چگونه متاورس خودمان را بسازیم و به دیگران نشان دهیم؟!

0

اگنس لارسون : کلمه‌ای وجود دارد که ممکن است اخیراً زیاد شنیده باشید، مثل همین الان: متاورس. به‌طور ناگهانی مسئله بسیار بزرگی شد. و در حالی که برای بسیاری از مردم، هیجان زیادی ایجاد می‌کند، فکر می‌کنم همچنین باعث ایجاد احساسات دیگر مثل سردرگمی و نگرانی می‌شود. و به‌نظرم که منصفانه است.

و من هم احساس سردرگمی کردم. متاورس واقعاً مسئله جدیدی نیست. برای مثال می‌توان بسیاری از بازی‌های آنلاین چندنفره بزرگ را متاورس در نظر گرفت. و قطعاً من نیز احساس نگرانی کردم، به‌ویژه زمانی که مردم درمورد «متاورس» صحبت می‌کنند. فرض بر این است که تنها یک مالک متاورس وجود دارد و این مالک قدرت و داده بسیار زیادی به‌دست خواهد آورد. همچنین ریسک انحصاری شدن، دارد. ممکن است برای همه دست‌یافتنی نباشد و ریسک نشان دادن بسیاری از نابرابری‌هایی که ما در دنیای واقعی می‌بینیم، در متاورس خواهد داشت. این برای من بسیار ناراحت کننده بود. پس ممکن است تعجب کنید که چرا من اینجا دارم راجع به متاورس حرف می‌زنم؟ با عقل جور در نمی‌آید.

خب، موضوع این است که من برای این کار اینجا نیستم. من برای صحبت دربارهٔ متاورس‌ها و چشم‌اندازی از این که چگونه می‌توانند لذت زیادی را برای جوامع خود فراهم کنند و حتی دنیای واقعی را به جای بهتری تبدیل کنند، اینجا هستم. و در اینجا می‌توانیم از بازی‌ها خیلی چیزها یاد بگیریم.

خب متاورس درنهایت چیست؟ چطور متاورس‌هایی لذت‌بخش و ماندگار بسازیم؟ و چگونه متاورس‌ها می‌توانند دنیای واقعی را به جای بهتری تبدیل کنند؟

و البته جواب‌های بسیاری برای این سوالات وجود دارد و نمی‌توانم به همه آن‌ها جواب بدهم اما می‌توانم به یک سوال جواب بدهم. اگر به جای صحبت راجع به متاورس، درمورد هزاران یا میلیون‌ها متاورس خلق شده توسط مردم در سراسر دنیا صحبت می‌کردیم، بسیار فراگیرتر و خطر استفاده نامطلوب کمتری داشت. از نظر من خیلی لذت‌بخش به نظر می‌رسد.

چیزی که الان دارم به شما نشان می‌دهم، دنیاهای مجازی ماندگار و بی‌انتها است، جایی که گیمرها می‌توانند در آن‌ها بسیار خوش بگذرانند. دنیاهایی هستند که افراد را به هم وصل می‌کنند. هر کدام از این دنیاها توسط افرادی در ماین‌کرافت ساخته شده است. با برداشتن و قرار دادن بلوک‌های ساختمان مجازی خود، آن‌ها می‌توانند هرچیزی را که تصور می‌کنند، بسازند. و از نظر من این‌ها نمونه‌هایی خلاقانه و لذت‌بخش از متاورس‌ها هستند. و من از قدرت و زیبایی این دنیاها اطلاع دارم زیرا دنیاهای خودم را دارم که بیشتر از ده سال است.

این دنیای من است. پس از سال‌ها بازی‌کردن، توسعه‌دادن، فکرکردن و حتی رویاپردازی درباره ماین‌کرافت، من مقداری تجربه و دانش کسب کردم. تماشا می‌کردم که جامعه ما از بازی به روش‌های بسیار مختلف استفاده می‌کند، باعث شد متوجه بشم که متاورس‌ها چقدر می‌توانند قدرتمند باشند. بنابراین من دوست دارم با این دانش‌ها، تصویر متفاوتی از آنچه متاورس‌ها می‌توانند باشند، ترسیم کنم اگر همه می‌توانستند دنیای خودشان را بسازند. و امیدوارم تصویر خلاقانه، سرگرم‌کننده و فراگیر باشد.

در ماین‌کرافت، این یک نمونه از آن است. ما به گیمرها ابزارها و دنیاهای بی‌انتها و به تعداد بی‌نهایت بلوک ساختمانی برای خوش‌گذرانی و سرهم‌بندی کردن می‌دهیم و با این‌ها گیمرها می‌توانند متاورس‌های منحصربه‌فرد خودشان را بسازند. متاورس‌ها به این دلیل متعلق به گیمرها است. ساختن بازی، متعلق به ما نیست. و مثل، آه، خیلی جذاب است برای این که گیمرها در متاورس‌ها بسیار بسیار خلاق هستند. برخی از آن‌ها این دنیاها را شبیه به شهرهای بزرگ، قلعه‌ها درست می‌کنند؛ یا مانند پروژه اخیر دختر پنج ساله من زمین‌بازی زیر آب برای ماهی‌ها

و برخی از گیمرها مهندس هستند و پیچیده‌ترین ماشین‌ها را می‌سازند. بسیار تحسین‌برانگیز است. و برخی ترجیح می‌دهند که فقط اوقات لذت‌بخشی را با دوستانشان بگذرانند. احتمالات بی‌نهایت است و بستگی به هر گیمر دارد که اهداف خود را تعیین کند و تصمیم بگیرد که می‌خواهد متاورس خود را بسازد یا به شخص دیگری ملحق شود.

و زمانی که خوش می‌گذرانید، خلاقیت و ارتباط با مردم آسان‌تر است. سرگرمی مهم است. و چه چیزی سرگرم کننده‌تر از بازی‌ها؟ در بازی‌ها ما واقعا متاورس‌ها را برای مدت زمان طولانی داشتیم. بازی‌های ماندگاری مانند دنیای وارکرفت یا ایوآنلاین را می‌توان متاورس در نظر گرفت. و این من را متعجب نمی‌کند زیرا زمانی که ما انسان‌ها باهمدیگر وقت می‌گذرانیم می‌خواهیم آن را به شیوه‌ای سرگرم‌کننده و شاد انجام دهیم. و این مسئله زمانی که به صورت مجازی باهمدیگر وقت می‌گذرانیم نیز صحت دارد. سرگرمی برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد. شاید همهٔ شما نمی‌خواهید زمین‌بازی برای ماهی بسازید، با اینکه بدون شک بسیار سرگرم‌کننده است. اما این دلیل دیگری است که چرا باید متاورس‌های مختلف زیادی وجود داشته باشد. رویای من این است که مجموعه‌ای عظیم و متنوع از متاورس‌ها وجود داشته باشد. داشتن میلیون‌ها متاورس با نقاط قوت و تمرکزهای مختلف، همه را قادر می‌سازد تا مکان‌های مجازی مورد علاقه خود را پیدا کنند، حس خوشایندی داشته باشند و واقعا می‌توان بسیار خوش گذراند.

ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که به نظر می‌رسد تقریباً همه چیز به آمار، معیار و نمودار بستگی دارد و بی‌شک می‌توانیم از این موضوع چیزهای زیادی بیاموزیم. اما احساس می‌کنم خطری وجود دارد که جنبه ناب انسانی را فراموش کنیم، چیزهایی که ما را هیجان‌زده می‌کند، چیزهایی که ما را پرشور می‌کند. فکر نمی‌کنم تالکین از معیار و آمار، هنگام نوشتن «ارباب حلقه‌ها» استفاده کرد. او دنیایی را بر اساس اشتیاق، تصویرذهنی و شاد کردن خوانندگانش ساخت. این کاری است که توسعه دهندگان متاورس نیز باید انجام دهند. ما باید لبخند را به محل زندگی خود بیاوریم. ما باید ویژگی‌ها را توسعه دهیم تا این احساس هیجان‌انگیز، ذوق و شوق را ایجاد کنیم. و امیدوارم این مورد برای هرکسی که متاورس می‌سازد، صدق کند.

اما باید اعتراف کنم که کمی درمورد سوال اصلی که مردم خواهند پرسید، نگران هستم زمانی که متاورس‌های آینده را می‌سازند، بگویند: «چطور می‌توانیم از آن سود ببریم؟» این سوال اشتباهی است. به جای آن باید بپرسیم چطور متاورس‌های ما برای کاربران مفید خواهد بود. و البته می‌دانم که پول در این دنیای واقعی که در آن زندگی می‌کنیم، مهم است. اما مسئله این است که اگر گیمرها در طولانی‌مدت فوق‌العاده خوشحال باشند، به احتمال زیاد به پول نیز مربوط می‌شود. پس همه می‌توانند خوشحال باشند. ما باید بر روی مراقبت از جوامع خود، به جای در آمد از جوامع‌مان تمرکز کنیم. و این همراه با اعتماد گیمر و تفکر طولانی‌مدت اتفاق می‌افتد. زیرا اگر بدانید که می‌توانید اعتماد کنید که متاورس محبوبتان در آینده وجود خواهد داشت و برای مدت‌طولانی فعال خواهد بود، احساس امنیت می‌کنید تا همهٔ وقت و عشق را صرف آن کنید.

به این دنیای شگفت‌انگیز نگاه کنید. به عنوان پروژه کوچک خانوادگی شروع شد و حالا ده سال بعد، این خانواده هنوز در این دنیا باهمدیگر بازی می‌کنند. فکر می‌کنم این مثال عالی از اینکه چرا باید بتوانید اعتماد کنید که متاورس شما در آینده وجود خواهد داشت و برای مدت‌طولانی بسیار عالی کار می‌کند. برای این خانواده شوکه کننده خواهد بود اگر آن‌ها این پروژه را که باهمدیگر انجام دادند و تمام آرزوهایی که هنوز امید دارند، در این متاورس خلاقانه خود برآورده کنند. به عنوان توسعه دهندگان متاورس، ما وظیفه داریم که از خاطرات و رویاهای مردم محافظت کنیم.

و مسئله دیگری نیز وجود دارد. دنیاهای مجازی نمی‌توانند به پتانسیل نهایی خود، در تبدیل دنیای واقعی به جای بهتر برسند اگر آن‌ها نمایش داده نشوند و شامل همه مردم نباشند. همچنین همه سزاوار لذت و الهام هستند که متاورس با طراحی دوست‌داشتنی می‌تواند بدهد. بنابراین لازم است که متاورس‌ها برای همه فراهم و دردسترس باشند. هر فردی که بخواهد، من هیچ‌کس را مجبور نمی‌کنم، باید بتواند متاورس رویاهایش را مستقل از موقعیتش در دنیای واقعی بسازد. اقتصاد درون متاورس نباید منعکس‌کننده نابرابری‌هایی باشد که در دنیای واقعی می‌بینیم. و بسیار لذت‌بخش‌تر و فراگیرتر است اگر منابع موجود در متاورس بخشی از سیستم بازی سرگرم کننده و منصفانه باشد، به جای سیستمی که کمبود مصنوعی را ایجاد می‌کند. ما همچنین به متاورس‌های متنوعی نیاز داریم، از جمله آن‌هایی که به وسایل گران نیاز ندارند.

بنابراین زمانی که همهٔ این‌ها مانند متاورس‌هایی با طرح زیبا برای همه داریم، منظورم این است که علاوه بر لذتی که آن‌ها می‌آورند، فرصت‌های بسیار بیشتری نیز برای تبدیل دنیای واقعی به جای بهتر بدست می‌آوریم. و من نمونه‌های زیبای بسیار زیادی از اینکه چگونه مردم این کار را با متاورس‌های خود انجام می‌دهند، دیده‌ام. کسی که برای من بسیار عزیز است، پدرم می‌باشد که سرور ماین‌کرافت را ساخت تا مکانی امن و دوستانه برای پسرش و دیگر کودکان طیف اوتیسم باشد. این نوع دنیای ساخته شده توسط جامعه الگوی بزرگی برای متاورس‌های آینده است. دنیایی است که از گیمرهایی که شاید همیشه در دنیای واقعی احساس خوشایندی نداشته باشند، استقبال می‌کند و دنیایی است که این گیمرها را قادر می‌سازد تا خود را به شیوه‌های خودشان ابراز کنند. اعضای خانواده شاهد بودند که چطور این کودکان شگفت‌انگیز از مهارت‌های ارتباطی که در متاورس یاد گرفته بودند در دنیای واقعی استفاده کردند. و متاورس‌ها می‌توانند با جذب حامیان جدید به خیریه‌ها کمک کنند و شرکت در رویدادهای خیریه را سرگرم‌کننده‌تر و ساده‌تر کنند. به عنوان مثال جامعه دنیای وارکرفت، بیش از یک میلیون دلار [برای] پزشکان بدون مرز پول جمع کرد تا بتواند در واکنش جهانی به کوید-۱۹ تغییری ایجاد کند. در متاورس‌ها، خیریه‌ها می‌توانند در آنجا با مردم ملاقات کنند.

و متاورس‌ها می‌توانند به ما کمک کنند تا با زبانی مشترک، زبانی از بازی، خلاقیت و سرگرمی ارتباط برقرار کنیم. سازمانی به اسم بازی‌ها برای صلح وجود دارد که از بازی‌ها و متاورس‌های آن‌ها به عنوان زمین بازی بی‌طرف برای ایجاد گفتگو، دوستی و اعتماد بین جوانان در مناطق درگیری استفاده می‌کند. اگر به‌خاطر متاورس نبود، حتی گرد هم آوردن این جوانان امکان پذیر نخواهد بود تا بتوانند همدیگر را ملاقات کنند.

و متاورس‌ها می‌توانند به تقویت صداها کمک کنند. کودکان کوزوو از متاورس برای ساخت محله رویایی خود استفاده می‌کنند. با دادن میلیون‌ها بلوک ساختمانی مجازی و فضای بی‌انتها به کودکان برای ساخت و همکاری در آن، آن‌ها می‌توانند ایده‌های خود را به روشی سرگرم‌کننده و در دسترس کشف و تجسم کنند. جوانان معمولا در طراحی فضاها دخیل نیستند اما این بار کودکان متخصص بودند. فقط تمام لذت، اعتماد و ایده‌های خلاقانه‌ای را که منجر به آن می‌شود، تصور کنید. و مسئله بسیار بسیار دوست داشتنی در اینجا این است که رویای آن‌ها در دنیای واقعی ساخته شد. ایده‌های آن‌ها از متاورس‌ها به مکانی امن و ملاقات همگانی در محله‌شان تبدیل شد.

یکی از کودکان لذت و اعتمادی را که آورده بود، به‌شکل دوست‌داشتنی خلاصه کرد، وقتی که گفت: «شنیده شدن و گوش داده شدن یکی از بهترین حس‌هایی است که می‌توانید تجربه کنید.» هر زمانی می‌توانیم خواسته‌های جدید را در فرآیندهایی که معمولا کنار گذاشته شده‌اند قرار دهیم، پویایی را تغییر می‌دهیم که درنهایت دنیای بهتری را می‌سازد. اگر در آینده متاورس‌های بیشتری در بسترهای مختلف داشته باشیم، نمونه‌های زیبایی مانند این‌ها می‌توانند بیشتر اتفاق بیفتند. امیدوارم و باور دارم که این آموخته‌ها از صنعت بازی و متاورس‌های ساخت جوامع واقعا بتوانند به همه ما کمک کنند تا در آینده متاورس‌های بهتری بسازیم. چالشی برای همهٔ ما که متاورس‌ها را طراحی می‌کنیم و می‌سازیم این است که اطمینان حاصل کنیم که از آن‌ها برای خلاقیت، سرگرمی، فراگیری و در نهایت برای ساخت دنیایی بهتر استفاده کنیم.

خیلی ممنونم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.