علائم چسبندگی رحم چیست؟ علل، تشخیص و درمان

0

چسبندگی رحم یا سندرم آشرمن یک بیماری نادر و اکتسابی رحم است. در زنان مبتلا به این بیماری، بافت اسکار یا چسبندگی در رحم به دلیل نوعی آسیب یا تروما ایجاد می‌شود.

در موارد شدید، تمام دیواره‌های جلویی و پشتی رحم می‌توانند با هم یکی و ترکیب شوند. در موارد خفیف‌تر، چسبندگی می‌تواند در مناطق کوچکتر رحم ظاهر شود. چسبندگی‌ها می‌توانند ضخیم یا نازک باشند و ممکن است به صورت پراکنده در یکدیگر قرار گرفته یا با هم ادغام شوند.

علائم چسبندگی رحم

اکثر زنانی که سندرم آشرمن دارند پریود‌های کمی دارند یا اصلا پریود نمی‌شوند. برخی از خانم‌ها در آن زمان درد قاعدگی خود را دارند، اما هیچ گونه خونریزی ندارند. این می‌تواند نشان دهد که شما در حال قاعدگی هستید، اما خون نمی‌تواند از رحم خارج شود زیرا خروجی توسط بافت اسکار مسدود شده است.

اگر پریود‌های شما پراکنده، نامنظم یا غیاب است، ممکن است به دلیل شرایط دیگری باشد، مانند:

  • بارداری
  • فشار
  • کاهش ناگهانی وزن
  • چاقی
  • بیش از ورزش
  • مصرف قرص ضد بارداری
  • یائسگی
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

در صورت متوقف شدن یا بسیار نادر شدن قاعدگی به پزشک مراجعه کنید. آن‌ها می‌توانند از آزمایشات تشخیصی برای شناسایی علت و شروع درمان استفاده کنند.

چسبندگی رحم چگونه بر باروری تأثیر می‌گذارد؟

برخی از زنان مبتلا به چسبندگی رحم نمی‌توانند باردار شوند یا سقط مکرر دارند و احتمال سقط جنین و مرده زایی این خانم‌ها بیشتر از زنان بدون این عارضه خواهد بود.

چسبندگی رحم  همچنین خطر ابتلا به موارد زیر را در دوران بارداری افزایش می‌دهد:

-جفت سرراهی
-جفت increta
-خون‌ریزی بیش از حد

در صورت ابتلا به سندرم آشرمن، پزشکان می‌خواهند بارداری شما را از نزدیک تحت نظر داشته باشند.

درمان سندرم آشرمن با جراحی امکان‌پذیر است. این جراحی معمولاً شانس باردار شدن و بارداری موفق را افزایش می‌دهد. پزشکان توصیه می‌کنند یک سال کامل بعد از عمل را قبل از شروع به بارداری منتظر بمانید.

علل چسبندگی رحم

به گفته انجمن بین المللی اشرمن، حدود 90 درصد از موارد سندرم آشرمن پس از اتساع و کورتاژ (D و C) رخ می‌ دهد. این کار عموماً پس از سقط ناقص، حفظ جفت پس از زایمان یا به عنوان سقط انتخابی انجام می‌شود.

اگر کورتاژ بین 2 تا 4 هفته پس از زایمان برای جفت باقی مانده انجام شود، 25 درصد احتمال ابتلا به سندرم آشرمن وجود دارد. خطر ابتلا به این عارضه با انجام بیشتر روش‌های کورتاژ در یک زن افزایش می‌یابد.

گاهی اوقات چسبندگی می‌تواند در نتیجه سایر جراحی‌های لگن مانند سزارین یا برداشتن فیبروم یا پولیپ رخ دهد.

تشخیص چسبندگی رحم

اگر پزشک شما به سندرم آشرمن مشکوک باشد، معمولاً ابتدا نمونه خون می‌گیرد تا سایر شرایطی که می‌تواند باعث علائم شما شود را رد کند. آن‌ها همچنین ممکن است از سونوگرافی برای بررسی ضخامت پوشش رحم و فولیکول‌ها استفاده کنند.

هیستروسکوپی احتمالاً بهترین روش برای تشخیص چسبندگی رحم است. در طی این روش، پزشک دهانه رحم را گشاد کرده و سپس هیستروسکوپ را وارد می‌کند. هیستروسکوپ مانند یک تلسکوپ کوچک است. پزشک شما می‌تواند با استفاده از هیستروسکوپ به داخل رحم شما نگاه کند و ببیند آیا جای زخم وجود دارد یا خیر.

پزشک شما همچنین ممکن است هیستروسالپنگوگرام (HSG) را توصیه کند. از HSG می‌توان برای کمک به پزشک در مشاهده وضعیت رحم و لوله‌های فالوپ استفاده کرد. در طی این روش، رنگ مخصوصی به رحم تزریق می‌شود تا پزشک بتواند مشکلات حفره رحم یا رشد یا انسداد لوله‌های فالوپ را در اشعه ایکس تشخیص دهد.

در موارد زیر با پزشک خود در مورد آزمایش این بیماری مشورت کنید:

-شما قبلاً جراحی رحم داشته‌اید و پریود‌های شما نامنظم شده یا متوقف شده است
-شما در حال تجربه سقط مکرر هستید
-شما در بارداری مشکل دارید

درمان چسبندگی رحم

سندرم آشرمن را می‌توان با استفاده از یک روش جراحی به نام هیستروسکوپی جراحی درمان کرد. ابزار‌های جراحی کوچک به انتهای هیستروسکوپ متصل شده و برای از بین بردن چسبندگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روش همیشه تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

پس از عمل، به شما آنتی بیوتیک داده می‌شود تا از عفونت جلوگیری شود و قرص استروژن نیز برای بهبود کیفیت پوشش رحم تجویز می‌شود.

سپس یک هیستروسکوپی مکرر بعداً انجام می‌شود تا بررسی شود که عمل موفقیت‌آمیز بوده و رحم شما عاری از چسبندگی است.

ممکن است چسبندگی‌ها پس از درمان دوباره ظاهر شوند، بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند یک سال قبل از اقدام برای باردار شدن منتظر بمانید تا مطمئن شوید این اتفاق نیفتاده است.

اگر قصد بارداری ندارید و این بیماری برای شما درد ایجاد نمی‌کند، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید.

پیشگیری از چسبندگی رحم

بهترین راه پیشگیری از سندرم آشرمن اجتناب از روش D و C است. در بیشتر موارد، باید بتوان تخلیه پزشکی را به دنبال سقط جنین از دست رفته یا ناقص، حفظ جفت یا خونریزی پس از تولد انتخاب کرد.

در صورت نیاز به کورتاژ، جراح می‌تواند از سونوگرافی برای هدایت آن‌ها و کاهش خطر آسیب به رحم استفاده کند.

چشم انداز

چسبندگی رحم می‌تواند باردار شدن را برای شما دشوار و گاهی غیرممکن کند. همچنین می‌تواند خطر ابتلا به عوارض جدی در دوران بارداری را افزایش دهد. این بیماری اغلب قابل پیشگیری و درمان است.

اگر مبتلا به چسبندگی رحم یا سندرم آشرمن هستید و باروری شما قابل بازیابی نیست، با یک گروه حمایتی مانند مرکز ملی حمایت از باروری تماس بگیرید. برای زنانی که بچه می‌خواهند اما قادر به باردار شدن نیستند، گزینه‌هایی وجود دارد. این گزینه‌ها شامل رحم اجاره‌ای و فرزندخواندگی است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

شوخی با درونگراها (نرنجید! خودم یک درونگرا هستم)

در مورد درونگراها بسیار مطلب نوشته‌ام. یک زمانی درونگرایی در جامعه خیلی تابو بود و هنوز هم مقداری است.خود من به عنوان یک درونگرا زمانی از درونگرایی خود شرمنده بودم. اما بعدا متوجه شدم که درونگرایی یک ویژگی شخصی است. درونگراهایی یک طیف…

درخت‌هایی که با شیواترین زبان می‌گویند: می‌خواهم زنده بمانم!

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…

تصور دهشت نبرد «واترلو» با هوش مصنوعی میدجرنی

نبرد واترلو، که در ۱۸ ژوئن ۱۸۱۵ رخ داد، یک درگیری نظامی مهم در طول جنگ‌های ناپلئون بود. این جنگ بین ارتش فرانسه به رهبری امپراتور ناپلئون بناپارت و اتحادی از نیرو‌های بریتانیایی، هلندی و پروس به فرماندهی دوک ولینگتون و فیلد مارشال گبهارد…

شوخی‌های تصویری دانشگاهی – دوران عزیز پرمخاطره و گاه پرمشقت با بازدهی‌های نامعلوم

دوره دانشگاه و سختی تطابق‌های دانشجوهایی از طبقات مختلف اجتماعی و نواحی مختلف کشور و آمیزه جالب کنار هم قرار گرفتن آنها هر فعالیت عادی دیگر اجتماعی می‌شود مانند نگاه کردن به فوتبال و هر امتحان یا حتی کلاسی خاطره‌انگیز می‌شود.در اینجا…

روش‌های بد نشستن روی صندلی و شیوه نشستن سالم روی صندلی در محیط کار

در موقعیت‌های مختلف یا در هنگام خستگی، روش‌های مختلفی برای نشستن روی صندلی از سوی ما استفاده می‌شود که برای بدن مفید نیستند. برخی از این موارد عبارتند از:خم شدن روی صندلی: وقتی روی صندلی خمیده می‌شوید، ستون فقرات شما به درستی حمایت…

یادآوری داستان تصویر تولیدشده زنی که در اینترنت وحشت آفرید و تفسیر کنونی آن ماجرا در عصر انفجار…

او در جایی بیرون است و در جهان موازی احتمالا به کمین شما نشسته. تنها کاری که باید انجام دهید تا او را به وجود بیاورید این است که دستور درست را در یک تولید‌کننده تصویر هوش مصنوعی تایپ کنید!مانند یک طلسم دیجیتالی، کلمات شما مانند یک «ورد…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.