مستند عالی سکوت دیگران The Silence of Others – آیا واقعا فراموش کردن جنایات ممکن است؟

0

می‌خواستم امشب فیلم Greyhound تام هنکس یا فیلم First Cow، حتی فیلم جدید شارلیز ترون را به شما پیشنهاد بدهم. اما وقتی متوجه مستند The Silence of Others شدم که به تازگی لینک دانلودش آمده، منصرف شدم.

این مستند گروه تولید معتبری دارد. در رأس آنها پدرو آلمادوار قرار دارد و دو کارگردانی که پیش از این برنده جایزه امی Emmy شده‌اند، یعنی آلمودنا کاراسدو و رابرت باهار، کارگردانی‌اش کرده‌اند.

این مستند در طی شش سال ساخته شده است. مستند اصلا از تیپ مستندهایی که بتوانید سرخوشانه نگاهش کنید و شب بخوابید نیست! پس اگر فقط در پی سرگرم شدن هستید، اصلا آن را نبینید و وقت خود را تلف نکنید.

پس از سقوط حکومت‌های خودکامه، خلا قدرتی که ایجاد می‌شود در ترکیب با منگی خارج شدن تدریجی یا جهشی مردم، امید به آینده و تمایل روزافزون برای بیان خاطرات تلخ گذشته، ترکیب عجیبی ایجاد می‌کنند.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در این برهه حساس، تصمیم‌گیری در مورد چگونگی برخورد با عاملان جنایت‌های ضدبشری گذشته است. چطور باید آنها را پیدا کرد و محاکمه‌شان کرد و آنها سزاوار چه نوع برخوردی هستند؟ آیا در صورت این واکنش، دور معیوبی از انتقام‌گیری‌ها شروع نمی‌شود؟ آیا این کار خشک و تر را با هم نمی‌سوزاند؟ آیا اصرار با زدودن شکنجه‌گران پیشین، باعث نمی‌شود که آزادی‌خواهان جدید، ناخودآگاه وارد چرخه‌ای شوند که آنها را تبدیل به کاریکاتوری از همان عوامل اختناق سابق کند؟

همه این تردیدها باعث می‌شود که خیلی‌ها با شعار ببخش، آما فراموش نکن، اصلا ترجیح بدهند که یک نوع عفو عمومی اعلام شود و با فاصله گرفتن از گذشته، مردم فقط به آینده پرامید فکر کنند.

مستند سکوت دیگران The Silence of Others که من به خاطر شباهت عنوانش به فیلم زندگی دیگران، توجهم به آن جلب شد، می‌خواهد دقیقا بگوید که علیرغم این بخشش‌ها و سکوت ظاهری، آن خاطرات آزاردهنده، با گذشته دهه‌های زیاد هم از بین نمی‌روند و همچون کابوس‌هایی یا به‌مانند هجوم شکنجه‌آور و تکانه‌ای خاطرات در یک بیماری PTSD روح و روان مردم را همچون می‌آزارند و گریزی از آنها نیست.

پس چه بهتر که به جای یک تظاهر به سکوت و فراموشی، گاه نمک روی زخم بپاشیم و با یادآوری آنها در قالب یک مستند، به یک تسکین برسیم!

اما چه تسکینی! مستند از همان دقایق اول شما را متحیر می‌کند.

مستند سکوت دیگران در مورد دوره اختناق ژنرال فرانکو و جنگ‌های داخلی اسپانیا است. کمتر جنگ داخلی است که این همه در آثار سینمایی و ادبیات مورد توجه قرار گرفته باشد. فیلم هزارتوی پن به کارگردانی گی‌یرمو دل تورو را که فراموش نکرده‌اید؟! اگر ندیده‌اید، حتما ببینید!

مستند سکوت دیگران خاطرات اشخاص عادی را در هم می‌تند تا یک تصویر تراژیک بزرگ را برای ما بسازد.

صحنه آغازین آن اشک به چشمان ما می‌آورد، وقتی که پیرزنی نحیف را می‌بینید که در جاده‌ای پیش می‌رود و در جایی که زمانی که مادرش توسط میلیشیای وابسته به فرانکو کشته شده بود و پیکرش برهنه رها شده بود، گل می‌گذارد. صدای خفه او که به محل یک گور دست‌جمعی اشاره می‌کند، تکان‌دهنده است.

یا جایی که یک مادربزرگ 80 ساله، نشان داده می‌شود که نصف دنیا را با هواپیما طی می‌کند تا بتواند استخوان‌های پدر به قتل رسیده‌اش را در یک گور جمعی پیدا کند و به تسکین برسد.

مستند روایت‌کننده مادرهایی است که بیرحمانه از کودکانشان جدا شده‌اند و راوی شکنجه‌گرهایی مانند آنتونیو گونزالس پاچکو -ملقب به بیل آدمکش- است که الان با امنیت قضایی در خیابان‌های مادرید قدم می‌زند.

قتل حدود 100 هزار انسان در دوران پینوشه، دستگیری‌های جمعی؛ اردوگاه‌های مخوف بازداشت، شکنجه و اعدام و گورهای بی نام و نشان جمعی، سرانجام با مرگ فرانکو در سال 1975 به پایان رسید. در سال 1977 پارلمان قانونی تصویب کرد که بر اساس آن کلیه زندانی‌های سیاسی ضد فرانکو آزاد شدند؛ اما در ضمن بر اساس همین قانون همه شکنجه‌گران و ارتش در سایه آدمکش فرانکو از تعقیب قضایی در امان می‌ماندند.

مستند خواسته قربانیان برای جریان دوباره عدالت را پی می‌گیرد. روندی که خیلی کند دنبال می‌شود و معلوم نیست که به نتیجه برسد یا نه. فعالان در این زمینه به فرایند مشابهی که سرانجام آگوستو پینوشه و متحدانش را از امنیت قضایی خارج کرد، استناد می‌کنند. ضمن اینکه سازمان ملل به کرات از اسپانیا خواسته که این قانون قدیمی را ملعی کند و استدلال کرده که جنایت بر علیه بشریت نباید مشمول چنین بخشش‌های و عفوهای عمومی قرار بگیرد.

ماده خام این مستند با صبوری بسیار در طی 6 سال گردآوری شد. این مستند هم آگاهی‌بخش و برانگیزاننده است و هم از طریق قاب دوربین نگاه شاعرانه دارد.

این مستند را می‌توانید بگذارید کنار مستندهایی مانند عمل کشتن یا The Act of Killing ساخته جاشوآ اوپنهایمر. این مستند که سال 2012 پخش شد در مورد کشتارهایی ۱۹۶۵ اندونزی است که طی آن بیش از یک میلیون نفر با گرایش‌های کمونیستی به کام مرگ فرستاده شدند. فیلم با شکنجه گران بازمانده از آن دوران به مصاحبه می‌پردازد. یا والس با بشیر، محصول سال ۲۰۰۸ به کارگردانی آری فولمن که به وقایع همزمان با جنگ اول لبنان در دههٔ ۸۰ میلادی در لبنان به ویژه کشتار صبرا و شتیلا می‌پردازد. یا مستند عالی The Cordillera of Dreams با کارگردانی گوزمن. (باز هم پیشنهاد می‌کنم همه این مستندها را ببینید)

سکوت دیگران پایان سرخوشانه‌ای هم ندارد. در طی فرایند طولانی عدالت‌خواهی در همین 6 سال ساخت مستند، دو فرد شاخص در کارزار درگذشته‌اند، بدون اینکه نتیجه فعالیت‌های خود را ببینند. در شرایطی که تنها روند بازخواست از 20 مقام دولت سابق فعال شده؛ جالب است بدانید که ملی‌گراهای طرفدار فرانکو، هنوز هم برای خود اعتباری دارند و در راهپیمایی‌ها پلاکاردهای Make Spain Great Again را می‌چرخانند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…

ابر تورم آلمان در سال 1923 چه بر سر مردم آورد؟

به زمانی می‌رویم که یک آلمانی طبقه متوسط، ​​میلیاردها مارک در جیب خود حمل می‌کرد اما هنوز نمی‌توانست چیزی بخرد. یک قرص نان 200 میلیارد مارک قیمت داشت.با حقوق بازنشستگی یک هفته‌ای حتی یک فنجان قهوه را نمی‌شد خرید. سقوط آزاد ادامه داشت و…

۸ خودروی جذاب تاریخی که توسط طراحان ایتالیایی بازطراحی و جاودانه شدند

ایتالیا خانه‌های طراحی معروفی دارد. Pininfarina ،Bertone ،Touring ،Giugiaro و Vignale برخی از مهم‌ترین نام‌های طراحی خودرو هستند.در این خانه‌های طراحی، همه‌چیز از جمله خودرو طراحی می‌شود. چه خودروهایی که تجاری و قابل تولید باشند؛ چه…

نمونه‌هایی از تغییر دکوراسیون‌های زیبا و اقتصادی

بعضی از تغییر دکوراسیون‌ها بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند، اما برخی هم بسیار اقتصادی و مختصیر و مفید هستند، با این همه تغییر زیادی در روحیه ما و زیبایی خانه‌مان ایجاد می‌کنند.این تغییر دکوراسیون‌ها ممکن است برایتان جالب باشند:…

مجموعه باور نکردنی از عکس‌های تاریخی که توسط عکاسان آنها امضا و حاشیه‌نویسی شده

عکس بالا عکس اتاق موقعیت اضطراری است که توسط جو بایدن امضا شده است . لحظات پرتنش عملیات نپتون نیزه را نشان می‌دهد که نیرو‌های دریایی ایالات متحده به محوطه اسامه بن لادن یورش بردند. امضا کرد: ایمان را حفظ کن!مجموعه‌ای از عکس‌هایی که…

پرتره‌های بیماران از بیمارستان روان‌پزشکی بدنامی در بریتانیا در قرن نوزدهم

‌ این عکس‌ها چهره بیمارانی را نشان میدهد که در بیمارستان سلطنتی بیتلم در لندن - که یکی از بدنام‌ترین بیمارستان روانپزشکی بریتانیا در قرن نوزدهم به شمار می‌رفت- تحت درمان قرار گرفتند.عکاسی به نام هنری هیرینگ از تعداد زیادی از بیماران…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.