بررسی نقش و اهمیت دفتر برنامه ریزی در موفقیت تحصیلی

0

رپورتاژ

برای بهتر درس خواندن به چند ابزار مهم نیازمندیم که چند نمونه از آن‌ها عبارتند از: کتاب‌های کمک آموزشی مناسب، کتاب‌های تستی، فلش کارت، دفاتر برنامه ریزی تحصیلی و… که هر کدام دارای اهمیت خاصی هستند و کاربردهای متفاوتی دارند. در این مقاله قصد داریم نقش و اهمیت دفتر برنامه ریزی در موفقیت تحصیلی دانش آموزان را بررسی نماییم. انتشارت گاج یکی از ناشرانی است که به تهیه وتدوین دفتر برنامه ریزی درسی اقدام نموده است بنابراین در این مقاله به طور خاص، به بررسی دفاتر برنامه ریزی گاج می‌پردازیم.

اهمیت دفاتر برنامه ریزی تحصیلی

بسیاری از دانش آموزان قادر نیستند به طور همزمان هم مطالعه کنند و هم برنامه ریزی مناسبی داشته باشند از طرف دیگر یکی از راه‌های اصلی برای دستیابی به موفقیت تحصیلی افزایش کیفیت مطالعه و دانستن زمان دقیق مطالعه است. این دفاتر به دانش آموزان این امکان را می‌دهد تا بهترین و سریع‌ترین مسیر را برای رسیدن به موفقیت انتخاب نمایند.

ویژگی‌های دفاتر برنامه ریزی گاج در هدایت دانش آموزان به سمت موفقیت

1- دارا بودن طرحی به نام ایستگاه آموزش

امروزه تمامی افراد در زمینه برنامه ریزی، آگاهی‌های لازم را کسب نموده‌اند و همه می‌دانند که برنامه ریزی در موفقیت تحصیلی نقشی بسیار موثر دارد. اما تمامی افراد قادر نیستند برای خود برنامه مدونی را تنظیم نمایند و با شیوه‌های صحیح تنظیم چنین برنامه‌ای آشنایی ندارند. در این زمینه دفاتر برنامه ریزی گاج سعی کرده‌اند شیوه صحیح برنامه ریزی را به دانش آموزان پایه‌های مختلف تحصیلی بیاموزند.

همان‌طور که می‌دانیم همه دانش آموزان را نمی‌توان با برنامه‌ای یکسان و عمومی برای یادگیری بیشتر ترغیب نمود. بنابراین هر کدام از آن‌ها باید با برنامه‌ای خاص و کاملا شخصی و متناسب با توانایی‌های خود، مواجه شوند. طرح ایستگاه آموزش در دفاتر برنامه ریزی گاج، برای این منظور در نظر گرفته شده است. در این ایستگاه که منطبق با تقویم آموزشی مدارس و هم‌چنین با در نظر گرفتن ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری دانش آموزان تهیه شده است دانش آموزان می‌توانند در باره برنامه ریزی صحیح و شیوه‌های صحیح انجام آن آموزش‌های لازم را کسب نمایند و از مزایای آن بهره مند شوند.

2- به کارگیری جداول ثبت فعالیت‌های روزانه

این اقدام در جهت راهنمایی هر چه بیشتر دانش آموزان توسط گاج صورت گرفته است. دفاتر برنامه ریزی تحصیلی گاج به دانش آموزان این امکان را می‌دهند که در شروع هر ماه و میانه‌های آن، از طریق جدول برنامه ریزی ساعتی، متوجه شوند که به طور میانگین و در طول یک روز، چه زمانی را باید به مطالعه کتاب‌هایشان اختصاص دهند و سپس فعالیت‌های روزانه خود را در جدول مورد نظر ثبت نمایند. در واقع دارا بودن این ویژگی در دفاتر برنامه ریزی گاج، خصوصیتی منحصر به فرد است.

3- استفاده از مطالب انگیزشی و روانشناسی

یکی از ویژگی‌های این دفاتر برنامه ریزی، این است که مجموعه گاج، تنها به برنامه ریزی درسی برای دانش آموزان اکتفا نکرده است و در کنار آن، سعی کرده به امور مرتبط با یادگیری بیشتر و نحوه آموزش بهتر نیز بپردازد و در کنار آموزش صحیح نحوه برنامه ریزی درسی، به جنبه‌های دیگر رشد دانش آموز هم توجه کند بنابراین در طراحی و تدوین دفاتر برنامه ریزی، از بهترین مطالب و محتواهای انگیزشی و روانشناسی نیز استفاده شده است تا شوق یادگیری و انگیزه بیشتر برای آن در دانش آموز اتفاق بیفتد.

4- توجه به پایه‌های تحصیلی و استقلال در برنامه ریزی

یکی از اشکالاتی که در زمینه تدوین دفاتر برنامه ریزی تحصیلی اتفاق می‌افتد این است که بسیاری از آن‌ها برای تالیف چنین دفاتری، توجه لازم و کافی به رده‌های سنی مختلف و یا مقاطع متعدد تحصیلی دانش آموزان ندارند و برای کلیه دانش آموزان در هر شرایطی و با هر پیش زمینه تحصیلی یک نوع دفتر، تهیه می‌شود در صورتی که این اشکالی بزرگ است و نیاز به برطرف شدن دارد چرا که پایه‌های تحصیلی مختلف و رشته‌های متعدد و دانش آموزان متفاوت، دارای دغدغه‌های متفاوت و نیازهای مختلف هستند که در تالیف دفاتر برنامه ریزی باید در نظر گرفته شوند. این عامل باعث شده تا گاج (ستاره شو)، روش دیگری را در تدوین این دفاتر در پیش گیرد و به تهیه دفاتری دست بزند که برای هر پایه تحصیلی به طور مستقل و ویژه طراحی شده است.

5- استفاده از کدهای QR

یکی دیگر از بخش‌هایی که در تنظیم دفاتر برنامه ریزی تحصیلی گاج به آن توجه خاص شده است استفاده از کدهای QR است. این کدها در بخش‌هایی از این دفاتر برنامه ریزی که به نام ستاره شو هم نامیده می‌شوند، واقع شده‌اند. دانش آموزان می‌توانند با اسکن کردن این کدها به مجموعه‌ای متنوع و آموزشی دسترسی داشته باشند. این مجموعه متنوع شامل ساعت‌ها فیلم با موضوعات مختلف آموزشی، مطالب مشاوره‌ای و روانشناسی و انگیزشی است که دانش آموزان می‌توانند به طور رایگان به آن دسترسی داشته باشند و برای یادگیری بهتر از آن استفاده کنند.

6- جذابیت بصری ویژه

دفاتر برنامه ریزی تحصیلی گاج به نحوی تهیه و تنظیم شده‌اند که به اندازه کافی برای دانش آموزان ترغیب کننده باشند و دانش آموزان با به کارگیری این دفاتر، خسته نشوند و به مطالعه بیشتر کتاب‌هایشان تشویق شوند. بنابراین این دفاتر به صورت کاملا رنگی تهیه شده‌اند تا چشم دانش آموز از مشاهده آن‌ها خسته نشود و او به مرور و پا به پای برنامه ریزی تحصیلی‌اش تا دستیابی به موفقیت، پیش رود و پیشرفت‌های درسی خود را در این دفتر، ثبت کند.

7- بخش بندی مناسب

یکی از ویژگی‌های دفاتر برنامه ریزی گاج این است که سعی شده بخش بندی صحیحی از مطالب انجام گیرد و از آغاز سال تحصیلی تا پایان آن دانش آموز را همراهی کند. بخش‌های مختلف این دفتر شامل روش استفاده از دفتر، اینفوگرافی و بارم بندی متفاوت برای هر درس، ماه‌های اول تا نهم( هفته اول تا هفته چهل و ششم) است که در هر بخش سعی شده نکاتی مورد توجه دانش آموز قرار گیرد و به برنامه ریزی صحیح او کمک کند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی نقش و اهمیت دفتر برنامه ریزی تحصیلی در موفقیت دانش آموزان بپردازیم تا او بتواند در مسیر موفقیت از نتایج برنامه ریزی مناسب بهره مند شود و با برنامه ریزی بهتر به مطالعه کتاب های کنکور 1400 بپردازد و به موفقیت دست یابد.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.