فیلم کونان وحشی – نقد، بررسی و خلاصه داستان – Conan the Barbarian (1982)

کارگردان : جان میلیوس
فیلمنامه‌نویس : آلیور استون و میلیوس، برمبنای شخصیتی خلق شده توسط رابرت هوارد.
فیلمبردار : دوک کالاهان
آهنگساز(موسیقی متن) : بازیل پولدوریس.
هنرپیشگان : آرنولد شوارتسنگر، جیمز ارل جونز، ماکس فون سیدو، ساندال برگمن، بن دیویدسن، کاساندرا گاویولا، گری لوپز و ماکو.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۹ دقیقه.

در سال‌های دور، اعضای خانواده و افراد قبیله «کونان» (شوارتسنگر)، هنگامی که او کودکی بیش نبوده، به دست افراد قبیله دیگری قتل عام می‌شوند. «کونان» از همان زمان تصمیم می‌کیرد که جسمش را قوی سازد تا به هنگامی بزرگ‌سالی، انتقام بگیرد. او در جوانی، پس از پشت سر گذاشتن ماجراهائی فراوان، چند نفر را با خود همراه می‌کند و سرانجام «تولسا» (جونز)، فرمانروای ظالمی را که مسبب تمام این مصایب بوده، از پا درمی‌آورد.

«دشمنی که مرا از بین نبرد، قوی‌ترم می‌سازد». این جمله چنین گفت زرتشتِ نیچه که فیلم با آن آغاز می‌شود، به بهترین شکل بازتاب دهنده ذهنیت فیلم‌ساز و فضای حاکم بر فیلم (که می‌توان آن را شاهکار میلیوس قلمداد کرد) است. فیلمی با تفکر بالقوه فاشیستی که به‌رغم منتقدی «می‌توانست در آلمان دهه سی به موفقیت چشم‌گیری دست یابد». به گفته شوارتسنگر (که فیلم از او یک ستاره ساخت): «میلیوس صحنه‌ها را مثل یک میدان نبرد اداره می‌کرد.

همه ما این احساس را داشتیم که این فیلم نیست، جنگ است». در اینجا شخصیت‌های داستان‌های مصور و عامه‌پسندِ هوارد، برخلاف جنگ ویتنام در اینک آخرالزمان (فرانسیس فورد کوپولا، 1979)، زمینه مناسبی را برای ارائه مضامین مورد نظر میلیوس فراهم کرده است.موسیقی حماسی / فانتززی پولدوریس مکمل صحنه‌های درگیری است. دنباله: کونان ویرانگر (ریچارد فلایشر، 1984).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا