نحوه تحصیل و استخدام از طریق دانشگاه های علوم پزشکی

0

دانشگاه های علوم پزشکی از جمله دانشگاه‌های مهم در سطح کشور هستند؛ چرا که با تربیت نیروهای متخصص و کادر درمان، در پیشرفت پزشکی و تامین سلامت مردم جامعه نقش مهمی دارند. با اینکه اغلب دانشگاه‌های کشور زیر نظر وزارت علوم هستند؛ اما تمامی دانشگاه های علوم پزشکی چه آزاد و چه دولتی زیر نظر وزارت بهداشت می‌باشند.

در تمامی مراکز استان‌ها یک دانشگاه علوم پزشکی دولتی وجود دارد و در برخی از شهرستان‌ها نیز دانشکده‌های پزشکی، زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت کرده و همه ساله افراد بسیاری را چه به عنوان دانشجو و چه به عنوان کارمند جذب می‌کنند. امروزه اغلب دانش آموزان با تلاش و کوشش شبانه روزی خواهان قبولی در این دانشگاه‌ها بوده و از طرفی بسیاری از کارمندان نیز مشتاق هستند تا در قسمت اداری دانشگاه های علوم پزشکی مشغول به کار شوند. در حالت کلی این دانشگاه‌ها جز مراکز تحصیل محبوب در ایران هستند.

تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی

تمامی دانشگاه های علوم پزشکی سطح کشور همه ساله از طریق کنکور سراسری در مقاطع مختلف دانشجو جذب می‌کنند. با اینکه در برخی از دانشگاه‌ها افراد می‌توانند بدون کنکور و با سوابق تحصیلی و پرداخت شهریه وارد دانشگاه شوند؛ اما در دانشگاه های علوم پزشکی این گونه نبوده و تمامی دانشجوها باید با کسب رتبه برتر در کنکور، وارد رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی شوند. در ایران اغلب دانشگاه های علوم پزشکی دارای رتبه علمی خوبی هستند؛ اما در این بین برخی از آن‌ها معروف بوده و هدف بسیاری از کنکوری‌ها می‌باشد؛ چند مورد از آن‌ها عبارتند از:

  • دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  • دانشگاه علوم پزشکی مازندران

در اغلب این دانشگاه‌ها تمامی رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی تدریس می‌شود؛ اما گاهاً ممکن است رشته‌هایی از پزشکی همانند دامپزشکی و پرستاری خارج از دانشگاه و در دانشکده جدا تدریس شوند. به عنوان مثال رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران شامل پزشکی عمومی، داروسازی، توانبخشی، علوم تغذیه، رادیولوژی، پرستاری، علوم آزمایشگاهی، پزشک متخصص در تمامی گرایش‌ها، دندانپزشکی و … بوده و در سایر دانشگاه های علوم پزشکی نیز اغلب این رشته‌ها تدریس می‌شوند.

دانشگاه های علوم پزشکی چه مشاغلی را جذب می کنند؟

استخدام و جذب در دانشگاه های علوم پزشکی تنها مختص پذیرش دانشجو نبوده و همه ساله این دانشگا‌ه‌ها در بخش ادرای، هیئت علمی و مشاغل پزشکی و پیراپزشکی نسبت به جذب و استخدام افراد اقدام می‌کنند. این استخدام سراسری بوده و در صورت برگزاری، توسط وزارت بهداشت و وزارت علوم اطلاع رسانی می‌شود. در ادامه به بررسی هر یک از گروه‌های استخدامی دانشگاه علوم پزشکی می‌پردازیم.

استخدام مشاغل پزشکی و پیراپزشکی

استخدام در حوزه پزشکی و پیراپزشکی برای جذب متخصصان در بیمارستان‌ها و دانشگاه های علوم پزشکی انجام شده و با این اقدام افراد دانش آموخته از طریق آزمون استخدامی اطلاعات خود را محک زده و در صورت قبولی می‌توانند مشغول به کار شوند. البته در اغلب رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی علاوه بر آزمون کتبی، افراد باید مصاحبه علمی نیز داشته باشند.

استخدام مشاغل بخش اداری

در بخش اداری دانشگاه علوم پزشکی نیز آزمون استخدامی برگزار شده و افرادی که دارای تخصص و مدرک در رشته‌هایی از قبیل حسابداری، مدیریت و … هستند، جذب می‌شوند. معمولاً به افرادی که کارهای پذیرش، فارغ التحصیلی، اجرایی، معاونت و … را انجام می‌دهند، بخش اداری گفته می‌شود.

استخدام هیات علمی

در سال‌های گذشته پذیرش و استخدام در هیأت علمی ظرفیت خوبی داشت اما در چند سال اخیر پذیرش در این قسمت کمتر شده و رقابت نیز افزایش یافته است. استخدام هیأت علمی در دانشگاه علوم پزشکی دارای شرایط و ضوابط بسیار مهمی است که هر فرد باید تمامی آن‌ها را دارا باشد. البته توجه کنید که استخدام هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی اغلب در رشته‌های پایه و بالینی انجام می‌شود. برخی از شرایط اختصاصی برای استخدام هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی عبارتند از: (توجه: این شرایط بر اساس آخرین آگهی استخراج شده است و احتمال  تغییر همواره وجود دارد)

  • افراد باید دانشنامه تخصصی، فوق تخصصی و گواهی دوره فلوشیپ در رشته‌های بالینی و یا دانشنامه دکتری تخصصی یعنی D را دارا باشند.
  • حداکثر سن تعیین شده برای هیات علمی 45 سال می‌باشد
  • کسانی که دارای مدرک دکترای تخصصی، بورد تخصصی و فوق تخصصی می‌باشند، تنها در صورت باقی ماندن حداقل 15 سال از سنوات خدمتشان قادر به عضو شدن در هیات علمی هستند
  • افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند، نمی‌توانند عضو هیات علمی شوند؛ البته به استثنای کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی اتاق عمل و در صورت داشتن دانشنامه تخصصی و یا گواهی دوره فلوشیپ
  • کسانی که در حال حاضر مشغول به تحصیل هستند، نمی‌توانند در هیات علمی وزارت بهداشت جذب شوند

استخدام در دانشگاه های علوم پزشکی از چند طریق انجام می شود؟

استخدام دانشگاه های علوم پزشکی کشور معمولاً به  دو صورت آزمون استخدامی و یا از طریق فرم دعوت به همکاری و در نهایت مصاحبه حضوری انجام می‌پذیرد. که در ادامه این مطلب در خصوص روش آزمون استخدامی بیشتر توضیح خواهیم داد.

استخدام از طریق آزمون استخدامی

آزمون استخدامی یکی از روش‌های رایج استخدام دانشگاه‌های علوم پزشکی در تمامی حوزه‌ها می‌باشد. برای اطلاع از زمان و شرایط آزمون استخدامی دانشگاه پزشکی می‌توانید به سایت ایران استخدام مراجعه کنید. همانطور که می‌دانید استخدام در دانشگاه‌های علوم پزشکی شرایط خاصی داشته و در حالت کلی به دو بخش زیر تقسیم بندی می‌شوند: (توجه: این شرایط بر اساس آخرین آگهی استخراج شده است و احتمال  تغییر همواره وجود دارد)

شرایط عمومی استخدام در دانشگاه‌های علوم پزشکی

  • داشتن تابعیت ایران
  • اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان مورد قبول در قانون اساسی
  • داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت برای آقایان
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی
  • عدم داشتن هر گونه سابقه محکومیت جزایی
  • و …

شرایط اختصاصی استخدام دانشگاه‌های علوم پزشکی

  • دارا بودن حداقل 20 و حداکثر 40 سال (احتمال تغییر)
  • افرادی که شامل قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان در رشته‌های دارای طرح اجباری هستند، باید دارای معافیت یا گواهی پایان انجام طرح خدمت مربوطه باشند.
  • داوطلبان دارای تعهد خدمت به موسسات تابع وزارت بهداشت، تنها مجاز به شرکت در آزمون استخدامی همان موسسه یا منطقه هستند

مرحله مصاحبه حضوری پس از قبولی در آزمون کتبی دانشگاه های علوم پزشکی

در استخدام اغلب رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی، افراد باید پس از قبولی در آزمون کتبی استخدامی، در یک مصاحبه حضوری نیز شرکت کنند.

در حالت کلی افراد در سه نوع مصاحبه روانشناختی، تخصصی و مصاحبه گزینش و عقیدتی شرکت می‌کنند. در مصاحبه روانشناختی معمولاً به بررسی سلامت روح و روان پرداخته و در مصاحبه تخصصی نیز میزان تسلط افراد بر تخصص‌شان را می‌سنجند. مصاحبه گزینش و عقیدتی در استخدام اغلب حوزه‌ها وجود داشته و در مورد مسائل عقیدتی و سیاستی افراد تحقیق می‌کنند.

چگونه در جلسه مصاحبه دانشگاه های علوم پزشکی حضور داشته باشیم؟

مصاحبه دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت معمولاً به صورت حضوری برگزار شده و در آن مهارت‌های فردی، میزان تسلط افراد بر دانش خود و … مورد سنجش قرار می‌گیرند. یکی از عوامل مهم در مصاحبه دانشگاه علوم پزشکی، داشتن اعتماد به نفس و تسلط کامل بر دانش و تجربیات می‌باشد. اگر فرد مصاحبه کننده از دانش و مهارت‌های شما مطمئن شود، حتماً نمره مثبتی به شما خواهد داد.

برای اطلاعات از آخرین اخبار استخدام دانشگاه های علوم پزشکی اینجا کلیک کنید

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5