سرخک در حاملگی چه علائم و عوارضی دارد؟

0

سرخک measles or rubeola به شدت مسری است و از طریق قطرات تنفسی منتقل می‌شود بیماران از ۳-۱ روز پیش از بروز علایم (حدود ۵ روز پیش از ظهور راش) تا ۴ روز پس از شروع راش مسری هستند. افراد دچار نقص ایمنی تا مدتی طولانی ویروس را دفع می‌کنند.

بیشتر شیرخواران به دلیل عبور آنتی‌بادی مادری از جفت تا انتهای سال اول زندگی در برابر سرخک ایمنی دارند.

تظاهرات بالینی

دوره کمون تا زمان شروع علایم ۸ تا ۱۲ روز است. در ابتدا به مدت ۳ روز بیمار دچار سرفه، کوریزا، کنژنکتیویت می‌شود و در معاینه نقاط سفید مایل به خاکستری در مخاط بوکال Koplik spots مشاهده می‌گردد. نقاط کاپلیک در مقابل دندان‌های آسیای بزرگ تحتانی قرار دارند، یافته‌ای پاتو گنومونیک برای سرخک هستند و ممکن است پس از آشکار شدن راش دیده نشوند.

گاهی یک خط عرضی ملتهب در ملتحمه در لبه پلک دیده می‌شود که به آن Stimson line می‌گویند. راش سرخک ماکولار یا ماکولوپاپوار است، از سر (معمولاً بالای خط رویش مو) شروع می‌شود و در عرض ۲۴ ساعت به سمت تنه و اندام‌ها گسترش می‌یابد. راش اغلب confluent است، یعنی ماکول و پاپول‌ها به هم متصل می‌شوند.

راش به همان ترتیبی که ظاهر شده، ناپدید می‌شود. شدت بیماری با وسعت راش ارتباط دارد. گاهی راش به شکل پتشی و پورپورا است که به این موارد سرخک سیاه black measles گفته می‌شود. سرخک در افراد دارای حفاظت نسبی علیه این بیماری، موجب علایم خفیف‌تری می‌شود که به آن modified measles میگویند و ممکن است در موارد زیر دیده شود:

  • شیرخواران با سن کمتر از یک سال که دارای آنتی‌بادی مادری هستند .
  • شیرخوارانی که پیش از ۱۲ ماهگی واکسینه شده‌اند .
  • کودکانی که هنگام واکسیناسیون سرخک، ایمونوگلوبولین دریافت کرده‌اند .
  • افرادی که ایمونوگلوبولین دریافت کرده‌اند.

بررسی‌های آزمایشگاهی

الکوپنی مشخصه بیماری است. IgM علیه سرخک ۲-۱ روز پس از بروز راش ظاهر می‌شود و برای اثبات تشخیص به کار می‌رود. پلئوسیتوز لنفوسیتی همراه با افزایش پروتئین و سطح طبیعی گلوکز در CSF مطرح کننده آنسفالیت حاد است.

درمان

جهت درمان سرخک، اقدامات حمایتی مانند تجویز مایعات کافی و داروی ضد تب توصیه می‌شود. ویتامین A با دوز زیاد موجب بهبود پیش‌آگهی می‌شود و مصرف آن به مدت ۲ روز توصیه می‌گردد.

عوارض

اوتیت مدیا شایع‌ترین عارضه سرخک است.

پنومونی در مبتلایان به سرخک به اشکال زیر ایجاد می‌شود:

  • Interstitial (measles) pneumonia
  • Secondary bacterial pneumonia
  • Giant cell (Hecht) pneumonia

پنومونی انترستیسیل با ویروس سرخک ایجاد می‌شود. پنومونی باکتریال ثانویه معمولاً با یکی از باکتری‌های زیر ایجاد می‌شود:

  • پنوموکوک
  • استافیلوکوک اورئوس
  • استرپتوکوک گروه A

پنومونی سلول ژانت Hecht pneumonia در افراد دچار نقص ایمنی ایجاد می‌شود و معمولاً کشنده است. میوکاردیت و لنفادنیت مزانتریک از عوارض ناشایع هستند. گاهی لنفادنیت مزانتریک موجب درد شکمی می‌شود. آنسفالومیلیت معمولاً ۲ تا ۵ روز پس از شروع راش روی می‌دهد. آنسفالیت زودرس ناشی از عفونت مستقیم بافت مغزی است، درحالی‌که آنسفالیت دیررس یک بیماری دمیلینه کننده به دلیل واکنش سیستم ایمنی است. SSPE یا subacute sclerosing panencephalitis عارضه‌ای دیررس است که حدود ۸ تا ۱۰ سال پس از ابتلا به سرخک بروز می‌کند و با دمانس پیشرونده تظاهر پیدا می‌کند.

گاهی سرخک موجب اسهال یا درگیری کبد می‌شود. اوتیت مدیا، پنومونی و اسهال در شیرخواران شایع‌تر است، درحالی‌که درگیری کبد در بزرگ‌سالان شیوع بیشتری دارد.

برونکوپنومونی و آنسفالیت شایع‌ترین علل مرگ در مبتلایان به سرخک است. مرگ‌ومیر در مبتلایان به بدخیمی، سوءتغذیه شدید، نقص ایمنی مانند عفونت HIV و سن کمتر از ۵ سال بیشتر است.

پیشگیری

واکسن سرخک از نوع زنده ضعیف شده است و در کشور ایران به‌صورت MMR و در ۲ دوز در زمان‌های ۱۲ ماهگی و ۱۸ ماهگی تجویز می‌شود.

در برخی کشورها MMRV تزریق می‌شود که در آن واکسن واریسلا به مجموعه واکسن‌های اوریون، سرخک، سرخجه افزوده شده است. احتمال تب و تشنج پس از تزریق واکسن MMRV بیش از واکسن MMR است. نوبت دوم واکسن، دوز یادآور محسوب نمی‌شود ولی احتمال شکست واکسن اولیه را کاهش می‌دهد. مصرف واکسن سرخک (و MMR) در موارد زیر ممنوع است:

  • نقص ایمنی یا تجویز گلوکوکورتیکویید با دوز بیش از kg/ mg 2 در روز به مدت بیش از ۱۴ روز
  • تجویز ایمونوگلوبولین در طی ۳ تا ۱۱ ماه قبل (بسته به دوز آن)
  • بارداری

در مبتلایان به عفونت HIV که شواهدی از نقص ایمنی شدید ندارند، تجویز واکسن MMR توصیه می‌شود. در این موارد ۲ دوز به فاصله یک ماه تزریق می‌گردد.

در کودکان دچار سرطان که در رمیسیون قرار دارند و در ۳ ماه گذشته شیمی‌درمانی دریافت نکرده‌اند، تجویز واکسن MMR توصیه می‌گردد.

کودکان هنگام دریافت واکسن MMR نباید در طول ماه گذشته، گلوکوکورتیکویید دریافت کرده باشند.

اگر فردی دچار بیماری مزمن یا نقص ایمنی و فاقد ایمنی علیه سرخک باشد، در صورت تماس خانگی با فرد بیمار باید پروفیلاکسی پس از تماس postexposure prophylaxis دریافت کند.

برای پروفیلاکسی پس از مواجهه یکی از اقدامات زیر توصیه می‌شود:

  • تجویز واکسن سرخک ظرف ۷۲ ساعت پس از تماس
  • تجویز ایمونوگلوبولین ظرف ۶ روز پس از تماس

تجویز واکسن سرخک در افراد دچار نقص ایمنی ممنوع است، بنابراین برای پروفیلاکسی پس از تماس در این افراد از ایمونوگلوبولین استفاده می‌شود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

همه چیز در مورد رمان رابینسون کروزوئه، نوشته دانیل دفو + روجلدهای خاطره‌انگیز این کتاب

رابینسون کروزوئه رمانی نوشته دانیل دفو است که اولین بار در سال 1719 منتشر شد. این رمان داستان مرد جوانی به نام رابینسون کروزوئه را روایت می‌کند که بر خلاف میل خانواده‌اش راهی دریا می‌شود و در جزیره‌ای متروک در سواحل آمریکای جنوبی غرق…

نمونه‌هایی از تغییر دکوراسیون‌های زیبا و اقتصادی

بعضی از تغییر دکوراسیون‌ها بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند، اما برخی هم بسیار اقتصادی و مختصیر و مفید هستند، با این همه تغییر زیادی در روحیه ما و زیبایی خانه‌مان ایجاد می‌کنند.این تغییر دکوراسیون‌ها ممکن است برایتان جالب باشند:…

اگر عاشق یک فیلم بودید و با بودجه کافی یک اتاق خوب در سبک و سیاق آن فیلم می‌ساختید

ما اگر خیلی عاشق یک فیلمی باشیمِ پوستری چاپ می‌کنیم و بالای سرمان می‌زنیم و هر روز نگاهی به آن می‌اندازیم یا مقاله‌ای در موردش می‌نویسم.اما فراتر از آن اگر قرار بود، اتاق خواب یا اتاق هتلی به سبک یک فیلم بسازیمِ چطور از آب درمی‌آمد.…

تصاویر تخیلی از سلبریتی‌ها در حال خواب – اما چرا اصلا می‌خوابیم؟!

خواب یک فرآیند فیزیولوژیک اساسی است که برای عملکرد صحیح بدن و ذهن ما ضروری است. اگرچه هدف دقیق خواب به طور کامل شناخته نشده است، دانشمندان چندین نظریه برای توضیح اینکه چرا ما می‌خوابیم ارائه کرده‌اند.  برخی از دلایل اصلی مهم بودن خواب:…

وقتی با اشعه ایکس از اشیای عادی عکس بگیرید؛ شگفت‌زده می‌شوید! کاری که آندری دومان کرد

مجموعه عکس‌های اشعه ایکس می‌توانند اشیاء روزمره را به روشی باورنکردنی و منحصر به فرد نشان دهند.آندری دومان، عکاس تجاری، حدود یک سال است که این کار را می‌کند. زمانی که دومان کاری را برای مشتریان انجام نمی‌دهد، دوست دارد پروژه‌های شخصی را…

منتخبی از تصاویر تاریخی کمتر دیده شده

با اینکه دسترسی به مستندهای خوب این روزها خیلی زیاد شده و به سبب وجود اینترنت (یا شبحی از اینترنت!) ما عکس تاریخی بسیار زیاد می‌بینیم (و می‌توانیم حدس بزنیم که که کئام عکس‌های معاصر روزی تبدیل به عکس تاریخی خواهند شد)، اما باز هم حجم…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5