چرا خونریزی شدید رخ می‌دهد و چه درمانی دارد؟

0

انگشتتان را با کارد میوه خوری بریده‌اید و حالا خون آن بند نمی‌آید. دیروز هم به خاطر بریدن صورتتان با تیغ ریش تراشی دیر به سر کارتان رسیدید، آنهم پس از مصرف کلی دستمال کاغذی برای بند آوردن خون آن.

کمتر کسی تا حالا پوست خود را با کارد، تیغ ریش تراشی، یا قیچی نبریده است، ولی خونریزی زیاد این بریدگی‌ها دلیل وارد آمدن آسیب شدید نیست.

پوست سر و صورت پر از رگ‌های خونی ریز است و یک بریدگی کوچک بر روی آن ممکن است خونریزی زیادی را به دنبال داشته باشد.

به طور طبیعی، خون جریان یافته از یک بریدگی کوچک خیلی زود و خودبه خود یا با وسایل ساده بند می‌آید. اگر خونریزی بیش از حد ادامه یابد، ممکن است به علت خوردن آسپیرین باشد که لخته شدن خون را به تأخیر می‌اندازد. بسیاری از کسانی که در معرض خطر سکته هستند برای رقیق کردن خون و پیشگیری از لخته شدن غیرطبیعی آن آسپیرین مصرف می‌کنند. اما همین باعث خونریزی زیاد از بریدگی‌های کوچک می‌شود. خوردن یک آسپیرین ممکن است تا دو هفته بر لخته شدن خون تأثیر بگذارد.

خوردن وارفارین، که یک داروی ضد انعقادی در درمان بیماری‌های قلبی است، و ویتامین E نیز می‌تواند علت خونریزی شدید از یک زخم باشد.

از دیگر عوامل خونریزی غیرعادی اختلالات هورمونی و آسیب دیدگی رگ‌های خونی در اثر عفونت یا زخم و التهاب معده است.

درمان خونریزی

پزشک شما می‌تواند با بررسی خونریزی زیاد یا طولانی علت آن را پیدا کند. این کار از روی دادن کم خونی فقر آهن، که ناشی از کاهش زیاد خون است، جلوگیری می‌کند.

زخم را بفشارید. در هر خونریزی، روی زخم را با یک پارچه تمیز محکم فشار دهید. این فشار جلو خونریزی را گرفته و لخته شدن سریع آن را امکان پذیر می‌کند. ولی پارچه را به هیچ وجه برندارید، چون حرکت دادن آن سازوکار لخته شدن را برهم می‌زند. اگر خون از پارچه بیرون زد، فقط پارچه دیگری بر روی پارچه قبلی بگذارید و فشار دادن را ادامه دهید.

وقتی خون ظرف ده دقیقه بند آمد، پارچه را بردارید، زخم را با آب و صابون بشویید، روی آن کمی پماد آنتی بیوتیک بمالید، و آن را با یک چسب زخم‌بندی بپوشانید.

نفس عمیق بکشید. دیدن خون، مخصوصا اگر زیاد باشد، در برخی افراد ایجاد وحشت می‌کند. کشیدن چند نفس عمیق و آهسته این وحشت را کم کرده و حتی به لخته شدن سریع ترخون کمک می‌کند.

قبل از جراحی آسپیرین نخورید. پزشکان توصیه می‌کنند که هشت تا ده روز قبل از عمل جراحی با مراجعه به دندان پزشک از خوردن آسپیرین خودداری کنند. ویتامین و ضدانعقادهای دیگر نیز مصرف نکنید. اگر احتیاج به مسکن دارید، استامینوفن بخورید، چون از انعقاد خون جلوگیری نمی‌کند.

از قلم خون بند استفاده کنید. برخی افراد، مثل کسانی که در خطر سکته هستند، باید داروهای ضد انعقاد مصرف کنند. یک بریدگی کوچک یا خون دماغ در این اشخاص باعث از دست دادن خون زیاد می‌شود. قلم خون بند برای اینها بسیار مفید است. ماده مؤثر این قلم‌ها باعث تنگ شدن رگ‌های خونی، جمع شدن پوست، و تسریع انعقاد خون در بریدگی‌های کوچک است.

وسایل برنده را با احتیاط به دست بگیرید. اگر داروی ضد انعقاد مصرف می‌کنید، هنگام کار با وسایل برنده جعبه کمک‌های اولیه با چسب زخم‌بندی را در دسترس داشته باشید. برای احتیاط، دستکش محافظ هم بپوشید. پوشیدن دستکش هنگام خرد کردن سبزی نیز بهتر است. چیزی که بسیار مهم است، هرگز در هنگام استفاده از وسایل برنده عجله نکنید. مثلا با حوصله صورت خود را اصلاح کنید، مخصوصا در تراشیدن موی چانه که بیشتر مستعد بریدگی است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…

نمونه‌هایی از بازسازی و دکوراسیون جدید خانه که می‌توانند الگویی برای ما باشند

به سبب نوع معماری، خانه‌های ما معمولا خیلی زود دمده یا به اصطلاح کلنگی می‌شوند. شرکت‌‌های بازسازی خانه مدتی است بسیار زیاد شده‌اند.اما شک و تردید زیادی در مورد میزان کارایی بسیاری از آنها وجود دارد. برخی از آنها اصلا به تقویم کاری متعهد…

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…

این عکس‌های تاریخی را پیش از این در کمتر جایی دیده‌اید

یک سرباز صربستانی در کنار پدرش که برای ملاقات او به خط مقدم نزدیک بلگراد آمده، خوابیده است. سال گرفتن شدن عکس، حدود 1914/1915یک نگهبان مرزی آلمان شرقی در صبحی که دیوار برلین سقوط کرد، گلی را از طریق شکافی در دیوار برلین هدیه می‌دهد،…

تصور واقعیت دگرگون به کمک میدجرنی – گالری عکس

تاریخ دگرگون یک ژانر جذاب است که به بررسی چگونگی تغییر مسیر تاریخ در صورت رخ دادن برخی رویداد‌های کلیدی به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد.یک تغییر جزئی یا یک واگرایی عمده می‌تواند تخیل ما را به کار بیندازد تا آینده‌ای کاملا متفاوت که الان جزو…

اگر گوشی‌های موبایل، دهه‌ها زودتر اختراع می‌شدند

در دوره‌ای پس از همگانی شدن استفاده از گوشی‌های موبایل، تنوع ظاهری آنها بسیار زیاد بود و هیچ گوشی‌ای شبیه گوشی دیگر نبود. اما الان شکل همه گوشی‌ها تقریبا یکی شده است.ما خیلی منتظر گوشی‌های تاشو یا رول‌شونده ماندیم تا این یکنواختی را به…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.