چگونه سیاهچاله‌ها درخشان‌ترین نورها را در جهان ایجاد می‌کنند؟!

0

سیاهچاله‌ها هیچ نوری تابش نمی‌کنند و می‌دانیم که نور هم نمی‌تواند از داخل آنها خارج شود.

اما جالب است که برخی از درخشان‌ترین نورهای کیهان از سیاهچاله‌های بسیار پرجرم می‌آیند. البته مسلما ، نه در واقع خود سیاهچاله‌ها. این مواد  اطراف آنها هستند که منشا این نور می‌شوند زیرا آنها به طور فعال مقادیر زیادی ماده را از محیط اطراف خود بیرون می‌ریزند.

از جمله درخشان‌ترین این گرداب‌های مواد داغ در حال چرخش، کهکشان‌هایی هستند که بلازار  نام دارند. آنها بسیار می‌درخشند و تابش الکترومغناطیسی عظیمی دارند.

دانشمندان سرانجام مکانیسم تولید نور شدید آنها را که پس از گذشت میلیاردها سال پیش به ما می‌رسد، کشف کرده‌اند: دلیل این نورها، شوک‌هایی در جریان‌های مواد گسیل شده یا جت‌های سیاه‌چاله که سرعت ذرات را به سرعت‌های شگفت‌آوری افزایش می‌دهند.

یانیس لیوداکیس ، ستاره شناس از مرکز فنلاند نجوم با ESO (FINCA) می گوید: «این یک معمای 40 ساله است که ما آن را حل کرده ایم.  ما بالاخره تمام قطعات پازل را در اختیار داشتیم و تصویری که آنها ساخته بودند، واضح بود.»

ابر وسیعی از مواد در یک قرص استوایی در اطراف سیاهچاله جمع می‌شود و سیاهچاله آن را مانند آب دور یک زهکش می‌چرخاند. فعل و انفعالات اصطکاکی و گرانشی در اطراف سیاهچاله باعث می‌شود که این ماده گرم شود و در طیف وسیعی از طول موج‌ها بدرخشد. این یکی از منابع نور سیاهچاله است.

مکانیسم دیگر فواره های دوگانه‌ای از مواد هستند که از نواحی قطبی خارج از سیاهچاله، عمود بر دیسک پرتاب می شوند. تصور می‌شود این فواره‌ها موادی از لبه داخلی دیسک هستند که به جای سقوط به سمت سیاه‌چاله، در امتداد خطوط میدان مغناطیسی خارجی به قطب‌ها شتاب می‌گیرند، جایی که با سرعت‌های بسیار بالا، نزدیک به سرعت نور پرتاب می‌شوند.

برای اینکه یک کهکشان به عنوان بلازار blazar طبقه‌بندی شود، این جریان شدید مواد جت‌ها باید تقریباً مستقیماً به سمت بیننده گسیل شوند.

اینکه این جت دقیقاً چگونه ذرات را با چنین سرعت بالایی شتاب می دهد، برای چندین دهه یک علامت سوال بزرگ بوده است. اما اکنون، یک تلسکوپ جدید پرتو ایکس به نام Imaging-ray Polarimetry Explorer ( IXPE ) که در دسامبر 2021 به فضا پرتاب شده، کلید حل این معما را در اختیار دانشمندان قرار داد. این اولین تلسکوپ فضایی است که جهت‌گیری یا قطبش پرتوهای ایکس را نشان می‌دهد.

بلزاری به نام Markarian 501 که در فاصله 460 میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی هرکول قرار دارد. در مجموع شش روز در مارس 2022،به درخشان‌ترین جرم پرانرژی در آسمان ما تبدیل شد.  این تلسکوپ داده های مربوط به نور پرتو ایکس ساطع شده از آن را گردآوری کرد. در همین زمان، رصدخانه‌های دیگری نور را از سایر محدوده‌های طول موج، از رادیو تا نوری، اندازه‌گیری می‌کردند.

محققان به زودی متوجه تفاوت عجیبی در نور اشعه ایکس شدند. جهت آن به طور قابل توجهی پیچ خورده‌تر یا قطبی تر از طول موج های کم انرژی بود.

جهت قطبش برای تمام طول موج ها یکسان بود و با جهت جت هم‌تراز بود. این تیم متوجه شد که این یافته با مدل‌های توجیهی مطابقت دارد که در آن شوک‌ها در جت‌ها امواج ضربه‌ای ایجاد می‌کنند که شتاب بیشتری در طول جت ایجاد می‌کنند. نزدیک به شوک، این شتاب در بالاترین حد خود است و اشعه ایکس تولید می‌کند. دورتر در امتداد جت، ذرات انرژی خود را از دست می‌دهند و تابش مرئی و سپس رادیویی با انرژی کمتر و با قطبش کمتر تولید می‌کنند.

مشخص نیست که چه چیزی این شوک‌ها را ایجاد می کند، اما یک مکانیسم ممکن این است که مواد سریعتر در جت به توده های کندتر می‌رسد و منجر به برخورد می‌شود.

از آنجایی که بلازارها یکی از قوی‌ترین شتاب‌دهنده‌های ذرات در کیهان و یکی از بهترین آزمایشگاه‌ها برای درک فیزیک شدید هستند، این تحقیق بسیار مهم است.

این تحقیق در Nature Astronomy منتشر شده..


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…

اگر سلبریتی‌های کنونی در دوران ویکتوریایی می‌زیستند …

پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت نشست. دوران ۶۴سالهٔ سلطنت او در تاریخ انگلستان به «عصر ویکتوریا» شهرت دارد، که همزمان با به‌اوج‌رسیدن گسترهٔ امپراتوری بریتانیا در سطح جهان بود.اما…

اگر در این لحظات تاریخی حساس، شخصیت‌های مهم عکس سلفی می‌گرفتند

عکس سلفی به مفهوم کنونی آن مدت یک دهه است که مرسوم شده و به مفهوم گرفتن عکس آینه‌ای یا تکنیک‌های گرفتن عکس با شاتر زمان‌دار قدمت آن به زمان عکاسی برمی‌گردد.اما تصور کنید که در این لحظات مهم تاریخی، شخصیت‌ها دست به دوربین می‌شدند و به…

21 مهارتی که ای کاش در مدرسه یا جای دیگر مقدمات آنها را به ما می‌آموختند!

درس و دانشگاه بسیارند، اما وقتی وارد کار واقعی و زندگی می‌شوید می‌بینید که مهارت‌های زیادی لازم دارید تا تبدیل به یک آدم موفق شوید یا به آرامش و خوشبختی بیشتری در زندگی برسید. گاهی دوره‌های آموزشی خوبی برای آنها وجود دارد و گاهی هم باید…

آیا واقعا سرم حقیقت وجود دارد؟ چطور کار می‌کند؟

انسان‌ها از زمان امپراتوری روم می‌دانستند که ما در حالی که تحت تأثیر چیزی باشیم، صادقانه‌تر و راحت‌تر سخن میٰ‌گوییم. این همان جایی است که ایده  اصطلاح «سرم حقیقت» از آن سرچشمه می‌گیرد.سرم حقیقت به تعدادی از داروهای تغییر دهنده ذهن اشاره…

چرا بعضی‌ها وقتی پا به سن می‌گذارند جذاب می‌شوند یا دست‌کم کمتر زشت به نظر می‌رسند؟ عکس‌های قدیمی…

خب، این هم بحثی است که نمی‌دانم شما تا حالا در موردش با کسی صحبت کرده‌اید یا خیر. برخی در جوانی واقعا چهره یا قامت غیرقابل تحملی دارند. مثلا زیاد زمخت هستند، بینی یا فک یا گوش‌های بزرگ دارند. تناسب چهره ندارند. کلا جزو زیباروها به حساب…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.