …


27- فیلم سیاره میمون‌ها – Planet Of The Apes (1968)

کارگردان: فرانکلین جی شافنر
بازیگران: چارلتون هستون – رودی مک‌دووال – کیم هانتر

چهار فضانورد در سیاره‌ای ناشناخته سقوط می‌کنند که در آن میمون‌ها سلطه دارند و با آدم‌ها مثل حیوانات رفتار می‌کنند…


28- فیلم نگهبانان کهکشان – Guardians Of The Galaxy (2014)

کارگردان: جیمز گان
نویسنده: جیمز گان -نیکول پرلمن بر پایه نگهبانان کهکشان اثر دن ابنت و اندی لنینگ
بازیگران: کریس پرت، زوئی سالدانیا، دیوید باتیستا، وین دیزل، بردلی کوپر، لی پیس، مایکل روکر، کارن گیلان، جایمن هانسو، جان سی ریلی، گلن کلوز و بنیسیو دل تورو

در سال ۱۹۸۸، پسری کوچک به نام پیتر کوئیل پس از مرگ مادرش، توسط گروهی از دزدان فضایی به رهبری فردی شرور به نام یاندو، از سیاره زمین ربوده شد. پس از گذشت ۲۶ سال، پیتر با دزدیدن سنگ قدرت (یکی از سنگ‌های ابدیت) که داخل گویی گذاشته شده بود، خود را وارد ماجرای تازه‌ای کرد. گروه دیگری نیز با رهبری رونان دنبال این گوی بودند؛ آن‌ها به تانوس خدمت می‌کردند.

رونان، گامورا را که یکی از دستیاران و دختر خوانده‌ی تانوس بود را به سراغ پیتر فرستاد. در همین حال یاندو هم که این گوی را میخواست، برای او مژدگانی گذاشت. پیتر و گامورا و گوروت (درختی انسان‌نما و زنده) و راکت (راکونی که می‌تواند صحبت کند و در کار با تفنگ‌ها حرفه‌ای است) که دنبال مژدگانی پیتر بودند وارد درگیری با هم شدند و هر چهار نفر به زندانی در فضا که مخصوص افراد عجیب و غریب و قدرتمند بود، انتقال می‌یابند …


29- فیلم پارک ژوراسیک – JURASSIC PARK

سال تولید : ۱۹۹۳
کارگردان : استیون اسپیلبرگ
فیلمنامه‌نویس : مایکل کرایتن، مالیا اسکاچ مارمو و دیوید کوپ، بر مبنای رمانی نوشتهٔ کرایتن
آهنگساز(موسیقی متن) : جان ویلیامز
هنرپیشگان : سام نیل، لارا درن، جف گلدبلوم، ریچارد آتن‌بارو، باب پک، مارتین فررو، ب. د. وونگ، ساموئل ل. جکسن، جری مولدن و وین نایت

̎دکتر جان هاموند̎ (آتن بارو)، صاحب ثروتمند و بانفوذ پارک ژوراسیک ـ جزیره‌ای در سواحل کوستاریکا، که در آن به کمک مهندسی ژنتیک، انواع دیناسورها دوباره حیات یافته‌اند ـ گروهی از دانشمندان، ̎دکتر آلن گرانت̎ (نیل)، ̎دکتر الی ستلر̎ (درن) و ̎ایان مالکوم̎ (گلدبلوم) را برای بازدید از پارکش دعوت می‌کند. توفانی در می‌گیرد و ̎دنیس ندری̎ (نایت) ـ طراح و مجری سیستم کامپیوتری پارک ـ سیستم‌های امنیتی را از کار می‌اندازد تا چند جنین دایناسور را بدزدد. همه‌چیز به هم می‌ریزد، دایناسورها حمله می‌کنند، عده‌ای کشته می‌شوند و در پایان، بازماندگان از جزیره می‌گریزند.


30- فیلم میان‌ستاره‌ای – Interstellar (2014)

کارگردان: کریستوفر نولان
نویسنده: جاناتان نولان -کریستوفر نولان
بازیگران : متیو مک‌کانهی – آن هاتاوی -جسیکا چستین – بیل ایروین – الن برستین -مایکل کین – مت دیمون -کیسی افلک -جان لیسگو

در آینده کرهٔ زمین به علت وزش بادهای شدید و نشستن لایه ضخیمی از گرد و غبار روی گیاهان، محصولات کشاورزی رو به نابودی است و هر روز محصولات بیشتری نابود می‌شود. مردم دیگر به فکر فضا نیستند و آژانس‌های فضایی تعطیل شدند. کوپر (متیو مک‌کانهی) خلبان پیشین ناسا که حالا کشاورز شده‌است، به همراه پدر زن، پسر جوان و دختر ۱۰ ساله‌اش در یک مزرعه زندگی می‌کنند و هر سال مقدار زیادی ذرت توسط ربات‌هایشان می‌کارند. مورف (دختر کوپر) معتقد است که در اتاقش یک شبح وجود دارد که سعی دارد با او ارتباط برقرار کند. کوپر و مورف کشف می‌کنند که شبح، یک هوش ناشناخته است که با ارسال پیام با استفاده از امواج گرانشی، مختصات دستگاه اعداد دودویی (صفر و یک) در گرد و غبار به جا می‌گذارد که این مختصات، آن‌ها را به محل تأسیسات مخفی ناسا راهنمایی می‌کند که توسط پروفسور جان برند (مایکل کین) رهبری می‌شود. برند فاش می‌کند که یک کرم‌چاله که توسط هوش بیگانه ساخته شده‌است، آن‌ها را به یک منظومه در کهکشان جدیدی می‌برد که احتمال دارد سیاراتی قابل حیات داشته باشد …


این نوشته را هم بخوانید:

این 12 فیلم خوب بر اساس داستان‌های واقعی ساخته شده‌اند – یک فهرست خوب

1- فیلم فرار از آلکاتراز - Escape From Alcatraz سال تولید : ۱۹۷۹ کارگردان : سیگل فیلمنامه‌نویس : ریچارد تاگل، برمبنای کتابی نوشته ج. کامبل بروس هنرپیشگان : کلینت ایست‌وود، پاتریک مک‌گوهان، رابرتس بلاسم، جک تیبو، فرد وارد، پل بنجامین،…

31- فیلم روبات پلیس – Robocop

سال تولید : ۱۹۸۷
کارگردان : پل ورهووِن
هنرپیشگان : پیتر ولر، نانسی آلن، رانی کاکس، کورت‌وود اسمیت، میگل فرر، دان اوهرلیهی، ری وایز و فلتن پری.

آینده‌ای نه چندان دور. شهر جنایت‌زده دیترویت را در واقع سران یک «شرکت» اداره می‌کنند. با نظارت «ریچارد جونز» (کاکس)، معاون اداره پلیس، طرح ساخت نوعی روبات برای مبارزه با جنایت‌های مهارناپذیر خیابانی به انجام می‌رسد. اما وقتی این طرح عکس‌العمل‌هائی جنایت‌بار و سبعانه به همراه می‌آورد، «رابرت مورتن» (فرر)، رقیب «جونز» اعلام می‌کند که گروه متخصصان تحت نظر او، توانائی خلق روبات بهتری را دارند. هنگامی که یکی از مأموران پلیس به‌نام «الکس مورفی» (ولر) به دست گروهی از جنایتکاران به رهبری «بادیکر» (اسمیت) به قتل می‌رسد، «مورتن»، بخت آن را می‌یابد که ادعایش را عملی سازد. حالا «مورفی» پس از بازسازی، تبدیل به «روبات پلیس» می‌شود. «روبات پلیس» در عمل کارآئی بهتری از آنچه پیش‌بینی شده، نشان می‌دهد و این امر به ارتقاء موقعیت «مورتن» می‌انجامد. همین مسئله باعث می‌شود «جونز» با همکاری «بادیکر» نقشه‌ای برای نابودی «روبات پلیس» طرح کند. از سوی دیگر، «روبات پلیس» برخلاف نظر سازندگانش، به هویت قبلی خود پی می‌برد، و حالا در پی انتقامی سخت از کسانی برمی‌آید که او را از ادامه زندگی طبیعی‌اش محروم کرده‌اند…


32- فیلم متروپولیس – METROPOLIS

سال تولید : ۱۹۲۷
کشور تولیدکننده : آلمان
کارگردان : فریتس لانگ
فیلمنامه‌نویس : تئافون هاربو، بر مبنای رمانی نوشته خودش
هنرپیشگان : بریگیته هلم، آلفرد آبل، گوستاف فرولیخ، رودولف کلاین روگه و فریتس راسپ
نوع فیلم : سیاه و سفید

در شهری در قرن بیست و یکم، کارگران در زیرزمین زندگی می‌کنند و حاکمان از روی زمین کنترل اوضاع را در دست دارند. “فردر” (فرولیخ)، پسر حاکم اصلی، علایقی به کارگران دارد و در واقع عاشق “ماریا” (هلم)، یکی از رهبران کارگران است. آن دو می‌کوشند راه‌حلی برای همزیستی مسالمت‌آمیز مظلومان و ظالمان پیدا کنند…


33- فیلم اکس ماکینا – Ex_Machina (2015)

کارگردان: الکس گارلند
نویسنده: الکس گارلند
بازیگران: دامنل گلیسون- آلیسیا ویکاندر -اسکار آیزاک – سونویا میزونو

کالب اسمیث (دامنل گلیسون) یک برنامه‌نویس جوان ۲۶ ساله که برای شرکت «بلوبوک»، محبوب‌ترین موتور جستجوی وب جهان کار می‌کند. او به طور اتفاقی برندهٔ یک مسابقه شد و جایزهٔ آن گذراندن هفته‌ای در یک ویلای خصوصی واقع در کوهستان بود که به مدیر عامل اجرایی با استعداد و منزوی شرکت، ناتان بیتمن (اسکار آیزاک)، تعلق داشت. اما به محض ورود به ویلا، کالب متوجه می‌شود که ناتان او را برای شرکت در یک آزمون تورینگ انتخاب کرده است و وظیفهٔ او ارزیابی و سنجش خصوصیات یک هوش مصنوعی پیشرفته بود. آزمایش او بر روی اِیوا (آلیسیا ویکاندر) بود؛ یک ربات انسان نمای فوق پیشرفته که هوش هیجانیش بسیار پیچیده، دلربا و فریبنده‌تر از چیزی بود که این دو نفر می‌توانستند تصورش را بکنند.


34- فیلم لوپر – Looper (2012)

کارگردان: ریان جانسون
بازیگران: بروس ویلیس – جوزف گوردون-لویت – امیلی بلانت – جف دانیلز – پایپر پرابو – شو چینگ – نیک گومز – تام پراکتر

داستان اصلی فیلم که در سال ۲۰۴۴ اتفاق می‌افتد، دربارهٔ گروه تبهکاری است که برای افرادی از آینده کار می‌کنند. در این زمان مسافرت در زمان هنوز ناممکن است اما در آینده‌ای نه چندان دور، یعنی سال ۲۰۷۴ مسافرت در زمان ابداع خواهد شد، برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی از این ابداع البته در همان زمان بلافاصله ممنوع می‌گردد. همچنین بنا به ابداعات صورت گرفته از بین بردن رد جسد مردگان در آینده غیرممکن خواهد شد. به همین دلیل گروهای تبهکار افراد مورد نظر خود را انتخاب و به صورت غیرقانونی دست بسته به زمان حاضر (۲۰۴۴) می‌فرستند تا توسط مزدورانی به نام لوپر که در این زمان استخدام نموده‌اند فرد قربانی را از بین ببرند. به این ترتیب قربانی خود به خود از چرخه اتفاقات آینده حذف می‌شود، دستمزد آن‌ها نیز به صورت شمش‌های نقره یا طلا در داخل لباس قربانیان جاسازی می‌شود. جو فردی است که در این میان به دنبال بستن این چرخه است.


35- فیلم ماه – Moon (2009)

کارگردان: دانکن جونز
بازیگران: سام راکول -بندیکت وانگ – دومینیک مک الیگوت – کایا اسکودلاریو

“سم بل” قرارداد سه ساله کاری برای صنایع لونار (ماه) دارد. در طول این قرارداد او بایستی به تنهایی در ایستگاه موجود در ماه اقامت نموده و هیلوم را استخراج نموده و راکت های پر شده از هلیوم-٣ را به سمت زمین روانه کند. سوخت پاک و ارزانی که در حال حاضر در زمین استفاده می گردد. هیچ ارتباط مستقیمی بین ایستگاه ماه و زمین وجود ندارد و تنها ارتباط او با کامپیوتر ایستگاه “گرتی GERTY” است که وظیفه برآورده کردن نیازهای روزانه سم را برعهده دارد. تنها و بدون هیچ ارتباطی با زمین روزهای این سه سال برای سم به سختی می گذرند و او منتظر این است که بتواند هر چه زودتر به زمین و پیش همسرش “تس” و دختر نوزادش “ایو” بازگردد که قبل از ترک زمین توسط “سم”، به دنیا آمده است. تنها دو هفته مانده به اتمام زمان سه ساله اش حادثه ای در حین کار با دستگاه های استخراج هلیوم برایش اتفاق می افتد و زخمی شده و بی هوش می شود و سپس بعد از مدتی در ایستگاه بیدار می شود در حالی که هیچ چیزی از حادثه به خاطر نمی آورد. او پیامی از زمین توسط “گرتی” دریافت می کند که به او دستور می دهد پایگاه را ترک نکرده و منتظر تیم نجاتی از زمین باشد. این قضیه سوء ظن او را برمی انگیزد، او با گول زدن “گرتی” راهی برای خروج از ایستگاه پیدا می کند و به سمت محل حادثه می رود و بدن خود را در حالی که بی هوش است پیدا می کند و…


36- فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم – Close Encounters Of The Third Kind

سال تولید : ۱۹۷۷
کارگردان : استیون اسپیلبرگ
فیلمنامه‌نویس : استیون اسپیلبرگ
آهنگساز(موسیقی متن) : جان ویلیامز
هنرپیشگان : ریچارد دریفوس، ملیندا دیلن، فرانسوا تروفو، کاری گافی، تری گار و باب بالابان

«روی نیری» (دریفوس) که مأمور شده تا درباره خاموشی منطقه وسیعی از ایالت ایندیانا تحقیق کند، در معرض پرتوی نوی شدیدی قرار می‌گیرد و شیء پرنده ناشناخته‌ای را می‌بیند. او پس از اخراج از کارش با هر چیز دم‌دستش، پیکره قله یک کوه را می‌سازد. پس از آشنائی با «جیلیان گیلر» (دیلن)، که او هم تجربه مشابهی دارد و فرزندش توسط بیگانه‌ها ربوده شده، آن دو متوجه می‌شوند که این پیکره مشابه «قله شیطان» است که «کلود لاکومب» (تروفو)، محقق بین‌المللی در زمینه اشیای پرنده ناشناخته، به بهانه آلودگی با گاز اعصاب تخلیه کرده است. سرانجام «روی» و «جیلیان» خودشان را به قله شیطان، همان محل ملاقات با موجودات فضائی می‌رسانند…


37- فیلم نابودگر – The Terminator

سال تولید : ۱۹۸۴
کارگردان : جیمز کامرون
هنرپیشگان : آرنولد شوارتسنگر، لیندا هامیلتن، مایکل بین، ریک روسوویچ، پل وینفیلد و لنس هنریکسن.

سال 2029. در بحبوحه جنگی هسته‌ای، ماشین‌ها و روبات‌ها عملاً کنترل زمین را به دست گرفته‌اند و مشغول نابود کردن آخرین انسان‌های باقی‌مانده هستند. «نابودگر» (شوارتسنگر) موجودی ماشینی به سال 1984 فرستاده می‌شود تا زنی جوان به‌نام «سارا کانر» (هامیلتن) را که مادر «جان»، ناجی بشریت در جدال با روبات‌ها خواهد بود، بکشد. به‌دنبال او نیروهای بشری نیز «کایل ریس» (بین) یک جنگ‌جوی جوان را می‌فرستند تا از «سارا» در برابر «نابودگر» دفاع کند. این دو فرستاده، درگیر رقابتی پُرفراز و نشیب می‌شوند که در انتها «کایل»، «نابودگر» را از بین می‌برد، ولی خودش هم می‌میرد. ماه‌ها بعد «سارا» بچه «کایل» را حامله است و می‌خواهد نامش را «جان» بگذارد.


38- فیلم ورود – Arrival (2016)

کارگردان: دنی ویلنوو
نویسنده: اریک هیزرر بر پایه داستان زندگی تو اثر تد چیانگ
بازیگران: ایمی آدامز – جرمی رنر -فارست ویتاکر -مایکل استولبارگ تزی ما – مارک اوبراین

لوییس زنی جوان و یک زبان‌شناس برجسته است که اغلب اوقاتش را به تدریس در دانشگاه اختصاص می‌دهد. با فرود آمدن دوازده سفینه فضایی در نقاط مختلف جهان، از جمله آمریکا، جوی پر از وحشت و ترس و ابهام بر دنیا حاکم می‌شود. ارتش آمریکا با توجه به سابقهٔ لوئیس، که یک زباشناس ماهر است، به سراغش می‌رود و درخواست همکاری می‌دهد تا شاید او بتواند این کلاف سردرگم را باز کند.


39- فیلم تلقین – Inception (2010)

کارگردان: کریستوفر نولان
نویسنده: کریستوفر نولان
بازیگران: لئوناردو دی‌کاپریو -کن واتانابه -جوزف گوردون لویت -ماریون کوتیار -الیوت پیج -تام هاردی -کیلین مورفی -تام برنگر – مایکل کین
موسیقی: هانس زیمر

به‌گفتهٔ نولان، او ۱۰ سال بر روی فیلم‌نامه فکر می‌کرده‌است. مدتی پس از ساختن فیلم بی‌خوابی (۲۰۰۲)، نولان پیش‌نویس فیلم‌نامهٔ ۸۰ صفحه‌ای دربارهٔ «سارقان رؤیا» را نوشت که در ژانر وحشت و با الهام از رؤیای شفاف بود. او طرحش را به برادران وارنر ارائه کرد. اما احساس کرد که برای ساخت این فیلم به تجربهٔ بیشتری در کارگردانی احتیاج دارد. او این پروژه را موقتاً کنار گذاشت و بر روی فیلم‌های بتمن کار کرد. او شش ماه بر روی فیلم‌نامهٔ فیلم کار کرد و سرانجام آن را نهایی کرد.

دام کاب (لئوناردو دی‌کاپریو) یک دزد ماهر در استخراج اسرار ارزشمند مورد نیاز سازمان‌های جاسوسی و شرکت‌های تجاری و چندملیتی است. توانایی او در این است که هنگامی که دیگران در خواب هستند و ذهنشان در آسیب‌پذیرترین وضعیت است، اسرار کلیدی آنان را از درون رویاهایشان ربوده و در دنیای بیرون از خواب، این اسرار را به خریداران متقاضی عرضه می‌کند. او یک گروه چیره‌دست از روان‌کاوان و معماران زبردست دارد که همراه او مخفیانه وارد خواب‌های دیگران شده و سعی در کشف و ربودن اطلاعات دارند.

سایتو (کن واتانابه) یک سرمایه‌دار بزرگ ژاپنی است که به دنبال حذف رقیبان تجاری خود، به‌خصوص خانوادهٔ رابرت فیشر (کیلین مورفی) است. سایتو خود قبلاً مورد هجوم ناموفق تیم آقای کاب قرار گرفته بود و از توانایی آن‌ها در شگفت است، پیشنهاد یک مأموریت ظاهراً ناممکن را به آقای کاب می‌دهد، و آن این است که به جای این که اسرار ذهن رابرت فیشر جوان را بدزدند، یک اندیشه را درون ذهن ناخودآگاه آقای فیشر بکارند و آن، اندیشهٔ متلاشی ساختن شرکت خودش و پدرش موریس فیشر (پیت پاستویت) بعد از مرگ پدرش است …


40- فیلم موجود – The Thing

سال تولید : ۱۹۸۲
کارگردان : جان کارپنتر
فیلمنامه‌نویس : بیل لنکستر، برمبنای داستانی نوشته دان استوارت (جان و. کامبل جونیر)
آهنگساز(موسیقی متن) : انیو موریکونه
هنرپیشگان : کورت راسل، ا. ویلفرد بریملی، ت. ک. کارتر، دیوید کلنن، کیت دیوید، ریچارد دایسارت و چارلز هالاهان.

سگی که توسط هلی‌کوپتری تعقیب می‌شود، وارد یک ایستگاه تحقیقاتی قطبی می‌شود و سرنشینان هلی‌کوپتر نیز کشته می‌شوند. سگ را کنار سگ‌های دیگر ایستگاه قرار می‌دهند. همان شب، بدن سگ متلاشی می‌شود و به هیولائی هولناک بدل می‌شود. هیولا را می‌کشند، اما کمی بعد همین اتفاق برای یکی از کارکنان ایستگاه تکرار می‌شود و بعد، این فاجعه مثل یک بیماری مسری تک‌تک افراد را مبتلا می‌کند…

اقتباسی دوباره از داستان کامبل جونیر، که اول بار در 1951 فیلمی درخشان به همین نام به کارگردانی کریستیان نایبی بر مبنای آن ساخته شد. فیلم آشکارا تحت تأثیر بیگانه (ریدلی اسکات، 1979) است – تا حد تقلید مستقیم از صحنه بیرون زدن هیولا از درون بدن قربانی‌اش – بی آنکه تعلیق نفس گیر آن را داشته باشد.


41- فیلم ئی‌. تی.، موجود ماورای زمینی – E. T. The Extra – Terrestrial

سال تولید : ۱۹۸۲
کارگردان : اسپیلبرگ
فیلمنامه‌نویس : ملیسا ماتیسن
آهنگساز(موسیقی متن) : جان ویلیامز
هنرپیشگان : دی والاس، هنری تامس، درو باریمور، تام هاول، رابرت مک‌ناتن و پیتر کایوت.

موجود فضائی بیگانه‌ای به‌نام «ئی. تی» از سفینه فضائی‌اش که در جنگلی در حومه لس آنجلس فرود آمده، جا می‌ماند و در حیاط خلوت خانه‌ای پناه می‌گیرد که در آن «الیوتِ» ده ساله (تامس) با مادرش، «مری» (والاس) – که به تازگی از همسرش جدا شده – برادرش، «مایکل» (مک‌ناتن) و خواهرش، «گرتی» (باریمور) زندگی می‌کند. «الیوت»، «ئی‌.تی.» را می‌بیند و پس از وحشت اولیه هر دو، «الیوت» به کمک خوراکی‌هایش، دوستی و اعتماد «ئی‌.تی.» را جلب می‌کند. «مایکل» و «گرتی» هم «ئی‌.تی.» را می‌بینند، ولی مادرشان بی‌اطلاع می‌ماند. «ئی‌.تی.» خیلی زود زبان زمینی‌ها را یاد می‌گیرد و به بچه‌ها می‌فهماند که باید با هم نوعانش تماس بگیرد. مأموران آمریکائی که از ماجرا باخبر شده‌اند، خانه را اشغال می‌کنند. «ئی‌.تی.» به ظاهر می‌میرد، ولی با نزدیک شدن سفینه‌شان دوباره جان می‌گیرد و به کمک بچه‌ها می‌گریزد…


42- فیلم بیگانه‌ها – Aliens

سال تولید : ۱۹۸۶
کارگردان : جیمز کامرون
برمبنای داستانی نوشته دیوید گیلر، والتر هیل و کامرون از شخصیت‌هائی خلق شده توسط دان اوبانن و رانلد شوست.
فیلمنامه‌نویس : جیمز کامرون، برمبنای داستانی نوشته دیوید گیلر، والتر هیل و کامرون از شخصیت‌هائی خلق شده توسط دان اوبانن و رانلد شوست.
آهنگساز(موسیقی متن) : جیمز هورنر.
هنرپیشگان : سیگورنی ویور، کاری هن، مایکل بین، پل رایزر، لنس هنریکسن، بیل پاکستن، ویلیام هوپ و جنت گُلدستاین.

یک گروه اکتشاف فضائی، «ریپلی» (ویور) را که مدتی در حالت بی‌هوشی در سفینه‌ای سرگردان در اعماق فضاگذرانده، نجات می‌دهند و به یک ایستگاه فضائی می‌برند. در آنجا «برک» (رایزر)، نماینده «شرکت» به او می‌گوید که بی‌هوش‌اش پنجاه و هفت سال طول کشیده و در این مدت اوضاع تا حد زیادی به شکل سابق بازگشته، اختیارات «شرکت» محدود شده، ایالات متحد اقتدارش را بازیافته و نیروئی موسوم به «تفنگداران استعماری آمریکا» حافظ این اقتدار است. «ریپلی» وقتی درمی‌یابد گروهی از مهاجران در سیاره‌ای که پیشتر او و دوستانش «بیگانه» را در آن یافته بودند ساکن شده‌اند، سخت به هراس می‌افتد. اما رؤسای شرکت هشدارهای «ریپلی» را جدی نمی‌گیرند. تا این‌که «برک» به آنان می‌گوید ارتباط‌شان با ساکنان سیاره‌ قطع شده است. «برگ» از «ریپلی» می‌خواهد تا به‌عنوان راهنمای گروهی از تفنگداران برای نجات جان اهالی سیاره به آنجا برود. در سیاره تک‌تک اعضای گروه در مصاف با «بیگانه‌ها» به هلاکت می‌رسند، تنها «ریپلی» که موفق به نجات جان دختری به‌نام «نیوت» (هن) از دست هیولا شده، با یاری روباتی به‌نام «بیشاپ» (هنریکسن) از جدال نهائی پیروز بیرون می‌آید.


43- فیلم بازگشت به آینده – Back To The Future

سال تولید : ۱۹۸۵
کارگردان : رابرت زمکیس
فیلمنامه‌نویس : گیل و زمکیس
هنرپیشگان : مایکل ج. فاکس، کریستوفر لوید، لی تامپسن، کریسپین گلاور، توماس ف. ویلسن، کلادیا ولز، مارک مکلور، وندی جو اسپربر و جرج دی سنزو.

هیل ولی، سال 1985. «مارتی مک‌فِلای» (فاکس) که از بی‌عرضگی پدرش در مقابله با زورگوئی‌های مدیرش، «بیف تانن» (ویلسن) و پذیرفته نشدن گروه موسیقی‌اش برای جشن پایان تحصیلی دبیرستان دلخور است، نزد «دکتر امت براون» (لوید)، مخترع دیوانه، می‌رود که می‌خواهد ماشین زمانی را که از یک اتوموبیل دلورین ساخته، آزمایش کند. ماشین زمان به کار می‌افتد، ولی خودش با رگبار مسلمل چند تروریست لیبیائی – که در یک معامله پلوتونیوم سرشان را کلاه گذاشته – کشته می‌شود؛ «مارتی» با ماشین زمان فرار می‌کند و به 1955 می‌رود، و به‌طور تصادفی مانع ملاقات پدر آینده‌اش، «جرج» (گلاور)، با مادر آینده‌اش، «لورین» (تامپسن) می‌شود. «مارتی» به سراغ «دکتر براونِ» جوان‌تر می‌رود و مشکلش را توضیح می‌دهد …


44- فیلم نابودگر ۲: روز جزا – TERMINATOR 2: JUDGEMENT DAY

سال تولید : ۱۹۹۱
کارگردان : کامرون
فیلمنامه‌نویس : ویلیام ویشر و کامرون
آهنگساز(موسیقی متن) : براد فیدل
هنرپیشگان : آرنولد شوارتسنگر، لیندا هامیلتن، رابرت پاتریک، ادوارد فورلانگ، ارل بون، جو مورتن، کاستولو گوئرا

دو روبارت با ظاهری انسانی از زمان آینده می‌آیند، یکی (شوارتسنگر) برای مراقبت از پسر بچه‌ای به نام ̎جان کانر̎ (فورلانگ) ـ که در آینده رهبری مبارزهٔ انسان علیه کامپیوتر را به عهده خواهد گرفت ـ و دیگری ̎نابودگر تی هزار̎ (پاتریک) که بسیار پیش‌رفته‌تر است و می‌‌تواند به هر شکلی در بیاید. ̎جان̎ به کک روبات محافظش، مادرش ̎سارا ̎ (هامیلتن) را از آسایشگاه روانی می‌رهاند و تعقیب و گریزی دیوانه‌وار آغاز می‌شود، تا اینکه در رویاروئی نهائی، روبات مهاجم از بین می‌رود.


45- فیلم جنگ‌های ستاره‌ای – Star Wars

سال تولید : ۱۹۷۷
کارگردان : جرج لوکاس
فیلمنامه‌نویس : جرج لوکاس
آهنگساز(موسیقی متن) : جان ویلیامز.
هنرپیشگان : مارک هامیل، هریسن فورد، کاری فیشر، پیتر کوشینگ، الک گینس، دیوید پروس، کنی بیکر، آنتونی دانیلز و پیتر میهیو.

مدت‌ها پیش، در کهکشانی بسیار بسیار دور. «لوک اسکای واکرِ» جوان (هامیل) با اقوامش در مزرعه‌شان در سیاره دوردست تاتوین زندگی می‌کند. او در آرزوی ماجراجوئی است و می‌خواهد مثل دوستانش به آکادمی بپیوندد، ولی کار در مزرعه بدون او پیش نمی‌رود. در همین بین مجلس سنای امپراتوری از هم پاشیده و کهکشان زیر سلطه امپراتور خبیثی در آمده که سلاح بزرگش، «ستاره مرگ»، قدرت نابود کردن سیارات بزرگ را دارد. این سلاح در دست‌های فرمانده بی‌رحم، «تارکین» (کوشینگ) و معاون ترسناکش، «دارت ویدر» (پروس)، قرار دارد. «پرنسس لیا» (فیشر) نقشه‌های «ستاره مرگ» را به دست می‌آورد و آن را مخفیانه در روبوتی به‌نام R2-D2 (بیکر) جاسازی می‌کند تا به دست نیروهای مقاومت برسد. R2-D2 با C-3PO (دانیلز) که یک روبوت دیگر است آشنا می‌شود و از سیاره «لوک» سر در می‌آورد. «لوک» تصمیم می‌گیرد در رساندن نقشه‌ها به «بن اوبی – وان کنوبی» (گینس)، شوالیه جدای، کمک کند و «کنوبی» به او اسرار «نیرو» را می‌آموزد. آنان به اتفاق خلبان شجاعی به‌نام «هان سولو» (فورد) عازم رویاروئی با نیروهای امپراتوری می‌شوند…


46- فیلم ۲۰۰۱: ادیسه فضایی – 2001: A Space Odyssey (1968)

کارگردان: استنلی کوبریک
فیلمنامه‌نویس: استنلی کوبریک- آرتور سی. کلارک
بازیگران -کیر دوله -گری لاکوود -ویلیام سیلوستر -داگلاس رین -تری داگن

۲۰۰۱: ادیسه فضایی، یک فیلم علمی تخیلی و حماسیمحصول سال ۱۹۶۸ است. فیلم‌نامه آن توسط کوبریک و آرتور سی کلارک و تا حدودی متأثر از داستان کوتاه کلارک با نام «نگهبان» (به انگلیسی: The Sentinel) نوشته شده‌است. کلارک همزمان یک رمان با عنوان همین فیلم را نیز نوشت که پس از پخش شدن فیلم آن را پخش کرد. داستان این فیلم در رابطه با چند رویارویی میان بشر و یک تک‌سنگ (مونولیت) سیاه اسرارآمیز است که ظاهراً در تکامل انسان اثرگذار بوده و در سفر به سیاره مشتری، از سوی یکی از آن مونولیت‌ها، سیگنالی نیز فرستاده می‌شود.

داستانی در چهار پرده: داستان ۲۰۰۱ در ۴ پرده روایت می‌شود.

روایت اول به نخستین روزهای حضور انسانیان بر سیاره ما بر می‌گردد. در داستانی طولانی و بدون دیالوگ، فیلم به نمایش نماهایی از زندگی نخستین راست‌قامتان روی زمین می‌پردازد. در بین زندگی روزمره آن‌ها ناگهان تخته‌سنگی سیاهرنگ در محل زندگی آن‌ها ظاهر می‌شود که به نظر می‌رسد بر روند تکامل و رشد این موجودات نقش بازی می‌کند. جزئیات بیش‌تر از تأثیر این تخته سنگ بیگانه در روند رشد این نخستی‌ها در کتاب آمده‌است. تحت تأثیر آموزه‌ها و تأثیرات این تخته‌سنگ موجودات اولیه شروع به همکاری با یکدیگر برای تصاحب منابع موجود (چشمه آب) می‌کنند و موفق به استفاده از ابزارهای اولیه می‌شوند. استخوانی که نقش سلاحی اولیه‌ای را بازی می‌کند در نمایی خیره‌کننده از فیلم وقتی از سوی یکی از نخستی‌ها به هوا پرتاب می‌شود پیچ‌وتاب می‌خورد و بیننده را با خود به جهشی عظیم و چند میلیون ساله در تاریخ می‌برد و در نهایت ساختاری شبیه آن استخوان در مدار زمین دیده می‌شود که سلاحی مدرن و فضایی است.

بدین ترتیب به آغاز قرن ۲۱ می‌رسیم. ایستگاهی مداری به عنوان پایگاهی برای سفر میان زمین و پایگاه‌های موجود روی ماه بنا شده‌است که با چرخش به دور محور خود گرانشی مصنوعی را تولید می‌کند. دانشمندی از طریق این ایستگاه به ماه می‌رود تا در پایگاهی تحقیقاتی به بررسی کشف تازه‌ای بپردازد. کاوشگرهای ماه منطقه‌ای دربردارنده ناهنجاری مغناطیسی شدیدی پیدا کرده‌اند. با حفاری اطراف آن، دانشمندان متوجه وجود تخته سنگ سیاهی می‌شوند که گویی چند میلیون سال پیش زیر خاک ماه دفن شده‌است. این سنگ زمانی که اولین بار نور خورشید را بر خود می‌بیند، موجی الکترومغناطیسی به سوی مشتری می‌فرستد.

بخش سوم فیلم ماجرای مأموریتی به سوی مشتری است. خدمه این مأموریت غیر از دو نفر در خواب مغناطیسی قرار دارند و غیر از رایانه اصلی این مجموعه هیچ‌کس از هدف اصلی مأموریت خبر ندارد. کامپیوتر اصلی به نام HAL-9000 مدیر اصلی و چشم و گوش سفینه است؛ اما در جریان این سفر به دلایلی – که به ویژه در کتاب و بخشی از آن در کتاب‌های بعدی کلارک دربارهٔ این داستان مشخص می‌شود – شروع به طغیان می‌کند و تصمیم به از بین بردن خدمه سفینه می‌برد و در نهایت یکی از فضانوردان به نام دیوید بومن می‌تواند او را از کار بیندازد و با هدف اصلی مأموریت آشنا می‌شود.

بدین ترتیب بخش آخر فیلم که به سفر شگفت‌انگیز و افسون‌کننده بومن و گذر او از دروازه ستاره‌ای است آغاز می‌شود؛ سفری که در آن بومن تجربه‌ای شگفت را پشت سر می‌گذارد و همچون جنینی در کنار سیاره ما گویی دوباره قصد تولد دارد. سفر پرماجرای بومن چون سفر اسطوره‌ای اودیسه سفری برای بازگشت است، اما آنکه برمی‌گردد با آنکه سفر را آغاز کرده‌است تفاوت‌های بنیادینی خواهد داشت.


47- فیلم ماتریکس – THE MATRIX

سال تولید : ۱۹۹۹
کارگردان : اندی واچووسکی و لاری واچووسکی (لانا و لیلی کنونی)
آهنگساز(موسیقی متن) : دان دیویس
هنرپیشگان : کیانو ریوز، لارنس فیش‌برن، کاری آن ماس، هوگو ویوینگ، گلوریا فاستر، جو پانتولیانو، مارکوس ریوز، لارنس فیش‌برن و مت‌ دوران

̎توماس آندرسن̎ (ریوز)، یک ̎هکر̎ کامپیوتری متین و موقر است. سال ۱۹۹۹. ̎آندرسن̎ (که نام مستعار ̎هکری‌̎اش ̎نیو̎ست) در اتاقک اداره‌اش کار می‌کند و با کامپیوتر کلنجار می‌رود و در اوقات فراغت، کمی هم ̎هک̎ می‌کند. به واسطهٔ همین فعالیت‌های خارج از برنامه است که ̎توماس̎ با ̎مورفیوس̎ (فیش‌برن) آشنا می‌شود که اطلاعات جالبی در اختیار ̎آندرسن̎ می‌گذارد ـ ̎مورفیوس̎ به ̎توماس̎ می‌گوید هر آن‌چه در پیرامونش می‌گذرد، غیرواقعی است و اکنون سالِ ۲۱۹۹ است و ظاهراً ̎توماس̎ نیز مثل بسیاری از آدم‌های دیگر، قربانی ̎ماتریکس̎ است؛ یک سیستم هوشمند عظیم مصنوعی که به ذهن آدم‌ها رسوخ کرده و توهم واقعی بودن دنیا را برایشان به وجود آورده است: ̎ماتریکس̎ از مغز و جسم آدم‌ها به‌عنوان منابع انرژی استفاده می‌کند و وقتی ̎تمام̎ می‌شوند، آنها را مثل باطری‌های مصرف شده به دور می‌اندازد. اما ̎مورفیوس̎ اعتقاد دارد که ̎نیو̎، همان ̎موجود یگانه‌̎ای است که می‌تواند دیواره‌های ماتریکس را بشکافد و مردم را جسماً و روحاً آزاد کند…


48- فیلم جنگ‌های ستاره‌ای: امپراتوری ضربه متقابل می‌زند – Star Wars: The Empire Strikes Back (1980)

سال تولید : ۱۹۸۰
کارگردان : اروین کرشنر
فیلمنامه‌نویس : لی براکت و لارنس کسدان، برمبنای داستانی نوشته جرج لوکاس.
آهنگساز(موسیقی متن) : جان ویلیامز
هنرپیشگان : مارک هامیل، هریسن فورد، کاری فیشر، دیوید پروس، فرانک آز، آنتونی دانیلز، جیمز ارل، جونز، کنی بیکر، بیلی دی ویلیامز و الک گینس.

«دارت ویدر» (پروس) که از نبرد نهائی جان به در برده، همچنان در خدمت مقاصد سلطه‌جویانه امپراتور عمل می‌کند. نیروهای شورشی در سیاره یخ‌زده هوت هستند و امپراتور نیروهائی را برای نابود کردن آنان گسیل می‌کند. «هان سولر» (فورد) و «پرنسس لیا» (فیشر) به «شهر ابری» می‌روند که «لاندو کالریسیانِ» فرومایه (ویلیامز) آن را اداره می‌کند. در این بین، «لوک اسکای‌واکر» (هامیل)، «یودا» (آز)، مخلوق ریزجثه و بسیار خردمند را می‌یابد که به او اطلاعات بیشتر و ظریف‌تر درباره «نیرو» می‌دهد. «لوک» به جنگ «دارت ویدر» می‌رود و آنجا از واقعیت تکان دهنده‌ای باخبر می‌شود: «دارت ویدر» می‌رود و آنجا از واقعیت تکان دهنده‌ای باخبر می‌شود: «دارت ویدر» شوالیه خیانت پیشه «جدای»، پدر خود او است…


49- فیلم بیگانه – Alien

سال تولید : ۱۹۷۹
کارگردان : ریدلی اسکات
فیلمنامه‌نویس : دان اوبانن برمبنای داستانی نوشته اوبانن و رانلد شوست.
آهنگساز(موسیقی متن) : جری گُلداسمیت.
هنرپیشگان : تام اسکریت، سیگورنی ویور، جان هرت، ورونیکا کارترایت، هاری دین استنتن، ایان هولم و یافت کوتو.

زمانی در آینده. زندگی انسان‌ها تحت کنترل «شرکت‌»ی است که تنها از طریق خرید سهام آن می‌توان عنوان «شهروند» را به دست آورد. سفینه «نوسترومو» برای انجام پژوهش‌های فضائی به کهکشان فرستاده می‌شود. یکی از سرنشینان آن، «کین» (هرت) ناخواسته باعث ورود موجودی ناشناخته به درون سفینه می‌شود. موجودی که خیلی سریع رشد می‌کند، به جای خون مایعی اسیدگونه در رگ‌هایش جاری است و به نظر می‌رسد هدفی جزء کشتار و نابودی نداشته باشد. آرام‌آرام تک‌تک اعضای سفینه توسط «بیگانه» از پا در می‌آیند. «ریپلی» (ویور)، یکی از فضانوردان، درمی‌یابد که ورود «بیگانه» به سفینه و عقیم گذاشتن هرگونه کوشش برای نابودی آن، بخشی از نقشه بخش تسلیحات‌سازی «شرکت» برای استفاده از ارگانیسم پیچیده آن در تولید سلاح‌های تازه است که توسط«اَش» (که قصد کشتن او را دارد) می‌شود و با فرستادن «بیگانه» به فضای لایتناهی از دست او رهائی می‌یابد.


50- فیلم تیغ رو – Blade Runner

سال تولید : ۱۹۸۲
کارگردان : ریدلی اسکات
فیلمنامه‌نویس : همپتن فانچر و دیوید پیپلز، برمبنای رمانی نوشته فیلیپ ک. دیک.
آهنگساز(موسیقی متن) : ونگلیس
هنرپیشگان : هریسن فورد، روتگر هوئر، شان یانگ، ادوارد جیمز اولموس، م. امت والش، داریل هانا، ویلیام سندرسن، بریون جیمز، جو تورکل، جوآنا کاسیدی و جیمز هونگ.

لس آنجلس، سال 2019. «ریک دکارد» (فورد)، از اعضای سابق یک واحد ویژه پلیس (معروف به تیغ‌روها) که اجازه کشتن دارند، با اصرار و اجبار «سروان برایانت» (والش) می‌پذیرد تا گروهی از روبات‌ها را بیابد و از بین ببرد. این گروه متشکل از شش روبات است که با ظاهر انسانی، با یک سفینه فضائی به زمین آمده‌اند. هدف، آنها نامعلوم است، اما طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که پس از چهل سال خودبه‌خود نابود می‌شوند. «ریک» هنگام بازدید از کمپانی تایرل (که تولیدکننده روبات‌هاست) متوجه می‌شود که «دکتر تایرل» (تورکل)، دخترش، «ریچل» (یانگ) را برای انجام آزمایش‌ها در نظر گرفته و از او یک «بدل» ویژه ساخته است. «ریک» با کشتن یکی از روبات‌ها (کاسیدی) مورد حمله دومی (جیمز) قرار می‌گیرد و وقتی «ریچل» او را نجات می‌دهد، به نتایج تازه‌ای می‌رسد. حالا از روبات‌ها فقط «روی» (هوئر) و «پریس» (هانا) باقی مانده‌اند…


51- فیلم دنیای غرب – Westworld

سال تولید : ۱۹۷۳
کارگردان : مایکل کرایتن
فیلمنامه‌نویس : مایکل کرایتن
هنرپیشگان : یول براینر، ریچارد بنجامین، جیمز برولین، نورمن بارتولد، دیک وان پاتن، لیندا اسکاتف استیو فرانکن و تری ویلسن.

مؤسسه‌ای با سات سرزمین‌های خیالی و «دیزنی‌لند» گونه فوق مدرن متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی، مثل رُم باستان، عصر رنسانس و غرب وحشی که تمامی ساکنان‌شان روبات‌های برنامه‌ریزی شده هستند، پذیرای سفرهای تفریحی مشتریان متمول است. دو تن از این مشتریان، «پیتر مارتین» (بنجامین) و «جان بلین» (برولین)، به‌ «دنیای غرب» سفر می‌کنند تا به رویاهای دیرینه‌شان جان ببخشند. «پیتر»، روباتی ششلول‌بند (براینر) را طی یک درگیری در کافه‌ای از پا در می‌آورد. اما ناگهان همه‌چیز رو به آشفتگی می‌رود و روبات‌ها سر به شورش برمی‌دارند. روبات ششلول‌بند، «جان» را به قتل می‌رساند و سر در پی «پیتر» می‌گذارد…


52- فیلم لبه فردا – Live Die Repeat: Edge of Tomorrow (2014)

کارگردان: داگ لیمان
نویسنده: کریستوفر مک‌کوری – جز باتر ورث – جان هنری باتر ورث بر پایه تنها چیزی که نیاز داری کشتن است اثر هیروشی ساکورازاکا
بازیگران: تام کروز -امیلی بلانت -بیل پاکستون – برندن گلیسون – مدلین منتاک

داستان این فیلم دربارهٔ سربازی به نام ویل کیج (با بازی تام کروز) است که در آینده‌ای نزدیک پس از کشته شدن در جنگی علیه بیگانگان، بار دیگر زنده می‌شود و به موقعیت قبلی خود بازمی‌گردد. بعد متوجه می‌شود که توانایی بارها مردن و زنده شدن را پیدا کرده و از این طریق می‌تواند هر بار اشتباه دفعه قبل را اصلاح کند یا راه جدیدی برای مقابله با دشمنان فرازمینی پیدا کند …


53- فیلم برزیل – Brazil (1985)

سال تولید : ۱۹۸۵
کارگردان : تری‌گیلیام
فیلمنامه‌نویس : تام استوپارد، چارلز مکیون و گیلیام.
هنرپیشگان : جاناتان پرایس، کیم گرایست، رابرت دنیرو، کاترین هلموند، ایان هولم، باب هاسکینز، ایان ریچاردسن، پیتر وان و مایکل پالین.

زمان‌های آینده. در دنیائی مستبد و منضبط که جائی برای رویاها و بلندپروازی‌های فردی باقی نمانده، «سام لوری» (پرایس) یک آمارگر عادی است که در وزارت اطلاعات کار می‌کند. بروز اشکالی در سیستم کامپیوتری باعث می‌شود تا نام تروریستی به‌نام «تاتل» (دنیرو)، «باتل» خوانده شود. «لوری» طی تحقیق درباره این هویت اشتباهی، دختر رویاهایش را در عالم واقع با نام «جیل لیتن» (گرایست) کشف می‌کند. اما این کار باعث می‌شود مافوق‌هایش به نظارت شدید و مؤاخذه بی‌رحمانه اعمال خود او بپردازند…

فیلم پُر آوازه گیلیام یک کمدی سیاه افراطی درباره آینده توتالیتر و در مایه‌های آثار جرج اورول است. فیلم به مکان حادثه‌ها هویت خاصی نمی‌دهد و می‌کوشد عام و انتزاعی باشد.


54- فیلم گاتاکا – GATTACA

سال تولید : ۱۹۹۷
کارگردان : اندرو نیکول
آهنگساز(موسیقی متن) : مایکل نایمن
هنرپیشگان : ایتان هاوک، اوما تورمن، جاد لا، گور ویدال، زاندر برکلی، جین بروک، الیاس کوتئاس و ارنست بوگناین

در دنیائی استریل که به کمک علم ژنتیک در آن جرح و تعدیل‌هائی پدید آورده‌اند، عمر مفید آدم‌ها و احتمال بیماری‌های بعدی‌شان از همان بدو تولد تعیین می‌شود. ̎وینسنت̎ (هاوک)، یکی از آدم‌هائی است که به‌طور ̎طبیعی̎ به دنیا آمده است؛ او نزدیک‌بین است و احتمالاً سی سال بیش‌تر عمر نخواهد کرد، ضمن آن‌که در جامعه‌ای که به جای جنس، نژاد یا مذهب آدم‌ها، از لحاظ ژنتیکی بین‌شان تبعیض قائل می‌شوند، شانس و فرصت یک زندگی حرفه‌ای مطلوب را در اختیار ندارد. بنابراین با تغییر هویت، شکل و شمایل فردی به نام ̎جروم̎ (لا) را بر می‌گزیند که در حادثه‌ای علیل شده و بدین ترتیب در شرکت چند ملیتی گاتاکا به درجات بالا می‌رسد و در همان جاست که به آرزوئی که عمری در سر می‌پرورانده، دست می‌یابد: او را به‌عنوان یکی از سرنشینان سفینه‌ای بر می‌گزینند که راهی سیارهٔ تایتان است. به همین خاطر، به واسطهٔ نمونه‌هائی از مو، پوست، خون و ادرارش، او را مدام تحت آزمایش‌های ژنتیک قرار می‌دهند و دنیائی را که تا همین چندی پیش به نظرش ایده‌آل می‌رسید، آشفته می‌کنند. در حالی‌که با کشته شدن فرماندهٔ پرواز، دوباره رویاهایش جان گرفته‌اند، ناشیانه مژه‌ای را در صحنهٔ جنایت باقی می‌گذارد. با آن‌که پلیس به شناسائی هویت قاتل اطمینان دارد، ولی ناتوان از پی‌گیری رد پای ̎وینسنت̎ سابق، بیش‌تر و بیش‌تر به ̎جروم̎ مشکوک می‌شوند و تحقیقاتی تازه و آزمایش‌های ژنتیک جدیدی بر رویش انجام می‌دهند. ̎وینسنت̎ که چند روزی با پرتاب موشک و عملی شدن رویایش فاصله دارد، باید کاری کند که ـ در عین گذراندن آزمایش‌ها و فرار از دست پلیس و در حالی که نمی‌داند به چه کسی واقعاً می‌تواند اعتماد کند ـ سوءظنی را باعث نشود…


55- فیلم سیاره ممنوع – Forbidden Planet

سال تولید : ۱۹۵۶
کارگردان : فرد مک‌لیود ویلکاکس
هنرپیشگان : والتر پیجن، آن فرانسیس، لسلی نیلسن، وارن استیونز، جک کلی و ریچارد آندرسن.

سال ۲۲۰۰. “فرمانده آدامز” (نیلسن) با سفینه‌اش در سیاره آلتر ۴ فرود می‌آید و به هشدارهای “دکتر موربیوس” (پیجن)، عضو گروهی گم شده که بیست سال پیش از زمین به این سیاره فرستاده شدند، وقعی نمی‌نهد. روبوتی همه‌فن حریف به‌نام “روبی” به پیشواز “آدامز” و افرادش می‌رود و آنان را به خانه “موربیوس” می‌برد. “موربیوس” توضیح می‌دهد که او و دخترش، “آلترا” (فرانسیس) نها بازماندگان حملاتی هستند که هیولائی نامرئی به ساکنان سیاره کرده است. این هیولا بار دیگر ترکتازی را آغاز می‌کند و پس از فراز و نشیب‌هائی معلوم می‌شود که هیولا چیزی جز تجسم ناخودآگاه شریر “دکتر موربیوس” نیست.


56- فیلم جاذبه – Gravity (2013)

کارگردان: آلفونسو کوارون
بازیگران: ساندرا بولاک- جرج کلونی- اد هریس

یک مهندس پزشکی ناسا به نام رایان استون (با بازی ساندرا بولاک) در اولین سفر خود به خارج از کره زمین، به همراه فضانورد باتجربه مت کوالسکی (با بازی جرج کلونی)، دو نفر از اعضای یک تیم ۵ نفره از فضانوردان آمریکایی هستند که ماموریت آنها تعمیر تلسکوپ هابل می‌باشد. در حین یکی از راهپیمایی‌های فضایی، پیغام اضطراری مبنی بر انهدام یکی از ماهواره‌های جاسوسی روسیه و پراکنده شدن تکه‌های بدنه آن در فضا و برخورد آنها با سایر ماهواره‌های موجود در جو زمین به آنها مخابره می‌شود. پیغام دستوری مبنی بر دور شدن فضاپیما در اسرع وقت از آن محل است ولی به دلیل سرعت بسیار زیاد ترکش‌های انفجار، زمان زیادی برای فرار از صحنه باقی نمی‌ماند و هجوم ترکش‌ها منجر به انهدام فضاپیمای آمریکایی و کشته‌شدن سه فضانورد دیگر می‌شود. از این تیم تنها رایان استون و مت کوالسکی که زنده مانده‌اند، سعی می‌کنند به هر نحو ممکن جان خود را نجات دهند؛ این در حالی است که ذخیره اکسیژن لباس فضایی استون در حال تمام شدن است…


57- فیلم مریخی – The Martian (2015)

کارگردان: ریدلی اسکات
فیلمنامه‌نویس: درو گودارد بر پایه مریخی اثر اندی ویر
بازیگران : مت دیمون – جسیکا چستین – کریستن ویگ – جف دانیلز – مایکل پنیا – کیت مارا -شان بین – سباستین استن – دونالد گلاور

گروهی فضانورد که شش نفر هستند، برای مأموریتی فضایی به نام اریس ۴ به سیاره مریخ فرستاده شده‌اند که مأموریت آن‌ها ۳۱ روز خواهد بود اما با اتفاق افتادن طوفانی سهمگین گروه فضایی مجبور به لغو عملیات شده و در روز ۱۸ بازمی‌گردند. هنگام بازگشت، مارک در طوفان گیر کرده و با تکه فلزی آنتن زخمی شده و از هوش می‌رود؛ همین امر باعث می‌شود سیستم علائم حیاتی او از کار بیفتد و دوستان او فکر کنند که او مرده. فردای آن روز مارک به هوش آمده و متوجه می‌شود که دوستان او رفته اند اما او ناامید نشده و به فکر نجات خود می‌افتد.او باید تمام قابلیت‌های خود را به‌کار بگیرد تا به مرکز کنترل پرواز در کرهٔ زمین وضعیت خود را اطلاع داده و تقاضای کمک بکند …


58- فیلم یادآوری کامل – TOTAL RECALL

سال تولید : ۱۹۹۰
کارگردان : پل ورهوون
فیلمنامه‌نویس : راند شوست، دان اوبانن و گاری گلدمن، بر مبنای داستانی نوشتهٔ جان پوویل، اوبانن و شوست با الهام از داستان کوتاهی نوشتهٔ فیلیپ ک.دیک
هنرپیشگان : آرنولد شوارتسنگر، ریچل تیکوتین، شارون استون، رانی کاکس، مایکل آیرونساید، مارشال بل، مل جانسن جونیر، مایکل چمپیون و ری بیکر

سال ۲۰۸۴، سیارهٔ مریخ به مهاجرنشین زمینیان تبدیل شده است. ̎داگلاس کواییده̎ (شوارتسنگر)، کارگر ساختمانی همراه همسرش ̎لوری̎ (استون) زندگی مرفهی دارد. اما هر شب کابوسی در مورد سفرش به مریخ می‌بیند. او به شرکتی می‌رود که کار آن پیوند دادن خاطرات مصنوعی مسافرت به حافظهٔ مشتریان است، و از این طریق در رویائی که به طور مصنوعی القا شده به مریخ می‌رود، اما در بازگشت دچار آشفتگی ذهنی می‌شود و حیات پیشین خود را به عنوان یک مأمور مخفی مریخ به یاد می‌آورد. سپس در می‌یابد که ̎لوری̎ نه همسر واقعی او بلکه مأمور محافظش است. او پس از درگیری با نیروهای امنیتی، برای کشف باقی قضیه به مریخ می‌رود.


59- فیلم او – Her (2013)

کارگردان: اسپایک جونز
بازیگران: واکین فینیکس -ایمی آدامز – رونی مارا – اولیویا وایلد – اسکارلت جوهانسون

ماجرای فیلم در سال ۲۰۲۵ رخ می‌دهد. تئودور توامبلی (واکین فینیکس) که مردی درون‌گرا و منزوی است، در شرکتی کار می‌کند که نامه‌های زیبا و عاطفی برای متقاضی‌هایی که خود قادر به نگارش چنین نامه‌هایی نیستند، می‌نویسد. او زیاد خوشحال نیست چون در آستانه طلاق از همسرش کاترین (رونی مارا)، زنی که از دوران کودکی با هم بزرگ شده‌اند، قرار دارد. تئودور نرم‌افزاری گویا دارای هوش مصنوعی خریداری می‌کند، نرم‌افزار به گونه‌ای طراحی شده تا با صاحب خود تطابق پیدا کرده و به روز شود. تئودور صدای زنانه را برای نرم‌افزار انتخاب می‌کند و نرم‌افزار (اسکارلت جوهانسون) خود را سامانتا معرفی می‌کند. تئودور از قابلیت‌های سامانتا در شناخت حالت‌های روحی انسان شگفت زده می‌شود.

در گفتگوهای بیشتری که بین تئودور و سامانتا رد و بدل شد کم‌کم سامانتا احساس تجسم کرد. آن دو بیشتر به هم احساس وابستگی می‌کردند که اثر خوبی در کار و نامه نگاری‌های تئودور دارد …


60- فیلم آلفاویل – Alphaville

سال تولید : ۱۹۶۵
کارگردان : ژان لوک‌گدار.
هنرپیشگان : ادی کنستانتین، آنا کارینا، هوارد ورنون، لاسلو سابو، میشل دلاهی، ژان آندره فیشی، آکیم تامیروف و ژان لوئی کومولی.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۰۰ دقیقه.

“لمی کوشن” (کنستانتین) در پوشش خبرنگار روزنامه فیگارو ـ پراودا به شهر اسرارآمیز آلفاویل که پروفسوری دیوانه (ورنون) و کامپیوترهایش آن را اداره می‌کنند، رخنه می‌کند تا او را برباید یا به قتل برساند. “دیک تریسی”، “فلاش گوردون” و “هنری دیکسن” (تامیروف) پیش از “کوشن” در این مأموریت ناکام مانده‌اند. اما او با کمک دختر پروفسور، “ناتاشا” (کارینا)، به حکومت دیکتاتور پایان می‌دهد.


61- فیلم بیست‌هزار فرسنگ زیر دریا – 20,000 Leagues Under The Sea

سال تولید : ۱۹۵۴
کارگردان : ریچارد فلایشر
هنرپیشگان : کرک داگلاس، جیمز میسن، پل لوکاس، پتر لوره و تد کوپر.

اقیانوس آرام، سال ۱۸۶۸. یک ناو جنگی مأمور نابودی هیولائی می‌شود که کشتی‌های فراوانی را غرق کرده است. زوبین‌اندازی به‌نام “ند لند” (داگلاس)، “پروفسور آروناکس” (لوکاس)، متخصص مخلوقات دریائی و دستیارش، “کانسیل” (لوره) جزو سرنشینان ناو هستند. به‌زودی ناو مورد حمله هیولا قرار می‌گیرد و غرق می‌شود و تنها این سه نفر نجات پیدا می‌کنند. آنان در می‌یابند که هیولا در واقع یک زیردریائی بسیار پیش‌رفته به‌نام نوتیلوس است و ناخدای نابغه زیردریائی ، “نیمو” (میسن)، که مجموعه‌ای از ابداعات بسیار پیچیده فنی را گرد آورده، از جامعه بشری بیزار و گریزان است. او ابتدا استقبال گرمی از سه مهمان خود می‌کند، اما نوتیلوس ماجراهای فراوانی در پیش دارد…


62- فیلم بیسکویت سبز – Soylent Green

سال تولید : ۱۹۷۳
کارگردان : ریچارد فلایشر
فیلمنامه‌نویس : استنلی ر. گرین‌برگ، برمبنای رمانی نوشته هاری هریسن
هنرپیشگان : چارلتن هستن، لی تیلر – یانگ، ادوارد گ. رابینسن، چاک کانرز، جوزف کاتن، براک پیترز، پالا کلی، استیون یانگ، مایک هنری، لینکلن کیلپاتریک، ویت بیسل و روی جنسن.

سال 2022. جمعیت چهل میلیونی شهر نیویورک، به‌طور عمده‌ به غذاهای مصنوعی کمپانی عظیم سویلنت وابسته است. «کارآگاه تورن» (هستن)، آپارتمانی درب و داغان‌ولی ارزان قیمت را با «سال رات» (رابینسن) – مسئول تحقیقِ پرونده‌های «تورن» – شریک می‌شود. در تحقیق برای چگونگی مرگ ثروتمندی به نام «ویلیام سیمونسن» (کاتن)، «تورن» معتقد است که او قربانی بی‌چون و چرای یک ترور بوده و این که محافظش، «تب‌فیلدینگ» (کانرز)، ترتیب قتل او را داده است. او را از طریق «سال» می‌فهمد که «سیمونسن» قبلاً از مدیران کمپانی سویلنت بوده و با محبوبه او، «شرل» (تیلر – یانگ) آشنا می‌شود. مافوق «تورن»، «هچر» (پیترز) از سوی دفتر «فرماندار سانتینی» (بیسل) برای پس گرفتن پرونده از «تورن» تحت فشار قرار می‌گیرد اما «تورن» از انجام این کار امتناع می‌کند و بعدتر مورد حمله قرار می‌گیرد و مجروح می‌شود. سرانجام، «سال» به همان راز وحشتناکی پی می‌برد که باعث افسردگی «سیمونسن» شده و او را به تهدیدی برای کمپانی بدل کرده بوده. او پس از گذاشتن پیغامی برای «تورن»، در کلینیکی بستری می‌شود که در آنجا، مرگ با تماشای مناظری از طبیعتِ از دست رفته میسر می‌شود. «تورن» درست به موقع می‌رسد و از راز باخبر می‌شود، سپس قاجاقی خود را به کامیون حمل اجساد می‌رساند که به کارخانه سویلنت برده می‌شود. در اینجا او می‌بیند که چگونه اجساد به خوراک سویا تبدیل می‌شوند. در بازگشت به شهر، «فیلدینگ» و افرادش او را تعقیب می‌کنند ولی با وجودی که زخمی شده، از دست آنان فرار می‌کند و خودش را به «هچر» می‌رساند و این راز را به او می‌گوید.


63- فیلم کد منبع – Source Code (2011)

کارگردان: دانکن جونز
نویسنده: بن ریپلی
بازیگران: جیک جیلنهال – میشل موناهن – ویرا فارمیگا – جفری رایت

دکتر راتلج (جفری رایت) توانسته دستگاهی با قابلیت بازگشت زمان را اختراع کند. در همین زمان انفجاری در یک قطار موجب کشته شدن چندین انسان شده‌است که پلیس هنوز نتوانسته عامل این انفجار را پیدا کند و از طرفی می‌دانند که باز هم قرار است مجرم در جای دیگر این کار را تکرار کند برای همین تصمیم می‌گیرند با استفاده از این اختراع و استفاده از ذهن تقریباً زنده یک سرباز مرده به نام کالتر استیونز (جیک جیلنهال) زمان را به عقب در قطار برگردانند تا بتوانند عامل این خرابکاری را پیدا کنند. روش اینگونه است که این سرباز از طریق یک شکاف زمانی و با هویت دیگر وارد قطار می‌شود و فقط چند دقیقه فرصت دارد تا آن فرد را پیدا کند …


64- فیلم فارنهایت ۴۵۱ – Fahrenheit 451

سال تولید : ۱۹۶۶
کارگردان : فرانسوا تروفو
فیلمنامه‌نویس : ژان لوئی ریشار و تروفو، برمبنای رمانی نوشته ری برادبری
هنرپیشگان : اسکار ورنر، جولی کریستی، سیریل کوزاک، آنتون دیفرینگ، جرمی اسپنسر، کارولین هانت و مارک لستر.

دنیائی خیالی در زمان‌های آینده. کتاب، از هر نوع، ممنوع است. “مانتاگ” (ورنر)، مأمور آتش درستکار، در یافتن کتاب‌هائی که در مکان‌های مخفی نگه‌داری می‌شوند (و سپس سوزاندن آن‌ها) گوی سبقت را از هم‌کارانش ربوده است. تا این‌که روزی می‌بیند زنی خود را قربانی کتاب‌هایش می‌کند و تصمیم می‌گیرد تا با خواندن کتاب‌ها کنجکاوی خود را ارضا کند. به‌زودی نیز ناچار می‌شود تا زندگی به‌عنوان شهروندی مطیع را که مثلاً از مزایائی مثل تلویزیون و همسری به‌نام “لیندا” (کریستی) برخوردار است، رها کند و به‌سوی مردمی آزاد بگریزد…


65- فیلم Thx 1138

سال تولید : ۱۹۷۱
کارگردان : جرج لوکاس
فیلمنامه‌نویس : والتر مرچ و لوکاس، برمبنای داستانی نوشته لوکاس
هنرپیشگان : رابرت دووال، دانلد پلیزنس، دون پدرو کالی، مگی مک‌اومی، ایان وولف، مارشال افران، آیرین فارست، گاری آلن، جان سیتن و جان پی‌یرس.

جامعه‌ای در آینده: شهری زیرزمینی که با کامپیوتر برنامه‌ریزی شده و در آن مردم با شماره‌های‌شان مشخص شده‌اند؛ جامعه‌ای از انسان‌های بی‌اراده که باید در طول روز مقدار زیادی آرام‌بخش مصرف کنند، با کله‌هائی تراشیده، یونیفورم‌های سفید مشخص و بچه‌های آزمایشگاهی. شهری که پلیس‌های آهنی آن را اداره می‌کنند و همه چیز از طریق یک مونیتور بزرگ کنترل می‌شود.

یک زوج کله تراشیده، THX 1138 (دووال) و LUH 3417 (مک اومی) شروع به شکستن قوانین می‌کنند. زن داروهایش را قطع می‌کند؛ آنان با هم مغازله می‌کنند و بچه‌دار می‌شوند. در این بین سروکله SEN 5241 (پلیزنس) پیدا می‌شود که ادعا می‌کند قادر به قریب کامپیوترهاست و توانسته کاری کند تا THX هم اتاقی جدیدش شود. مصرف کم داروها بر کار THX تأثیر می‌گذارد و او دستگیر و به زندانی برزخ گونه منتقل می‌شود. در آنجا SEN را می‌بیند که حتی کامپیوتر – فریبی‌اش هم نتوانسته مانع دستگیری‌اش شود.

آنان متعجب از فضای زندان، مردی را می‌بینند که مدعی است یک راه فرار می‌شناسد و آنان را به راهروهای مملو از جمعیتی شتاب‌زده راهنمائی می‌کند. در جربان فرار، ارتباط THX با SEN قطع می‌شود. در گریز از یک روبات پلیس، THX یک جت – اتوموبیل و از گذرهای تونل مانند اطراف شهر فرار می‌کند، ولی اتوموبیلش تصادف می‌کند. در همین هنگام مرکز کنترل اعلام می‌کند که هزینه عملیات دستگیری فراتر از بودجه تعیین شده رفته و روبات تعقیب کننده بلافاصله از کارش دست برمی‌دارد. در اینجا THX از نردبانی که به پشت بام سقف شهر راه دارد، بالا می‌رود و وقتی به سطح آن می‌رسد، خورشید در حال غروب کردن است.


66- تماس – CONTACT

سال تولید : ۱۹۹۷
کارگردان : زمکیس
فیلمنامه‌نویس : جیم و. هارت و مایکل گلدنبرگ، بر مبنای رمانی نوشتهٔ ساگان
هنرپیشگان : جودی فاستر، ماتیو مکاناگی، جیمز وودز، جان هرت، تام اسکریت، دیوید مورس، آنجلا باست، راب لو و ویلیام فیشتنر

̎الی آرووی̎ (فاستر)، محققی دانشمند، که در کودکی مادر و پدر خود را از دست داده، همهٔ زندگی‌اش را صرف برقراری ارتباط رادیوئی با دیگر کرات آسمانی می‌کند. در پورتوریکو، او با محققی به نام ̎پالمر̎ (مکاناگی) آشنا می‌شود و رابطه‌ای عاطفی میان آن‌دو به وجود می‌آید. او به کمک یک حامی مالی (هرت) به نیومکزویکو می‌رود. پس از چهار سال، او و هم‌کارانش امواجی را از ستارهٔ وگا دریافت می‌کنند. راست‌گرایان افراطی و بنیادگرایان مذهبی گروه را تحت فشار قرار می‌دهند. ̎آرووی̎ با یک کپسول فضائی با سرعت نور از زمین تا سیارهٔ وگا سفر می‌کند…


67- فیلم عنصر پنجم – THE FIFTH ELEMENTH

سال تولید : ۱۹۹۷
کارگردان : لوک بسون
فیلمنامه‌نویس : رابرت مارک کیمن و بسون، برمبنای داستانی نوشتهٔ بسون
هنرپیشگان : بروس ویلیس، گاری اولدمن، ایان هولم، میلا یوویچ، تاکر، لوک پری، لی اوانز و بریون جیمز

در سال ۱۹۱۴ تعدادی دانشمند در مصر اعلام می‌کنند که قادرند به‌وسیلهٔ قدرت سفینهٔ فضائی را از دنیای دیگر احضار کنند. مسافران بیگانه پیش از آنکه دانشمندان را مخفیانه از زمین دور کند، به آنان می‌گویند زمین دیگر جای امنی برای چهار سنگ جادوئی نیست. چند صد سال بعد، گلولهٔ عظیمی از گدازهٔ مذاب با سرعتی بسیار، به طرف زمین حرکت می‌کند. دانشمندی (هولم) اعلام می‌کند برای اینکه این گدازه نتواند زمین را نابود کند، باید آن چهار سنگ، نماد چهار عنصر اصلی را با عنصر پنجم که نیروی مثبت زندگی است و در قالب مسافری از دنیای دیگر به نام ̎لیلو̎ (یووویچ) تجسم یافته، در هم آمیزند. اما اگر به‌جای آن مسافر، شیطان با آنان در آمیزد، زمین نابود خواهد شد. از طرف دیگر بیگانگانی به نام ̎مانگالور̎ها، با نژاد شومشان قصد دارند با فرستادن نماینده‌شان، ̎زورگ̎ (اولدمن) فاجعه را آغاز کنند. ̎لیلو̎ با وجود قدرت بی‌نظیرش، برای انجام این مأموریت نیاز به کمک دارد. او خیلی زود فرماندهٔ نظامی‌اش را که به قالب یک رانندهٔ تاکسی به نام ̎کوربن دالاس̎ (ویلیس) درآمده، پیدا می‌کند.


این نوشته‌ها را هم دوست خواهید داشت:

سریال‌ های جدید 2021 : معرفی و فهرست 40 سریال از بهترین‌ ها بر اساس نمره‌ imdb

همیشه به دنبال سریال‌ های جدید هستیم با اینکه می‌دانیم انبوهی فیلم کلاسیک ندیده و سریال قدیمی تمام‌نشده برای دیدن داریم. یک علتش این است که دوست داریم یک سریال جدید و خوب پیدا کنیم و خیلی زودتر از دوستان خود کشفش کنیم و بعد افتخار معرفی‌اش…

بهترین فیلم های هریسون فورد – به بهانه زادروز او

هریسون فورد در روز سیزدهم ژوئیه سال ۱۹۴۲ در شیکاگو ایالت ایلینوی به دنیا آمد. ما از این بازیگر بزرگ و به خصوص سری ایندیانا جونز، دو فیلم بلید رانر یا تغیر روی او و البته جنگ‌های ستاره‌ای خاطره‌های زیادی داریم. خاطره‌هایی که از عهد نوارهای…

بهترین فیلم های 2020 که حتما باید با دقت ببینید

پنج ماهی از سال 2020 گذشته و فرصت خوبی است که بهترین فیلم های 2020 را که تا به حال پخش شده‌اند با هم مرور کنیم.در تهیه فهرست برترین فیلم های 2020 ما برخلاف گذشته از صرفا روی نمره imdb توجه نکرده‌ایم و از نظر منقدان سایت‌های معتبر…

بهترین و محبوب‌ترین فیلم های سال 1945 – 19 عنوان منتخب

برای فیلم‌ها 76 سال پیش وقت بگذاریم یا نه؟! درست مثل این می‌ماند که بگوییم که برای دیوان‌های اشعار قدیمی، رمان‌های قدیمی یا تابلوهای کلاسیک قدیمی وقت بگذاریم و برایشان ارزش قائل باشیم یا نه. بله! درست است که فناوری فیلمبرداری پایین بود،…

بهترین فیلم های معمایی و مرموز تاریخ سینما | 58 عنوان برتر و تماشایی

باز با بخش معرفی فیلم دیگری در خدمت شما هستم و تصور می‌کنم که در این شرایط روزگار کرونایی می‌تواند نقشی برای تشویق شما در خانه ماندن و سرگرمی شما داشته باشد. فیلم‌های معمایی و مرموز، ژانر جالبی هستند، اما باز باید در نظر داشته باشید که این…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
4 نظرات
  1. منتظری می گوید

    تشکر میکنم از معرفی و تحلیل این فیلمها و تشکر ویژه دارم از شخصی که مطالب مربوط به این فیلمها رو جمع آوری کرده واقعا مشخصه که کاملا آشنا به سینمای علمی تخیلی هستن و کاملا حرفه ای و بدرستی بهترین فیلمهارو در این ژانر انتخاب کردن ???????

  2. بهنام می گوید

    لیست بسیار کاملی بود ممنون

  3. اسماعیل می گوید

    خیلی عالی بود…
    دمتون گرررم…
    دستمریزاد بهتون…

  4. اسماعیل می گوید

    خیلی عالی بود…
    دمتون گرررم…
    دستمریزاد بهتون…♥️

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5