دکتر قادری متخصص جراحی لثه: تبلیغات ایمپلنت فوری واقعیت ندارد!

0

رپورتاژ

تحریریه سلامت دندانپزشکی تیتنت- دندانپزشکی دیگر مثل قبل نیست! هرکسی به یک شکلی گذرش به مطب‌های دندانپزشکی می‌خورد. یکی برای درد و درمان، یکی برای معاینات دوره‌ای و خیلی‌ها برای زیبایی! این حجم از توجه مردم به درمان‌های زیبایی بدون شک متاثر از فضاهای تبلیغاتی است که جولانگاه اصلی آن شبکه‌های اجتماعی هستند!

تبلیغ‌هایی که ادعای کامپوزیت ونیر و لمینیت ارزان قیمت دارند و می‌گویند قادر به انجام ایمپلنت‌های فوری هستند و با 20 هزار تومان دندان شما را می‌کِشند! لازم به توضیح نیست که خیلی از این تبلیغات، فربینده هستند و هدفی جز فریب بیننده ندارند. از این رو تصمیم گرفتیم با دکتر مرتضی قادری دندانپزشک و متخصص جراحی لثه و ایمپلنت گفتگو کنیم و درباره صحت و سقم ادعاهای تبلیغاتی صحبت کنیم. در ادامه گفتگوی تحریریه تیتنت با دکتر قادری را بخوانید.


آقای دکتر این روزها تبلیغات زیادی درباره دندانپزشکی می‌شود، از کامپوزیت‌های ارزان قیمت تا ایمپلنت‌های فوری و غیره. چقدر از این تبلیغات‌ درست هستند؟

اگر بخواهم صریح بگویم، تقریبا هیچکدام!

یعنی ما کامپوزیت ارزان قیمت نداریم؟

ببینید در حقیقت در درمانهایی مثل کامپوزیت ونیر یا لمینیت سرامیکی اساساً مفهوم قیمت یک بحث ثانویه است. و آن چیزی که در کل درمان‌های زیبایی اهمیت دارد، کیفیت درمان است

اینکه از چه موادی استفاده بشود اهمیت ندارد؟ به هرحال برای مردم هزینه خیلی مهم است!

واقعیت این هست که در درمانی مثل کامپوزیت مواد مورد استفاده تعیین‌کننده هزینه تمام شده درمان نیست! اساساً آن چیزی که شما در درمان‌های زیبایی بابت آن هزینه می‌کنید، توانایی و هنر دندانپزشک در کنار مواد و تجهیزات است. در همین درمان کامپوزیت در کل چند گرم مواد استفاده می‌شود که آن هم اهمیت قیمتی ندارد!

پس تکلیف این کامپوزیت‌های ارزان قیمت معلوم می‌شود. یعنی در این ادعاها که البته خیلی‌های آنها حتی دندانپزشک هم نیستند، در واقع درمان زیبایی انجام نمی‌شود بلکه صرفا چند گرم ماده به دندانهای افراد چسبانده می‌شود!

این نوع درمان در آینده‌ی نزدیک، پوسیدگی‌های شدید دندانی و بیماری‌های لثه را به همراه دارد که چندین برابر به بیمار هزینه تحمیل می‌کند. بین دندانپزشکها یک عبارت جالبی هست که میگویند: “کامپوزیت 240 هزارتومنی رو سال بعد باید فقط 200 هزارتومان بدی برش داری“؛ این یعنی درمان ارزان در نهایت گران تمام می‌شود! پس حتی از نظر هزینه‌ای هم، یک درمان با کیفیت حتماً برای مردم مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

به عنوان یک متخصص ایمپلنت، درباره ایمپلنت فوری توضیح می‌دهید؟

ایمپلنت فوری آن طوری که تبلیغ می‌کنند، واقعیت ندارد. اما می‌شود در شرایط خاصی ایمپلنت فوری هم انجام داد؛ ولی این به معنای آن نیست که فردی که دچار بی‌دندانی کامل شده یک روزه با ایمپلنت فوری دندان‌هایش را به دست بیاورد و شروع به جویدن غذا بکند!

این شرایط خاص چیه؟

درواقع اگر فرد جوان باشد و از دندان‌های قدامی‌اش از دست رفته باشد و به شرط آنکه عفونتی در ناحیه دندان از دست رفته وجود نداشته باشد و یا لثه یا استخوان فک به خاطر ضربه آسیب شدید ندیده باشد؛ می توان همزمان با کشیدن دندان، پایه ایمپلنت را جایگذاری کرد و یک روکش موقتی برای آن قرار داد.  در این صورت پایه ایمپلنت و روکش موقت به لحاظ زیبایی و تا حدودی هم جویدن به بیمار کمک می کند. البته مراقبت بیمار در این موارد بسیار مهم است که تا زمان تشکیل استخوان اطراف پایه ایمپلنت، نیروی بیش از حدی به آن وارد نکند.

پس نمی‌شود انتظار داشت کسی که چند دندان آسیایش را از دست داده صبح ایمپلنت فوری انجام بدهد و شب به راحتی با آنها غذا بجود!

برای انجام جراحی ایمپلنت تخصص خاصی لازم است؟

همه دندانپزشکان و حتی دندانپزشکان عمومی به لحاظ قانونی مجوز جراحی ایمپلنت را دارند. اما در بعضی از تخصص‌ها مثل تخصص جراحی لثه، جراحی ایمپلنت به طور خاص آموزش داده می‌شود و برای فارغ التحصیلی و گرفتن تخصص، دندانپزشک می‌بایست بالای 60 جراحی ایمپلنت موفق زیرنظر اساتید این رشته انجام دهد.

یعنی دندانپزشکان عمومی در دوره تحصیل آموزش خاص ایمپلنت را نگذرانده اند؟

به طورکلی خیر ولی دوره‌های آموزشی در موسسه‌های خارج از دانشگاه ارائه می‌شود که دندانپزشکان با حضور در آنها تواناییی انجام درمان ایمپلنت را پیدا می‌کنند. البته بعضی از این دوره‌ها واقعا از کیفیت خوبی هم برخوردارند خود من هم در خارج از کشور دوره‌های متعددی را زمینه ایمپلنت گذارنده‌ام؛  اما یک متخصص جراحی لثه به دلیل شناخت و تسلطی که به بافت نرم و سخت دهان یعنی همان لثه و استخوان فک دارد، می‌تواند به راحتی پیچیده‌ترین شرایط در جراحی ایمپلنت را مدیریت کند. البته در بعضی از مواقع قبل از انجام جراحی‌های کاشت پایه ایمپلنت نیاز به بازسازی بافت نرم و سخت وجود دارد که حتما باید توسط متخصص انجام بشود.

گفته می‌شود ایمپلنت مادام العمر است، چرا برای بعضی‌ها دوام چندانی ندارد و مشکل‌ساز می‌شود؟

گفتن این که ایمپلنت یک درمان مادم العمر است کمی جرات می خواهد، چون حتی دندان‌های طبیعی انسان هم مادم‌العمر نیستند! چه برسد به یک درمان انجام شده توسط بشر!

اما ایمپلنت نسبت به دیگر درمان‌های جایگزینی دندان از دست رفته، علاوه بر طول عمر بالاتر، بیشترین شباهت را نیز به دندان‌های طبیعی انسان دارد. همانطور که دندان‌های طبیعی انسان با رعایت نکردن بهداشت خراب می‌شود، طول عمر ایمپلنت هم بدون رعایت بهداشت کاهش پیدا می‌کند. کسانی که به دلیل بهداشت ضعیف دندان‌های خود را از دست داده‌اند و آن را با ایمپلنت جایگزین کرده‌اند؛ اگر بازهم رعایت نکنند با تحلیل لثه و استخوان و در نتیجه از دست رفتن ایمپلنت رو برو خواهند شد.

ممکن است طول عمر پایین یک ایمپلنت ربطی به اشتباه دندانپزشک و کیفیت درمان داشته باشد؟

حتما ارتباط دارد و کار دندانپزشک  در موفقیت درمان بسیار اهمیت خواهد داشت. ایمپلنت‌هایی که در سال اول لق می‌شوند، معمولاً حاصل طرح درمان اشتباه دندانپزشک است.

دندانپزشکان چه اشتباهاتی می‌کنند؟

ببینید دقت در جراحی ایمپلنت در ابعاد میکرون است. یعنی با چند ده میکرون اشتباه دندانپزشک، ممکن است درمان شکست بخورد و دندانپزشک مجبور به تکرار درمان و تحمیل هزینه اضافی به بیمار بشود.

آقای دکتر شما تا حالا چندتا جراحی ایمپلنت انجام دادید؟

حقیقتاً حسابش را ندارم ولی شاید نزدیک شش هزارتا جراحی بوده.

نرخ شکست درمان ایمپلنت چقدره؟

ایمپلنت اگر با طرح درمان صحیح انجام شود و بیمار هم کاندید درمان ایمپلنت باشد، نرخ موفقیت بسیار بالایی خواهد داشت. گاهاً در منابع تا نرخ 98% موفقیت را برای ایمپلنت عنوان کرده‌اند؛ پس اگر درمانگر تجربه کافی را داشته باشد به ندرت شاهد شکست درمان ایمپلنت خواهیم بود.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.