پشت پرده عکس‌های مشهوری که از جی رابرت اوپنهایمر -پدر بمب اتمی- توسط فیلیپ هالسمن گرفته شد

0

فیزیکدان آمریکایی جی رابرت اوپنهایمر (1904-1967) لقب “پدر بمب اتمی” را گرفته. البته مثل خیلی وقت‌های دیگر من با این اصطلاح «پدر» موافق نیستم و در این پدیده مخوف نظامی هم عوامل پرشماری شامل دانشمندان نظری و مهندسان و سیاستمداران مؤثر بوده‌اند.

به هر حال نقش او را نمی‌شود انکار کرد و کار او منجر به انفجار موفقیت‌آمیز اولین بمب اتمی در 16 ژوئیه 1945 در آزمایش‌ ترینیتی در نیومکزیکو شد.

این فیزیکدان بعداً تحت تاثیر این انفجار هراس‌انگیز و کتاب مقدس هندو بهاگاواد گیتا گفت: “اکنون من به مرگ تبدیل شده‌ام، ویرانگر جهان‌ها. ”

در ماه اوت همان سال، از این سلاح هسته‌ای در بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی استفاده شد. این در حالی بود که اوپنهایمر برای کنترل بین المللی انرژی هسته‌ای لابی می‌کرد.

در اواخر دهه 1930 اوپنهایمر مجموعه‌ای از مقالات تأثیرگذار در مورد اخترفیزیک را منتشر کرد. آخرین مورد این مقالات در ژوئیه سال 1939 ثبت شد، اوپنهایمر و یکی از شاگردانش، هارتلند اشنایدر، مقاله‌ای با عنوان “جاذبه گرانشی ادامه‌دار” تهیه کردند که سیاهچاله‌ها  را پیش‌بینی کرده بود.

وقتی فیلیپ هالسمن-عکاس معروف- در سال 1958 با اوپنهایمر ملاقات کرد، قرار بود عکس پرتره او را برای سفارشی برای نشریه Saturday Evening Post بگیرد. در کتاب پرتره‌های هالسمن، او خاطره ثبت این عکس را بازگو کرده است.

“من در حال رانندگی به موسسه مطالعات پیشرفته در پرینستون بودم تا از جی رابرت اوپنهایمر برای مجموعه “ماجراهای ذهن” برای Saturday Evening Post عکاسی کنم. تقریباً از شدت هیجان می‌لرزیدم، نه به این دلیل که قرار بود با مردی جذاب و بحث‌انگیز ملاقات کنم، بلکه به این دلیل که در شرف ملاقات با یکی از پیشرفته‌ترین مغزهای زمان خود بودم.

به یاد آوردم که به من گفتند برای خواندن وداها به زبان اصلی، اوپنهایمر در عرض سه ماه به زبان سانسکریت مسلط شده. این در شرایطی بود که انتظار داشتم به عنوان یک جوان دانشمند، او به جز دانش علاقه دیگر نداشته باشد. اما در واقع هنگامی که او وارد کالج شد، والدین نگرانش، تلاش ویژه‌ای کردند تا یک هم اتاقی همراهش کنند که او را ترغیب به بیرون رفتن و اجتماعی شدن کند، به این امید که رابرت تحت تأثیر او قرار گیرد. در عوض، هم اتاقی او اهل مطالعه شد، از علاقه خود به تنیس و دختران زیبا دست کشید و در نهایت استاد دانشگاه شد.

من به زندگی دراماتیک اوپنهایمر فکر کردم، به ویژه پیروزی پروژه منهتن که به رهبری او بمب اتم را تولید کرد. من نیز به مسیر غم‌انگیزی فکر کردم که در آن اوپنهایمر از مجوز امنیتی محروم شد و از خروج از ایالات متحده منع شد. باورش غیرممکن بود که اوپنهایمر بتواند به کشورش وفادار باشد و همدردی مرا برانگیخته بود. اما چگونه از چنین مردی عکاسی کنیم؟

اوپنهایمر در اتاق کارش به ما سلام کرد. او داشت نامه‌های صبحگاهی خود را باز می‌کرد و به من پیشنهاد داد که شروع به عکاسی کنم. چند عکس بی‌معنی از او در حال خواندن نامه‌اش گرفتم.

با این حال می‌خواستم بین چشمان او و لنز من مناقشه‌ای ایجاد شود و شروع کردم به صحبت‌هایی برای محکوم کردنش. او به بالا نگاه کرد و چهره‌اش تغییر کرد. چشمانش حالتی دردناک و متهم‌کننده به خود گرفت و من همان لحظه عکس گرفتم. بعداً این تصویر توسط فیلیپ اشترن در لایف و متعاقباً روی جلد کتاب The Oppenheimer Case منتشر شد.

اشترن تأثیر این عکس را در مقدمه‌اش توضیح داد: «اگرچه من هرگز جی. رابرت اوپنهایمر را ندیدم، اما حضور او را در حین نوشتن این کتاب به شدت احساس کرده‌ام. بیش از دو سال است که این عکس فوق‌العاده در ورای قاب گرد و غبار گرفته، به من خیره شده و من توسط آن چشم‌های اوپنهایمر و درد رنج مخفی در آنها، تسخیر شده‌ام.»

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

روسای جمهوری آمریکا به صورت تصاویر خیالی شبیه گیم‌های رل پلیینگ ژاپنی!

توجه: تصاویر را میدجرنی ساخته و سازنده ظاهرا فارغ از سمت و سوی سیاسی و فقط یک نوع بیان هنری دست به این کار زده است.جو بایدن:دونالد ترامپ:باراک اوباما:جورج دبلیو بوش:بیل کلینتون:جورج بوش پدر:…

خودکشی دسته جمعی در دمین آلمان در پایان جنگ جهانی دوم

خودکشی دسته جمعی در دمین به رویداد غم‌انگیزی اشاره دارد که در پایان جنگ جهانی دوم در شهر دمین آلمان رخ داد. در اواخر‌آوریل و اوایل ماه مه 1945، هنگامی که نیرو‌های شوروی در حال پیشروی به سمت شهر بودند، بسیاری از ساکنان آن، از جمله زنان،…

پرتره‌های بیماران از بیمارستان روان‌پزشکی بدنامی در بریتانیا در قرن نوزدهم

‌ این عکس‌ها چهره بیمارانی را نشان میدهد که در بیمارستان سلطنتی بیتلم در لندن - که یکی از بدنام‌ترین بیمارستان روانپزشکی بریتانیا در قرن نوزدهم به شمار می‌رفت- تحت درمان قرار گرفتند.عکاسی به نام هنری هیرینگ از تعداد زیادی از بیماران…

مجموعه‌ای از تصاویر هراس‌آور، عجیب با به اصطلاح نفرین‌شده!

برای قسمتی از شگفتی یا ترس خودمان از پیرامون یا عکس‌ها نمی‌شود توضیح صریح ارائه کرد. احتمالا منشا این ترس‌ها به تدریج در سیناپس‌های مغزی ما از هزاران سال پیش یه یادگار گذاشته شده.آدم فکر می‌کند اگر قرار باشد برنامه هوش مصنوعی ایجاد شود…

صخره‌های عجیب فنلاندی موسوم به کوماکیوی – هزاران سال تعادل و مبارزه با جاذبه

کوماکیوی Kummakivi یک کلمه فنلاندی است که در انگلیسی به معنی "سنگ عجیب" است. این کلمه اغلب برای توصیف نوعی تشکیل سنگ که شکلی عجیب یا غیرعادی دارد استفاده می‌شود. این نوع سنگ‌ها در سرتاسر فنلاند یافت می‌شوند و به دلیل ظاهر منحصر به فردشان…

جستجو برای جیمز باند بعدی – طرفداران جیمز باند یکی از این 11 نفر را جیمز باند بعدی می‌دانند

جیمز باند یک شخصیت خیالی است که توسط نویسنده بریتانیایی یان فلمینگ خلق شده. باند یک مامور سرویس مخفی بریتانیایی ظریف و پیچیده است که با کد 007 نیز شناخته می‌شود. او اولین حضور خود را در رمان «کازینو رویال» فلمینگ در سال 1953 انجام داد و از…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.