تلاش روسیه برای کنترل اینترنت، چرا گوگل و اپل هر دو تسلیم دولت روسیه شده‌اند؟

چرا غول‌های فناوری سرانجام به درخواست روس‌ها توجه کردند؟

0

در 17 سپتامبر، اولین روز انتخابات پارلمانی روسیه، اپل و گوگل با درخواست دولت روسیه مبنی بر حذف اپلیکیشن رأی‌گیری استراتژیک که توسط الکسی ناوالنی -رهبر مخالفان- موافقت کردند و این اپلیکیشن از فروشگاه‌های برنامه iOS و Android حذف شد.

سپس اپل ویژگی Private Relay خود (که حریم خصوصی مرور وب را افزایش می‌دهد) برای کاربران در روسیه غیرفعال کرد. گوگل همچنین ویدئو‌های یوتیوب را که در مورد نحوه رای‌گیری استراتژیک در انتخابات بود، حذف کرد.

در گذشته، شرکت‌های بزرگ فناوری عموماً درخواست‌های سانسور دولت روسیه را نادیده گرفته بودند. بنابراین چرا غول‌های فناوری ایالات متحده بالاخره تحت فشار قرار گرفته‌اند؟

پاسخ این سؤال، روزنه‌ای به سوی نحوه ایجاد «اینترنت روسیه»، یک ابرقدرت سایبری پیچیده، برای ما باز می‌کند. به اصطلاح اینترنتی که کنترل را حفظ می‌کند، اما بدون جدا شدن از اینترنت گسترده‌تر.

آیا دموکراسی دیجیتال یک توهم است؟

اپل و گوگل هر دو ارزش‌های دموکراتیک را در مرکز تبلیغ‌های فروش خود قرار داده‌اند.

در گذشته گوگل شعار غیر رسمی خود را در دستور کار خود قرار می‌داد “شرور نباش”یا don’t be evil.

اما در حال حاضر مأموریت خود را “سازماندهی اطلاعات جهان و در دسترس قرار دادن و استفاده جهانی از آنها” می‌داند.

سیاست رسمی اپل این است که «در جایی که قوانین ملی و استاندارد‌های بین المللی حقوق بشر متفاوت است، ما از استاندارد‌های بالاتر پیروی می‌کنیم.»

اما چنین ادعا‌های بازاریابی از زبان آرمانشهری‌جویی سایبری استفاده می‌کند، مفهومی که اینترنت را نیروی دموکراسی در جهان می‌داند.

اما بسیاری از کارشناسان شک کرده‌اند. اوگنی موروزوف، محقق آمریکایی، معروف است که آرمان شهرسازی سایبری را «توهم» می‌داند. این شک و تردید در سال‌های اخیر با افزایش شواهد مبنی بر تضاد بین ارزش‌های دموکراتیک و مدل تجاری اصلی شرکت‌های فناوری انتفاعی افزایش یافته.

مدل اصلی از چین می‌آید، که زیرساخت اینترنت تقریباً موازی را در پشت «دیوار آتش بزرگ» خود ایجاد کرده. رویکرد روسیه بر همان اصل «افزایش انزوا از شبکه جهانی وب» استوار است.

سال‌ها اینترنت در روسیه یک نیروی نسبتاً دموکراتیک بود که بیشترین کاربران اینترنت را در اروپا دارد. اینترنت به طور فزاینده‌ای در سیاست روسیه اهمیت دارد، زیرا نسل‌های جوان رسانه‌های تحت حمایت دولت را نادیده می‌گیرند و مشغول پلتفرم‌های فناوری غربی می‌شوند. ناوالنی برای ساختن جنبش سیاسی خود بسیار بر این امر تکیه کرده.

تا همین اواخر، دولت روسیه برای تنظیم این فعالیت تلاش می‌کرد و به ناوالنی اجازه می‌داد تا تعداد زیادی از افراد را جمع‌آوری کند. اما ظاهرا تلاش برای کنترل رسانه‌های اجتماعی غربی بی‌فایده بود.

حتی، در سال 2018،تلاش دولت برای ممنوعیت برنامه پیام‌رسانی تلگرام به جایی نرسید. چون روس‌ها بلد بودند که چطور از ممنوعیت را دور بزنند و از سوی دیگر خود سرویس‌های امنیتی روسیه هم کاربر تلگرام بودند!

با این حال، انتخابات پارلمانی ماه گذشته که برگزار شد، پیامد‌های نگران‌کننده‌ای برای استفاده دموکراتیک از اینترنت در روسیه داشت.

نتیجه انتخابات و نشان دادن کنترل بر همه‌گیری کرونا برای دولت روسیه مهم بود. پس وب‌سایت‌ها محدود شدند و قوانین جدید تصویب شد که مثلا بر اساس یکی از آنها رسانه‌های اجتماعی خارجی با بیش از 500000 بازدیدکننده روزانه روسی ملزم شده بودند که در روسیه کارمند داشته باشند. در عین حال، تکنیک‌های پیچیده‌ای برای کاهش سرعت دسترسی به اینترنت برای پلتفرم‌های «نامطلوب» توسعه داده شد.

تیم ناوالنی که عمدتا از تبعید کار می‌کرد، همچنان بر اینترنت متکی بود تا بتواند بر انتخابات پارلمانی روسیه تأثیر بگذارد. در مرکز این تلاش، اپ رای‌گیری هوشمند یا Smart Voting app این تیم قرار داشت.

این برنامه در ابتدا از طریق فروشگاه‌های برنامه اپل و گوگل در دسترس قرار گرفت. اما دولت روسیه بر غول‌های فناوری فشار آورد تا آن را در روز‌های منتهی به انتخابات حذف کنند، در غیر این صورت با دو اقدام کلیدی مواجه خواهند شد: ابتدا، دولت کارکنان گوگل و اپل مستقر در روسیه را تحت تعقیب قرار می‌دهد. دوم،تهدید کرد که پهنای باند اینترنت برای پلتفرم‌های اپل و گوگل در روسیه را کند کند و خدمات Apple Pay و Google Pay را تعطیل می‌کند.

در مواجهه با تهدید‌های فزاینده، غول‌های فناوری در نهایت عقب نشینی کردند و برنامه را حذف کردند.

روسیه برای ساختن اینترنت مستقل، از یک حقیقت ساده و اجتناب ناپذیر استفاده می‌کند: غول‌های فناوری در نهایت شرکت‌های انتفاعی هستند و اولویت آن‌ها حداکثر سود و ارزش سهامداران است.

«خلاصه‌»ای از مقاله the next web


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

۲۰ برنده عکاسی از طبیعت در سال ۲۰۲۲ در مسابقه عکاسی IPA

جوایز بین المللی عکاسی (IPA) در سال 2022 بار دیگر از مجموعه‌ای خیره کننده از عکس های طبیعت پرده‌برداری کرد که قلب و ذهن بینندگان در سراسر جهان را تسخیر کرده است. این تصاویر برنده استثنایی ما را به قلمروهای مسحورکننده طبیعت منتقل می‌کنند،…

خاطره‌بازی‌ با هم‌خوابگاهی‌ها و هم‌خانه‌های کثیف زمان دانشجویی!

الان را نمی‌دانم، اما داشتیم هم‌خوابگاه‌هایی و هم‌اتاقی‌هایی که نظم و بهداشت برایشان اولویت نبود. شاید یک جور لج و لجبازی برای نامرتب بودن و نشان دادن بی‌حالی و غم فلسفی هم در کار بود.ظرف‌های نشسته که دست کم مواد غذایی داخلشان تخلیه…

خودکشی دسته جمعی در دمین آلمان در پایان جنگ جهانی دوم

خودکشی دسته جمعی در دمین به رویداد غم‌انگیزی اشاره دارد که در پایان جنگ جهانی دوم در شهر دمین آلمان رخ داد. در اواخر‌آوریل و اوایل ماه مه 1945، هنگامی که نیرو‌های شوروی در حال پیشروی به سمت شهر بودند، بسیاری از ساکنان آن، از جمله زنان،…

اگر در این لحظات تاریخی حساس، شخصیت‌های مهم عکس سلفی می‌گرفتند

عکس سلفی به مفهوم کنونی آن مدت یک دهه است که مرسوم شده و به مفهوم گرفتن عکس آینه‌ای یا تکنیک‌های گرفتن عکس با شاتر زمان‌دار قدمت آن به زمان عکاسی برمی‌گردد.اما تصور کنید که در این لحظات مهم تاریخی، شخصیت‌ها دست به دوربین می‌شدند و به…

هنرمندی با این تصاویر جالب پیش چشم ما مجسم کرده که اگر 10 بنای تاریخی و اسطوره‌ای معروف، سالم و…

یکی از جالب‌ترین چیز‌ها در مورد مطالعه تاریخ، یادگیری چیز‌های شگفت‌انگیزی است که نیاکان ما ایجاد کرده‌اند. اما برخی از یادگارهای آنها از بین رفته‌اند و فقط ویرانه‌های آنها باقی هستند و در مواردی همین ویرانه‌ها هم نیستند و فقط توصیف‌های متنی…

این دانشجوی 18 ساله با هوش مصنوعی 19 شخصیت سیمپسون‌ها را به صورت شخصیت‌های واقعی درآورد!

برودی هالبروک دست به کار جالبی زده و جان تازه‌ای به شخصیت‌های محبوب سریال سیمپسون‌ها داده است. او در این مورد نوشته:«من از Midjourney برای تبدیل شخصیت‌های مورد علاقه‌‌ان از انیمیشن‌ها به قالب انسان استفاده کردم. البته برخی از اعضای…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.