یک دقیقه مراقب خودت باش

0

رپورتاژ:

شما اگر یک دقیقه برای مراقبت از پوست‌تان وقت داشته باشید، آن یک دقیقه را صرف چه کاری می‌کنید؟ این سوال، موضوع محوری کمپین جدید برند نام‌آشنای سی گل است. هدف سی گل از این کمپین یادآوری این نکته است که مراقبت از پوست به زمان زیادی نیاز ندارد، اما تاثیر قابل‌توجهی بر سلامت پوست و کند شدن روند پیری دارد.

پوست ما در طول شبانه‌روز برای مراقبت از خود و اعضای داخلی بدن، فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهد. برای این کار پوست به آب و مواد مغذی نیاز دارد.

متخصصین پوست می‌گویند برای داشتن پوستی سالم، باید یک روتین مراقبتی روزانه مطابق با نیازهای پوست خود داشته باشید. این روتین باید شامل پاک‌سازی، آب‌رسانی، تغذیه و محافظت در برابر عوامل آسیب‌رسان محیطی باشد. اما چطور باید نوع پوست‌مان را بشناسیم و نیازهایش را تشخیص دهیم؟

نوع پوست‌تان را تشخیص دهید

نوع پوست بر اساس 3 فاکتور دسته‌بندی می‌شود: مقدار آب موجود در پوست که بر انعطاف‌پذیری و احساس راحتی پوست تاثیر می‌گذارد، مقدار چربی پوست که بر نرمی پوست تاثیر دارد و میزان حساسیت پوست.

با توجه به این 3 فاکتور معمولا 5 دسته برای نوع پوست در نظر گرفته می‌شود: معمولی، چرب، خشک، مختلط و حساس. در اینجا ویژگی‌ها و نیازهای انواع پوست را به اختصار توضیح می‌دهیم.

پوست نرمال یا معمولی

پوست معمولی نه بیش از حد چرب است و نه زیادی خشک؛ ضایعات پوستی کمی دارد؛ زیاد حساس نیست، منافذش به‌ندرت قابل دیدن است و ظاهری شفاف و باطراوت دارد.

پوست خشک

نشانه پوست خشک، منافذ غیرقابل دیدن، قرمزی، ظاهر خشن و بی‌طراوت و عدم انعطاف‌پذیری است. پوست‌های خشک ممکن است ترک بخورند، پوسته‌پوسته شوند و دچار قرمزی، خارش، سوزش و التهاب شوند.

خشکی پوست ممکن است ژنتیکی باشد یا به علت بالا رفتن سن، تغییرات هورمونی، شرایط آب و هوایی، سولاریوم، گرمایش منزل، حمام‌های طولانی با آب داغ، ترکیبات خشک‌کننده در صابون و محصولات پوستی و مصرف برخی داروها به وجود آید.

اگر پوست خشک دارید با آب ولرم دوش بگیرید و زمان حمام‌تان را کاهش دهید. از تمیزکننده‌ها و شوینده‌های ملایم و غیرعطری استفاده کنید. بلافاصله پس از شستن پوست از کرم یا لوسیون مرطوب‌کننده قوی استفاده کنید و اگر پوست‌تان بیش از حد خشک است به سراغ پمادها و محصولات چرب‌تر بروید. هوای خانه را زیاد گرم نکنید و از دستگاه بخور در منزل استفاده کنید. هنگام استفاده از مواد شیمیایی دستکش بپوشید.

پوست چرب

از نشانه‌های پوست چرب می‌توان به منافذ باز، دانه‌های سرسیاه و سرسفید، جوش و ضایعات پوستی و ظاهر براق، ضخیم و بی‌طراوت اشاره کرد. چرب بودن پوست، جدا از مسائل ژنتیکی ممکن است ناشی از بلوغ، تغییرات هورمونی، استرس یا هوای گرم و مرطوب باشد.

برای مقابله با چربی پوست، روزی دوبار و همچنین بعد از عرق کردن زیاد، پوست‌تان را بشویید. از تمیزکننده ملایم استفاده کنید. جوش‌های‌تان را فشار ندهید و نترکانید. و البته همیشه از محصولات فاقد چربی و غیرکومدون‌زا استفاده کنید.

پوست مختلط

بسیاری از افراد در بعضی از قسمت‌های صورت پوست خشک دارند و در قسمت‌های دیگر و به‌خصوص ناحیه T شکل صورت (بینی، پیشانی و چانه) پوست‌شان چرب است. نشانه‌های پوست مختلط عبارت‌اند از: منافذ باز در قسمت‌های چرب، احساس خشکی در نواحی خشک، دانه‌های سرسیاه و ظاهر براق. این افراد ممکن است برای قسمت‌های مختلف صورت به محصولات متفاوتی نیاز داشته باشند.

پوست حساس

اگر پوست شما دچار قرمزی، خارش، سوزش و احساس خشکی است، پوستی حساس دارید. برای پیشگیری از بروز حساسیت، باید بدانید چه موادی پوست‌تان را تحریک می‌کند و از آنها اجتناب کنید. از مواد آرایشی و بهداشتی ملایم، بدون عطر و فاقد ترکیبات حساسیت‌زا استفاده کنید.

روتین مراقبتی روز

برای داشتن پوستی سالم و محافظت شده، هر روز صبح روتین مراقبتی خود را اجرا کنید. مراحل روتین مراقبتی روزانه شامل گام‌های زیر است:

گام اول: پاک‌کننده

هر روز صبح صورت‌تان را با آب ولرم و شوینده مناسب بشویید.

گام دوم: تونر

اکثر افراد این مرحله را جا می‌اندازند چون فکر می‌کنند تونر پوست را تحریک می‌کند. اما تونرهای جدید و متنوعی که متناسب با هر نوع پوستی طراحی شده‌اند این مشکل را حل کرده‌اند و علاوه بر پاک‌سازی عمیق و متعادل‌سازی pH پوست، عملکردهای دیگری هم دارند.

گام سوم: سرم آنتی‌اکسیدان

سرم‌ها محصولات مراقبتی غلیظ و غنی از مواد مغذی هستند که هدفی مشخص دارند. سرم آنتی‌اکسیدان اثر آسیب‌های محیطی مثل اشعه UV و آلودگی‌ها را کاهش می‌دهند و واکنش‌های التهابی پوست را کنترل می‌کنند.

گام چهارم: کرم دور چشم

استفاده از کرم دور چشم باید از دهه 20 زندگی شروع شود تا سلامت و ضخامت پوست حساس ناحیه دور چشم حفظ شود و انعطاف و نرمی آنها از دست نرود. برای محافظت بیشتر می‌توان در طول روز از کرم‌های دور چشم دارای SPF استفاده کرد. با افزایش سن و بروز چروک‌ها، پف و حلقه‌های تیره دور چشم، باید به سراغ کرم‌های دور چشمی بروید که ترکیبات سفت‌کننده و ضدلک دارند.

گام 5: درمان جوش‌ها

اگر جوش و ضایعات پوستی دارید، محصول درمانی مناسب پوست خود را پیدا کنید. محصولات ضدجوش باید مستقیما بر روی جوش‌ها استفاده شوند. استفاده از این محصولات روی پوست کل صورت ممکن است موجب خشکی و تحریک پوست شود.

گام 6: مرطوب‌کننده

همه پوست‌ها به مرطوب‌کننده نیاز دارند؛ حتی پوست‌های چرب. نکته مهم، انتخاب کرم مرطوب‌کننده متناسب با نوع پوست است. از این کرم باید بلافاصله پس از شست‌وشو‌ی پوست استفاده کرد تا جلوی از دست رفتن رطوبت پوست را بگیرد.

گام هفتم: ضدآفتاب

ضدآفتاب باید آخرین گام از روتین روزانه مراقبتی پوست باشد. ضدآفتاب را حدود 15 دقیقه پیش از قرار گرفتن زیر آفتاب دست‌ودل‌بازانه روی پوست‌تان ماساژ دهید و هر دو الی 3 ساعت یک بار آن را تجدید کنید.

روتین مراقبتی شبانه

پوست ما در طول شب خود را ترمیم می‌کند. از این رو روتین شبانه پوست ما باید شامل محصولات درمانی و مغذی باشد. اگر پوستی بی‌طراوت دارید از محصولات لایه‌بردار استفاده کنید و اگر پوست‌تان حساس و تحریک شده، آن را آب‌رسانی و تقویت کنید.

مراحل روتین مراقبتی شبانه پوست شامل گام‌های زیر است:

گام اول: پاک‌کننده (دو مرحله)

برای رها شدن پوست‌تان از آلودگی، چربی و لوازم آرایشی بهتر است آن را در دو مرحله تمیز کنید. ابتدا با یک پاک‌کننده آرایش، مواد آرایشی را از روی پوست پاک کنید و سپس با شوینده مناسب، پوست‌تان را بشویید. حالا پوست شما آمادگی جذب مواد مغذی گام‌های بعدی را دارد.

گام دوم: تونرها و تقویت‌کننده‌ها

اگر فقط از تونر استفاده می‌کنید، مانند روتین مراقبتی روزانه، آن را پس از شستشو روی پوست بمالید. بعضی افراد شب‌ها از مواد تقویت‌کننده مثل اسپری آب‌رسان، سرم هیالورونیک اسید، اسانس‌ها و محصولات تقویتی دیگر استفاده می‌کنند که در این مرحله قرار می‌گیرند. اگر از چند محصول استفاده می‌کنید، ترتیب آنها باید از رقیق‌ترین به غلیظ‌ترین محصول باشد.

گام سوم: کرم دور چشم

استفاده از کرم دور چشم در طول شب موجب می‌شود پوست حساس ناحیه دور چشم رطوبت و انعطاف‌پذیری خود را حفظ کنند. با بالا رفتن سن و ایجاد چروک‌ها، پف و حلقه‌های سیاه دور چشم، افراد باید کرم‌های دور چشم قوی‌تر را که با نیازهای پوستی‌شان هم‌خوانی دارد انتخاب کنند. کارکرد دیگر کرم دور چشم این است که از پوست حساس دور چشم در برابر محصولاتی که به بقیه پوت صورت می‌زنید هم محافظت می‌کند و مانع تحریک این ناحیه حساس با این مواد می‌شود.

گام چهارم: محصولات درمانی

همان‌طور که گفتیم پوست هم مانند دیگر اعضای بدن، ترمیم و بازسازی خود را شبانه انجام می‌دهد. به همین دلیل بیشتر محصولات درمانی پوست (مانند ترتینویین، ضدجوش‌ها، کرم‌های رتینول، سرم‌های ضدچروک و ضدلک) برای استفاده در طول شب طراحی می‌شوند. توصیه می‌شود به پوست‌تان چند لایه از محصولات متفاوت نزنید تا احتمال واکنش‌های آلرژیک را افزایش ندهید. بهتر است در هر زمانی محصولاتی مطابق با نیاز همان زمان را استفاده کنید.

گام پنجم: مرطوب‌کننده یا کرم شب

می‌توانید در این مرحله از همان مرطوب‌کننده‌ای استفاده کنید که روزها هم به پوست‌تان می‌زنید. اما کرم‌های شب با فرمولاسیون غلیظ‌تر و سنگین‌تر هم وجود دارند که به چند ساعت زمان برای جذب شدن نیاز دارند. استفاده از کرم مرطوب‌کننده باعث می‌شود در طول شب رطوبت پوست‌ از دست نرود و پوست انعطاف خود را حفظ کند.

اگر تعداد محصولاتی که به پوست‌تان می‌زنید زیاد است، بهتر است پس از استفاده از هر کدام چند دقیقه صبر کنید تا محصول جذب شود و سپس به سراغ بعدی بروید. اگر زمان زیادی برای مراقبت از پوست‌تان ندارید بهتر است روتین مراقبتی خود را ساده نگه دارید و به آن وفادار باشید تا اینکه به خاطر زیاد بودن محصولات، قید استفاده از آنها را بزنید.

چطور در کمپین #یک_دقیقه_مراقبت شرکت کنیم؟

سی گل برای این کمپین یک پست قرعه‌کشی در اینستاگرام طراحی کرده و از مخاطبین خود پرسیده که اگر یک دقیقه برای مراقبت از پوست‌تان وقت داشته باشند، آن یک دقیقه را صرف چه کاری می‌کنند؟ برای شرکت در قرعه‌کشی به صفحه اینستاگرام سی گل بروید و برای پست مسابقه کامنت بگذارید و از مراقبت‌های یک‌دقیقه‌ای خود بگویید. جایزه، سه سبد هیجان‌انگیز از محصولات سی گل به همراه سه کارت هدیه 500 هزار تومانی برای 3 نفر است.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5