تفسیر کامل و دقیق بالا یا پایین بودن TSH و تشخیص بیماری تیروئید بر اساس آن

0

نام آزمایش:

Thyroid Stimulating Hormone

ام‌های دیگر آزمایش با نام‌های اختصاری:

Thyrotropin، TSH

چرا و چه موقع درخواست می‌شود؟

جهت غربالگری و کمک به تشخیص بیماری‌های تیروئید، جهت ارزیابی درمان کم کاری و پرکاری تیروئید و جهت غربالگری نوزادان به طور گسترده استفاده می‌شود.

نمونه مورد نیاز: خون وریدی یا نمونه خونی که از پاشنه پای نوزاد گرفته می‌شود.

آمادگی قبل از انجام آزمایش: آمادگی خاصی احتیاج ندارد. ولی بعضی از دارو‌ها می‌توانند با این آزمایش تداخل ایجاد کنند که بهتر است قبل از انجام آزمایش، پزشک را در جریان دارو‌هایی که مصرف می‌کنید قرار دهید.

TSH به وسیله هیپوفیز ساخته می‌شود که غد‌های کوچک است و زیر مغز واقع شده. هیپوفیز در تنظیم‌ترشح هورمون‌های ۲۴ و ۲۳ نقش دارد. تنظیم سطح هورمون‌های تیروئیدی توسط سیستمی چرخ‌های صورت می‌گیرد.

زمانی که غلظت هورمون‌های تیروئید در خون پایین بیاید هیپوتالاموس هورمونی بنام TRH آزاد می‌کند که روی هیپوفیز تأثیر می‌گذارد و باعث آزاد شدن TSH می‌گردد که TSH به نوبه خود روی تیروئید تأثیر گذاشته و باعث آزاد شدن T3 و T۴ می‌گردد.

وقتی هر سه اندام (هیپوتالاموس، هیپوفیز و تیروئید به درستی عمل کنند سطح هورمون‌های تیروئیدی در خون ثابت می‌ماند. زمانی که سطح TSH بالا می‌رود روی غده تیروئید تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود غده تیروئید هورمون‌های بیشتری بسازد که این هورمون‌ها روی هیپوتالاموس، تأثیر می‌گذارند و باعث کاهش سطح TRH می‌شوند که در نتیجه باعث می‌شود سطح TSH پایین بیاید.

پرکاری تیروئید (ترشح بیش از حد هورمون‌های تیروئیدی) با علائمی از قبیل تپش قلب، اضطراب، ضعف، از دست دادن وزن، ناراحتی‌های عصبی و مشکلات خواب مشخص می‌شود.

کم کاری تیروئید (ترشح کمتر از حد طبیعی هورمون‌های تیروئیدی) با علائمی از قبیل اضافه وزن، خشکی پوست، ریزش مو، نامنظمی عادت ماهیانه، عدم تحمل سرما و سرگیجه مشخص می‌گردد.

جهت مشخص شدن کم کاری یا پرکاری تیروئید معمولا در ابتدا آزمایش TSH و T۴ (بیشترین هورمون مترشحه از غده تیروئید) با هم در خواست می‌شوند. آزمایش TSH جهت بررسی مشکلات ناباروری نیز درخواست می‌گردد.

استرس زیاد و بیماری شدید می‌تواند روی آزمایش شما تأثیر‌گذار باشد.

رابطه آزمایش‌های مربوط به تیروئید و پر کاری یا کم کاری به صورت زیر است:

اگر TSH بالا باشد و T3 و T4 طبیعی باشند، کم‌کاری خفیف تیروئید مطرح است.

اگر TSH بالا باشد و T4 پایین و T3 پایین یا طبیعی باشد؛ کم‌کاری تیروئید وجود دارد.

اگر TSH پایین باشد و T3 و T4 نرمال باشند، پرکاری خفیف تیروئید وجود دارد.

و اگر TSH پایین باشد و سطح T3 و T4 در حد پایین یا طبیعی باشد، یا بیماری غیرمرتبط با تیروئید وجود دارد یا به ندرت هیپوفیز مشکل دارد یعنی کمکاری ثانویه تیروئید وجود دارد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این عکس‌ها را ببینید تا تصدیق کنید که افسوس‌ها (حسادت‌های) اینستاگرامی ما بسیار اوقات درست نیستند!

هر کسی ممکن است طور خاصی از اینستاگرام استفاده کند. یکی صفحات خبری را دنبال می‌کند، دیگری بیشتر صفحات کاری یا سرگرمی را. یکی به اخبار و عادات سلبریتی‌ها علاقه دارد و برخی‌ها هم همه آشنایان و اعضای خانواده و دوستان قدیم و جدید را دنبال…

10 شهید دنیای فناوری!

هر کدام از ابزارها و دستگاه‌هایی که ما در زندگی عادی خود از آنها استفاده می‌کنیم، ثمره تلاش‌های بی‌وقفه دانشمندان و افراد زیادی بوده‌اند. اگر فداکاری، ریسک‌پذیری، شهامت و ماجراجویی این افراد نبود، ما هیچ کدام از این فناوری‌ها و ابزارها را…

داستان گنبد بتنی در جزایر مارشال که پر از زباله‌های مرگبار هسته‌ای است

یک گنبد بتنی یا اصطلاحا Runit Dome بین سال‌های 1977 و 1980 به منظور مهار زباله‌های رادیواکتیو حاصل از آزمایش‌های هسته‌ای جنگ سرد آمریکا ساخته شد. اما شروع به ترک خوردن کرده است.جزایر مارشال یک کشور جزیره‌ای زیبا است که در اقیانوس آرام…

کهن‌ترین درختان جهان

" بث مون " عکاسی است که در سانفرانسیسکو زندگی می کند و بیش از 14 سال از عمرش را صرف شناسایی و عکاسی از قدیمی ترین درختان جهان کرده است. او به کشورها و سرزمین های دورافتاده سفر می کند تا از درختان قطور قدیمی تصاویر زیبایی را ثبت کند. او می…

این عکس‌ها راهنما و ایده‌ای برای شما برای تبدیل اشیای کهنه و دورریز به چیزهای جدید هستند

صرفه جویی «واقعا» یک هنر است. خیلی وقت‌ها ما به بهانه تغییر دکوراسیون یا قدیمی شدن چیزی یا نامتناسب شدن چیزی با وسایل تازه به سادگی دورش می‌اندازیم یا باقیمتی بسیاری نازل به سمساری می‌دهیم.البته این سال‌ها به خاطر فشارهای اقتصادی -چنان…

چرا غذاها در کتاب‌های مصور و انیمیشن‌ها اینقدر اشتها برانگیزند؟!

دوران کودکی خودم را که به یاد می‌آورم، یاد کتاب‌های داستان مصور می‌افتم که در بعضی از صفحات آن عکس میزهای پر از غذا درج شده بود. نقاشی‌های آنقد آنقدر خوب بودند که تصور می‌کردم میوه‌ها و مرغ و بوقلمون و سوسیس فرنگی‌ها مسلما باید کیفیت…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.