بیوگرافی دانشمندان آشنایی با دانشمندان دنیای قدیم و نو – قسمت دوم: اقلیدس

0

 

آلبرت اینشتین می‌گوید: «اگر کسی در جوانی این کتاب را ندیده و نخوانده باشد هرگز نمی‌تواند یک پژوهشگر باشد.» کتاب مورد نظر که امروز هم نکات و مفاهیم آن در مدارس تدریس می‌شود و حدود دو هزار سال پیش نوشته شده است «اصول اقلیدس» نام دارد که به زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده است.

اولین چاپ آن در سال 1750 میلادی به زبان انگلیسی انتشار یافت. ترجمه انگلیسی آن از نسخه اصلی یونانی که به زبان‌های عربی و لاتین برگردانده شده گرفته شده است. کتاب در سال 300 پیش از میلاد به رشته تحریر در آمده است.

اقلیدس، اهل اسکندریه و ریاضیدان و معلم یونانی بود که از زندگی خصوصی و حتی تاریخ تولد و زادگاهش مدارک دقیقی در دست نیست. می‌گویند که او در مدرسه سلطنتی اسکندریه مصر، ریاضیات درس می‌داد و کتابی در این باره نوشت که نسخه‌های زیادی از آن بیش از هر کتاب دیگری، جز کتاب مقدس، به فروش رفته است.

اقلیدس، که پدر هندسه لقب گرفته، بنیادگذار هندسه اقلیدسی است. او تمام قضیه‌های هندسی را که ظاهراً استفاده‌ای از آنها نمی‌شد بصورت قضیه‌های کامل و قابل درک در آورد. او در این راه کوشید تا اثبات یک قضیه ریاضی را به قضیه دیگری مربوط کند، بطوری‌که شاگرد ریاضی ناگزیر باشد برای اثبات مسأله ریاضی به تفکر بپردازد.

کشور مصر در قدیم «هدیه نیل» نامیده می‌شد، و شهرت مصر باستان بیشتر به خاطر عظمت رود نیل بود. همه ساله طغیان رود نیل با آب گل‌آلود و حاصلخیزش که از کوه‌های دوردست آفریقا سرچشمه می‌گرفت، تمام کشتزارهای مصر را می‌پوشاند و آنها را برای کشاورزی آماده می‌کرد. حد و مرز زمین‌های زراعتی از بین رفته بود، و رود نیل همه سال بسترش را تغییر می‌داد. با این ترتیب، محدوده زمین مالکان مشکلات زیادی به بار آورده بود. اگر قرار بود که مالیات‌ها متناسب با محدوده زمین از مالکان مطالبه شود، ابتدا باید مسافت زمین مشخص می‌شد.

در اینجا بود که هندسه (در زبان یونانی، به معنی نقشه‌برداری زمین است) به این مشکل پاسخ داد. مصری‌ها، ظاهراً به اصول نظری هندسه توجه نداشتند و از آن تا جایی که مشکلاتشان را حل می‌کرد استفاده می‌بردند. اما بیشتر محاسبات و اندازه‌گیری آنان در مورد اراضی نادرست بود. مثلاً برای محاسبه اراضی غیرمنظم، آن را به مثلث‌های مختلف تقسیم می‌کردند. نتیجه این اندازه‌گیری غلط باعث شد که مالکان مصری ناچاراً مالیاتی بیش از حد مقرر به دولت بپردازند.

مصری‌ها برای ساختن زاویه قائمه از روشی که هنوز در نقشه‌برداری میدان‌های ورزش معمول است استفاده می‌کردند. آنها مثلثی از طناب می‌ساختند که طول ضلع‌های آن به ترتیب 3 و 4 و 5 واحد بود. هرگاه طناب در نقاط معینی از زمین ثابت شود زاویه مابین ظلع‌هایی که طولشان 3 و 4 واحد است قائمه خواهد بود. از اینجا بود که نقشه‌برداران مصری را «طناب‌گستر» نام نهادند.

تالس، ریاضیدان نامدار یونانی، روش‌های هندسی جالبی از مصری‌ها آموخت و از کارهایی که آنها انجام می‌دادند در حیرت بود. در حقیقت، از همین زمان بود که نخستین گام در راه سازندگی علم هندسه برداشته شد. تالس در تحقیقاتش از افکار و عقاید و تجربیات مصری‌ها کمک می‌گرفت و عقیده داشت که هندسه فقط علمی نیست که در نقشه‌برداری یا ساختن هرم از آن استفاده شود، بلکه دامنه کاربرد آن بسیار گسترده است، و در امور کشتیرانی و اخترشناسی نیز اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

گام بعدی در جهت پیشرفت و توسعه این علم، توسط فیثاغورس و پیروانش برداشته شد. آنان هندسه را از صورت علمی خارج کردند و آن را در مسائل حقوقی بکار گرفتند. فیثافورسیان سعی داشتند که روش استدلال و منطق را تنها به علم هندسه اختصاص دهند، و چه بسا در این راه خیلی پیش رفتند. این شیوه را «استدلال قیاسی» نامیده‌اند.

در روش استدلال قیاسی، برای پیدا کردن جواب هر مسأله یا قضیه می‌توان از قضیه‌هایی که قبلاً مورد تایید واقع شده‌اند استفاده کرد. در واقع هر داستان پلیسی به نحوی به استدلال قیاسی مربوط می‌شود، و «علم» با شکوهترین داستان پلیسی است.

«آرتور کونان دویل» نویسنده داستان‌های پلیسی مشهور شرلوک هلمز می‌گوید: «عالم منطق قادر است از یک قطره آب پی به اقیانوس اطلس یا آبشار نیاگارا ببرد، بی‌آنکه آن را دیده یا حتی درباره‌اش چیزی شنیده باشد.» زندگی آدمی مانند زنجیر عظیمی است که اگر حلقه‌ای از آن کشف شود طبیعت کلی آن فاش خواهد شد. علم قیاس، مانند تمام هنرها و صنایع نیاز به مطالعه و پژوهش، تأمل فراوان و تفکر و موشکافی دارد.

اقلیدس، نتیجه کار تالس، فیثاغورس، افلاطون و یونانی‌ها و مصری‌ها را جمع‌آوری و مطالعه کرد. اما کار او فقط راه‌حل چند مسأله هندسی نبود، بلکه روش‌هایی را نشان می‌داد که بصورت سیستم‌های شناخته شده در آمده بود، سیستم‌هایی که قضیه‌های معلومی را بدست می‌داد.

اقلیدس، تعریف‌های ساده هندسی را که قواعد کلی نامیده می‌شدند بصورت مجموعه‌ای در آورد و آن را قضیه نامگذاری کرد.

افلاطون، فیلسوف بزرگ یونانی، نخستین کسی بود که به اهمیت هندسه پی‌برده بود. او هندسه را تنها درس ورود به آکادمی می‌دانست. در این‌باره می‌گفت: «اتاق من به روی کسی که از هندسه بی‌اطلاع باشد بسته است.» یا همان عبارت هر کس هندسه نمی‌داند وارد نشود!

آبراهام لینکلن، رئیس جمهوری آمریکا، به اهمیت هندسه آشنا بود. او در چهل سالگی کتاب «اصول اقلیدس» را مطالعه کرد و آن را نه از نظر ریاضی بلکه از دیدگاه تجزیه و ترکیب مسایل حقوقی و اجتماعی خواند و بکار بست.

مطالعه رشته‌های گوناگون علمی مانند مکانیک، صوت، نور، کشتیرانی، اتم‌شناسی، زیست‌شناسی، پزشکی و غیره مستلزم دانش کافی از نظریه‌های اقلیدس است.

علم، پیوسته پیش می‌رود، گسترش می‌یابد، ناشناخته‌ها را کشف می‌کند، از رشد نادانی می‌کاهد و انسان را به جایی می‌رساند که مرید عقل و استدلال باشد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های تصادفی که از شانس خوب عکاس مانند یک تابلو یا یک عکس خیلی حرفه‌ای شده‌اند

عکاس‌های حرفه‌ای گاهی ماه‌ها وقت صرف می‌کنند تا در زمان و مکان مشخصی حاضر باشند و تجهیزاتشان متناسب با نور و سرعت گذر سوژه و فاصله‌شان مناسب باشد تا یک عکس خوب بگیرند.اما گاهی شانس یا فرصت‌طلبی یا آمادگی ذهنی یک عکاس برای کادربندی مناسب…

بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته به ویلایی لوکس در «بالی» تبدیل شد

یک بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته که بر روی صخره‌ای در بالی قرار گرفته، به ویلایی لوکس تبدیل شده است. شرکت Hanging Gardens قرار است در‌ آوریل این ویلا را افتتاح کند. ایده این کار زاییده فکر کارآفرینی به نام فلیکس دنیم است. دنیم در حال حاضر هتل‌های…

اگر این سلبریتی‌ها به همان سبک و سیاق و بزرگسالی کوچک می‌شدند

البته سلبریتی‌ها مسلما عکس‌های اصلی دوران کودکی دارند. هر چند در مورد برخی ممکن است این عکس‌های کودکی اندک یا کم‌کیفیت باشند.اما تصور کنید برای بازتاب دادن وجود همان عوالم بزرگسالانه در دنیای کودکی یا همان اجزای مهم چهره، چهره بزرگسالان…

اگر گوشی‌های موبایل، دهه‌ها زودتر اختراع می‌شدند

در دوره‌ای پس از همگانی شدن استفاده از گوشی‌های موبایل، تنوع ظاهری آنها بسیار زیاد بود و هیچ گوشی‌ای شبیه گوشی دیگر نبود. اما الان شکل همه گوشی‌ها تقریبا یکی شده است.ما خیلی منتظر گوشی‌های تاشو یا رول‌شونده ماندیم تا این یکنواختی را به…

عکس‌های قدیمی از کلاس‌های تایپ دهه 1950 تا 1970 – زمانی که تایپ یک مهارت پایه بود و چه بسا با…

در تاریخ آموزش آمریکا، در یک برهه دبیرستان‌های آمریکا برای آموزش یک مهارت ضروری برای ورود به دنیای مدرن تجهیز شدند: تایپ کردن. ظهور کلاس‌های تایپ در دبیرستان‌های ایالات متحده، فصلی جذاب در تاریخی آموزش بود.شروع  آموزش تایپ را می‌توان در…

بال‌های پرنده نورثروپ: کاوشی در هواپیمای XB-۳۵ افسانه‌ای با عکس‌های کمتر دیده شده

نورتروپ XB-۳۵ گواهی‌ای بر روح پرشهامت نوآوری در صنعت هوانوردی در اوایل دهه ۱۹۴۰ بود.XB-۳۵ که توسط شرکت نورتروپ Northrop با همکاری نیروی هوایی ارتش ایالات متحده توسعه یافت، یک هواپیمای آزمایشی بود که مرز‌های مهندسی هوانوردی را جابجا کرد.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.