بلیک ادواردز – زندگینامه و فعالیت‌های هنری و سینمایی و فهرست آثار – Blake Edwards

0

تاریخ تولد: 26 جولای 1922 در تولسا در اوکلاهامای آمریکا.

تاریخ مرگ: 15 دسامبر 2010 در کالیفرنیا.

فیلم‌های مهم

صبحانه برای تیفانی (1961)، روزهای شراب و گل سرخ (1962)، پلنگ صورتی (163)، تیری در تاریکی (1964)، مسابقه بزرگ (1965)، پارتی (1968)، آرواره‌های وحشی (1971)، بازگشت پلنگ صورتی (1974)، هسته تمبر هندی (1974)، پلنگ صورتی دوباره ضربه می‌زند (1976)، انتقام پلنگ صورتی (1978)، ده (1979)، رد پای پلنگ صورتی (1982)، ویکتور ویکتوریا (1982).

ژانر معمولی فیلم هایش:

کمدی، رمانتیک، جنایی

چند نکته از زندگی اش:

  • از سال 1969 تا زمان مرگ اش همسر جولی اندورز بازیگر معروف فیلم‌های آوای موسیقی و مری پاپینز بود. این دو صاحب دو فرزند به نام‌های جنیفر و جفری نیز بودند.
  • از سندرومی موسوم به «خستگی مزمن» رنج می‌برد.
  • به همراه جولی اندروز دو کودک ویتنامی را به فرزند خواندگی گرفته بود.
  • پدر بزرگ‌اش، جی گوردون ادواردز، از کارگردان‌های دوره صامت بوده است.
  • ادواردز نقاش و مجسمه ساز ماهری بود.
  • فیلمنامه فیلم هیجان در شهر (1984) را نوشت و قرار بود خودش آن را کارگردانی کند، اما بر اثر اختلاف‌اش با ستارگان فیلم (از جمله کلینت ایستوود) کنار کشید تا ریچارد بنجامین فیلم را کارگردانی کند. نتیجه فیلمی بسیار ضعیف از آب در آمد.
  • در سال 2004 اسکار افتخاری را از دست یکی از شیفتگانش، جیم کری، دریافت کرد.
  • یکی از 6 کارگردانی بود که همسرشان به خاطر بازی در فیلمی از آن‌ها کاندید اسکار شده‌اند. جولی اندروز در سال 1983 برای فیلم ویکتور ویکتور یا کاندید اسکار شده است. علاوه بر اندروز 5 بازیگر دیگر هم برای بازی در فیلم‌های او کاندید اسکار شده اند: جک لمون (روزهای شراب و گل و سرخ)، آدری هپبورن (صبحانه در تیفانی)، لی رمیک (روزهای شراب وگل سرخ)، رابرت پرستون (ویکتور ویکتوریا) و لزلی آن وارون (ویکتور ویکتوریا).

چندکلمه که دنیای فیلسماز را می‌سازند:

پلنگ صورتی، کارآگاه کلوزو، طنز کلامی، اسلپ استیک، کارتون، کمدی موقعیت

چند جمله مهم از اون:

  • با تمام وجود جک لمون (در پاسخ به این سوال که اگر قرار باشد تا آخر عمر با یک بازیگر همکاری کند چه کسی را انتخاب می‌کند)
  • مجبورشان کن تا دوباره دفتر کارت را تزیین کنند. این مقدمه‌ای است برای این که آن‌ها بدانند تو در چه جایگاهی قرار داری. بعد وقتی که داری به امور داخلی می‌پردازی، از دکوراتورهای شخصی خودت استفاده کن، دراین صورت وقتی که کارت تموم شد، همه چیز درست سر جایشان قرار گرفته اند.
  • پیتر سلرزیک یک هیولاست، او به محض این که حوصله‌اش سر می‌رود عصبانی می‌شود و از کوره در می‌رود. او عبوس و غیر حرفه‌ای است، تن به کار نمی‌دهد و تنها دنبال این است که یک نفر را پیدا کند تا او را سرزنش کند. هیچ وقت لحظه‌ای درنگ نکرد تا به این نتیجه برسد که باید قبل از هر کس خودش را به خاطر رفتار زننده‌اش سرزنش کند، او رسماً دیوانه بود.

یادگاری فیلم هایش:

کارآگاه کلوزو و ماندگارترین یادگاری بلیک ادواردز در سینما خواهد بود.

ویژگی آثار:

  • ادواردز خالق شخصیت کارآگاه کلوزو و سری فیلم‌های پلنگ صورتی بود.
  • استفاده از تیتراژ کارتونی در فیلم‌هایش
  • استفاده از تغییر چهره و صحنه‌های تعقیب و گریز در فیلم‌هایش
  • همکاری موفق‌اش با پیتر سلرز.
  • پرداختن به روابط زن و مرد در قالب فیلم‌های کمدی رمانتیک

چند جمله از دیگران درباره او:

راجر ایبرت: «همه فیلم‌های بلیک ادواردز آثار موفقی نیستند، اما همان فیلم‌های نه چندان موفق هم از صحنه‌های با مزه و خنده دار تهی نیستند، نباید فراموش کرد که او با همکاری پیتر سلرز، یکی از خنده دارترین فیلم‌های تاریخ سینما، پارتی (1968) را ساخته است.

مؤلفه‌های سبکی و مضمونی تکرار شونده:

  • ادواردز در فیلم‌هایش قصه و مقتضیات ان را کنار می‌گذاشت و مجموعه‌ای از شوخی‌ها را حول شخصیت اصلی شکل می‌داد. مانند فیلم‌های پلنگ صورتی که هر کدام‌شان مجموعه‌ای از شوخی‌های مختلف شکل گرفته حول شخصیت کاراگاه کلوزو هستند. از این جهت می‌توان ادواردز را کاملاً تحت تاثیر ژاک تاتی به حساب آورد، پارتی (1968) آشکارترین ادای دین ادواردز به سبک کمدی ژاک تاتی است.
  • ادواردز معمولاً با پدیده‌های آشنای روز در فیلم‌هایش شوخی می‌کرد، مانند شوخی با گروه‌های هوی متال درفیلم به طور سطحی (1989)
  • بسیاری از شوخی‌های فیلم‌های ادواردز به هم متصل‌اند، به طوری که پایان یک شوخی خود آغازی است برای شوخی دیگر.
  • ادواردز علاقه فراوانی به تکرار یک شوخی و استفاده مکرر از آن داشت، مانند نوشیدنی خوردن مکرر خدمتکار در فیلم پارتی (1968)
  • فیلم‌های ادواردز اغلب کمدی‌های اسلپ استیک بودند، مسابقه بزرگ (1965) یک ادای دین کامل به کمدی‌های اسلپ استیک دوران صامت است.
  • در فیلم‌های ادواردز رخ دادن اتفاقات غیر متحمل و عجیب است که خنده می‌آفریند، ادواردز استاد سرگرم کردن مخاطب یا شوخی‌ها وموقعیت‌های پوچ و مهمل بود.
  • ادواردز معمولاً شخصیت‌های ساده لوح فیلم‌هایش را در موقعیت‌هایی قرار می‌داد که به آن جا تعلق ندارند، و سپس نشان می‌داد که چگونه آن‌ها با کمال خونسردی و اعتماد به نفس همه چیز را به نابودی می‌کشانند.

همکاران مورد علاقه:

هنری منچینی (آهنگساز)، رالف ای وینترز (تدوینگر)، تونی آدامز (تهیه کننده)، راجر ماس (طراح صحنه)، جولی اندروز (بازیگر)، پیتر سلرز (بازیگر)، جک لمون (بازیگر)، فیلیپ لاتروپ (فیلمبردار)، فرناندو کرر (طراح صحنه)، مارتین ژارو (تهیه کننده)، گراهام استارک (بازیگر).

جوایز مهم:

کاندید جایز اسکار بهترین فیلمنامه اقتبااسی برای فیلم ویکتور ویکتوریا (1982)، برنده جایز سزار در رشته بهترین فیلم خارجی (غیر فرانسوی زبان) برای فیلم ویکتور ویکتوریا (1982) نامزد جایزه گلدن گلوب در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم روزهای شراب و گل سرخ (1962).

یک سکانس مهم از فیلم‌هایش:

صبحانه در تیفانی (1961)، یک نمای نزدیک از آدری هپبورندر یکی از جذاب‌ترین نقش آفرینی‌های دوران بازیگری‌اش، قاب از این زیباتر در فیلم‌های ادواردز سراغ دارید؟


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

در مورد این عکس‌ها فقط می‌توانیم بگوییم چیزها به نحو عجیب یا خنده‌داری، سر جای خودشان نیستند!

ما در طول زندگی آدم زیاد دیده‌ایم که سر جای خود نبوده، اما در مورد اشیا، گاهی نبودن آنها در سر جای خودشان یا کاربرد بدیع آنها برای خودش یک طنز و شگفتی می‌شود، در این سری عکس‌های می‌خواهیم تعدادی از این موارد را با هم مرور کنیم:راهی…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

سازه‌ها و چیزهایی که حس مگالوفوبیای ما را به شدت تحریک می‌کنند – گالری عکس

مگالوفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس شدید و غیرمنطقی از اشیاء یا چیزهای بزرگ استفاده می‌شود. کلمه "مگالوفوبیا" از ترکیب دو کلمه یونانی "مگالو" به معنای بزرگ  و "فوبیا" که به معنی ترس یا بیزاری قوی است، گرفته شده است.افراد مبتلا به…

تبدیل شخصیت‌های انیمیشن‌های و کارتون‌ها به نمونه‌های انسانی شبیه به آنها

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…

عکس‌های بی‌نظیر از آبشارهای رنگارنگ دریاچه‌های پلیتویس در کرواسی و مقایسه آنها با فصل یخ‌زده

نوشته: تاماس دومبورا توثمن چهار سال پیش در فصل زمستان از دریاچه‌های پلیتویس بازدید کردم و از دنیای زیبا و یخ زده آنها با آبشارهای یخی و مناظر سفید عکس گرفتم.اخیراً دوباره به این دریاچه‌ها بازگشته‌ام تا از همان منظره خیره‌کننده عکس…

سرژ ورونوف: پزشکی که بیضه‌های میمون‌ها را به مردها پیوند می‌زد تا آنها را جوان کند!

یکی از پر شورترین ارائه‌ها و سخنرانی‌ها در کنگره بین‌المللی جراحان در لندن در سال 1923 توسط جراح فرانسوی متولد روسیه به نام سرژ ورونوف انجام شد.سه سال پیش‌تر، ورونوف با آزمایش‌های بحث‌برانگیز پیوند غده‌ که به ادعای خودش آدم‌ها را چند…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.