رژیم غذایی برای داشتن کلیه های سالم

0

رپورتاژ

به گفته متخصصان تغذیه و رژیم غذایی تغذیه سالم یکی از مهمترین فاکتورهای مهم برای زندگی سالم است. در واقع یک رژیم غذایی سالم علاوه بر تامین نیازهای بدن، از پیشرفت بیماری هایی همچون نارسایی های کلیه جلوگیری میکند. از سوی دیگر کلیه ها منجر به نگهداشت تعادل مثبت مواد مغذی و مواد معدنی در بدن شما می‌شوند. در صورت ابتلا به بیماری های کلیه، تعادل مثبتی وجود نخواهد داشت. در این مقاله رژیم غذایی مضر برای کلیه و بیماری های کلیه برای شما جمع آوری شده است.

میزان دریافت مواد معدنی برای کلیه

مصرف مقدار مناسب و صحیح از پروتئین، سدیم، پتاسیم و فسفر می‌تواند به کنترل تجمع مواد زاید و مایعات در خون شما کمک کند. چرا که کلیه‌های شما نمی‌تواند مواد زاید و مایعات اضافی را از بدن شما دفع کند.

1- پروتئین: بدن شما به پروتئین نیاز دارد. نیاز به پروتئین برای ساختن ماهیچه،بازسازی بافت‌ها، مقابله با عفونت و .. می‌باشد. در صورت دریافت پروتئین اضافی مواد زاید تولید و در خون شما جمع میشود و کلیه شما نمیتواند آن را دفع کند. بنابراین بهتر است برای دریافت پروتئین روزانه خود با یک متخصص صحبت کنید.

2- سدیم: مصرف سدیم اضافی می‌تواند منجر به تجمع مایعات در بدن، ورم، بالارفتن فشارخون و فشار مازاد بر قلب شما شود. نیاز است مصرف سدیم در نارسایی کلیه محدود شود.

3- فسفر: زمانیکه عملکرد کلیه شما کم می‌شود، فسفر اضافه می‌تواند در خون تجمع پیدا کند. سطح بالای فسفر منجر به ضعیف شدن استخوان می‌شود.

4- پتاسیم: پتاسیم در عملکرد ماهیچه‌ها از جمله ماهیچه‌های قلب، نقش دارد. مقدار پتاسیم خیلی کم یا خیلی زیاد در خون بسیار خطرناک است. مقدار پتاسیم مورد نیاز شما بسته به عملکرد کلیه شما و داروهایی که مصرف می‌کنید، متفاوت است. بنابراین با پزشک خود مشورت کنید.

5- کلسیم: منابع غذایی کلسیم اغلب منابع خوبی از فسفر هم هستند. درصورتیکه نیاز به محدود سازی کلسیم باشد، باید متخصص تغذیه این موضوع را به اطلاع شما برساند.

رژیم غذایی نامناسب برای کلیه

1- جوش شیرین: جوش شیرین هیچ ارزش غذایی ندارد، به صورت طبیعی یا شیمیایی تولید می شود. دارای کالری زیاد است و موجب اضافه وزن ناخواسته می گردد. معمولا 350 سی سی کوکاکولا 152 کالری دارد و معمولا این مقدار نوشابه در بین بسیاری به عنوان یک نوشیدنی کم بدون توجه به جوش شیرین آن در نظر گرفته میشود. مطالعات نشان میدهد، جوش شیرین فرد را به شرایطی مانند پوکی استخوان، بیماری کلیوی، سندرم متابولیک و مشکلات دندان مبتلا می کند. جوش شیرین یا نوشابه رژیمی ممکن است کالری کمتری داشته باشد، اما همچنان هیچ ارزش تغذیه ای ندارد و اغلب حاوی مواد افزودنی، از جمله شیرین کننده های مصنوعی است. به جای نوشابه از آب استفاده کنید، اگر طعم آب ساده را دوست ندارید، به آن یک یا دو تکه میوه تازه اضافه کنید تا به آن طعم اضافه کنید.

2- فرآورده های گوشتی (سوسیس و کالباس): گوشت فرآوری شده می تواند منابع قابل توجهی از سدیم و همچنین نیترات باشد که با سرطان مرتبط است. گوشت گوسفندی تازه، بوقلمون تازه یا مرغ تازه و همیشه گوشت کم سدیم و کم نیترات را انتخاب کنید.

3- کره: کره از چربی های حیوانی ساخته شده است و حاوی سطح بالای کلسترول، کالری و چربی اشباع است. مارگارین نیز از روغن گیاهی ساخته شده است و درای چربی های خوب بیشتری است، اما ممکن است انتخاب خوبی نباشد، زیرا اغلب حاوی چربی های ترانس است. در صورت امکان از روغن کانولا یا روغن زیتون استفاده کنید. اگر شما دنبال روغنی برای مالیدن روی نان برای استفاده مثلا با عسل، هستید از روغن های کم کالری با ترانس پایین استفاده کنید.

4- سس ها: یک قاشق غذاخوری سس مایونز حاوی 103 کالری انرژِی است! نه تنها کالری بالایی دارد بلکه حاوی مقادیر بالای چربی اشباع است. سس مایونز کم کالری و بدون چربی در بازار موجود است، اما اغلب سدیم و شکر بالایی دارا است و ممکن است حاوی مواد افزودنی دیگری باشد. ماست کم چربی بهترین جایگزین سالم برای این سس، است که دارای پروتئین بالا است و به راحتی با سالاد مخلوط و آغشته می شود تا به سالاد قوام دهد.

5- غذاهای منجمد: غذاهای یخ زده یا آماده مانند پیتزا یخ زده و شام های مایکروویوی که با قرار دادن در مایکرویو از حالت انجماد خارج میشوند و آماده مصرف میگردند، اغلب به شدت دیر هضم و سنگین هستند. دیر هضمی می تواند به معنای وجود قند، سدیم و چربی در غذا باشد؛ با این وجود، همه خوراکی های یخ زده اینگونه نیستند، همیشه زمانی که وقت کافی دارید ایده خوب، تهیه غذاهای تازه و کامل است، اما اگر گاهی بی حوصله هستید و در نتیجه غذا های یخ زده و آماده را انتخاب می کنید، برچسب ها را با دقت بخوانید؛ و عناوین “کم سدیم ” یا “بدون سدیم اضافه شده ” را دنبال کنید و از خوراکی های یخ زده قندی یا با نگهدارنده و اضافه شونده ها، پرهیزکنید. به غذای یخ زده میوه و سبزیجات تازه اضافه کنید.

6- لبنیات: مصرف بیش از اندازه شیر، ماست و پنیر باری سلامت کلیه ها مضر است. این اتفاق به دلیل وجود مقدار بالای محتوای فسفر در این مواد مغذی رخ می‌دهد زیرا منجر به فشار آوردن به کلیه می‌شوند. علاوه بر این، اگر کلیه‌های شما عملکرد خوبی ندارند، یعنی مبتلا به نارسایی کلیه هستید، آنها نمی‌توانند فسفر اضافی را از بدن شما دفع کنند و بدین ترتیب استخوان‌ها به مرور زمان نازک و ضعیف می‌شوند و خطر شکستن آنها هم بیشتر می‌شود.

7- دانه ها و مغزها: اگر مستعد سنگ کلیه هستید پس مغزها برای شما مناسب نیستند. آجیل و مغزها حاوی دسته‌ای از مواد معدنی به نام اگزالات هستند که در بیشتر انواع سنگ کلیه یافته می‌شود. اگر سابقه‌ سنگ کلیه دارید، مصرف آجیل را خیلی محدود کنید. برای افراد سالم نیز آگاهی نسبت به مصرف غذاهای اگزالات دار اهمیت دارد مثلاً اسفناج، چغندر، چیپس سیب زمینی، سیب زمینی سرخ کرده و برگه‌های جو و گندم.

البته برخی از این خوراکی‌ها مخصوصاً مغزها می‌توانند در یک رژیم غذایی سالم به خوبی جا بگیرند اما نکته‌ اصلی، تعادل است.

8- کافئین: مصرف طولانی مدت کافئین می‌تواند بیماری مزمن کلیوی را بدتر کرده و احتمال سنگ کلیه را افزایش بدهد. کافئین، تا حدودی مدر است که بر توانایی کلیه‌ها برای جذب آب اثر می‌گذارد. اگر کافئین در حد متعادل مصرف شود و جلوی دسترسی کلیه‌ها به آب کافی را نگیرد مشکل‌ساز نخواهد بود اما مصرف زیاد آن برای کلیه‌ها دردسرساز است.

منبع سالم زیبا

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5