فیلم پیشنهادی: زندگی الکتریکی لویی وین – پرسش‌های پزشکی که در پی دیدن آن در ذهنم ایجاد شد

0

لوئیس ویلیام وین (5 اوت 1860 – 4 ژوئیه 1939) یک هنرمند انگلیسی بود که بیشتر به خاطر نقاشی‌هایش که با موضوع گربه‌ها و بچه گربه‌های چشم درشت که کارهایی شبیه انسان‌ها انجام می‌دادند، شهرت داشت.

در اواخر عمر، او در موسسات روانی نگهداری می‌شد و گمان می‌رود که دچار اسکیزوفرنی شده بود. به گفته برخی از روانپزشکان، شروع اسکیزوفرنی را می‌توان در آثار او مشاهده کرد، اگرچه در این تشخیص اختلاف نظرهایی هم وجود دارد.

وین در 5 اوت 1860 در کلرکنول لندن به دنیا آمد. پدرش، ویلیام متیو وین یک تاجر پارچه بود. مادرش، جولی فلیسیت بوته فرانسوی بود.  او اولین فرزند از شش فرزند و تنها فرزند پسر خانواده بود. هیچ یک از پنج خواهر او هرگز ازدواج نکردند.

یکی از خواهرهایش به نام ماری در 34 سالگی اسکیزوفرن اعلام شد و در سال 1901 در یک آسایشگاه بستری شد و 12 سال بعد در سال 1913 درگذشت.

وین با مشکل لب شکری به دنیا آمد و دکتر به والدینش گفت که نباید او را تا ده سالگی به مدرسه فرستاد. در کودکی، او اغلب از مدرسه فرار می‌کرد.

او متعاقباً در مدرسه هنر غرب لندن تحصیل کرد و مدت کوتاهی در آنجا معلم شد. در 20 سالگی، پس از مرگ پدرش در سال 1880، او را برای حمایت از مادر و پنج خواهرش تدریس را رها کرد و به یک هنرمند آزادکار (فریلنسر) تبدیل شد. او در این کار به موفقیت‌های بزرگی دست یافت. او در طراحی حیوانات و مناظر روستایی تخصص داشت و برای چندین مجله از جمله Illustrated Sporting و Dramatic News کار می‌کرد و چهار سال این کار را ادامه داد.

در طول دهه 1880، کار او شامل ترسیم دقیق خانه‌ها و املاک انگلیسی و حیوانات دست‌آموز بود.  در یک مقطع، او امیدوار بود که بتواند با کشیدن پرتره سگ، امرار معاش کند.

وین در 23 سالگی با یک معلم سرخانه به نام  امیلی ریچاردسون که ده سال از او بزرگتر بود ازدواج کرد. ازدواج با زن مسن‌تر در آن زمان یک رسوایی بزرگ بود. این زوج به شمال لندن نقل مکان کرد…

وین به خاطر گربه‌های انسان نما معروف است.

در سال 1886، اولین نقاشی وین از گربه‌های انسان‌نما شده، در شماره کریسمس مجله Illustrated London News منتشر شد. در این شماره او 150 گربه را به تصویر کشیده بود که به فعالیت‌هایی مانند ارسال دعوت‌نامه، نگه‌داشتن توپ، بازی کردن و سخنرانی مشغول بودند.

چنین تصویر‌های انسانی از حیوانات در انگلستان دوره ویکتوریا رایج بود و اغلب روی کارت پستال‌ها چاپ می‌شد.

در طول 30 سال بعد، وین یک هنرمند پرکار بود. او سالانه صد‌ها نقاشی می‌کشید و حدود 100 کتاب برای کودکان تصویرگری کرد.

وین علیرغم محبوبیتش، در طول زندگی‌اش از مشکلات مالی رنج می‌برد. او همچنان مسئول حمایت از مادر و خواهرانش بود و شم اقتصادی پایینی داشت. او متواضع و ساده لوح بود و به راحتی مورد استثمار قرار می‌گرفت و برای چانه زنی در دنیای رسانه‌های آن زمان ساخته نشده بود. او اغلب نقاشی‌های خود را به طور کامل می‌فروخت و هیچ کپی رایتی لحاظ نمی‌کرد …

بعدها او به نیویورک سفر کرد و در آثار این دوره او الگو‌های انتزاعی افزایش پیدا کرد. بعدها روانشناسان این افزایش انتزاع را به عنوان نشانه‌ای از ابتلای وین به اسکیزوفرنی نسبت دادند. دیگران استدلال کرده‌اند که “گربه‌های کاغذ دیواری” او به سادگی الگو‌های پارچه‌هایی را مادرش طراحی می‌کردند، نشان می‌دادند و تشخیص اسکیزوفرنی را به چالش کشیده‌اند.

حتی برخی این تئوری را مطرح کردند که اسکیزوفرنی او شاید نشانی از انگل توکسوپلاسموز باشد، یعنی  بیماری ناشی از انگل Toxoplasma gondii که توسط گربه‌ها در مدفوع آن‌ها دفع می‌شود.

اما این نظریه مخالف‌هایی هم داشت و برخی معتقد بودند که توکسوپلاسموز توجیه‌گر رففتارهای شبیه اسکیزوفرنی او نیست، همچنین لازم به ذکر است که وین تنها فردی در خانواده خود نبود که به یک اختلال روانی مبتلا شده بود.

در سال 1924، زمانی که خواهرانش دیگر نمی‌توانستند با رفتار نامنظم و گاهی خشونت‌آمیز او کنار بیایند، وین به بخش فقرا در بیمارستان روانی اسپرینگفیلد منتقل شد…

وین در 4 ژوئیه 1939 در بیمارستان سلامت روان ناپسبری در هرتفوردشایر درگذشت.

مایکل فیتزجرالد در سال 2001 با این ادعا که وین اسکیزوفرنی بوده، مخالفت کرد و گفت که او به احتمال زیاد به اختلال طیف اوتیستیک (ASD) مبتلا بوده است. او ادعا کرد که در حالی که آثار وین به تدریج انتزاعی‌تر شده بودند و تکنیک و مهارت او به عنوان یک نقاش، برخلاف چیزی که در اسکیزوفرنی انتظار می‌رود، کاهش نیافته بود.

مجموعه‌ای از نقاشی‌های او معمولاً به‌عنوان نمونه در کتاب‌های درسی روان‌شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا ظاهراً تغییر در سبک او را به بدتر شدن وضعیت روان‌شناختی‌اش نسبت دهند. با این حال، با توجه به اینکه وین تاریخ آثارش را ثبت نکرده بود، معلوم نیست که آیا این آثار به ترتیب ارائه شده در کتاب‌های درسی خلق شده‌اند یا خیر.

زندگی وین موضوع کتاب The Electrical Life of Louis Wain است. در سال 2021 استودیو آمازون با بازی بندیکت کامبربچ در نقش وین و کلر فوی در نقش همسرش امیلی ریچاردسون فیلمی با همین نام ساخت ساخت.

این فیلم که زیرنویس و دوبله فارسی شده، بسیار دیدنی است و تماشای آن را به هنردوستان، آنهایی که در پی دیدن یک فیلم احساسی هستند، روانپزشکان و روانشناسان توصیه می‌کنم.

پیش از هر چیز باید بازی زیبای بندیکت کامبربچ را در فیلم زندگی الکتریکی لویی وین ستایش کنیم. جای شگفتی است که چطور چنین بازی خوبی قدر ندیده است و او به خاطر آن مثلا نامزد اسکار نشده، در صورتی که برای The Power of the Dog او سر و صدای بسیار زیادی به پا شده. به هر حال علایق منتقدها و جشنواره‌های در این سال‌ها مشخص است و آدم تصور می‌کند که اصلا فیلم‌ها را نمی‌بینند!

از جنبه پزشکی و روانشناسی هم به صورتی که شرح دادم، فیلم جای تامل بسیاری دارد.

آیا واقعا لویی وین اسکیزوفرن شده بود؟

آیا اگر لب شکری او با یک درمان جراحی مؤثر درمان می‌شد، انزوا و طرد دوران کودکی ایجاد نمی‌شد؟ در این صورت آیا او باز هم هنرمند می‌شد؟ آیا چنین چیزی بعدا می‌توانست دست کم یکی از عوامل آشفتگی روحی او را جبران کند.

یا شاید هم او به سادگی یک اوتیستیک دارای قریحه بسیار یا Savant syndrome بود؟

شاید هم باید توکسوپلاسما را جدی‌تر بگیریم. در مورد بیماری مرموز توکسوپلاسموز و تغییر رفتاری که ایجاد می‌کند، قبلا در یک پزشک، دو مقاله نوشته‌ام:

انگل‌های کنترل‌کننده ذهن: چگونه یک زنبور خاص کفشدوزک‌ها را برای ادامه نسل‌اش، تحت کنترل قرار می‌دهد

وقتی موش از گربه نمی‌ترسد

نکته جانبی پزشکی هم درگذشت همسر لویی وین به خاطر ابتلا به سرطان پستان و غم جانکاه تحمیلی ناشی از این فقدان بر زندگی لویی وین بود.

از حیث هنر و کار رسانه، مسئله‌ای که به آن فکر می‌کنیم این است که چطور آگاهی نداشتن از قوانین کپی رایت، زندگی این هنرمند را متلاشی کرد.

و موضوع آخر هم این است که فاصله بین خلاقیت و نبوغ و آشفتگی، اندک است و جامعه معمولا هنرمندان خاص، را درک نمی‌کند و باعث چرخه‌ای می‌شود که انزوای هنرمند را افزون می‌کند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خرابی چون‌ که از حد بگذرد آباد می‌گردد! – گالری عکس‌های قبل و بعد این مکان‌های زشت یا مخروبه

تماشای مراحل ساخت هنرهای دستی یا دکوراسیون داخلی و خارجی منزل برای بسیاری جالب و لذت‌بخش است. حتی اگر فعلا یارای تجمل باز اقتصادی خرید و بهسازی و نوسازی منزل نداشته باشند یا عملا در کار هنری نباشند.دست‌کم ایده‌ای در ذهنشان می‌ماند که از…

خاطره‌بازی‌ با هم‌خوابگاهی‌ها و هم‌خانه‌های کثیف زمان دانشجویی!

الان را نمی‌دانم، اما داشتیم هم‌خوابگاه‌هایی و هم‌اتاقی‌هایی که نظم و بهداشت برایشان اولویت نبود. شاید یک جور لج و لجبازی برای نامرتب بودن و نشان دادن بی‌حالی و غم فلسفی هم در کار بود.ظرف‌های نشسته که دست کم مواد غذایی داخلشان تخلیه…

خانه کوچک هم می‌تواند محل زندگی شادی باشد، اگر چیدمان هوشمند و به‌روز در آن استفاده شده باشد

کسانی که در کودکی در خانه‌های بزرگ زندگی کرده‌اند، چندان میانه‌ای با خانه‌های آپارتمانی ۵۰ - ۶۰ متری که این روزها آنها را هم به سختی می‌شود خرید، ندارند. اما تصور کنید که ساخت و سازها متفاوت بودند و کسی به فکر مصرف‌کننده جوان کم‌درآمد بود و…

عجیب ولی واقعی: چشم‌های این زن در این عکس آبی نیست! + ویدئو

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…

عکس‌هایی از طراحی‌های داخلی و خارجی بسیار زیبا و بی‌نظیر

طراحی‌های داخلی و خارجی هم این روزها بسیار تکراری شده‌اند و فاکتورهایی مانند هزینه مواد، هزینه طراح و تخیل او و انتظارات سطح پایین کارفرماها از نظر کاربرد یا زیبایی‌شناسی آنها باعث می‌شوند که شاهد طراحی‌های تقریبا همسان در مجموع باشیم.…

خوشمزه‌ترین غذاها در کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی

ذائقه مردم کشورهای مخالف متناسب با فرهنگ و مواد غذایی اولیه در دسترس به میزان زیادی با هم متفاوت است تا آن حد که گاه باعث شگفتی ما می‌شود که چطور به خوردن این غذاها می‌شود فکر کرد. اما به صورت متناسب ممکن است برخی غذاهای ما هم برای شهروندان…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.