چرا مک‌بوک‌های جدید اپل، لپ‌تاپ گیمینگ عالی محسوب نمی‌شوند؟

اگر نتوانید بازی‌های جدید را نصب کنید؛ دیگر سریع‌ترین بودن در جهان بی‌معنی است

0

اپل مک‌بوک پروهای جدید خود را با پردازنده‌های سفارشی جدید و قدرتمند M1 Pro و M1 Max معرفی کرد.

در حالی‌که نمی‌توانیم تحت تاثیر ادعاهای اپل درباره عملکرد عالی این لپ‌تاپ‌ها قرار نگیریم؛ اکنون کاربران با تعجب می‌پرسند آیا مک‌بوک پروهای ۲۰۲۱ به طور ناگهانی بهترین لپ‌تاپ گیمینگ دنیا شدند؟

ما هنوز این لپ‌تاپ‌ها را از نزدیک مشاهده نکرده‌ایم و مورد محک‌زنی قرار نداده‌ایم؛ بنابراین برای قضاوت درباره کارایی و عملکرد واقعی آن‌ها زود است ولی به جرات می‌توان یک پاسخ داد: «مک‌بوک پروهای جدید اپل بهترین لپ‌تاپ گیمینگ نیستند!»

پردازنده‌های جدید M1 Pro و M1 Max از ۱۰ هسته پردازشی فیزیکی سود می‌برند. مدل M1 Pro دارای ۱۶ هسته پردازشی گرافیکی (GPU) و مدل M1 Max دارای ۳۲ هسته پردازشی GPU است که به صورت SoC با پردازنده اصلی ادغام و یکپارچه شده‌اند و باعث افزایش کارایی و مصرف بهتر انرژی می‌شوند.

همچنین، تراشه‌های جدید اپل در مدل Pro تا ۳۲ گیگابایت رم و در مدل Max تا ۶۴ گیگابایت رم را پشتیبانی می‌کنند. این حافظه رم روی خود چیپ‌ست نصب شده و از طریق یک پهنای‌باند ۲۰۰ گیگابایت بر ثانیه برای مدل Pro و ۴۰۰ گیگابایت بر ثانیه برای مدل Max در اختیار CPU و GPU قرار می‌گیرند.

به لطف این تغییرات در معماری پردازنده اصلی M1، نه تنها کارایی لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو جدید یک جهش بزرگ داشته است؛ بلکه به گفته اپل، کارایی و بهره‌وری آن‌ها چه در زمان اتصال به برق و چه در زمان استفاده از باتری یکسان است که خبر بسیار خوبی برای کاربران خواهد بود. چون در لپ‌تاپ‌های ویندوزی، هنگامی که به برق وصل نیستند و از باتری استفاده می‌کنند؛ به طور محسوسی کارایی آن‌ها کاهش یافته و عملکرد محافظه‌کارانه‌تری دارند.

در مقایسه با یک لپ‌تاپ ۸ هسته‌ای پی‌سی، اپل می‌گوید تراشه M1 Pro کارایی ۱.۷ برابر سریع‌تر در همان سطح انرژی دارد در حالی‌که مصرف برق آن ۷۰ درصد کمتر است. پردازنده گرافیکی M1 Pro نیز تا ۷ برابر سریع‌تر از یک لپ‌تاپ ۸ هسته‌ای با گرافیک یکپارچه است. همین‌طور، اپل می‌گوید یک مک‌بوک پرو با پردازنده M1 Pro دارای کارایی گرافیکی بهتر و ۷۰ درصد مصرف انرژی کمتر در مقایسه با یک لپ‌تاپ دارای کارت گرافیکی مجزا است.

در حال حاضر، همه این ادعاها پیرامون کارایی لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو چشم‌گیر به نظر می‌رسند تا زمانی که به طور دقیق‌تر مورد ارزیابی قرار بگیرند. در انتهای بیانیه مطبوعاتی اپل، مشخص شده است این کارایی ۱.۷ برابر بهتر CPU برای پردازنده M1 Pro در مقایسه با لپ‌تاپ MSI GP66 Leopard بیان شده که دارای تراشه‌های نسل دهم اینتل است. دو نسل از تراشه‌های این لپ‌تاپ گذشته است و یک پردازنده قدیمی محسوب می‌شود. اینتل اواخر امسال پردازنده‌های نسل دوازدهم Alder Lake را معرفی می‌کند.

وقتی در اسلایدهای اپل صحبت از یک لپ‌تاپ دارای کارت گرافیکی مجزا از CPU می‌شود؛ اپل مدل مقایسه‌ای خود را کارت گرافیک Nvidia 3050 Ti روی لپ‌تاپ Lenovo Legion 5 (شماره مدل 82JW0012US) در نظر گرفته است. گفتیم فعلا نمی‌خواهیم به ادعاهای اپل خدشه وارد کنیم ولی وقتی صحبت از یک کارت گرافیک قدرتمند مجزا از پردازنده روی یک لپ‌تاپ ویندوزی می‌شود؛ بعید است کسی به فکر انویدیا 3050 Ti بیفتد و بیشتر سراغ RTX 3060 یا کارت گرافیک‌های معادل آن در پلتفرم AMD می‌رویم.

از همه مهم‌تر اینکه اپل واقعا دو چیز همگون را با هم مقایسه نمی‌کند. اپل یک پردازنده مک‌بوک پرو ۱۶ اینپچی با پردازنده جدید M1 Pro و ۳۲ گیگابایت رم و ۱۰ هسته پردازشی به قیمت ۳۱۰۰ دلار را با یک لپ‌تاپ ۱۰۵۰ دلاری از لنوو (Legion 5) مقایسه می‌کند. بنابراین، در حالی‌که اعداد و آمارها یک کارایی چشم‌گیر را نشان می‌دهند؛ باید مقایسه‌ها هم برابر و در یک سطح باشند.

ما نمی‌خواهیم کارایی تراشه‌های جدید M1 Pro و M1 Max اپل را پایین جلوه دهیم یا از قدرت آن‌ها بکاهیم؛ به‌ویژه اینکه اپل با سفارشی‌سازی یک معماری ARM موفق شده است چنین تراشه‌های قدرتمندی بسازد که دارای مزیت‌های غیر قابل انکاری مانند مصرف پایین روی یک دستگاه قابل حمل هستند. اما این نکته را هم باید در نظر گرفت که ارزان‌ترین مک‌بوک پرو جدید قیمتی ۱۹۹۹ دلار دارد که واقعا در بازار لپ‌تاپ‌ها ارزان نیست.

مسئله بزرگ دیگری که یک چالش برای اپل و کاربران عاشق مک‌بوک پروها است؛ بازی‌های ویدئویی جدیدی است که از قرار به‌زودی روانه بازار می‌شوند و هنوز با مک او اس سازگاری ندارند. عناوینی مانند Far Cry 6 و Deathloop و New World و غیره در پی‌سی هنوز روی مک‌بوک پروها نصب نمی‌شوند. معدود بازی پی‌سی مانند World of Warcraft یافت می‌شود که روی یک دستگاه مک M1 اجرا شود. درباره بازی‌هایی که کاملا جدید و داغ هستند؛ اصلا روی دستگاه مک‌بوک پرو M1 نصب نمی‌شوند؛ حتی به فکر نصب ویندوز روی این دستگاه‌ها هم نباید باشد.

اپل نمی‌گوید لپ‌تاپ‌های جدید مک‌بوک پرو برای گیمینگ مناسب هستند؛ اما در طول رویداد خود از یک سری بازی‌هایی که می‌توانند روی این لپ‌تاپ‌ها نصب شوند؛ صحنه‌هایی نمایش می‌دهد. ضمن اینکه توسعه‌دهنده‌های اپلیکیشن‌ها و برنامه برای پلتفرم تراشه‌های M1 خود را مورد ستایش قرار می‌دهد. اپل در برخی مقایسه‌های دیگر خود از لپ‌تاپ Razer Blade Advanced 15 استفاده کرده است؛ اگرچه بار دیگر این نمودارها، واقعیت کارایی لپ‌تاپ‌های اپل را نشان نمی‌دهند ولی تا حدودی عملکردی نزدیک به هم دارند.

برای افرادی که آرزوی اجرای بازی‌های AAA روی مک‌بوک پرو دارند؛ باید گفت کمی نور امید در انتهای تونل دیده می‌شود. با این تراشه‌های سیلیکونی و قوی‌تر اپل، شاید توسعه‌دهنده‌ها بیشتر ترغیب شوند بازی‌هایی برای مک و سیستم‌عامل مک او اس طراحی کنند. شکست دادن ویندوز در بازی‌های ویدئویی بسیار سخت است اما پردازنده‌های پر قدرت اپل می‌توانند گام مهمی در جهت رقابت بیشتر لپ‌تاپ‌های بازی مک‌بوک پرو بردارند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چرا هنگامی که می‌خواهند عکسی از ما بگیرند، ناخودآگاه سرمان را کج می‌کنیم؟

وقتی در فیس بوک، اینستاگرام یا سایر سایت‌های رسانه اجتماعی پر از عکس هستیم، احتمالاً متوجه یک روند در زبان بدن کاربران خواهیم شد. هنگام عکس گرفتن و مواجهه با دوربین، برخی افراد به طور خودکار سر خود را به یک طرف خم می‌کنند. به نظر می‌رسد که…

بازیگران سریال به‌یادماندنی «آفیس» را در قالب تصویری گیم GTA یا سریال گیم آو ترونز ببینید!

سریال دفتر یا "The Office" یک سریال کمدی تلویزیونی محبوب آمریکایی بود که از سال 2005 تا 2013 پخش شد. این سریال توسط گرگ دانیلز ساخته شد و توسط ریکی جرویز و استفان مرچنت که در اصل نسخه بریتانیایی سریال را ایجاد کرده بودند، توسعه یافت. سریال…

صندلی‌های بامزه طراحی شده با هوش مصنوعی توسط بونی کاره‌را

تصور کنید وارد اتاقی می‌شوید و صندلی‌ای را می‌بینید که شبیه یک قاچ هندوانه غول‌پیکر است، همراه با پوست و دانه‌هایش. یا صندلی‌ای که شبیه آناناس سیخ‌دار است، با لبه های تیز و اندرون نرمش؟این دنیای بونی کاره‌را است، هنرمند با استعداد سه…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

شوخی با بناهای معروف و عجائب معماری دنیا یا میدجرنی – گمشده در ترجمه!

کاریکاتور شخصیت‌های مشهور را بسیار کشیده‌اند و دیده‌ایم، اما کشیدن کاریکاتور بناهای معروف زحمت بیشتری دارد. اما میدجرنی می‌تواند این زحمت را بسیار کمتر کند.کاربر شبکه اجتماعی دریت به نام mossymayn به تازگی این کار را کرده است:دروازه…

آیا ماری آنتوانت واقعاً گفته بود مردمی که در قطحی نان هستند، کیک بخورند؟! حقیقت درباره یکی از…

این یکی از بدنام‌کننده‌ترین داستان‌های تاریخ است: روایت این است که ملکه ماری آنتوانت وقتی شنید که دهقانان فرانسوی آنقدر فقیر شده‌اند که توانایی خرید نان ندارند، پاسخ داد: "بگذارید کیک بخورند." این افسانه برای قرن‌ها نقل شده است و به این…
منبع gizmodo
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5