راهنمای انتخاب و خرید سمعک

0

رپورتاژ

کم‎شنوایی یکی از شایع‏ترین مشکلات قرن بیست‎ویک است. آمارها نشان می‎دهد که ۵ درصد از کل جمعیت جهان دچار درجاتی از کم‎شنوایی هستند. علاوه‎بر کم‎شنوایی، بعضی از افراد دارای وزوز گوش نیز نیازمند استفاده از سمعک هستند. عدم رسیدگی به این مشکلات می‎تواند زمینه‎ساز بیماری‏های روحی و روانی دیگری مانند کاهش تمرکز، افسردگی، آلزایمر و غیره باشد.

یکی از دلایلی که افراد را از اقدام برای تهیه سمعک باز می‏دارد، عدم آگاهی از مراحل این کار و نگرانی از انتخاب یک سمعک نامناسب است. در این مقاله قدم‎به‎قدم تا درک بی‎نقص لذت شنوایی با شما خواهیم ‎بود.

تشخیص نوع و میزان کمشنوایی باتری

اولین گام برای خرید سمعک، تشخیص نوع کم‎شنوایی شما است. برای این کار می‎توانید به بیمارستان‎ها، کلینیک‎های شنوایی و مراکز خصوصی عرضه‎کننده خدمات و تجهیزات شنوایی مراجعه کنید. ادیولوژیست مستقر در این مراکز ارزیابی‎های مختلفی بر روی گوش شما انجام می‎دهد و پس از مشاهده گوش خارجی، گوش میانی و انجام ادیومتری، نوع کم‌شنوایی شما را تشخیص می‎دهد.

انواع کم‎شنوایی که ممکن است با آن درگیر باشید در چند گروه دسته‏بندی می‏شود که اقدامات مورد نیاز برای هرکدام متفاوت است. اگر کاهش شنوایی شما ناشی از جرم زیاد و مشکلات فیزیکی و اختلال در رسیدن اصوات به گوش میانی است و یا توموری باعث ایجاد وزوز در گوش‎تان می‎شود، شما به کم‎شنوایی انتقالی مبتلا هستید و برای رفع آن باید به پزشک متخصص ارجاع داده ‎شوید.

اما کم‎شنوایی حسی-عصبی متداول‎ترین نوع کم‎شنوایی است که در اثر آسیب به سلول‏های شنوایی گوش میانی ایجاد می‎شود. در این شرایط شما نیاز به سمعک دارید و لازم است تا وارد مراحل انتخاب و خرید آن شوید. ممکن است ادیولوژیست در طی معاینات هر دو نوع کم‎شنوایی را تشخیص دهد. در این شرایط ابتدا برای برطرف‏کردن مشکل شما را به پزشک متخصص ارجاع می‎دهد و پس از رفع آن باید اقدام به خرید سمعک کنید.

انتخاب سمعک مناسب

بعد از تشخیص نیاز به سمعک، مهم‏ترین کاری که شما باید انجام دهید، تحقیق و انتخاب یک سمعک مناسب است. برای آن‎که بدانید چه نوع سمعکی مناسب شما است، باید چند پارامتر را مورد ارزیابی قرار دهید که میزان کم‎شنوایی، سن، سبک زندگی و میزان بودجه از مهم‎ترین موارد است.

 

  • انواع سمعک از لحاظ تکنولوژی

سمعک آنالوگ

ابتدایی‏ترین سمعکی که روانه بازار شد، سمعک‏های آنالوگ بود. این نوع سمعک تکنولوژی ساده‎ای دارد و به روش دستی تنظیم می‎شود، اما قابلیت تشخیص صداهای مختلف را ندارد و همه آن‎ها را به یک اندازه افزایش می‎دهد. به همین دلیل سمعک آنالوگ با وجود آن‎که کمترین قیمت را در بین مدل‎های مختلف سمعک دارد، اما قابل ارتقا و ایجاد عملکردهای جدید نیست. این مدل سمعک بیشتر برای افراد مسن که حضور زیادی در اجتماع ندارند و درجه کم‎شنوایی بالایی دارند، مناسب است. بنابراین انواع سمعک دیجیتال به بازار آمدند که مزیت‎های زیادی نسبت به مدل‏های قبل داشتند.

سمعک دیجیتال

سمعک‏های دیجیتال جدیدترین انواع سمعک هستند که به دلیل ویژگی‎های مثبت خود بیشترین استفاده را دارند. انواع سمعک دیجیتال برخلاف آنالوگ اصوات را از هم جدا می‎کند، پردازش می‎دهد و سپس به سلول‎های حسی گوش می‎رساند. این سمعک‏ها قابلیت تشخیص صداهای مختلف را دارند و بههمین دلیل صداهای مزاحم را حذف و صداهای اصلی را تقویت می‎کنند. این عملکرد به dsp معروف است و در همه انواع سمعک دیجیتال وجود دارد و در مرحله تنظیمات نهایی سمعک، توسط شنوایی‎شناس و به‏طور شخصی برای هر فرد تعیین می‏شود.

سمعک دیجیتال قیمت بالاتری دارد اما با این حال اغلب سمعک‏های موجود در بازار را تشکیل می‏دهد چرا که وضوح صدا و امکانات آن، قابلیت شنوایی با بالاترین کیفیت و بیشترین شباهت به شنوایی طبیعی را برای کاربر به ارمغان می‎آورد. در بین انواع دیجیتال سمعک، مدل‏های هوشمند جدیدترین مدل‏های بازار است که وضوح صدای بالا و کاهش نویز و صدای باد را به‎همراه دارد.

از جدیدترین مدل‎های سمعک هوشمند، سمعک وایرلس است که اتصالات فیزیکی و سیم‏ها در آن حذف شده و قابل هماهنگ ‎شدن با موبایل، تلویزیون و سایر گجت‎ها است. اگرچه سمعک‏های بی‎سیم قابلیت‏های زیادی دارند، اما گران‎ترین نوع سمعک بوده و برای همه افراد مناسب نخواهد بود.

  • انواع سمعک از لحاظ شکل و اندازه

سمعک پشت گوشی (BTE)

پرمصرف‏ترین نوع سمعک برای افراد در همه سنین، سمعک پشت گوشی است که قابلیت استفاده برای افراد با درجات مختلفی از شنوایی را دارد و قیمت آن نیز مناسب است. دو بخش اصلی سمعک یعنی پوسته، که حاوی بخش‎های الکترونیکی است در پشت گوش و بخش قالب، درون مجرای گوش قرار می‌گیرد. نوعی از سمعک BTE به نام RIC یا RITE وجود دارد که به‎دلیل قرارگیری رسیور درون مجرا گوش، اندازه‎ای کوچکتر دارد و تشخیص آن دشوار است.

سمعک داخل مجرا گوش

این نوع سمعک اندازه کوچکتری دارد و اکثر اجزا آن داخل کانال گوش قرار می‏گیرد. اگر می‎خواهید سمعک شما کمترین جلب توجه را داشته ‏باشد، این مدل‎ برای شما مناسب خواهد بود. مدل‎های متنوعی در این گروه قرار دارد که به ترتیب اندازه، سمعک درون صدف گوش(ITE)، سمعک داخل کانال(ITC)، سمعک کاملاً داخل کانال (CIC) و سمعک کاملاً نامرئی(IIC) گفته ‎می‎شود.

مدل‎های داخل گوش به‏دلیل رشد کانال گوش، برای کودکان زیر دو سال توصیه نمی‏شود. معمولاً این مدل نسبت به انواع بزرگ‌تر پشت گوشی، قیمت بیشتری دارد، بنابراین قبل از خرید سمعک شکل آن را مشخص کنید.

  • قیمت سمعک

تکنولوژی به‎کاررفته، شکل و اندازه، نوع برند و خدمات پس از فروش و گارانتی، تأثیر مستقیم بر ارزش سمعک دارد و به‏همین دلیل قیمت سمعک دامنه نسبتاً گسترده‏ای از چند میلیون تا چندده میلیون را شامل می‎شود. اما لزوماً یک سمعک گران‎قیمت‎تر، سمعک بهتری برای شما نیست. علاوه‏بر هزینه خود سمعک، هزینه تجهیزات و تنظیمات نیز وجود دارد که در هر مرکز و با هر پوشش بیمه متفاوت است و بهتر است در مورد آن با متخصص مرکز فروش و یا ادیولوژیست خود مشورت کنید.

  • نکات مهم برای انتخاب مناسبترین سمعک

نیاز و انتظارات خود را از سمعک مشخص کنید: تکنولوژی‎های به‎کاررفته در سمعک روزبه‎روز در حال پیشرفت است و امکانات جدیدتری به آ‎ن‎ها اضافه می‎شود. اما طبیعتاً همه این امکانات برای شما کاربردی نخواهد بود و ممکن است بیهوده قیمت بیشتری ‎بپردازید.

برند سمعک معتبر انتخاب کنید: انواع برندهای زیمنس آلمان  که جدیدا با نام سیگنیا(Signia) عرضه می‎شود، ویدکس (Widex)، اتیکن (Oticon) دانمارک، ریساند (Resound)، استارکی(Starkey) آمریکا و  فوناک(Phonak) سوئیس ازجمله برندهای معروف و باکیفیت جهانی هستند که انتخاب بهترین برند ازمیان آن‎ها دشوار به ‎نظر می‎رسد.

از گارانتی و ضمانت سمعک غافل نشوید: در هنگام خرید هرکدام از برندهای معتبر، حتماً از گارانتی سمعک مورد نظر اطمینان حاصل کنید و به‏هیچ‏عنوان خرید خود را از فروشگاه‏های بدون ضمانت انجام ندهید. فروشگاه بهلاین یکی از فروشگاه‏های عرضه‏کننده سمعک و تجهیزات وابسته به آن است که خیال شما را از بابت اصالت و کیفیت محصول راحت می‏کند.

با استفاده از دو سمعک لذت شنوایی را بالا ‏ببرید: هرچند یک سمعک به‎تنهایی کارایی قابل قبولی برای افراد با کم‎شنوایی معمولی دارد، اما استفاده از دو سمعک برای افراد با کم‎شنوایی دو طرفه، درک گفتار، کیفیت صدا و تعادل شنیداری آن‎ها را بهبود می‎بخشد.

اگر کاهش شنوایی پیش‎رونده دارید به این نکته دقت کنید: چنانچه ادیولوژیست شما تشخیص کم‎شنوایی پیش‎رونده را برای شما می‎دهد، بهتر است سمعکی را انتخاب کنید که قدرت پشتیبانی در کاهش شنوایی بیشتر را داشته ‎باشد تا بتوانید زمان طولانی‎تری از سمعک استفاده کنید.

قالبگیری و تنظیمات

پس از انتخاب فروشگاه و نوع سمعک مناسب، ادیولوژیست گوش شما را قالب می‎زند و این قالب را برای ساخت نهایی آن را به آزمایشگاه واگذار می‏کند. این مرحله از آن جهت اهمیت دارد که یک قالب نامناسب به‎خوبی درون مجرای گوش قرار نمی‏گیرد و علاوه‎بر آزار شما، عملکرد سمعک را نیز کاهش می‎دهد. بعد از آماده ‎شدن قالب، آخرین قدم برای استفاده از سمعک دیجیتال، تنظیم صدا توسط شنوایی‎شناس است. این مرحله بایستی با دقت زیادی انجام شود، تا اصوات به طبیعی‎ترین شکل ممکن به شما برسد.

پس از طی این مراحل سمعک شما آماده است و می‎توانید از احساس بی‎نظیر شنوایی لذت ببرید. اما پس از خرید سمعک نیز لازم است به چند نکته توجه کنید:

  • سوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید را یادداشت کنید و حتماً در جلسه تنظیم نهایی از ادیولوژیست خود بپرسید. از او بخواهید تا تمام نکات لازم در مورد بخش‎های مختلف سمعک و نحوه نگهداری از آن را به شما اطلاع دهد.

 

  • باتری از اصلی‏ترین اجزا سمعک است. سمعک شما بدون باتری مناسب کارایی نخواهد داشت و بهتر است قبل از اتمام کامل شارژ، آن را تعویض کنید. یکی از مهم‎ترین پرسش‎هایی که لازم است تا از ادیولوژیست خود بپرسید، مشاوره در مورد تعیین زمان تعویض و خرید باتری سمعک است.

 

  • اگر برای اولین‎بار از سمعک استفاده ‎می‎کنید و یا سمعک خود را تعویض کرده‎اید، نیاز به چند روز زمان برای عادت‎پذیری به سمعک دارید. چند روز ابتدایی استفاده را ترجیحاً در مکان‎های خلوت بگذرانید. پس از گذراندن این دوره نیز می‎توانید دوباره به ادیولوژیست مراجعه کنید و درصورت نیاز، تنظیمات سمعک را کمی تغییر دهید تا بیشترین وضوح و کیفیت صدا را داشته ‏باشید.

 

  • عوامل مختلفی ازجمله میزان استفاده و نوع برند، در طول عمر سمعک شما مؤثر است. به‎نظر می‎رسد عمر مفید سمعک‎ها بین ۵ تا ۷ سال باشد، اما با نگهداری و مراقبت مناسب می‎توانید عمر آن را بالاتر نیز ببرید. برای حفاظت از سمعک تاحد امکان از وارد شدن ضربه به آن و قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیس، حرارت و رطوبت خودداری کنید.

 

  • لوازم جانبی ازجمله تجهیزات مخصوص سمعک هستند که استفاده از سمعک را برای کاربر آسان‎تر می‎کنند. تجهیزات جانبی مانند جعبه نگهدارنده، تستر باتر، تجهیزات الکترونیکی و هوشمند مختلف ازجمله اکسسوری سمعک هستند که بهتر است باتوجه به نیاز خود و برای نگهداری بهتر از سمعک و سهولت در کاربری از آن‌ها استفاده کنید.
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.