درمان ناتوانی جنسی : علت، علائم و درمان قطعی ناتوانی جنسی

0

رپورتاژ

به نقل از متخصص توانبخشی و طب فیزیکی ناتوانی جنسی یا اختلال عملکرد جنسی به مشکلاتی گفته می‌شود که ممکن است در هر یک از مراحل چرخه واکنش جنسی رخ داده و مانع از آن شود که فرد یا زوج از فعالیت جنسی خود احساس رضایت کنند. چرخه واکنش جنسی در تعریف سنتی خود شامل مراحل هیجان ، فلات ، ارگاسم و ثبات است. هوس و برانگیختگی هر دو بخشی از مرحله هیجان پاسخ جنسی هستند.

اگرچه تحقیقات نشا‌ندهنده شیوع اختلال عملکرد و ناتوانی جنسی است  (در 43 درصد از زنان و 31 درصد از مردان به نحوی ناتوانی جنسی گزارش شده )، اما همچنان بسیاری از مردم از بحث درباره این موضوع اجتناب می‌کنند. از آنجا که راهکارهایی برای درمان ناتوانی جنسی، ضروری است که افراد نگرانی‌ها و مشکلات جنسی خود را با همسر و پزشک‌ خود در میان بگذارند.

 انواع ناتوانی جنسی

به طور کلی اختلالات و ناتوانایی‌های جنسی در چهار گروه طبقه بندی می‌شوند:

  • اختلالات میل جنسی – فقدان میل جنسی یا علاقه نداشتن به رابطه جنسی
  • اختلالات برانگیختگی – ناتوانایی در تحریک و برانگیختگی جسمی درهنگام فعالیت جنسی
  • اختلالات ارگاسم (یا اوج لذت جنسی) – تاخیر در رسیدن به ارگاسم و یا عدم ارگاسم
  • اختلالات درد – درد هنگام مقاربت

ناتوانی جنسی، اگرچه در هر سنی ممکن است ایجاد شود ، اما از آن‌جا که اغلب با کاهش سلامت جسمی ناشی از بالا رفتن سن ارتباط دارد، در افراد بالای 40 سال شایعتراست.

چه عواملی باعث ناتوانی جنسی می‌شوند؟

دلایل جسمی

بسیاری از بیماری‌ها یا مشکلات جسمی ممکن است باعث ایجاد اختلالاتی در عملکرد جنسی شوند. این بیماری‌ها شامل دیابت ، بیماری‌های قلبی و عروقی ، اختلالات عصبی ، عدم تعادل هورمونی و بیماری‌های مزمنی مانند نارسایی کلیه یا کبد می‌شوند. علاوه بر این ، عوارض جانبی برخی داروها از جمله برخی داروهای ضد افسردگی نیز ممکن است بر عملکرد جنسی تأثیر بگذارد. (برگرفته از سایت متخصص قلب)

دلایل روانشناختی

این موارد شامل استرس و اضطراب ناشی از کار ، نگرانی در مورد عملکرد جنسی ، مشکلات زناشویی یا روابط عاطفی ، افسردگی ، احساس گناه ، نگرانی از شکل ظاهری بدن و اندام و اثرات یک صدمه یا آسیب جنسی در گذشته است.

علائم ناتوانی جنسی چیست؟

در مردان:

  • ناتوانایی در رسیدن به نعوظ یا حفظ نعوظ مناسب برای مقاربت (اختلال نعوظ)
  • تاخیر یا عدم انزال علی رغم وجود تحریک جنسی کافی (انزال دیررس)
  • ناتوانایی در کنترل زمان انزال (انزال زودرس یا زود انزالی)

در زنان:

  • ناتوانایی در رسیدن به ارگاسم
  • روان‌سازی مهبلی نامناسب قبل و در حین مقاربت
  • ناتوانایی در شل کردن کافی عضلات واژن به اندازه‌ای که دخول امکان‌پذیر شود

در زنان و مردان:

  • عدم علاقه یا میل به رابطه جنسی
  • عدم توانایی در برانگیختگی
  • وجود درد در هنگام مقاربت

چگونگی تشخیص ناتوانی جنسی

در بیشتر موارد ، فرد تشخیص می‌دهد که مشکلی در رابطه با لذت بردن او (یا شریک جنسی‌اش) از رابطه جنسی وجود دارد. بررسی‌های پزشک احتمالاً با معاینه و بررسی سابقه پزشکی کامل علائم فرد شروع می‌شود. ممکن است لازم باشد آزمایش‌های تشخیصی نیز انجام دهند تا در صورت لزوم وجود دیگر مشکلات یا بیماری‌هایی که ممکن است اختلالی در عملکرد جنسی ایجاد کنند نیز بررسی شود. به طور معمول، آزمایشات نقش بسیار محدودی در تشخیص ناتوانی جنسی دارند.

ارزیابی نگرش فرد در مورد رابطه جنسی و همچنین سایر عوامل موثر (از جمله ترس، اضطراب، صدمات یا سوءاستفاده‌های جنسی پیشین ، مشکلات عاطفی رابطه دو شریک جنسی، مصرف بعضی داروها، الکل یا مواد مخدر و غیره) به پزشک کمک می‌کند تا علت اصلی بروز ناتوانی جنسی را تشخیص داده و بتواند توصیه‌های درستی برای درمان مناسب ارائه دهد.

نحوه درمان ناتوانی جنسی

بیشتر انواع ناتوانی‌های جنسی با درمان مشکل زمینه‌ای جسمی یا روانی قابل اصلاحند. سایر راهکارهای درمانی شامل موارد زیر است: ( به نقل از دکتر وریانی متخصص اورولوژی)

دارو

در صورتی که دارویی باعث ناتوانی و اختلال عملکرد جنسی شده باشد ، ممکن است با تغییر آن دارو بتوان مشکل را بر طرف کرد. استفاده از داروهای هورمونی به شکل آمپول، قرص یا کرم، برای زنان و مردانی که دچار کمبود هورمون هستند نیز ممکن است مفید باشد. در آقایان برخی از داروها با افزایش جریان خون به آلت تناسلی ، ممکن است باعث بهبود عملکرد جنسی شوند.

ابزارهای مکانیکی

استفاده از وسایلی مانند دستگاه‌های وکیوم ( خلاء) و کاشت پروتز آلت تناسلی ممکن است به مردانی که به اختلال نعوظ (عدم توانایی در دستیابی به نعوظ یا حفظ آن) مبتلا هستند کمک کند. نتایج استفاده از دستگاه وکیوم در زنان نیز تأیید شده است. دستگاه‌های دیلاتور( گشاد کننده) واژینال نیز ممکن است به زنانی که به تنگی واژن مبتلا هستند، کمک کند.

مشاوره رابطه زوجین

مراجعه به متخصصین رابطه زوجین ممکن است برای زوج‌هایی که دچار مشکلات جنسی هستند، و توسط پزشکان رفع نشده‌اند، بسیار مفید باشد.مشاوران رابطه زوجین غالباً مشاوران خوبی در زمینه ازدواج هستند. برای زوجی که می خواهند از روابط جنسی خود لذت ببرند، خوب است که وقت و تلاش خود را برای همکاری با یک حرفه ای آموزش دیده ارزشمند.

درمانگران غالباً مشاوران خوبی در زمینه ازدواج هستند. همکاری با فردی حرفه‌ای و آموزش‌دیده، برای زوجی که می‌خواهند از روابط جنسی خود لذت ببرند ، کاملا ارزش صرف وقت و انرژی را دارد.

روان درمانی

مراجعه به یک مشاور آموزش‌دیده می‌تواند به فرد کمک کند تا صدمات برجا مانده از آسیب‌های جنسی گذشته ، احساس اضطراب، ترس یا گناه و تصویر ذهنی بدی که فرد از بدن خود دارد، و همگی ممکن است در عملکرد جنسی فعلی فرد تأثیر داشته باشند، را برطرف کند.

آموزش و ارتباط برقرار کردن

آموزش دیدن در مورد رابطه و رفتارها و واکنش‌های جنسی ممکن است به رفع مشکلات و اضطراب افراد درباره عملکرد جنسی آن‌ها کمک کند. گفتگوی آزاد با همسر (شریک جنسی) در مورد نیازها و نگرانی‌ها نیز به غلبه بر بسیاری از موانع برای برخورداری از یک زندگی جنسی سالم کمک می‌کند.

آیا ناتوانی جنسی قابل درمان است؟

موفقیت درمان ناتوانی جنسی بستگی به علت اصلی بروز این مشکل دارد. این اختلال در مواردی که مشکل زمینه‌ای قابل درمان یا بهبود است ، چشم انداز درمانی خوبی دارد. ناتوانی‌های جنسی خفیفی که با استرس، ترس و اضطراب ارتباط دارند ، اغلب با مشاوره، آموزش و بهبود ارتباط بین همسران به خوبی قابل درمان هستند.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.