کار در خانه می‌تواند برای سلامت روانی بسیار خطرناک باشد؛ با رعایت این چند نکته ایده‌آل‌ترین کار دنیا را تجربه کنید!

4

«کار در خانه» برای بسیاری از افراد به‌خصوص خانم‌ها یک رویای واقعی است.

هنگامی که یک فرصت دورکاری یا پیشنهاد کار در خانه پیش می‌آید؛ انگار ناگهان تمام مشکلات کاری محو شده‌اند و ایده‌آل‌ترین وضعیت ممکن برای یک فرد رخ می‌دهد. دیگر نیازی نیست هر روز صبح زود از خواب بیدار شوند و در گرما و سرما، در ترافیک و با پرداخت هزینه‌ زیاد خودشان را به محل کار برسانند.

با کار در خانه دیگر از همکاران و مدیران و رییس خبری نیست و نباید قوانین و سیاست‌های سخت‌گیرانه و غم‌انگیز محیط‌های کار را رعایت کرد. یک انعطاف‌پذیری کامل در سبک زندگی به وجود می‌آید و افراد می‌توانند وقت بیشتری برای خودشان یا خانواده بگذارند. برخی افراد می‌توانند بازده خود را افزایش دهند و به جای یک پروژه؛ چندین پروژه را به طور همزمان پذیرفته و پیش ببرند.

اما اغلب افراد متوجه نیستند با قبول دورکاری یا کار در خانه، سلامت روانی خود را در معرض خطر قرار دادند.

آمارها نشان می‌دهند این روزها، تعداد زیادی از مردم به سوی کار در خانه گرایش پیدا کردند. به‌خصوص در سال‌های اخیر، بازار کسب‌وکار ایران شاهد رواج انواع دورکاری‌ها یا کار در خانه بوده و متقاضیان زیادی دارد اما این سبک کار و زندگی؛ همان‌قدر که جذاب و وسوسه‌انگیز است؛ می‌تواند تهدیدهای جدید برای سلامت روحی و روانی افراد داشته باشد.

خطرات کار در خانه

یکی از خطرات کار در خانه این است که استرس‌های کاری به جای اینکه محدود به ساعت‌های خاصی در محل کار شود؛ به سراسر زندگی و شبانه‌روز کشیده می‌شود. افرادی که در خانه کار می‌کنند؛ دایم در استرس و نگرانی عقب افتادن کارهاشان هستند و انگار هیچ‌گاه به آرامش نمی‌رسند یا کارهایشان تمام نمی‌شود. این موضوع خیلی خطرناک است و تاثیرات بسیار بدی روی خانواده دارد.

عیب بزرگ دیگر کار در خانه، «انزوای اجتماعی» است. افرادی که در خانه کار می‌کنند؛ با هیچ‌کسی در ارتباط نیستند و نهایتا از طریق تلفن یا اینترنت در طول روز با چند نفر تماس کاری کوتاه خواهند داشت.

داشتن ارتباط اجتماعی برای سلامت روحی بسیار حیاتی است. گفت‌وگو با دیگران درباره چیزهایی جزیی در زندگی باعث تخلیه احساسات بد یا تعدیل و تغییر افکار منفی می‌شود. ارتباطات باعث می‌شوند افراد تعادل شخصیتی پیدا کنند و فقط در افکار و اوهام خود غوطه‌ور نباشند.

وقتی فردی در محل کار درباره سیاست، ورزش، اتفاقات روز جامعه و حتا مسایل کاری با دیگران صحبت می‌کند یا نظرات‌شان را می‌شنود؛ شخصیتی واقعی‌تر داشته و امکان بروز پیدا می‌کند اما کار در خانه به‌خصوص وقتی چندین سال پیاپی ادامه پیدا کند؛ به طور ناخودآگاه افراد را گوشه‌نشین؛ منزجر از جامعه و دیگران بار می‌آورد.

دفتر کار

معمولا اشتباهی که افراد شاغل در خانه انجام می‌دهند؛ از همه فضای خانه برای کار استفاده می‌کنند و هیچ اتاق یا جای مشخصی ندارند. ممکن است یک بار در آشپزخانه، بار دیگر در اتاق میهمان یا حیاط و بالکن کار کنند.

یکی از اصول مهم کار در خانه، ایجاد یک محیط کار اختصاصی برای افزایش بهره‌وری است. افراد باید یک اتاق خانه یا محلی ساکت و دور از هیاهو را به طور دایمی برای محل کار خود انتخاب کنند. اگر در آپارتمان‌های کوچک زندگی می‌کنید؛ بهتر است میزکار خود را در یک اتاق قرار داده و سعی کنید محیط کاری برای خودتان بسازید.

ترفندی دیگر که می‌تواند از آسیب‌های کار در خانه بکاهد؛ در طول هفته چندین بار بیرون از خانه برای یک قرار کاری یا رفتن به کافی‌شاپ و شرکت‌های دوست و آشنا است. توصیه می‌شود برخی روزها، چند ساعتی کارهای خود را به بیرون برده و در یک فضای متفاوت انجام دهید.

ایجاد تعادل

افرادی که می‌خواهند در خانه کار کنند؛ باید به مرور یک نظم و روال در زندگی خود به وجود بیاورند و سپس برای حفظ این تعادل بکوشند.

مثلا اگر عادت دارند صبح زود از خواب بیدار شوند و در آرامش کارشان را آغاز کنند؛ بهتر است چنین روالی را در پیش گرفته و هنگامی که ذهن‌شان کاملا آماده است مشغول به کار باشند. برعکس؛ گاهی اوقات برخی افراد بعدازظهر یا اواخر شب را برای کارهای سنگین انتخاب می‌کنند.

مهم از اینکه چه ساعت‌هایی کار می‌کنید و چه ساعت‌هایی به امور زندگی‌تان رسیدگی خواهید کرد؛ ایجاد یک تعادل و روال در کار و زندگی اهمیت بالایی دارد.

وقتی پس از چند ساعت کار، از محیط خانه خسته می‌شوید؛ بهتر است کمی بیرون بروید و قدم بزنید. می‌توانید به بهانه خرید از خانه خارج شده و از سوپری روبروی خانه اجناسی که امروز نیاز دارید را خریده و دوباره به خانه برگردید.

تحرک برای افرادی که در خانه کار می‌کنند؛ بسیار ضروری است و هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی به آن‌ها کمک می‌کند. سعی کنید به بهانه‌های مختلف پس از چند ساعت کار از روی صندلی خود بلند شوید و چند دقیقه دنبال کار دیگری بروید.

زمان

خانم‌ها می‌توانند در فاصله‌های ۱۵ تا ۳۰ دقیقه میان کارهای خود به نظافت خانه برسند یا کارهای دیگر خود در خانه را پیگیری کنند.

بهتر است برای خود یک برنامه خشک و فشرده کاری تنظیم نکنید. ممکن است یک روز مجبور شوید نیم ساعت زودتر از خانه خارج شوید. در عوض؛ ساعت‌های دیگری از شبانه‌روز را به جبران آن کار کنید و مثلا ایمیل‌های کاری‌تان را جواب دهید.

باید این اعتماد و اطمینان را در مدیران و شرکت طرف قرارداد و پروژه خود ایجاد کنید که اگر یک روز چند ساعت کمتر کار کردید؛ روزهای دیگر جبران خواهید کرد و همیشه برای کار در دسترس هستید.

ارتباطات

وقتی در خانه هستید؛ به شدت روی ارتباطات خود کار کنید. در طول هفته چندین بار قرار کاری بیرون از خانه بگذارید؛ به دنبال بازارها و افراد جدید بروید؛ سری به شرکت و محل کار بزنید و رودررو با مدیران و رییس‌تان صحبت کنید.

چت و شبکه‌های اجتماعی برای کار در خانه ابزارهای بسیار مفیدی هستند ولی نمی‌توانند جایگزین ارتباطات حضوری و فیزیکی شوند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

هنرمندی با این تصاویر جالب پیش چشم ما مجسم کرده که اگر 10 بنای تاریخی و اسطوره‌ای معروف، سالم و…

یکی از جالب‌ترین چیز‌ها در مورد مطالعه تاریخ، یادگیری چیز‌های شگفت‌انگیزی است که نیاکان ما ایجاد کرده‌اند. اما برخی از یادگارهای آنها از بین رفته‌اند و فقط ویرانه‌های آنها باقی هستند و در مواردی همین ویرانه‌ها هم نیستند و فقط توصیف‌های متنی…

این معماری‌های بسیار عجیب و در مواردی هراس‌انگیز دوران سوسیالیسم در روسیه و کشورهای اقماری آن

شوروی و سوسیالیست‌ها هم برای خود سبک معماری خاصی داشتند. در مواردی باشکوه، در مواردی خشن و در معدودی موارد مفهومی و زیبا.چیز جالب در آنها هدف ساخت آنها بود: بزرگداشت مبارزات میهنی و پیشرفت‌هایی که در سایه دولت‌های چپ به دست آمده بودند.…

عکس‌های جالبی که مردم را در «گوگل مپ» به راستی شگفت‌زده کرده است!

گوگل مپ راه خوبی است برای آشنایی با شهرهای نام‌آشنا و یا دورافتاده‌ترین نقاط جهان. اما هر از چند گاهی در گوگل مپ، عکس‌هایی پیدا می‌شود که توجیه‌شان دشوار است یا بسیار خنده‌دار و جالب هستند.این پست مجموعه‌ای است از این عکس‌ها:دورهمی…

مجموعه عکس‌های پرتره زیبا هیلاری گولد از افراد مسن سندرم داون، پیش‌فرض‌های ذهنی ما را به چالش می‌کشد

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…

عکس‌های بی‌نظیر از آبشارهای رنگارنگ دریاچه‌های پلیتویس در کرواسی و مقایسه آنها با فصل یخ‌زده

نوشته: تاماس دومبورا توثمن چهار سال پیش در فصل زمستان از دریاچه‌های پلیتویس بازدید کردم و از دنیای زیبا و یخ زده آنها با آبشارهای یخی و مناظر سفید عکس گرفتم.اخیراً دوباره به این دریاچه‌ها بازگشته‌ام تا از همان منظره خیره‌کننده عکس…

مهندسان بامزه با اختراعات و ابداعات عجیب و غریب و کارا ! گالری عکس

بسیار پیش می‌آید که برای انجام کاری تنها دو راه داریم، یا خرید یک محصول گران و استفاده از آدم‌های کاربلد برای راه‌اندازییا اینکه خودمان با یک سری ابتکار و به صورت به اصطلاح زمخت ولی کارراه‌انداز، تقریبا بدون هزینه کار را انجام بدهیم.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
4 نظرات
  1. کاوه می گوید

    یکی از کارمندان بنده الان 2 سال هست که دورکاری میکند و هفته ای فقط 2 روز به شرکت می آید و بسیار از این شرایط راضی هست. برای رفت و آمد به شرکت، ایشان حدود 3 ساعت در روز در راه هستند. اکنون به جای 5 بار رفت و آمد هفتگی، فقط 2 بار رفت و آمد دارد که علاوه بر کاهش هزینه موجب کمتر تلف شدن و وقت و کاهش هزینه میگردد.
    البته لازم به ذکر هست که ایشان برنامه نویس میباشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.