کاملترین راهنمای درمان سوختگی دست کودک

0

رپورتاژ

کودک کنجکاو شما از یاد گرفتن و جستجو کردن لذت می برد، اما ممکن است با لمس اشیا داغ یا برخورد با موادی که حرارت زیادی دارند، دستان خود را بسوزاند. خوشبختانه اگر روش درمان سوختگی دست کودک خود را بلد هستید، می توانید از خطرات بعدی جلوگیری کنید. در غیر اینصورت حتما این مطلب را بخوانید.

حتماً می دانید که زخم شدن دست و پای کودکان یک امر بسیار طبیعی است و نیاز به نگرانی نیست. سوختگی پوست در کودکان نیز یکی از آسیب‌های رایج است. روش‌های زیادی برای جلوگیری از سوختگی وجود دارد اما بهر صورت اگر سوختگی رخ داد، شما باید بدانید که سریعاً چه کارهایی را برای درمان آن انجام دهید.

سوختگی دست کودکان بر اساس شدت آن متفاوت است و به سه درجه مختلف تقسیم می شود:

سوختگی های درجه یک فقط روی لایه خارجی پوست تأثیر می گذارد. پوست کودک شما قرمز و متورم خواهد شد، و او درد را حس می کند.

سوختگی های درجه دوم شامل لایه های اول و دوم پوست است. پوست کودک شما قرمز روشن ، متورم و تاول زده شده و درد شدیدی خواهد داشت.

سوختگی های درجه سه شامل تمام لایه های پوست و بافت زیرین است. کودک شما زخمی دارد که سیاه و لزج به نظر می رسد و حتی ممکن است هیچ دردی نداشته باشد زیرا اعصاب پوست آسیب دیده است.

نحوه درمان سوختگی در کودکان

ابتدا پوست کودک خود را هرچه سریعتر از منبع گرما جدا کنید.

اگر هر قسمت از کودک در حال سوختن است ، او را در پتو، کت، روتختی یا هر پارچه دیگری بپیچید و اگر می توانید او را برای خاموش کردن شعله های آتش روی زمین بغلتانید.

اگر یک ماده شیمیایی پوست کودک شما را سوزانده است ، حداقل پنج دقیقه قبل از بیرون آوردن لباس ، آن را با آب خنک بشویید. این کار باعث می شود که شما سایر قسمت های بدن کودک خود را در معرض مواد شیمیایی قرار ندهید. سپس شستشوی محل را با آب تا 20 دقیقه ادامه دهید. اگر ماده شیمیایی پودر است ، قبل از شستشوی محل با آب، ماده شیمیایی را از روی پوست پاک کنید.

اگر کودک شما دچار سوختگی الکتریکی شده است ، منبع تغذیه برقی را جدا کنید. اگر نمی توانید این کار را انجام دهید ، کودک خود را با استفاده از یک جسم غیر فلزی (مانند قاشق چوبی ، طناب یا یک کتاب بزرگ) از منبع تغذیه جدا کنید. هرگز از دستان غیر عایق خود برای جدا کردن کودک استفاده نکنید.

سپس با توجه به میزان و درجه سوختگی، آن را درمان کنید.

درمان سوختگی سطحی در کودکان

سوختگی های سطحی شامل سوختگی درجه یک و دو می شود. برای درمان این نوع از سوختگی، هرگونه لباس را از ناحیه آسیب دیده بردارید. به یاد داشته باشید که در صورت سوختگی شیمیایی، قبل از بیرون آوردن لباس، آن را برای چند دقیقه با آب شستشو دهید.

حداقل به مدت پنج دقیقه کمپرس یخ را روی زخم قرار دهید. همچنین می توانید یک پارچه مرطوب تمیز و خنک را روی سوختگی برای چند دقیقه یا تا زمانی که درد او فروکش کند قرار دهید. ممکن است نیاز باشد برای خنک نگه داشتن پارچه باید دوباره مرطوب کنید. از قرار دادن یخ، روغن حیوانی یا هرگونه پودری روی سوختگی خودداری کنید زیرا این امر می تواند زخم سوختگی را تشدید کند. حتماً توجه کنید که تاول ها را نترکانید زیرا باعث آسیب پذیری زخم در برابر عفونت می شود.

پوست را به آرامی خشک کنید. سپس ، برای محافظت از پوست ، ناحیه را با یک باند استریل بپوشانید. یکی از کاربردهای گاز استریل وازلینه، پانسمان زخم ناشی از سوختگی است زیرا به مرطوب نگاه داشتن زخم و بهبود آن کمک می کند.

روش استفاده از گاز وازلینه اصلا سخت نیست. در واقع تنها نیاز است که شما زخم ایجاد شده در بستر پوست‌تان را با استفاده از سیلوسپت سوختگی کاملا ضدعفونی نمائید و از هرگونه خشک کردن آن خودداری کنید. پس از این کار باید سایز مناسب گازهای وازلینه خود را انتخاب کرده و با کمک اپلیکاتورهای موجود آن را بر روی زخم قرار دهید و به آرامی دور زخم بپیچید. پس از گذشت مدتی متوجه خواهید شد که درمان نتیجه داده و زندگی عادی سطح پوست شما از سر گرفته شده است (منبع: فانی استور).

در صورت وجود درد، به کودک خود مسکن بدهید. می توانید به او استامینوفن بدهید یا اگر بیش از 6 ماه دارد ایبوپروفن بدهید.

با دکتر تماس بگیرید پزشک متخصص اطفال ممکن است برای درمان سوختگی استفاده از آلوئه یا پماد موضعی دیگری را توصیه کند ، اما سوختگی جزئی معمولاً بدون درمان بیشتر بهبود می یابد. فقط مراقب علائم عفونت – قرمزی ، تب ، تورم یا ترشح باشید. بسته به سوختگی ، پزشک ممکن است به شما توصیه کند تا برای جلوگیری از تغییر رنگ پوست کودک خود ، چندین ماه از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.

درمان سوختگی های شدید اطفال

لباس های کودک را فقط در صورت عدم چسبیدن لباس به زخم ، بردارید. به یاد داشته باشید که در صورت سوختگی شیمیایی ، قبل از بیرون آوردن لباس کودک خود ، باید برای چند دقیقه محل آسیب دیده را با آب بشویید.

کودک خود را صاف روی زمین به حالت دراز کش قرار دهید و در صورت امکان ، اعضای بدن سوخته را از سطح قفسه سینه بالا بیاورید. یک پارچه تمیز و بدون پرز خنک یا هر پارچه تمیز و بدون پرز را به مدت 10 تا 20 دقیقه روی زخم استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای خنک نگه داشتن پارچه، باید مرتباً آن را مرطوب کنید. از قرار دادن بخش زیادی از بدن کودک در آب سرد به یکباره خودداری کنید زیرا ممکن است باعث وارد آمدن شوک به وی شود.

از استفاده از یخ ، روغن حیوانی یا پودر سوختگی در محل خودداری کنید زیرا ممکن است باعث تشدید زخم شود. تأکید میکنیم که از ترکاندن تاول های جداً پرهیز کنید زیرا باعث می شود زخم در برابر عفونت آسیب پذیرتر شود.

ناحیه آسیب دیده را به آرامی خشک کرده و روی محل سوختگی را با پارچه یا باند استریل بپوشانید. برای جلوگیری از شوک ، کودک خود را تا آنجا که ممکن است گرم و راحت نگه دارید.

چه موقع به اورژانس مراجعه کنیم؟

هنگام درمان سوختگی ، مهم است که به محض برخورد با آسیب دیدگی با پزشک تماس بگیرید. در صورتی که فکر میکنید کودک شما دچار سوختگی درجه 2 یا 3 شده است، سوختگی ناشی از مواد شیمیایی یا آتش سوزی است یا در تنفس مشکل دارد، سریعاً به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.