کاترین بیگلو – زندگینامه و فعالیتهای هنری و سینمایی و فهرست آثار – Kathryn Biglow
تاریخ تولد: 27 نوامبر، 1951 در سن کارلوس کالیفرنیا، آمریکا
فیلمهای مهم
در آستانه تاریکی (1987)، روزهای عجیب (1995)، نقطه گسست (1991)، گنجه رنج (2009).
ژانر معمول فیلمهایش
درام، تریلر، اکشن، جنایی.
چند نکته از زندگیاش
- نام اصلی اش کاترین بیگلو است.
- پدرش مدیر کارخانه رنگ سازی بود به مادرش کتابخانه دار.
- تنها فرزند خانواده است.
- در نوجوان شیفته نقاشی و اسب سواری بود.
- در فاصله ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۱ همسر جیمز کامرون بوده است.
- در موسسه هنر کالیفرنیا تدریس کرده است.
دلایل شهرت
- نامش تا ابد با این دستاورد عجین شده؛ او اولین زنی است که اسکار بهترین کارگردانی را با فیلم گنجه رنج دریافت کرده. این جایزه از این نظر اهمیت دارد که رقیب اصلی او در این شاخه در هشتاد و دومین دوره از مراسم جیمز کامرون با فیلم آواتار بود.
- او اولین زن فیلمسازی است که جایزه بهترین کارگردانی بفتا را به خاطر گنجه رنج به خود اختصاص داد.
- مجله تایم او را به عنوان یکی از چهرههای تاثیرگذار سال ۲۰۱۰ انتخاب کرد.
چند کلمه که دنیای فیلمساز میسازند.
مردان بدون زنان، زنان بدون مردان، خشونت، قدرت.
لقب پیشنهادی
شیر زن سینما
مؤلفههای سبکی و مضمونی تکرار شونده
- در اکثر فیلم هایش نقشهای اول را مردانی تسخیر کردند که شیفته هیجانی مهلک هستند.
- اغلب از نقطهنظر اول شخص استفاده میکند (سکانسهای عبور از روی سیم در روزهای عجیب و سکانس تعقیب و گریز در نقطه گسست).
چند جمله مهم از او
- اگر قرار باشد در مقابل فیلم ساختن زنها جبهه گرفته شود، دمن به دو دلیل در مقابل آن میایستم: اول اینکه نمیتوانم جنسیتم را تغییر بدهم و دوم این که زیر بار این حرف که فیلم نسازم، نخواهم رفت. در سینما مهم نیست که فیلم را چه کسی ساخته؛ نکته مهم این است که شما میتوانید با آن فیلم ارتباط برقرار کنید یا نه … باید زمان بیشتری وارد کار فیلمسازی شوند. به نظرم هنوز این و ذهنیت جا نیفتاده که این کار واقعا امکان پذیر است. اما من به شما میگویم که امکان پذیر است.
- انتخاب بازیگر بر اساس استعداد بازیگری از شکل و قیافه. باید بازیگر مناسب نقش را پیدا کنید. هر مورد دیگری که وارد روند تصمیم گیری شود، به نوعی مصالحه است.
- هیچ علاقه به خشونت ندارم. در عوض بسیار به حقیقت علاقهمندم. اما خشونت، حقیقت از زندگی روزمره ماست. بخشی از بافت اجتماعی زندگی ما.
- مدتها به این فکر میکردم که حد و اندازه من در سینما چیست و دست آخر به این نتیجه رسیدم که دوست دارم آن را کشف کنم امکاناتاش را گسترش بدهم. کار من به از میان برداشتن مرزهای جنسیتی یا از میان برداشتن سنتهای ژانر خاصی محدود نمیشود.
جوایز مهم
بیگلو تا پیش از کسب اسکار بهترین کارگردانی در سال ۲۰۱۰، چندان مورد توجه فستیوالها و مراسمهای اهدای جوایز قرار نگرفته بود. در سال ۱۹۸۷ به خاطر فیلم در آستانه تاریکی از جشنواره فیلمهای فانتزی بروکسل برنده جایزه شد. روزهای عجیب هم جایزه بهترین کارگردانی ساترن را در سال ۱۹۹۵ به ارمغان آورد. سال ۲۰۱۰ سال بیگلو و گنجه رنج بود. او با کارگردانی درام پرتنش جنگی تمام جایزههای معتبر، از جمله جایزه بهترین کارگردانی اتحادیه کارگردانان آمریکا را به خود اختصاص داد.
منابع الهامش
فیلمهای سام پکین پا و پیر پائولو پازولینی، تابلوهای گویا و رامبراند.
چند جمله از دیگران درباره او
راجر ایبرت: «بیگلو استاد روایت داستانهایی درباره مردان و زنانی است که در معرض خطر فیزیکی قرار گرفتن را برمیگزینند. بیگلو اولویت اول را به انسانها میدهد و بعد به خطر میپردازد. در فیلمهای او جایی برای موضوع دیگری باقی نمیماند».
ای. او. اسکات: «پرونده بیگلو پستی و بلندیهای بسیاری دارد اما فیلمهای او هیچ گاه کسل کننده نبودند. میشود گفت که او درک بی نقصی از ساختاری دارد که چشم، گوش، سیستم عصبی به مغز تماشاگر را به هم متصل کرده و یک سره او را درگیر میکند. یکی از محبوب ترین کارگردانان از که فیلمسازی اکشن و سینمای اندیشه را مترادف یکدیگر میگیرد».
کنت توران: «نام بیگلو از همان وقتی که فیلمهایی مثل بدون عشق و در آستانه تاریکی را ساخت، در فهرست کارگردانان مورد علاقه منتقدان قرار گرفت. اما تا زمان ساخت گنجه رنج موضوعی که به خوبی استعداد ذاتیاش در ایجاد تعلیق هنرمندانه را برایش فراهم کند، پیدا نکرده بود. با این فیلم بود که بیگلو آنچه که خودش آن را “موقعیتهای احساسی تشدید شده” مینامید، به معرض نمایش گذاشت».
چند حاشیه و جنجال
- بیگلو چهارمین کارگردان زنی است که نامزد اسکار بهترین کارگردانی شده: پیش از او لینا ورتمولر، جین کمپیون سوفیا کاپولا هم نامزد شده بودند. فرق بیگلو در این است که این جایزه را برد.
- در اوایل دهه هشتاد در یکی از تبلیغات گپ مانکن بود.
آثار کمتر دیده شده دست کم گرفته شده
وزن آب (۲۰۰۰)
همکاران مورد علاقه
جیمز کامرون (مدیر تولید نقطه گسست تهیه کننده و فیلمنامه نویس روزهای عجیب)، اریک رد [فیلمنامه نویس، همکاری در فیلمهای در آستانه تاریکی و فلز آبی (۱۹۸۹)] و تایم سایز مور (بازی در فیلمهای فلز آبی، نقطه گسست، روزهای عجیب).
یک سکانس مهم از فیلم هایش
در نقطه گسست (۱۹۹۱)، جانی یوتا (کیانو ریوز)، مامور جوان اف. بی. آی، در ماموریتی برای دستگیری گروه سارقان حرفهای بانک به نام «روسای جمهور سابق» با سردسته گروه به نام بودی (پاتریک سوایزی) آشنا میشود. جانی در نقش مامور مخفی و بودی در دنیای تبهکارانهاش رابطهای صمیمانه با هم برقرار میکنند، که بیگلو این رابطه را با ظرافت تمام به تصویر میکشد. اوج فیلم در سکانس پایانی آن است؛ این جا کنار موجهای خروشان ایستگاه آخر است و بودی قصد دارد شعار همیشگیاش را – یعنی استادگی در برابر سیستمی که روح انسانی را نابود کرده – به صورت عملی اجرا کند. جانی برای دستگیری او آمده، اما در نهایت مجاب میشود فرصت آخرین موج سواری را هم به او بدهد. این آخرین دیدار جانی و بودی است چون هر دو میدانند که از آن موج سواری بازگشتی در کار نخواهد بود.