با شخصی که عامل اصلی پخش خبرهای نادرست در مورد واکسن کرونا است، آشنا شوید: دکتر ژوزف مرکولا

0

خیلی وقت‌ها، زمانی که خبر واضحا کاذبی را می‌بینم با خودم می‌گویم که به هر حال این خبر را یکی تولید کرده. او با یک نیت درونی یا سود پنهان مالی، توانسته یک دروغ را از ابتدا تا به انتها تولید کند یا با ترکیب راست و دروغ و به اصطلاح چکش‌کاری یک خبر، عکس یا ویدئو، از آن چیز دیگری ساخته.

این شخص احتمالا هوش کافی برای برآورد سلیقه و خوش‌باوری‌ها جامعه و روحیات آن داشته و خبر را متناسب با آنها خلق کرده است.

اما علیرغم اینکه تعدادی از ما شخصیت چنین افرادی را حدس می‌زنیم، تا حالا کمتر پیش آمده یک آدم کله‌گنده پشت صنعت دروغ را به اسم شناخته باشیم و چهره‌اش را دیده باشیم.

اما مقاله جالب نیویورک تایمز، یکی از شاخص‌ترین آدم‌های تولیدکننده دروغ در مورد واکسن کرونا را شناسایی کرده است.

در تاریخ 9 فوریه یک مقاله مفصل 3400 کلمه‌ای در اینترنت پخش شد. این مقاله ادعا کرده بود که واکسن کرونا یک شیادی پزشکی است و تزریق واکسن، نقشی در ایجاد ایمنی و کاهش شیوع کرونا ندارد. حتی در مقاله نوشته شده بود که واکسن، کدهای ژنتیک شما را تغییر می‌دهد و شما را تبدیل به یک نوع کارخانه تولید پروتئین‌های خاص می‌کند که به هیچ وجه کارش متوقف نمی‌شود.

در کمال شگفتی، تنها بعد از چند ساعت، این مقاله انگلیسی به اسپانیایی و لهستانی هم ترجمه شد و در وبلاگ‌های زیادی منتشر شد و مورد توجه فعالان ضد واکسن هم قرار گرفت. این مقاله راهش را به فیس‌بوک باز کرد و در آنجا در معرض دید 400 هزار نفر قرار گرفت.

این مقاله را ژوزف مرکولا نوشته بود. یک پزشک 67 ساله که در کیپ کورال آمریکا زیست می‌کند.

البته از مقاله او انتقاد بسیار شد و نهادهای نظارتی دولتی هم او را به خاطر پخش اخبار درمان‌های نادرست و اثبات‌نشده تحت پیگرد قرار دادند.

علیرغم اینها ژوزف مرکولا از زمان همه‌گیری کرونا تا به حال به شدت فعال است و برآورد می‌شود که تا حالا 600 مقاله و خبر شک‌برانگیز در مورد واکسن کرونا در فیس‌بوک منتشر کرده باشد که مخاطبی فراتر از مخاطب هر تولیدکننده فیک‌نیوز دیگر داشته است. به علاوه مقالات او در توییتر و اینستاگرام و یوتیوب هم مورد استناد قرار گرفته‌اند.

برآورد می‌شود که تنها 12 نفر عامل تولید 65 درصد اطلاعات نادرست در مورد واکسن کرونا در شبکه‌های اجتماعی باشند. افراد دیگر این لیست اینها هستند: رابرت اف کندی جی آر – ارین الیزابت و البته دوست‌دختر دکتر مرکولا!

آنها یکی از عوامل کند شدن سیر واکسیناسیون در امریکا هستند. در شرایطی که گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا مشخص کرده که 97 درصد افرادی که به خاطر کرونا بستری شده‌اند، واکسن نزده‌اند، اینها چه پاسخی در برابر مردم دارند؟!

رئیس جمهور آمریکا – جوبایدن – پخش‌کنندگان خبرهای کاذب در مورد واکسن را سرزنش کرده و از صاحبان رسانه‌های اجتماعی خواسته که کاری برای توقف این شک‌براکنی کنند.

در طی یک دهه گذشته دکتر مرکولا تلاش وسیعی برای اشاعه آنچه طب طبیعی می‌خواند، انجام داده و از این محل منتفع شده است. ثروت او را در سال 2017 حدود 100 میلیون دلار برآورد کرده‌اند!

او البته آشکارا نمی‌گوید که واکسن فایده ندارد، بلکه در پست‌هایش در مورد امنیت واکسن سؤالاتی مطرح می‌کند و به پژوهش‌هایی استناد می‌کند که پزشکان دیگر ردش کرده‌اند. با این تکنیک مقالات او را فیس‌بوک و توییتر نمی‌توانند به سادگی حذف کنند و فقط با هشدارهایی به مخطب نشان می‌دهند.

او در ایمیلی به روزنامه‌نگار نیویورک تایمز گفته که لقب مرد شماره یک پخش‌کننده خبرهای کاذب را قبول ندارد. او می‌گوید که مقالاتش فقط چند صد لایک می‌خورند و میزان اشتراک آنها بالا نیست، پس چطور می‌توانند جلوی برنامه چند میلیارد دلاری کارزار واکسن بایدن را بگیرند؟

او اصلا کاخ سفید را متهم به سانسور غیرقانونی رسانه‌های اجتماعی می‌کند و می‌گوید که نویسنده مقاله علمی‌ای در مورد تاثیر مصرف وتامین D در کاهش خطر ابتلا به کرونا است و حق دارد به مردم در مورد پژوهش‌هایش اطلاع‌رسانی کند.

دکتر مرکولا یک بومی شیکاگو است، او کار طبابت خصوصی‌اش را در سال 1985 شروغ کرد. در 1990 او پزشکی روتین را کنار را گذاشت و به پزشکی طبیعی مشغول شد و وب‌سایت خود را تاسیس کرد.

در سال 2003 او کتاب با عنوان The No-Grain Diet نوشت که همین کتاب جزو پرفروش‌ترین نیویورک‌تایمز شد. بعد آن او هر سال یک کتاب منتشر کرد. در سال 2015 او به فلوریدا نقل مکان کرد.

به موازات افزایش شهرت، او شروع به ادعاهای پزشکی ثابت‌نشده و عجیب کرد مثل اینکه تشک فنردار، دارای پرتوهای زیانبار است! بعد شروع به فروش داروهای مکمل ویتامینی و ماست ارگانیک کرد.

فعالیت‌ بعدی او تاسیس سرویس مشاوره دکتر مرکولا و بخش‌های پشتیبانی آن بود. او دیگر شعبه‌هایی از فلوریدا تا فیلیپین داشت و می‌توانست محتواهای مورد نظرش را به سرعت وارد وبلاگ‌ها، ایمیل‌ها و ویدئوها، آن هم به چند زبان مختلف کند.

صفحه فیس‌بوک او به انگلیسی 1.7 میلیون و صفحه اسپانیایی او یک میلیون دنبال کننده دارد. البته او 17 صفحه فیس‌بوکی دیگر هم دارد. در توییتر تعداد مخاطبان او 300 هزار نفر و در یوتیوب 400 هزار نفر است.

او هوشمندی زیادی در مورد سنجش امکان همه‌گیر شدن و وایرال شدن مقالات و محتواها دارد و حتی در این مورد دست به آزمایش‌هایی زده تا ببیند یک مضمون واحد با چه پوسته‌ای، بیشتر مخاطب جذب می‌کند.

فیس‌بوک البته سرانجام او را شناسایی کرده، آگهی‌های او را قبول نمی‌کند و چند صفحه او را حذف کرده. توییتر هم تعدادی از پست‌ها او را برداشته و یوتیوب هم بابت ویدئوهایش به او پولی نمی‌دهد.

مرکولا در سال 2012 شروع به فروش تختخواب‌های برنزه کننده کرد که به ادعای او احتمال ابتلا به سرطان را می‌کاست. قیمت هر یک از آنها بین 1200 تا 4000 هزار دلار بود.

اما کمیسیون بازرگانی فدرال در سال 2017 ادعاهای تبلیغاتی او در مورد این محصول را نادرست دانست و او را جریمه کرد و 2.95 میلیون دلار دریافتی او را به خریداران این محصول بازگرداند.

در سال 2005، 2006 و 2011 هم سازمان غذا وداروی آمریکا نامه‌های هشداری برای او در مورد محصولاش فرستاد و او را میلیون‌ها دلار جریمه کرد.

از زمان آغاز همه‌گیری کرونا هم تمرکز او متوجه این بیماری شد. ابتدا او منشا بیماری را زیر سوال برد، سپس نوشت که ماسک زدن، پخش ویروس را کاهش نمی‌دهد. فعالیت بعدی او تبلیغ مکمل‌های ویتامینی با ادعای کاهش احتمال ابتلا به بیماری بود.

تازه‌ترین ادعای او زیر سوال بردن کارایی واکسن فایزر علیه واریان‌های جدید ویروس کرونا است. او در عنوان پست خود نوشته این واکسن تنها 39 درصد کارایی دارد و این با ادعای 91 درصدی شرکت فایزر در تضاد است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر قرار بود ابرقهرمان‌ها، لباس‌های قرن نوزدهمی می‌پوشیدند

ما عادت کرده‌ایم ابرقهرمان‌ها را در لباس‌های امروز ببینیم و فیلم‌های زیادی هم که بر مبنای کامیک‌بوک‌ها ساخته شده، این تصور را در ذهن ما تشدید کرده‌اند.اما اگر قرار بود همین ابرقهرمان‌ها لباس‌های قرن نوزذهمی می‌پوشیدند، چه می‌شد؟…

نمونه‌هایی از وندالیسم – البته در شکل نسبتا خفیف آن

وندالیسم به عمل عمدی ایجاد خسارت، تخریب یا اسیب زدن به اموال، اغلب بدون هیچ دلیل یا توجیه قانونی اشاره دارد. این کار شامل اعمالی مانند رسم گرافیتی، برچسب زدن، خراشیدن، شکستن یا نقاشی روی سطوح، از جمله ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، فضا‌های عمومی…

چیزهای کوچکی که مایه دلخوشی، سرگرمی یا تعجب یا تفریح می‌شوند – گالری عکس

دلخوشی‌ها در زندگی بسیارند. دلخوشی می‌تواند خانه بزرگ، ماشین لوکس، شغلی دلخواه، تماشای فیلم در آخر روز خسته‌کنندهt یک کتاب تازه، معاشرتی روح‌افزا باشد یا حتی چیزهایی کوچک‌تر مانند دیدن زمین یخ‌زده در اول صبح زمستان و شکسته شدن لایه نازک یخ…

هنرمندی با این تصاویر جالب پیش چشم ما مجسم کرده که اگر 10 بنای تاریخی و اسطوره‌ای معروف، سالم و…

یکی از جالب‌ترین چیز‌ها در مورد مطالعه تاریخ، یادگیری چیز‌های شگفت‌انگیزی است که نیاکان ما ایجاد کرده‌اند. اما برخی از یادگارهای آنها از بین رفته‌اند و فقط ویرانه‌های آنها باقی هستند و در مواردی همین ویرانه‌ها هم نیستند و فقط توصیف‌های متنی…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

موجودات شگفت انگیزی که اکنون منقرض شده‌اند: بقایای باورنکردنی آنها از گذشته‌های طولانی

مادر طبیعت هرگز دست از شگفت زده کردن ما بر نمی‌دارد و در طول میلیون‌ها سال موجودات باورنکردنی، از ظریف گرفته تا خشن زایش کرده است.وقتی تاریخ جانداران را مرور می‌کنیم، حشرات به اندازه یک انسان، خزندگان با ابعاد بزرگ، و جوندگان با شاخ …
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5