گزارش‌ها نشان می‌دهند زندان‌ها مملو از گوشی موبایل قاچاق هستند؛ آیا بهتر نیست دسترسی به موبایل و اینترنت را برای برخی از زندانیان فراهم کنیم؟

0

گزارش‌های منتشر شده در کشورهای مختلف نشان می‌دهد زندانیان همیشه به سیم‌کارت و گوشی‌ تلفن همراه دسترسی دارند.

برخلاف انتظار، تلاش‌ها و مبارزه با ممنوعیت استفاده از گوشی تلفن همراه در زندان‌ها با موفقیت همراه نبوده و زندانیان از داخل زندان با بیرون تماس برقرار می‌کنند، سفارش مواد مخدر و چیزهای دیگری که نیاز دارند را می‌دهند و حتا برخی اوقات مشغول هک حساب‌های پولی مردم، مدیریت یک عملیات سرقت و فعالیت‌های خرابکارانه هستند.

در ایران بارها گزارش‌هایی از صداوسیما پخش شده که نشان می‌دهد یک فرد زندانی توانسته از داخل خود زندان چند صد میلیون تومان از جیب مردم سرقت کند یا اینکه قرار و مدارهای سرقت‌های فیزیکی جدیدی بگذارد تا پس از رهایی یا گرفتن مرخصی بتواند سریع‌تر به پول برسد.

چند سال پیش، گزارشی منتشر شد که پلیس نیروی انتظامی پس از چندین ماه دنبال کردن رد یک گروه بزرگ توزیع‌کننده مواد مخدر در تهران؛ متوجه شده سرکرده آن‌ها در زندان است و از همان‌جا رهبری کارهای را برعهده دارد.

وضعیت دسترسی به‌ سیم‌کارت و گوشی تلفن همراه در زندان‌های کشورهای دیگر هم مناسب نیست. گزارش‌های منتشر شده از زندان‌های کشور انگلیس نشان می‌دهد تعداد سیم‌کارت‌ها و گوشی‌های تلفن همراه کشف شده در سال ۲۰۱۷ بیشتر از سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ است.

در یک گزارش عنوان شده تعداد سیم‌کارت‌ها یا گوشی‌های کشف شده در سال ۲۰۱۷ حدود ۵۶ درصد افزایش داشته و از ۹۶۰۰ عدد در سال ۲۰۱۴ به رقم ۱۵۰۰۰ هزار عدد در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

در سال ۲۰۱۱، در زندان‌های انگلیس و ولز به طور متوسط ۹ سیم‌کارت و گوشی از هر ۱۰۰ زندانی کشف و ضبط شده است ولی در سال ۲۰۱۷ به رقم ۱۸ عدد از هر ۱۰۰ زندانی رسیده است. یعنی از هر ۶ زندانی یک نفر به گوشی تلفن همراه دسترسی دارد.

البته، در برخی کشورها مانند اسکاتلند یا ایرلند شمالی، شاهد کاهش کشفیات گوشی تلفن همراه هستیم ولی باز هم آمارها نشان می‌دهد اگر زندانیان بخواهند به گوشی تلفن همراه دسترسی پیدا می‌کنند.

دورهمی‌های اینترنتی داخل زندان

زندانیان گوشی‌های تلفن همراه را فقط برای تماس با خانواده یا دوستان یا افرادی بیرون از زندان نمی‌خواهند بلکه برای تماس‌های صوتی و تصویری یا استفاده از اینترنت نیاز دارند.

یک کارمند سابق اداره زندان‌های انگلیس می‌گوید دسترسی زندانیان به اسمارت‌فون‌ها مشکلی بسیار بزرگ است. آن‌ها در طول شب از اینترنت استفاده می‌کنند یا مشغول تماس‌های صوتی هستند.

این‌گونه بخش بزرگی از وضعیت زندانی بودن‌شان را رفع می‌کنند. در اینترنت هر کاری می‌خواهند انجام می‌دهند، با هر کسی که نیاز باشد تماس می‌گیرند و تمام شب مشغول صحبت هستند. از داخل زندان عکس‌ها و گزارش‌های ویدیویی به بیرون ارسال می‌کنند و به دنبال راه‌هایی برای کسب درآمد یا ادامه دادن کارهای غیرقانونی‌شان هستند.

نظم زندان به هم می‌ریزد و مدیریت زندانیان سخت می‌شود. وقتی ویدیوهای درون زندان روی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند؛ ترس مردم از درون زندان ریخته می‌شود و از سوی دیگر زندانیان احساس خوبی دارند که با فلسفه زندان تضاد دارد.

دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در زندان؛ مشکلات حادتری هم پیش می‌آورد. برخی از زندانی‌ها دست به خودکشی آنلاین می‌زنند یا دیگران را آزار و اذیت کرده و به هلاکت می‌رسانند تا جلب توجه کنند.

برخی از زندانیان با بیرون هماهنگ می‌کنند که چه زمانی به دادگاه خواهند رفت و چگونه می‌توان با عملیات مسلحانه آزادشان کرد. سال گذشته، یک فرد زندانی توانسته بود با تلفن همراه دیگر هم‌تیمی‌هایش را مطلع کند تا با نارنجک و مواد منفجره به جلسه دادگاه حمله کنند.

راه‌حل چیست؟

وضعیت حاد دسترسی به گوشی تلفن همراه و اینترنت در زندان‌ها باعث شده، دولت‌ها قوانین سخت‌گیرانه‌تری وضع کنند یا به فکر روش‌های دیگری باشند.

کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که به جای کشف و ضبط تلفن‌های همراه، باید علل استفاده از آن‌ها را یافت و کاهش داد. مثلا برخی زندان‌ها به سختی اجازه تماس زندانی با خانواده‌اش را می‌دهند. همین‌طور، ممکن است هزینه استفاده از تلفن ثابت برای تماس با بیرون بسیار گران باشد.

پیشنهاد شده است زندان‌ها برخی سیم‌کارت‌ها و گوشی‌های تلفن همراه ارزان‌قیمت با اینترنت محدود در اختیار زندانیان قرار دهند که امکان هرگونه نظارت، ردگیری و محدودسازی آن وجود داشته باشد.

چه عیبی دارد زندانی بتواند چند ساعتی از اینترنت به طور سالم استفاده کند یا هر زمان که بخواهد با خانواده‌اش در تماس باشد و بداند که زیر نظر گرفته شده است تا خلافی نکند؟

در برخی کشورها، زندان‌های خصوصی شروع به این اقدام کردند. این زندان‌ها با هماهنگی اپراتورها، سیم‌کارت‌هایی با امکان نظارت و محدودسازی اینترنت در اختیار زندانیان قرار می‌دهند.

راه‌حل دیگر می‌توان طبقه‌بندی زندانیان در استفاده از اینترنت یا تلفن همراه باشد. برخی از زندانی‌ها اسمارت‌فون‌ را فقط برای تماس با خانواده نیاز دارند ولی برخی دیگر از زندانیان مشخص است که دنبال چه اهدافی در استفاده از اینترنت و گوشی تلفن همراه هستند.

شاید بتوان با وضع قوانین جدیدی و دادن دسترسی‌های مختلفی، امکان استفاده از گوشی تلفن همراه یا اینترنت را برای گروه‌هایی از زندانیان فراهم کرد. مثلا اگر زندانی بتواند در طول روز از اینترنت روی کامپیوترهای دسکتاپ استفاده کند، دیگر کمتر نیاز به اینترنت همراه خواهد داشت.

در نهایت، همان‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، ممنوعیت و مبارزه با قاچاق گوشی تلفن همراه در زندان‌ها چندان موفق نبوده و باید قوانین منعطف و به‌روزی برای حل این مشکل از سوی نهادها و مراجع قضایی وضع شود.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

حومه‌نشینی چرا شکل می‌گیرد و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ + گالری عکس‌هایی از زشتی‌های این پدیده

مناطق حومه شهر، جوامع مسکونی هستند که در حومه مناطق بزرگتر شهری قرار دارند. آن‌ها ویژگی‌های متمایزی دارند که آن‌ها را ازمحیط روستایی و شهری متمایز می‌کند. شکل‌گیری حومه‌ها و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند را می‌توان به عوامل متعددی نسبت…

اگر نئاتدرتال‌ها بر انسان‌های به اصطلاح خردمند غلبه می‌کردند، شاید اینها ستاره‌های سینماهای آنها…

سوابق فسیلی نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها در حدود 40000 تا 30000 سال پیش از سوابق باستان‌شناسی ناپدید شدند، اگر در برخی مکان‌ها ممکن است تا حدود 28000 سال پیش  زنده مانده باشند.نئاندرتال‌ها گونه‌ای از انسان‌های باستانی بودند که تا زمان…

مهم نیست این تابستان چقدر گرم است، برهنه نخوابید! مشکلات سلامتی بی‌لباس خوابیدن

بر اساس تحقیقات یک شرکت فروش تشک آنلاین به نام Casper حدود ۲۸.۵ درصد از آمریکایی‌های گفته‌اند که هر شب، هفتگی، ماهانه یا هر چند وقت یکبار برهنه می‌خوابند. اما ۷۱.۵ درصد دیگر گفتند که همیشه با لباس می‌خوابند.واضح است که برهنه خوابیدن…

چرا هنگامی که می‌خواهند عکسی از ما بگیرند، ناخودآگاه سرمان را کج می‌کنیم؟

وقتی در فیس بوک، اینستاگرام یا سایر سایت‌های رسانه اجتماعی پر از عکس هستیم، احتمالاً متوجه یک روند در زبان بدن کاربران خواهیم شد. هنگام عکس گرفتن و مواجهه با دوربین، برخی افراد به طور خودکار سر خود را به یک طرف خم می‌کنند. به نظر می‌رسد که…

کودکی که از کتابخانه عمومی شهر می‌خواستند بیرون بیندازندش، اما فضانورد شد!

دو برادر به نام‌ها رونالد (چپ) و کارل مک نیر (راست) با 10 ماه اختلاف در جنوب جدا شده به دنیا آمدند. این دو در دوران کودکی تا بزرگسالی جدایی‌ناپذیر بودند.در سال 1959، رونالد مک نیر 9 ساله به یک کتابخانه عمومی در لیک سیتی در کارولینای…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.