علت تنگی نفس چیست و چطور تشخیص و درمان داده می‌شود؟

0

اگر بعد از مدتی تقلا از نفس افتاده‌اید، این چیزی طبیعی و بیخطر است. تنگی نفس فقط نشاندهنده نیاز بدن به اکسیژن بیشتر است. ولی تنگی نفس ناشی از مدتی دویدن با تنگی نفس ناشی از آهسته بالا رفتن از پله تفاوت دارد.

اگر در بالای پله‌ها به نفس نفس افتادید، شاید فقط به علت ضعف باشد؛ اما ممکن است نشانه وجود بیماری هم باشد.

تعدادی بیماری‌های ریوی ایجاد تنگی نفس می‌کنند. هر عفونت ریوی – از یک سرماخوردگی یا برنشیت خفیف گرفته تا سینه پهلو و سل – می‌توانند تنفس عادی را تغییر دهند.

سه بیماری مزمن ریوی – یعنی آسم، برنشیت مزمن، و آمفیزم – همیشه ایجاد تنگی نفس و اغلب خس خس سینه می کنند.

ریه فروخوابیده – که گرفتاریی در افراد مبتلا به آمفیزم و برخی بیماری‌های دیگر و نیز به علت نامعلوم) در افراد جوان بلندقد دیده می‌شود – علت دیگر تنگی نفس است. علاوه بر احساس حمله تنگی نفس، فرد مبتلا به فروخوابیدگی ریه احتمالا دچار درد در طرف ریه گرفتار نیز خواهد شد.

در چندین بیماری عصبی نیز مثل تصلب متعدد اعصاب (MS)، بیماری لوگریگ، و ضعف وخیم ماهیچه‌ای – بیمار به تدریج توانایی تنفس را از دست می‌دهد، چون ماهیچه‌ها دچار ضعف پیشرونده می‌شوند.

موارد اورژانسی هم وجود دارد که باعث تنگی نفس ناگهانی می‌شود. در بوتولیسم(یک نوع مسمومیت نادر و کشنده غذایی و مسمومیت با سرب ارسال پیام‌ها را از دستگاه عصبی به ماهیچه‌های تنفسی دچار اختلال می‌گردد و فرد نمی‌تواند تنفس عمیق کند، حتی وقتی که احساس احتیاج به این تنفس می‌کند.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

تنگی نفس وجود دارد، اما برای جبران آن نمی‌توان سریع‌تر تنفس کرد.

درد قفسه سینه، ورم پاها، یا سابقه ناراحتی قلبی وجود دارد.

قبلا تشخیص آسم یا اختلال تنفسی داده نشده است.

تنگی نفس با خس خس سینه، تندنفسی، یا سرفه خلط دار همراه است.

درمان تنگی نفس

درمان تنگی نفس اساسا سعی در به کار گرفتن ظرفیت موجود شش‌ها با ورزش، دارو، یا جراحی است. به گفته پزشکان، آسم اغلب بهبودپذیر است، و بیشتر گرفتاری‌های دیگر ریوی لااقل تا حدی قابل درمانند. موارد زیر در مقابله با تنگی نفس اهمیت دارند.

سیگار نکشید. کشیدن سیگار باعث بسیاری گرفتاری‌های منجر به تنگی نفس می‌شود. اگر سیگاری هستید، برای ترک آن از پزشک خود کمک بگیرید.

تناسب اندام را حفظ کنید. اگر اضافه وزن دارید یا کم تحرک هستید، شاید تنها کار لازم برای برطرف کردن تنگی نفستان انجام یک برنامه ورزشی برای بهتر کردن وضعیت قلبی و ریوی شماست. راه رفتن سریع ورزش خوبی است؛ ۲۰ دقیقه پیاده روی تند سه بار در هفته کافی است.

با شکم نفس بکشید. در تنفس شکمی با دیافراگم بهتر از تمام ظرفیت شش‌ها استفاده می‌شود و شما را قادر به تنفس عمیق‌تر به جای تندتر می‌کند. از بینی نفس بکشید و بگذارید که شکم باز و بسته شود، نه قفسه سینه. این کار هوا را به انتهای شش‌ها رسانده و آن‌ها را کاملا پر می‌کند.

در بازدم لب‌ها را جمع کنید. بیماران مبتلا به گرفتاری‌های قلبی ریوی با بیرون دادن هوا از میان لب‌های جمع شده بهتر نفس می‌کشند. بعد از درون کشیدن هوا از طریق بینی، لب‌هایتان را جمع کنید و آهسته هوا را از دهان بیرون بدهید.

قبل از ورزش نای را باز کنید. حتی اگر ورزش سنگین باعث تنگی نفستان می‌شود، نباید ورزش را ترک کنید. می‌توانید ۲۰ دقیقه پیش از شروع، داروی گشادکننده نای خود را استفاده کرده و قبل از ورزش لااقل ده دقیقه خود را گرم کنید.

شنا کنید. شنا ورزش بسیار خوبی برای تمام افراد مبتلا به تنگی نفس، مخصوصا بیماران آسمی، است. هوای تنفسی مرطوب می‌شود و استنشاق آن برای شش‌ها راحت‌تر می‌شود.

پایه تخت را بالا بیاورید. اگر در هنگام دراز کشیدن دچار تنگی نفس می‌شوید، چیزی زیر پایه‌های زیر سری تختخوابتان بگذارید تا حدود ۳۰ تا ۴۵ درجه بالا بیاید. از بالشتک‌های اسفنجی مخصوص بالا آوردن تشک استفاده کنید.

دارو بخورید. پزشکان آسم را با تجویز داروی کورتیکوستروئید برای کاهش التهاب ریه درمان می‌کنند. برای آسم و بسیاری از بیماری‌های ریوی دیگر، دارو یا افشانه گشادکننده نای تجویز می‌کنند تا مجاری تنفسی بازتر شوند.

ریه فروخوابیده را درمان کنید. اگر ناحیه کوچکی از شش فروخوابیده باشد، می‌توان آن را دوباره باد کرد. معمولا پزشکان آن را مثل یک بادکنک پر از اکسیژن می‌کنند یا با گذاشتن یک سوزن در سینه هوای فشارنده ریه را خارج می‌کنند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

جستجو برای جیمز باند بعدی – طرفداران جیمز باند یکی از این 11 نفر را جیمز باند بعدی می‌دانند

جیمز باند یک شخصیت خیالی است که توسط نویسنده بریتانیایی یان فلمینگ خلق شده. باند یک مامور سرویس مخفی بریتانیایی ظریف و پیچیده است که با کد 007 نیز شناخته می‌شود. او اولین حضور خود را در رمان «کازینو رویال» فلمینگ در سال 1953 انجام داد و از…

یک عکاس از هوش مصنوعی برای تصور اینکه شخصیت‌ها و سلبریتی‌های تاریخی امروز چه شکلی می‌شدند، استفاده…

یک عکاس از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرده است تا تصور کند شخصیت‌های تاریخی مانند آل کاپون، بنجامین فرانکلین و شارون تیت اگر امروز به دنیا می‌آمدند چه شکلی بودند.این عکاس به نام آلپر یسیلاتس که در استانبول ترکیه زندگی می‌کند، پرتره های فوق…

این عکس‌ها را ببینید تا تصدیق کنید که افسوس‌ها (حسادت‌های) اینستاگرامی ما بسیار اوقات درست نیستند!

هر کسی ممکن است طور خاصی از اینستاگرام استفاده کند. یکی صفحات خبری را دنبال می‌کند، دیگری بیشتر صفحات کاری یا سرگرمی را. یکی به اخبار و عادات سلبریتی‌ها علاقه دارد و برخی‌ها هم همه آشنایان و اعضای خانواده و دوستان قدیم و جدید را دنبال…

اگر قرار بود ابرقهرمان‌ها، لباس‌های قرن نوزدهمی می‌پوشیدند

ما عادت کرده‌ایم ابرقهرمان‌ها را در لباس‌های امروز ببینیم و فیلم‌های زیادی هم که بر مبنای کامیک‌بوک‌ها ساخته شده، این تصور را در ذهن ما تشدید کرده‌اند.اما اگر قرار بود همین ابرقهرمان‌ها لباس‌های قرن نوزذهمی می‌پوشیدند، چه می‌شد؟…

کودکی که از کتابخانه عمومی شهر می‌خواستند بیرون بیندازندش، اما فضانورد شد!

دو برادر به نام‌ها رونالد (چپ) و کارل مک نیر (راست) با 10 ماه اختلاف در جنوب جدا شده به دنیا آمدند. این دو در دوران کودکی تا بزرگسالی جدایی‌ناپذیر بودند.در سال 1959، رونالد مک نیر 9 ساله به یک کتابخانه عمومی در لیک سیتی در کارولینای…

مجموعه عکس‌های پرتره زیبا هیلاری گولد از افراد مسن سندرم داون، پیش‌فرض‌های ذهنی ما را به چالش می‌کشد

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.