منظور از تکامل کامل چیست؟

0

سال اکتشاف:1967

این کشف چه می‌گوید؟

تکامل با یکسان سازی همزیستانه میان گونه‌ها امکان پذیر است.

چه کسی آن را کشف کرد؟

لین مارگولیس Lynn Margulis


چارلز داروین نخستین کسی بود که فهمید گونهٔ انواع موجودات در طول زمان تکامل و تغییر پیدا می‌کنند و نخستین کسی بود که فهمید نیروی این تغییر، بقای اصلح یا بقای نمونه‌هایی است که بهتر می‌توانند خود را با شرایط محیط وفق دهند.

نظریه‌های داروین بستری شد برای علم تکامل و یک قرن بدون تغییر باقی ماند.

لین مارگولیس، نخستین کسی بود که توانست نظریه داروین را اصلاح و آن را کامل کند. در انجام این کار او نخست، شکافی را که در این نظریه وجود داشت اصلاح کرد. او بعد از داروین یکی از دانشمندانی بود که تغییر و بازنگری اساسی در تفکر تکاملی پدید آورد. مارگولیس هم مانند کوپرنیک، گالیله و نیوتون نظریه‌ها و فرضیه‌های قبلی را از بن متحول نمود.


لین مارگولیس به سال 1398 در شیکاگو متولد شد و هنگامی که فقط 14 سال داشت وارد دانشگاه شیکاگو شد و به تحصیل ژنتیک و تکامل پرداخت.

از زمان داروین رشتهٔ تکامل با مسألهٔ بزرگ روبرو شده بود که آن را «گوناگونی» نامیده بودند. محققان تصور می‌کردند گوناگونی در «د.ان.آ» فردی مانعی به وجود می‌آورد که انتخاب طبیعی، یا آن را حفظ می‌کرد و یا به کناری می‌گذاشت آن جهش‌های ژنتیک که طبیعت حفظ می‌کرد به آرامی در همهٔ گونه‌های جدید پخش می‌شد.

اما سؤال آزار دهنده‌ای وجود داشت که نمی‌شد به آن پاسخ گفت: چه چیز باعث به وجود آمدن «گوناگونی» جدید در گونه‌های فردی می‌شد. نظریه‌ها بیشتر حول این محور بود که اشتباهات تصادفی باعث تغییر در بازپردازی رمزهای ژنتیک می‌شود.

برای مارگولیس از آغاز آشکار بود که اشتباهات تصادفی نمی‌تواند دلیل واقعی این اتفاق باشد. در عوض او شواهدی به دست آورده بود که جهش‌های بزرگ و ناگهانی موجب این تغییرات است و تکامل روندی آهسته با سرعت ثابت نبود بلکه ناگهانی و بنیادی بود. او این تغییرات را برخلاف دیگران تصادفی نمی‌دانست.

مارگولیس بر مفهوم «همزیستانه» توجه کرد – دو موجود زنده (یا دو گونه) برای منافع مشترک در کنار هم زندگی و همکاری می‌کنند. او مثال‌های ساده‌ای پیدا کرد که نشان می‌داد دو گونه از موجودات زندگی در کنار هم را – به دلیل منافع با همکاری مشترک انتخاب می‌کنند.

Lichen از گونه‌های جلبک‌ها و قارچ‌ها به وجود می‌آیند و مانند یک موجود زندهٔ تک واحدی عمل می‌کنند و عملکرد مشترک آنها بهتر است از عملکرد زندگی انفرادی و باکتری‌هایی که سلولز را می‌توانند هضم کننده در معدهٔ موریانه زندگی می‌کنند. این باکتری‌ها و موریانه بدون هم نمی‌توانند زندگی کنند. اما با هم، هر دو زنده می‌مانند. بدون یکی‌سازی همزیستانه، این ترتیب و تنسیق ممکن نیست.

مارگولیس متوجه شد رابطهٔ همزیستانه بسیار فراوان است گونه‌های موجود در صدد پیدا کردن شریک همزیستی هستند تا فرصت بقای خود را افزایش دهند. همکاری بشری به اصلاح زندگی و فرصت بقای بیشتر منجر شده است بنابراین این الگو در طبیعت هم تکرار شده است، برای مثال یک باکتری با گونهٔ دیگری همکاری می‌کند تا جهش همزیستانه پیدا کنند و قابلیت بیشتری از خود نشان دهند.

مارگولیس نمونه‌های ابتدایی حیات را مطالعه و چهار نوع همزیستی اساسی را کشف کرد که منجر به رشد حیات پیچیده بر روی زمین شده است. (1) پیوستگی میان باکتری‌های گرما طلب آرکئاباکتریوم و باکتری‌های شناور در آب (اسپیروکت)Spirochete به بعضی از ژن‌های اصلی اسپیروکت انتخاب شدند (2) تا مراکز سازماندهی و رشته‌هایی را تشکیل دهند که مواد ژنتیکی را قبل از تقسیم سلولی به دو طرف آن منتقل کنند. این عمل منجر به تولید اشکال پیشرفتهٔ حیات شد. این نوع جدید حیات انواع باکتری‌های اکسیژن سوز را به طرف خود کشید (3) سرانجام این موجودات تک سلولی پیچیدهٔ اکسیژن سوز (4) باکتری‌های فتوسنتز کننده را به طرف خود کشیدند. نتیجهٔ این همزیستی انقلابی چهار مرحله‌ای به وجود آمدن جلبک ها و گیاهان جدید بود.

مارگولیس نشان داد که سلول‌های گیاهان، جانوران، جلبک‌ها و حتی انسان از طریق یک رشته همزیستی که باعث جهش‌های بزرگ و ناگهانی شده، تکامل یافته‌اند.

او کار برجستهٔ خود را در 1967 منتشر کرد، اما زیست‌شناسان به مطالعات او توجهی نشان ندادند تا ثابت شد که میتو کوندری سلول‌های انسانی حاوی د. ان. ا خاص خود هستند که نشان می‌دهد حتی سلول‌های انسان در نتیجهٔ همزیستی پیشرفت کرده‌اند این کشف باعث شد دانشمندان زیادی به دنبال نشانه‌های همزیستی بگردند و آن را در بسیاری از موجودات پیدا کردند و مورد مطالعه قرار دادند.

از هر ده گیاه نه گیاه، حیاتشان به دلیل همزیستی ادامه پیدا می‌کند زیرا با قارچ‌هایی مشارکت می‌کنند که مواد غذایی لازم را برای آنها از خاک جذب می‌کنند. انسان و دیگر حیوانات با باکتری‌هایی همزیستی مشترک دارند که در معده آنها زندگی می‌کند و باعث هضم غذایی می‌شود که آنها می‌خورند. بدون وجود این باکتری‌ها بشر نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد بدون کشف مارگولیس، نظریهٔ داروین ناقص باقی می‌ماند


مارگولیس و همسر ستاره‌شناس و نویسنده‌اش کارل ساگان کسانی هستند که این جملهٔ معروف را گفته‌اند: «زندگی بر روی حیات نه از طریق نزاع میان گونه‌ها بلکه از طریق همکاری گسترده، گسترش یافته و آنچه داروین دربارهٔ انتخاب طبیعی از طریق تنازع بقا گفته ناقص است.»


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های این عکاس فرانسوی مانند تابلوهای نقاشی زیبای سبک امپرسیونیسم هستند

امپرسیونیسم یک جنبش هنری است که در اواخر قرن نوزدهم، عمدتاً در فرانسه ظهور کرد. مشخصه آن تاکید بر ثبت اثرات زودگذر نور و رنگ در دنیای طبیعی است. نقاشان امپرسیونیست به دنبال این بودند که برداشت‌های دیداری فوری خود را از یک صحنه به تصویر…

۸ خودروی جذاب تاریخی که توسط طراحان ایتالیایی بازطراحی و جاودانه شدند

ایتالیا خانه‌های طراحی معروفی دارد. Pininfarina ،Bertone ،Touring ،Giugiaro و Vignale برخی از مهم‌ترین نام‌های طراحی خودرو هستند.در این خانه‌های طراحی، همه‌چیز از جمله خودرو طراحی می‌شود. چه خودروهایی که تجاری و قابل تولید باشند؛ چه…

عکس‌های بی‌نظیر از آبشارهای رنگارنگ دریاچه‌های پلیتویس در کرواسی و مقایسه آنها با فصل یخ‌زده

نوشته: تاماس دومبورا توثمن چهار سال پیش در فصل زمستان از دریاچه‌های پلیتویس بازدید کردم و از دنیای زیبا و یخ زده آنها با آبشارهای یخی و مناظر سفید عکس گرفتم.اخیراً دوباره به این دریاچه‌ها بازگشته‌ام تا از همان منظره خیره‌کننده عکس…

صندلی‌های بامزه طراحی شده با هوش مصنوعی توسط بونی کاره‌را

تصور کنید وارد اتاقی می‌شوید و صندلی‌ای را می‌بینید که شبیه یک قاچ هندوانه غول‌پیکر است، همراه با پوست و دانه‌هایش. یا صندلی‌ای که شبیه آناناس سیخ‌دار است، با لبه های تیز و اندرون نرمش؟این دنیای بونی کاره‌را است، هنرمند با استعداد سه…

ربات‌هایی که در دنیای سینما و تخیل دوستشان داشتیم یا در مواردی از آنها می‌ترسیدیم!

انسان‌ها همیشه از تحولات تازه می‌ترسند و از زمانی که تخیل آدم ماشینی ایجاد شد، ترس از این توده‌های آهنی هم ایجاد شد. شخصیت ربات‌ها در ابتدا در داستان‌ها خیلی سطحی و بیشتر هراس‌‌انگیز بود، اما بعدا ربات‌ها دارای شخصیت شدند تا جایی که حتی…

کلاژهای کاغذی زیبای مینیمال از شخصیت‌های سینمایی مشهور

اینکه بتوانی به صورت خلاصه و مختصر و مفید با هنر خودت، مفهومی را برسانی، هر بسیار جالبی است. حالا تصور کنید که با برش چند کاغذ رنگی و کنار هم نهادت انها، یغنی کلاژ کاغذی بشود، شخصیت‌های مهم سینمایی را بازسازی کرد.این کاری است که مارگارت…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5