مراقبت های قبل و بعد از عمل بینی

0

رپورتاژ

توجه به نکات ارائه شده در زمینه مراقبت های قبل و بعد از عمل بینی نقش تعیین کننده ای در کیفیت نتایج به دست آمده و اجتناب از عوارض ناخوشایند خواهد داشت. از این رو در این مطلب تلاش کرده ایم تا این نکات را به صورت جامع و در قالب یک راهنما به شما ارائه دهیم.

مراقبت های قبل از عمل بینی

آمادگی برای جراحی

  • از دو هفته قبل از جراحی، از مصرف آسپرین، ایبوپروفن (ادویل، موترین و سایر داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی)، ویتامین E یا هر دارویی که حاوی این ترکیبات است خودداری کنید.
  • دو هفته قبل از عمل از استعمال دخانیات خودداری کنید. نیکوتین و دود تنباکو فرایند بهبود را به تاخیر می اندازند و می توانند منجر به ایجاد زخم شوند.
  • دو هفته قبل از جراحی از آسیب های ناشی از نور خورشید اجتناب کنید – روزانه از کرم ضد آفتاب (SPF 20 یا بالاتر) استفاده کنید.
  • شب قبل از عمل، بعد از نیمه شب از خوردن و آشامیدن حتی آب هم خودداری کنید.
  • ترتیبی دهید که شخصی شما را پس از عمل از بیمارستان یا کلینیک به خانه ببرد.

روز جراحی

  • صبح روز جراحی از خوردن و آشامیدن هر چیزی از جمله آب خودداری کنید.
  • لباس های گشاد و راحت بپوشید که در جلو یا پشت بسته می شوند.
  • اشیاء با ارزش را در خانه بگذارید. جواهرات نپوشید.
  • از آرایش صورت و چشم خودداری کنید. از لاک زدن ناخن خودداری کنید.
  • اگر از دندان مصنوعی استفاده می کنید، آن را داخل دهان نگه دارید.

مراقبت های بعد از عمل بینی

روز اول

همیشه باید یک نفر را در 24 ساعت اول پس از بیهوشی همراه تان داشته باشید.

درد و حالت تهوع

پس از جراحی بینی، به دلیل مصرف دارو و بیهوشی، احساس خواب آلودگی خواهید داشت. سعی کنید آرام باشید و بدون استرس این زمان را سپری کنید.

در صورت احساس درد یا تهوع، از تیم پرستاری درخواست کنید تا داروی مناسب را به شما برسانند.

خوردن و آشامیدن

هنگامی که احساس بیداری و هوشیاری بیشتری کردید، جرعه جرعه آب بنوشید، اما از خوردن و آشامیدن با عجله خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث تهوع یا استفراغ شود.

هفته اول

  • برای جلوگیری از وارد کردن فشار به بینی، از بلند کردن اجسام سنگین، زور زدن یا کارهای شدید در خانه خودداری کنید. سرتان را بیش از حد خم نکنید و به بینی ضربه نزنید.
  • پس از جراحی الکل مصرف نکنید. الکل می تواند میزان احتقان در بینی شما را افزایش دهد و در صورت اختلاط با هر داروی دیگری که ممکن است مصرف کنید می تواند مضر باشد.
  • تا هفت روز پس از جراحی سیگار نکشید. سیگار کشیدن دیواره بینی شما را تحریک می کند و باعث سرفه می شود که ممکن است باعث خونریزی بینی شود.

بیشتر بخوانید : توضیحات کلیدی درباره عمل نوک بینی

آنتی بیوتیک ها

مصرف منظم آنتی بیوتیک ها بعد از عمل بینی مهم است. در حالت ایده ‌آل، برای بهبود واکنش بدن نسبت به آنتی‌ بیوتیک ‌ها و کاهش ریسک ناراحتی معده، توصیه می ‌شود دو بار در روز از پروبیوتیک‌ ها (مانند اکتیمل، یاکولت  و غیره) استفاده کنید که تعادل میکروب ‌ها را در داخل روده حفظ می ‌کنند.

اگر با مصرف آنتی ‌بیوتیک ‌ها دچار مشکلاتی مانند بثورات، اسهال یا استفراغ می شوید، مصرف آن‌ ها را متوقف کرده و برای ارزیابی مجدد فرایند درمان به پزشک مراجعه کنید.

داروهای مسکن

مصرف مسکن در طول دوره بهبودی اجباری نیست، اما بسیاری از بیماران آن را مفید می دانند.

برخی از مسکن ها می توانند باعث ایجاد احساس خواب آلودگی شوند، بنابراین نباید در مصرف آن ها زیاده روی شود.

خوابیدن

در طول دو هفته اول بسیار مهم است که از خوابیدن به پهلو و شکم خودداری کنید، زیرا این کار می تواند استخوان ها را در پل بینی جابجا کند.

هنگام دراز کشیدن یا خوابیدن سرتان را با چند بالش ثابت نگه دارید. این کار کمک می کند تا هرگونه ترشح از بینی شما به راحتی از جلوی بینی خارج شود. می توانید به آرامی هر گونه ترشح را پاک کنید. انجام این کار به کاهش تورم صورت هم کمک خواهد کرد.

کبودی و تورم

لب ها و بینی شما ممکن است بعد از عمل بینی متورم و کبود شده باشند. ممکن است لب بالایی بی حس هم شده باشد. اما جای نگرانی نیست. این اثرات موقت هستند و به تدریج از بین خواهند رفت.

می توانید در 24 ساعت بعد از عمل بینی، روی ناحیه بینی، چشم ها و صورت یخ بمالید. یخ را به فواصل 20 دقیقه ای روی بینی قرار دهید و سپس 20 دقیقه استراحت کنید. به هیچ وجه از کمپرس گرم استفاده نکنید.

پس از برداشتن آتل، با استفاده از کرم یا ژل هیرودوئید یا کرم آرنیکا می توان برای رفع کبودی باقی مانده اقدام کرد. بیشتر اوقات، کبودی تا روز دهم بعد از عمل از بین می رود.

شستشو

آتل روی پل بینی باید حداقل به مدت یک هفته دست نخورده باقی بماند تا از انحراف یا گشاد شدن پل بینی جلوگیری شود.

آتل روی بینی را خیس نکنید. اگر می ‌خواهید موهای تان را بشویید، باید سرتان را به عقب متمایل کنید و در حالت ایده‌آل باید یک نفر دیگر به شما کمک کند.

برداشتن آتل ها و بخیه ها

تا زمانی که اسپلینت یا آتل برداشته شود (یک هفته بعد از جراحی بینی)، شکل پل و نوک بینی تحت تاثیر شکل اسپلینت خواهد بود. پل و نوک بینی باریک و نسبتاً مصنوعی به نظر می رسند و این قابل انتظار است. پس از آن، بینی تورم بیشتری هم در ناحیه نوک و هم پل تجربه خواهد کرد. با فروکش کردن تورم، شکل نهایی بینی به تدریج آشکار می شود.

بیشتر بخوانید : موارد مهم عمل بینی گوشتی که باید بدانید

ماه اول

تمیز کردن بینی

پس از برداشتن آتل ها و بخیه ها، مهم است که از وارد کردن فشار و ضربه به داخل بینی در اثر دمیدن (فین کردن) یا تمیز کردن بینی جلوگیری شود.

در ماه اول پس از جراحی، دو بار در روز از آب نمک برای تمیز کردن بینی و مرطوب نگه داشتن مخاط استفاده کنید.

ورزش

ورزش زودهنگام می تواند باعث خونریزی بینی شود، بنابراین بهتر است به تدریج به ورزش کردن برگردید (حدود دو و نیم تا سه هفته پس از عمل بینی).

کسانی که تمرین یوگا می کنند، برای ایستادن روی سر یا موقعیت‌ های مشابه لازم است سه تا چهار هفته صبر کنند.

عینک / عینک آفتابی

لنز را می ‌توانید به محض اینکه تمایل داشتید پس از جراحی استفاده کنید، اما تا زمانی که بینی شما به طور کامل بهبود نیابد (تقریباً دو ماه)، نمی ‌توانید از عینک استفاده کنید.

تورم

عمل بینی منجر به تورم می شود که برای از بین رفتن آن زمان لازم است، به ویژه در اطراف نوک بینی و گاهی اوقات روی پل.

به هر حال از دستکاری بینی خودداری کنید، زیرا تحریک ناشی از این دستکاری باعث ایجاد تورم بیشتر خواهد شد.

تزریق دوزهای پایین استروئید می تواند به کاهش تورم کمک کند.

تنفس از طریق بینی

در مراحل اولیه پس از عمل بینی، تنفس با بینی محدودتر می شود که عمدتاً به دلیل تورم در پوشش داخلی بینی است. این حالت معمولاً حدود سه تا چهار هفته پس از عمل بهبود می یابد، اما اگر در این مورد نگرانی دارید، همیشه می توانید در مورد آن با پزشک تان مشورت کنید.

چند ماه آینده

بسیار مهم است که به مدت دو ماه بعد از عمل بینی در معرض نور خورشید قرار نگیرید. باید مراقب لایه جدید و حساس پوست تان باشید. هر گونه قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند باعث ایجاد زخم شود.

تورم به تدریج کاهش می یابد و بی حسی و سفتی نوک بینی حدود 6 ماه پس از عمل زیبایی بینی به طور قابل توجهی بهبود خواهد یافت. توجه به نکات ارائه شده در ارتباط با مراقبت های قبل و بعد از عمل بینی، بدون شک در فرایند بهبود و دسترسی به نتیجه مطلوب تاثیرگذار خواهد بود.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.