چه خال‌هایی خطرناک هستند و ممکن است سرطانی باشند؟

0

خال‌ها Moles نوع رایجی از رشد پوست هستند. آن‌ها اغلب به صورت لکه‌های کوچک و قهوه‌ای تیره ظاهر می‌شوند و در اثر تجمع خوشه‌هایی از سلول‌های رنگدانه‌ای ایجاد می‌شوند. خال‌ها معمولا در دوران کودکی و نوجوانی ظاهر می‌شوند. اکثر مردم 10 تا 40 خال دارند که برخی از آن‌ها ممکن است ظاهرشان تغییر کند یا به مرور زمان محو شوند.

بیشتر خال‌ها بی‌ضرر هستند و به ندرت سرطانی می‌شوند. نظارت بر خال‌ها و سایر لکه‌های رنگدانه‌دار گام مهمی در تشخیص سرطان پوست، به‌ویژه ملانوم بدخیم است.

علائم

خال معمولی یک لکه قهوه‌ای است. اما خال‌ها در رنگ‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارند:

  • رنگ و بافت. خال‌ها می‌توانند قهوه‌ای، خرمایی، سیاه، قرمز، آبی یا صورتی باشند. آن‌ها می‌توانند صاف، چروکیده، صاف یا برجسته باشند. ممکن است مو‌هایشان رشد کند.
  • شکل. بیشتر خال‌ها بیضی یا گرد هستند.
  • اندازه. قطر خال‌ها معمولاً کمتر از حدود 6 میلی متر است یعنی به اندازه یک پاک کن مداد. به ندرت، خال‌های موجود در بدو تولد (خال‌های مادرزادی) می‌توانند بسیار بزرگتر باشند و نواحی وسیعی از صورت، تنه یا اندام را بپوشانند.

خال‌ها می‌توانند در هر جایی از بدن شما ایجاد شوند، از جمله پوست سر، زیر بغل، زیر ناخن‌ها و بین انگشتان دست و پا. اکثر افراد 10 تا 40 خال دارند. بسیاری از این‌ها در سن 50 سالگی ایجاد می‌شوند. خال‌ها ممکن است در ظاهر تغییر کنند یا به مرور زمان محو شوند. تغییرات هورمونی دوران نوجوانی و بارداری ممکن است باعث تیره شدن و بزرگتر شدن خال‌ها شود.

خال‌های غیر معمولی که ممکن است نشان دهنده ملانوما باشد

راهنمای ABCDE می‌تواند به شما کمک کند تعیین کنید که آیا خال یا لکه ممکن است نشان دهنده ملانوم یا سایر سرطان‌های پوست باشد:

  • A یا شکل نامتقارن خال
  • B یا حاشیه خال. به دنبال خال‌هایی با حاشیه‌های نامنظم، بریده بریده یا گوشه‌ای باشید.
  • C یا رنگ . مواظب خال‌هایی باشید که تغییر رنگ داده‌اند، رنگ‌های زیادی دارند یا رنگ ناهمواری دارند.
  • D یا اندازه . رشد جدید در خال بزرگتر از حدود 6 میلی متر را پیگیری کنید
  • E یا تکامل . مراقب خال‌هایی باشید که در اندازه، شکل، رنگ یا ارتفاع تغییر می‌کنند، به خصوص اگر قسمتی یا تمام خال سیاه شود. خال‌ها همچنین ممکن است به علت علائم و نشانه‌های جدید مانند خارش یا خونریزی بزرگ‌تر بشوند.

خال‌های سرطانی (بدخیم) از نظر ظاهری بسیار متفاوت هستند. برخی ممکن است تمام ویژگی‌های ذکر شده در بالا را نشان دهند. دیگران ممکن است فقط یک یا دو داشته باشند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر خال غیرعادی به نظر می‌رسد، رشد می‌کند یا تغییر شکل داده، ویزیت پزشکی شوید.

علل

خال‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که سلول‌های پوست (ملانوسیت‌ها) به صورت خوشه‌ای یا توده‌ای رشد کنند.

عوارض

ملانوما که نوعی سرطان پوست است، عارضه اصلی خال است. برخی از افراد بیشتر از حد متوسط ​​در معرض خطر سرطانی شدن خال‌هایشان و تبدیل شدن به ملانوم هستند. عواملی که خطر ابتلا به ملانوم را افزایش می‌دهند عبارتند از:

  • متولد شدن با خال‌های بزرگ: به این نوع خال‌ها ، خال‌های مادرزادی می‌گویند. در یک نوزاد، چنین خال‌هایی در صورتی که قطر آن‌ها بیش از 5 سانتی متر باشد به عنوان بزرگ طبقه‌بندی می‌شوند. حتی یک خال بزرگ به ندرت سرطانی می‌شود و تقریباً هرگز قبل از رسیدن کودک به بلوغ نمی‌باشد.
  • داشتن خال‌های غیر معمول: خال‌هایی که بزرگتر از یک خال معمولی هستند و شکل نامنظمی دارند به نام خال‌های آتیپیک (دیسپلاستیک) شناخته می‌شوند. تمایل به ارثی دارند. و اغلب دارای مراکز قهوه‌ای تیره و حاشیه‌های روشن‌تر و ناهموار هستند.
  • داشتن خال‌های زیاد: داشتن بیش از 50 خال معمولی نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به ملانوم است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند اگر کسی تعداد خال بسیار زیاد داشته باشد، احتمال تبدیل آنها به سرطان پوست بیشتر است. یک مطالعه نشان داده که افراد زیر 50 سال که 20 یا بیشتر خال روی بازو‌های خود دارند در معرض خطر ابتلا به ملانوم هستند. دیگری نشان داد که بین تعداد خال زنان و خطر ابتلا به سرطان سینه رابطه وجود دارد.
  • داشتن سابقه شخصی یا خانوادگی ملانوم. اگر قبلا ملانوم داشته‌اید، در معرض خطر سرطانی شدن خال قرار دارید. علاوه بر این، برخی از انواع خال‌های غیر معمول منجر به شکل ژنتیکی ملانوم می‌شوند.

جلوگیری

اقدامات زیر می‌تواند به محدود کردن رشد خال و عارضه اصلی خال – ملانوم کمک کند.

مراقب تغییرات باشید

مکان و الگوی خال‌های خود را به یاد داشته باشید و تحت نظر بگیرید. به طور مرتب پوست خود را معاینه کنید تا به دنبال تغییراتی باشید که ممکن است نشان دهنده ملانوم باشد. یک بار در ماه خودآزمایی کنید، به خصوص اگر سابقه خانوادگی ملانوم دارید. با کمک آینه، سر تا پا را چک کنید، از جمله پوست سر، کف دست و ناخن، زیر بغل، سینه، پا‌ها و پا‌ها، از جمله کف پا و فاصله بین انگشتان پا. همچنین ناحیه تناسلی و بین باسن خود را بررسی کنید.

با پزشک خود در مورد عوامل خطر ابتلا به ملانوما و اینکه آیا به معاینه پوست حرفه‌ای به صورت روتین نیاز دارید صحبت کنید.

از پوست خود محافظت کنید

اقداماتی را برای محافظت از پوست خود در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) مانند نور خورشید یا تخت‌های برنزه انجام دهید. اشعه ماوراء بنفش با افزایش خطر ملانوم مرتبط است. و کودکانی که در برابر قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت نشده‌اند، خال‌های بیشتری ایجاد می‌کنند.

  • زمان اوج آفتاب بیرون نروید: در نیمکره شمالی، اشعه خورشید بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر قوی‌ترین است. فعالیت‌های خارج از منزل را برای ساعات دیگر روز، حتی در روز‌های ابری یا در زمستان، برنامه‌ریزی کنید.
  • از ضد آفتاب در تمام طول سال استفاده کنید. کرم ضد آفتاب را حدود 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن حتی در روز‌های ابری استفاده کنید. از یک کرم ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF حداقل 15 استفاده کنید. آن را بدون صرفه جویی بیجا روی پوست بمالید و هر دو ساعت یکبار – یا بیشتر اگر شنا می‌کنید یا عرق زیاد کرده‌اید، دوباره استفاده کنید. آکادمی پوست آمریکا استفاده از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع و مقاوم در برابر آب با SPF حداقل 30 را توصیه می‌کند.
  • استفاده از انواع محافظ آفتاب. عینک‌های آفتابی، کلاه‌های لبه پهن، لباس‌های آستین‌ بلند و سایر لباس‌های محافظ می‌توانند به شما در جلوگیری از آسیب اشعه ماوراء بنفش کمک کنند. همچنین  لباس‌هایی وجود دارند که از پارچه‌هایی ساخته شده‌اند که به طور خاص برای جلوگیری از اشعه ماوراء بنفش طراجی شده‌اند.
  • از لامپ‌ها و تخت‌های برنزه‌کننده استفاده نکنید. لامپ‌ها و تخت‌های برنزه‌کننده اشعه UV منتشر می‌کنند و می‌توانند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهند.

تشخیص

پزشک شما می‌تواند خال‌ها را با نگاه کردن به پوست شما شناسایی کند.  معاینه پوست را به عنوان بخشی از مراقبت‌های پزشکی پیشگیرانه خود انتخاب کنید.

اگر پزشک شما مشکوک باشد که خال ممکن است سرطانی باشد، ممکن است نمونه بافت (بیوپسی) را برای بررسی میکروسکوپی بگیرد.

درمان

اکثر خال‌ها نیازی به درمان ندارند.

برداشتن خال

اگر خال شما سرطانی باشد، پزشک یک عمل جراحی برای برداشتن آن انجام می‌دهد. اگر خال دارید که هنگام اصلاح باعث تحریک آن می‌شود، ممکن است بخواهید آن را بردارید.

برداشتن خال تنها زمان کوتاهی دارد و معمولاً به صورت سرپایی انجام می‌شود. پزشک ناحیه اطراف خال را بی‌حس می‌کند و در صورت لزوم آن را به همراه یک پوست سالم برش می‌دهد. این روش ممکن است یک اسکار دائمی به جای بگذارد.

اگر متوجه شدید که خال دوباره رشد کرده است، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.

مراقبت از زیبایی

از نظر زیبایی می‌توان با آرایش خال را پنهان کرد. اگر مویی دارید که از خال روییده است، می‌توانید آن را نزدیک سطح پوست کوتاه کنید یا آن را بکنید. یا با متخصص پوست خود در مورد برداشتن دائمی مو و خال صحبت کنید.

هر زمان که خال را غفلتا خراش دادید یا تحریک کردید، آن ناحیه را تمیز نگه دارید. اگر خال خوب نشد به پزشک مراجعه کنید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

ربات‌هایی که در دنیای سینما و تخیل دوستشان داشتیم یا در مواردی از آنها می‌ترسیدیم!

انسان‌ها همیشه از تحولات تازه می‌ترسند و از زمانی که تخیل آدم ماشینی ایجاد شد، ترس از این توده‌های آهنی هم ایجاد شد. شخصیت ربات‌ها در ابتدا در داستان‌ها خیلی سطحی و بیشتر هراس‌‌انگیز بود، اما بعدا ربات‌ها دارای شخصیت شدند تا جایی که حتی…

۸ خودروی جذاب تاریخی که توسط طراحان ایتالیایی بازطراحی و جاودانه شدند

ایتالیا خانه‌های طراحی معروفی دارد. Pininfarina ،Bertone ،Touring ،Giugiaro و Vignale برخی از مهم‌ترین نام‌های طراحی خودرو هستند.در این خانه‌های طراحی، همه‌چیز از جمله خودرو طراحی می‌شود. چه خودروهایی که تجاری و قابل تولید باشند؛ چه…

همه چیز در مورد رمان رابینسون کروزوئه، نوشته دانیل دفو + روجلدهای خاطره‌انگیز این کتاب

رابینسون کروزوئه رمانی نوشته دانیل دفو است که اولین بار در سال 1719 منتشر شد. این رمان داستان مرد جوانی به نام رابینسون کروزوئه را روایت می‌کند که بر خلاف میل خانواده‌اش راهی دریا می‌شود و در جزیره‌ای متروک در سواحل آمریکای جنوبی غرق…

عجیب ولی واقعی: چشم‌های این زن در این عکس آبی نیست! + ویدئو

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…

شوخی‌های تصویری دانشگاهی – دوران عزیز پرمخاطره و گاه پرمشقت با بازدهی‌های نامعلوم

دوره دانشگاه و سختی تطابق‌های دانشجوهایی از طبقات مختلف اجتماعی و نواحی مختلف کشور و آمیزه جالب کنار هم قرار گرفتن آنها هر فعالیت عادی دیگر اجتماعی می‌شود مانند نگاه کردن به فوتبال و هر امتحان یا حتی کلاسی خاطره‌انگیز می‌شود.در اینجا…

چرا بسیاری از ساختمان‌های تاریخی در بریتانیا دارای پنجره‌های آجرکوبی شده هستند؟

زمانی در بریتانیای کبیر داشتن پنجره در خانه‌ها و ساختمان‌ها بسیار گران از آب درمی‌آمد! چرا؟!چون در سال ۱۶۹۶ با وضع مالیات بر پنجره که بسیار در جامعه منفور بود، وضعیت تغییر کرد. در این زمان مالیات بر صاحبان املاک را بر اساس تعداد…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.