روسیه مدعی است رادارهای فوق پیشرفته جدیدی ساخته که جنگنده‌های پرواز مخفی F-22 و F-35 را شناسایی می‌کنند

آیا واقعا شبکه پدافند هوایی روسیه می‌تواند یک جت F-35 یا اسکادران جنگنده F-22 را رصد کند؟

0

شرکت دفاعی و نظامی «آلماز- انتی» (Almaz-Antey) روسیه می‌گوید رادارهایی تولید کرده است که ظرفیت شناسایی جنگنده‌های با قابلیت پرواز مخفی نسل پنچم ایالات متحده را دارند.

«یان نوویکوف»، رئیس شرکت «آلماز- انتی» در متجمع فنی New Knowledge گفت: «رادار Nebo-M تهدیدی برای فناوری‌های پنهان‌کار است. این رادار می‌تواند جت‌های F-22 و F-35 و غیره را به خوبی ببیند.» او افزود شرکت آلماز-انتی بیش از ۳۰ نوع سیستم رادار چند منظوره متحرک تولید می‌کند.

55ZH6M Nebo-M از جدیدترین رادارهای نظارتی روسیه است که همانند بیشتر رادارهای دیگر این کشور توسط موسسه تحقیقات مهندسی NNIIRT، از شرکت‌های زیرمجموعه آلماز-انتی طراحی شده است.

رادار Nebo-M عضوی از خانواده رادارهای فرکانس بسیار بالای (VHF) سری Nebo است (Nebo در روسی به معنای آسمان). اولین رادارهای Nebo-M در سال ۲۰۱۷ در مناطق نظامی از روسیه به خدمت گرفته شدند و سال بعد به کریمه ارسال گردیدند.

رادار Nebo-M می‌تواند هواپیما و موشک‌های بالستیک را در برد حداکثر یک هزار کیلومتر شناسایی کند و نسبت به رادارهای Nebo دوران اتحاد جماهیر شوروی پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دارد. Nebo-M آرایه‌ای از رادارهای اسکن الکترونیکی فعال است و نسبت به برخی از فناوری‌های و تکنیک‌های مخفی‌کاری و پنهان ماندن از فرکانس‌ها مقاوم است.

تاسیسات رادارهای Nebo-M که متخصص شناسایی در ارتفاع‌های بالا و متوسط هستند؛ گاهی اوقات با سیستم‌های راداری کم ارتفاع روسیه مانند Podlet-E نیز ترکیب می‌شوند.

خبرگزاری دولتی TASS روسیه می‌گوید تکنیک‌ها و فناوری‌های جدید پرواز پنهان برای این سری از رادارهای جدید مشکل‌زا نیست اما در عمل مسایل خیلی پیچیده‌تر از این اظهارنظرها است.

رادارها قطعه‌ای از پازل میدان جنگ

شاید به صورت تئوری و روی کاغذ رادارهای فوق پیشرفته VHF مانند Nebo-M بتوانند یک جت جنگنده مانند F-35 یا اسکادرانی مانند F-22 را شناسایی کنند ولی کشف تنها بخشی از یک فرآیند هدف‌گیری چند مرحله‌ای است. پس از شناسایی، باید هدف ثابت باشد یا به اصطلاح رادار روی آن قفل کند؛ ردیابی، هدف‌گذاری شده و با موفقیت خنثی شود.

خلبان سابق هواپیماهای F-35 و یک سرگرد بازنشسته نیروی دریایی ارتش ایالات متحده به سایت بیزینس اینسایدر می‌گوید: «دشمنان باید یک زنجیره کشتار بسازند.» منظورش این است برای منهدم کردن جنگنده‌های دشمن باید تمام اجزای یک سیستم از جمله سامانه دفاعی اس ۴۰۰ روی سیستم‌های رادار و ضدهوایی روسیه کاملا منطبق و هماهنگ و یکپارچه باشد. کافی است بخشی از این زنجیره درست کار نکند تا شما در رادارهای خود یک جنگنده F-35 مشاهده کنید در برابر آن منفعل باشید.

موضوع دیگر است که جنگنده‌های F-35 اجازه نمی‌دهند به راحتی مورد هدف قرار گرفته و خنثی شوند. این جنگنده‌های به صورت گروهی پرواز کرده یا با ترکیبی از جت‌های دیگر به سوی دشمن حمله می‌کند تا سیستم راداری دشمن را از پای دربیاورند.

روسی‌ها با دانستن این رمزو، سعی کردند رادارهای جدید و با ارزش Nebo-M را در قلب سیستم‌های پدافندی و دفاعی خود و به عنوان یک بخشی از یک شبکه بزرگ‌تر سیستم‌های دفاعی موشکی و هوایی استفاده کنند تا از این طریق هم بتوانند از این رادارها محافظت کنند؛ چون از هم‌اکنون یک هدف بسیار ارزشمند برای نیروهای هوایی متخاصم هستند.

گرچه از نظر فنی رادار Nebo-M و رادارهای مشابه می‌توانند هواپیماهای جنگنده نسل پنجم ایالات متحده را ردیابی کنند اما این فقط یک قطعه از پازل بزرگ میدان جنگ است. کشف مرحله نخست است اما آیا شبکه پدافند هوایی روسیه می‌تواند با موفقیت یک جت F-35 یا اسکاداران جنگنده F-22 را سرنگون کند؟

طیف گسترده‌ای از هوامل احتمالی در این میدان جنگ دخیل هستند و مدل‌سازی آن‌ها روی کاغذ بسیار دشوار است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر سلبریتی‌های کنونی در دوران ویکتوریایی می‌زیستند …

پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت نشست. دوران ۶۴سالهٔ سلطنت او در تاریخ انگلستان به «عصر ویکتوریا» شهرت دارد، که همزمان با به‌اوج‌رسیدن گسترهٔ امپراتوری بریتانیا در سطح جهان بود.اما…

آیا ماری آنتوانت واقعاً گفته بود مردمی که در قطحی نان هستند، کیک بخورند؟! حقیقت درباره یکی از…

این یکی از بدنام‌کننده‌ترین داستان‌های تاریخ است: روایت این است که ملکه ماری آنتوانت وقتی شنید که دهقانان فرانسوی آنقدر فقیر شده‌اند که توانایی خرید نان ندارند، پاسخ داد: "بگذارید کیک بخورند." این افسانه برای قرن‌ها نقل شده است و به این…

سازه‌های و کارهای مهندسی کارا، زیبا و شگفت‌آور از سراسر دنیا

ساختن سازه مهندسی مسلما فقط به معنی ساختن چیزی کارا نیست. بلکه باید زیبایی سازه و تباین آن با محیط اطراف و ابعاد انسانی و فرهنگی آن در نظر گرفته شود. در ضمن امکان توسعه آن در آینده مد نظر قرار گیرد و همچنین چه بهتر که دوست‌دار محیط زیست…

برآورد میزان موفقیت قرارهای عاشقانه زوج‌ها با هوش مصنوعی و اندازه‌‌گیری میزان همسانی پاسخ‌های سیستم…

در حین یک قرار آشنایی پاسخ‌های فیزیولوژیکی دو نفر حین گفتگو و دیدار با هم هماهنگ می‌شود، این پدیده‌ای است که از آن با نام همسانی فیزیولوژیکی یاد می‌شود.درجه این همگامی با تعامل در مکالمه و کیفیت همکاری همبستگی دارد و بنابراین می‌تواند…

هلند کشور لاله‌ها – توضیحات + گالری عکس زیبا

هلند به خاطر مزارع خیره‌کننده لاله‌ که گردشگران را از سرتاسر جهان جذب می‌کند، مشهور است. این مزارع به ویژه در فصل بهار، معمولاً از اواخر مارس تا اوایل اردیبهشت، سرزنده و زیبا هستند.مزارع لاله عمدتاً در منطقه‌ای به نام "Bollenstreek"…

عمو حاجی -کثیف‌ترین مرد جهان- چند ماه پس از نخستین حمام برای اولین بار در ۶۰ سالگی، سال پیش درگذشت!

عمو حاجی (۱۹۲۸–۲۰۲۲) مردی ایرانی بود که بیش از ۶۰ سال به حمام نکردن شهرت داشت. عمو حاجی نام واقعی او نبود بلکه لقبی بود که به این فرد مسن داده می‌شد. او در روستای دژگاه فارس در آلونک و چاله‌ای در زمین زندگی می‌کرد.از آنجایی که او…
منبع Nationalinterest
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.